KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av Trondgv »

Hei, ny på forumet og på motorsykkel. :prop:
Skal til sommeren ta lappen for A2, så da må jeg jo også ha en sykkel. :roll Har sett litt på finn og youtube, samt lest flere tester av begge syklene, men er usikker på hva jeg skal velge. Sykkelen skal hovedsaklig brukes til å kjøre fram og tilbake på jobb, men vil også ha en god del langturer, så må være litt komfortabel på tur også. Kommer ikke til å bli R versjon av KTM vis jeg velger den. Men hadde vært gøy med noen positive og negative sider med disse syklene, og hva dere ville anbefalt for en som er ny på sykkel. Er også åpen for forslag til andre streetfightere. Helst noen som er nedstrupa fra tung, slik at den kan brukes videre når jeg får tunglappen.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av mortenolb »

Såvidt jeg har forstått på de som kjører Duke her, så er det to ting som går igjen. Det er at man burde kjøpe R-versjonen fordi det er oppgraderinger du uansett kommer til å gjøre, og at det er noen ting som må gjøres før den er helt god å kjøre mtp. gassrespons/rykninger på lavt turtall. Har aldri testet sykkelen selv, så regner med at noen av Duke-gutta kommer innom her.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av AJ »

Trondgv skrev:Hei, ny på forumet og på motorsykkel. :prop:
Hey!
og velkommen her på MCsiden.no, Trondgv :vs
Jeg fikk testet KTM 690 med Akra-slipon et par dager i 2012, om jeg ikke husker feil.
Definitivt noe av det morsomste jeg har kjørt på to hjul :prop: !
Likevel ville jeg antakelig heller valgt MT-07 om jeg i dag skulle kjøpt sykkel i dette segmentet.
Hvorfor?
Blant annet fordi det er Yamaha med den kvalitetshistorikken dette merket har. Men mest fordi den ser bra ut, har en potent tosylindret motor og at mange har rost den opp i skyene i testene jeg har sett på Youtube.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av Olav K »

Jeg har hørt mye av det samme ang Duken som MortenOlb beskriver over her, men når jeg testet en i 2012, var det ikke den "snatchy" gassresponsen noe jeg beit meg merke i.
En kul sykkel er det uansett, med evige muligheter for modifiseringer.. lett å kjøpe seg blakk på KTM powerparts :knegg

MT 07 har jeg ingen erfaring med. Har dog kun lest positive omtaler om denne, en skribent brukte ordet "lykkepille" om denne sykkelen. Prisgunstig er den også, og med Yamahakvalitet tvers igjennom. og jeg synes den ser bedre ut, når den kommer "straigt out of the box" enn KTMen.

Andre muligheter.. er jo Triumphs Street Triple, den kan du få i A2 utgave. En nydelig kjøremaskin, hadde en selv tidligere, før jeg oppgraderte til "storebror"
En Ducati Monster som er strupet ned til 35kW er også en mulighet. Det krever litt mer av eieren, men definitivt et kult valg


uansett, lykke til :-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av Trondgv »

Takker for gode inspill, vipper for øyeblikket mer mot KTM, men får se og håpe noen som eier noen av syklene kommer med sin mening :)

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av Tobben84 »

Hei. Hvis du verdsetter top og the line demperkvalitrt og kjøreegenskaper, er det lite eller ingenting som slår Duken i den prisklassen. For en nybegynner kan fuelingen gjøre den litt strevsom på lavt turtall, og den kan oppleves som litt brutal i gassresponsen, ellers bruker den ofte en del olje.

Mt-07 har jeg ikke prøvd,men tipper at den er like morsom og gir deg bedre garantier og diskuterbart bedre bruks-økonomi over tid.

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av TOH »

Tja, hva som blir komfortabelt må man jo bare prøve.
Tror begge sykler vil gi deg et glis om munnen (etter hva jeg har lest(har aldri prøvd en Duke)).

KTM'en er vel salhøyden en god del høyere. Jeg (som er ca 190 høy) sitter godt på MT-07,
men kunne av og til tenkt meg en større sykkel.

Lykke til med valget :D
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av freddy123 »

vi hadde 2 sykkler som var mellomtung når jeg tok lappen ifjor vår på kjøreskolen, jeg kjørte mest honda cbf500n , men på banekjøringen så kjørte jeg 3 timer ktm 690 fulleffekt også 3timer med hondaen etterpå.

dette var på banekjøringen som sagt en gokartbane på hønefoss så fikk testet aks og skikkelig svinging med begge, jeg likte begge godt, men ktm likte ikke å ha høyere gir på lave turtall noe som ikke var noe problem med hondaen, hadde jeg for lavt gir med ktmn så kvælte man den nesten, men dette er nokk mye pga hondaen har 4 syl og ktm har 1 syl.
så med ktmn måtte man gire mer den var mere brutal og følte faktisk jeg måtte jobbe litt mere med den for å legge den ned i svingene, for når jeg hadde kjørt ktmn og gikk over på hondaen så var oooiiii denne lente seg lett ned i svingene.

visst jeg skal lage en oppsummering mellom disse 2 så blir det slik

ktmn, brutal, morsom, momentkraftig, bøllete, og du må jobbe litt mer med den i svinger enn hondaen.

hondan , smude, smude,smude her var alt som silke iforhold til ktmn kunne ligge på lavere turtall uten at dette gjorde noe og den var ikke like rykkete i responsen når man ga på litt mye smuudere overall, også lente den seg hakket lettere ned i svingene.

hva man liker best blir opptil hver enkelt og bestemme selv, men her må du nokk bare prøve begge 2 også ta det valget som magefølelsen heller mest mot :D

godt mulig du får prøvd en av de under opplæringen også :-)

mt07 har jeg derimot ingen erfaring med så her skal jeg ikke si annet en at jeg syntes den ser grei ut :D

ellers lykke til med valget uansett hva du velger så kommer du til å kjøre rundt å glise for det er nokk fine sykkler begge 2 :thumleft

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av cevillan »

Vurderte også en MT-07 før valget falt på Duke'en, men den ble rett og slett...for kjedelig.

Jeg valgte også en brukt 690R i stedet for en ny "vanlig" 690. En vanlig 690 er ganske stusslig rett ut av butikken, og krever MYE investeringer før den er i akseptabel stand, men dette kan nok snikendeugle http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t= ... ikendeugle forteller mer om. PowerParts-basillen kan bli dyr.

Ja, Duke'en har et irriterende problem med "jerking" på lave turtall som må løses med en 02-kontroller, men utenom det kan den absolutt anbefales. Jeg har kun prøvekjørt MT-07 noen få kilometer så jeg har ikke noe særlig referansegrunnlag. Men velger du Duke, så velg for all del R-modellen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av Bjerknez »

Tja... jammen ikke lett å velge mellom MT07 og Duke 690R. Men jeg tror nok jeg hadde valgt Duke'en for min del. Rett og slett en litt mer bøllete sykkel i mine øyne. her snakker jeg kun magefølelse og ut fra specs. har ikke engang sittet på noen av disse.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av Tobben84 »

Det vil vel være en god del prisforskjell mellom en Duke R og en mt-07. Hadde det ikke vært det så hadde valget etter mitt skjønn vært lett. Jeg er ikke enig i at standard-Duken er kjip rett fra butikken, da er det i såfall kun utseende det er snakk om og evt krasjbeskyttelse. Bremser, motoreffekt og fjæringskomponenter går utenpå konkurrentene selv i standardutgave, og jeg tviler pø at en nybegynner vil nærme seg begrensningene på Duken de første sesongene med mindre han/hun kjører enormt mye på bane. Når det er sagt så er mt-07 såpass mye billigere at valget ikke er lett....prisene er vel noe sånt som 25000,- forskjell i favør mt-07??

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av Snikendeugle »

Har aldri prøvd MT07, men jeg har 30000km erfaring på min egen Duke 690.
Topp sykkel som jeg fremdeles er forelsket i.

Det er helt klart en sykkel du bør spytte en del ekstra penger i før den får frem det ekstra gode potensialet, og når du først begynner å handle da er det vanskelig å stoppe 8).

Jeg orker ikke skrive et veldig langt innlegg om den nå, men i korte trekk:
- Ganske brutal (bra moment, lav vekt)
- Bøllesykkel
- Ekstremt lettkjørt

Jeg tror det er mange som kjøper Duken når de egentlig er ute etter noe annet. Dette er ikke en sykkel som går DRITFORT på strekka. Den klarer 185-190km/t, men det er ikke veldig komfortabelt.
Jeg har selv drevet ned for å få en enda hissigere sykkel, men da med lavere toppfart. Ikke noe problem for min del ihvertfall.

Skum igjennom "bloggen" min (se signatur) og TheHaughom, så finner du mye om sykkelen:

TheHaughom's "blogg":
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4449" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av Trondgv »

Mange gode innlegg her nå, og valget faller mer og mer mot duken, R versjon.. :) Har allerede lest en god del på "bloggen" din Snikendeugle samt youtube filmer :) Regner med at sykkelen er behagelig på langtur, med tanke på at du kjørte ned i Europa med den. Blir nok en del turer i sommer så er et pluss å ha det behagelig :) Har tenkt litt over det, og de 20k ekstra som jeg må ut for en R versjon av duken vil nok være verdt det i lengden.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av AJ »

Og da tyder alt på at vi får en ny KTM eier her inne ;-) :P :p .
Trondgv skrev:Mange gode innlegg her nå, og valget faller mer og mer mot duken, R versjon.. :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: KTM 690 Duke eller Yamaha MT-07?

Legg inn av Trondgv »

AJ skrev:Og da tyder alt på at vi får en ny KTM eier her inne ;-) :P :p .
Trondgv skrev:Mange gode innlegg her nå, og valget faller mer og mer mot duken, R versjon.. :)
Så lenge banken er enig, så blir det nok en ny en. I morgen legges bilen ut for salg, billigbil skal kjøpes, og dyr sykkel skal i hus :prop:

Svar