Cruiser til fersk sjåfør...

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Finny1
Innlegg: 2
Registrert: 06 mar 2015, 12:57
Motorsykkelen din: Din MC her

Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av Finny1 »

Hei..
Som forhåpentligvis ny mc sjåfør så kunne eg tenkt meg nokon tips/råd angående sykkel.
Har som sagt ikkje noen lapp enda, men har plan om å ta.. (må vel ha sykkel før lapp? :P )

Har sett litt på diverse sykler i cruise sjangeren. Meir spesifikk Honda VT750, Kawasaki VN800, Yamaha DragStar.
Under 100.000 budsjett.

Da eg lurer på. Er da noen som har erfaring med desse? Korleis er da å få tak i deler til den, kvalitet, lettkjørt?, komfort, størrelse.

Er som person 185cm høg og 100kg tung sånn tilfelle da forteller dere litt meir :P

Takk på forhånd.

Mvh
Frank.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av mortenolb »

Er vel ingen grunn til at du må ha sykkel før du har lappen. Kan hende det er like greit å vente med å kjøpe til du har fått lappen, så du slipper å bli frista til å ta deg en tur før du har lov. (Lett å si at man ikke kommer til å gjøre det, men det har feila opptil flere ganger her inne :roll ).

Cruiser har jeg ikke peil på, men ville kanskje valgt noe som ikke er det største og tyngste. Noe ala Harley sin 883 Sportster, som Freddy123 her inne har, kanskje?

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av 45316 »

Jeg ville også ha ventet til jeg hadde startet med lappen. De fleste skoler har flere typer sykler som du kan prøve, min skole hadde en harley, en fz6 og en GS650. Prøvde alle 3 og havnet på et annet sykkelvalg enn jeg hadde tenkt i utgangspunktet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av Tobben84 »

Heisann, jeg ville også ha ventet litt med kjøpet for å prøve en cruiser først. Skulle jeg absolutt ha hatt en cruiser, så hadde det lett blitt en HD Sportster iron.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av RuneMC »

Tenkte på cruiser - dvs Dragstar pga kardang/pålitelighet og valuta for pengene før jeg begynte på opplæringen.
Etter langkjøringen i opplæringen ble cruiser uaktuelt. Oppdaget at svinger var skikkelig gøy... og der er ikke cruiser det beste "verktøyet" rett og slett...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av Bjerknez »

Dette er den gamle sykkelen min (og den første):
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... &listPos=2" onclick="window.open(this.href);return false;

I begynnelsen så har man jo ikke noe referansepunkt så da tror jeg man venner seg til det meste. Jeg synes du skal kjøpe den sykkelen du mener gi deg størst glede. Min "drøm" helt i starten var å "ri inn i solnedgangen" på en cruiser og det har jeg gjort...flere ganger. På alle måter en fantastisk flott sykkel jeg har hatt mye glede av.

Etter hvert så savnet jeg noe litt mer svingvillig da den var "tung" i svingene. Dette er en sykkel til å cruise med, ikke noe annet. I dag kjører jeg en Street Triple R og selv om overgangen til denne var enorm i forhold til hva jeg var vent med så kan jeg si med sikkerhet at jeg aldri kommer til å kjøpe meg en cruiser igjen. vertfall ikke i ung alder.

Det at man sitter "bedre" på en cruiser er jeg ikke overbevist om lenger. Jeg synes faktisk min nåværende sykkel er mer behagelig å kjøre da jeg på en måte er en del av sykkelen i stede for å sitte henslengt oppå. Sittestillingen er også mer "riktig" i mine øyne.

Men det hele bunner ned i hva du føler for å kjøpe. Du kommer uansett aldri til å finne den perfekte sykkel. Vertfall ikek før du kjører en Street Triple R :knegg :knegg

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av jongsanim »

Ikke helt cruiser, men her er min gamle, på samme sted som Bjerknez' ;)
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av Haymaker »

jongsanim skrev:Ikke helt cruiser, men her er min gamle, på samme sted som Bjerknez' ;)
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
+1

Har virkelig sans for den Bolten. Fin sykkel.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av Tommas »

Jeg synes man rett og slett skal gå for godfølelsen på første sykkel. Test noe som appellerer til deg, og kjøpe noe du liker.
Så kan du alltids justere retningen ved senere innkjøp om du føler for det :-)

Cruisere finnes det heldigvis drøssevis av gode objekter for salg, nesten i alle former og størrelser.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av Kawagutten »

Etter din str å dømme ville jeg valgt en noe større sykkel ala denne.Er omtrent like høy som deg.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... &listPos=3" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av freddy123 »

heisann jeg er 182 høy og klarer fint lengre dagsturer med min sportster iron 883 , den er mindre og mer leken en de største cruiserne , men den mangler en del futt og nedleggsvinkel visst man skal sammenligne mot alt annet en cruisere omtrent.

sportstern har 52hk org som 883cc du får dem også som 1200cc og da har dem noe mere. dette er en sykkel som er noe mindre en mye annet av cruisere der ute og skal man nevne en konkurent så blir det yamaha sin bolt.

men jeg ser du skriver du er fersk mc fører, og det er som mange andre nevner her at det er ikke sikkert du er en cruiser type når du har kjørt det litt, men derfor vil jeg råde deg til og ikke kjøpe den dyreste sykkelen med en gang og prøv litt forskjellige ting også.

men jeg er storfornøyd med min sportster ihvertfall og koser meg mye bak styret med noen herlige svinger en varm sommer dag :prop:

så da ønsker jeg lykke til og til syvende og sist så er det som en annen nevner også velg med hjerte alt annet blir feil, så får du heller skifte ut dersom det skulle vise seg at det ikke var noe for deg.

uansett hva du går for så er 2 hjul 5 ganger så morsomt som 4 hjul og bur :lol

Finny1
Innlegg: 2
Registrert: 06 mar 2015, 12:57
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av Finny1 »

Eg kjeme nok til å kava til meg lappen først;) Og selvfølgeleg må eg testa ut litt ang sykkel valg.

Men tenkte i grunn bare på korleis kvaliteten, respons, tilgang til deler (custom og orginal) på dei ulike syklene;)

Takker og for stor og god respons på mitt første innlegg :)

Bare få unnagjort eit bryllup før eg legger penger i lapp og MC :P

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av Kawagutten »

Finny1 skrev:Eg kjeme nok til å kava til meg lappen først;) Og selvfølgeleg må eg testa ut litt ang sykkel valg.

Men tenkte i grunn bare på korleis kvaliteten, respons, tilgang til deler (custom og orginal) på dei ulike syklene;)

Takker og for stor og god respons på mitt første innlegg :)

Bare få unnagjort eit bryllup før eg legger penger i lapp og MC :P
Kjøp den sykkelen du vil så har du noe å øvelseskjøre med,kommer godt med å ha øvelseskjørt mye.Kjøp deg f.eks. en Vulcan som er mulig å få solgt igjen hvis du forandrer mening om cruiser eller når kjøre ferdighetene endrer seg å du får lyst på noe annet.Pass bare på å ikke øve alene :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av evike »

Et lite tips: Det kan være en stor fordel å ha første egensykkel nogenlunde lik skolesykkel for å få maksimalt igjen med øvekjøring mellom timene. Hvis forskjellen blir for stor er det fort gjort å bli forvirra og ikke få maksimalt igjen.
F.eks. er det bortimot håpløst å øve på kjøregårdsøvelsene (særlig kjegleøvelsen/garasjen) med en cruiser/custom sykkel. Da er det bedre å kjøpe noe som er "standard" billig for å ha å øve mest mulig på og så EVENTUELT gå for en cruiser etter at du har fått lappen (hvis du fortsatt vil det).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cruiser til fersk sjåfør...

Legg inn av Bjerknez »

Sier meg enig med Evike her :thumleft

Kjøper du deg en cruiser så kan du bare glemme å klare denne krypkjøringsøvelsen på egenhånd. jeg hadde en Yamaha XVS 1300 som jeg prøvde denne krypkjøringstesten med. Ikke bare var det vanskelig, men det var i praksis UMULIG og komme mellom kjeglene med sykkelen da den var for bred. Den touchet så vidt kjeglene på hver side med fotbrettene.

Jeg anbefaler deg å kjøpe en liten og lett sykkel til å begynne med slik at du kan øve litt på balanse. Som Evike sier så er det faktisk ikke så dumt å kjøpe samme sykkel som du bruker på trafikkskolen hvis du liker denne. Du kan uansett selge den etterpå.

Jeg kjørte en Honda CB500. Bortsett fra forferdelig justerte fothvilere/girshalter og en alt for lav sal så var denne liten og lett og jeg klarte krypkjøringen med glans. :thumleft

Svar