Kjøpt Aprilia RS 125 2008 modell

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av Reodor Felgen »

Tviler ikke på funksjonen, synes bare det ser så tamt ut på den typen sykkel. Samme med gaffelen.

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av Wooho »

Reodor Felgen skrev:Tviler ikke på funksjonen, synes bare det ser så tamt ut på den typen sykkel. Samme med gaffelen.
Du har helt rett. Men tenkte på selve kåpen.

Tror ikke jeg får meg det utseende jeg søker på en mellomtung sykkel i den prisklassen. Føler nesten for å kjøpe meg en sykkel imorgen, da jeg er fri fra jobben og ønsker deres hjelp.

Hondaen ble dessverre solgt. Foreløpig står valget med Aprilia reg som mellomtung http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=50980594 og Rieju rs2 http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=57556239

-Har følgende kriterier:
-God/grei akselerasjon til forbikjøring
-Klarer fartsgrensa (Rieju rs2 topfart var ikke mer enn 110km/t)
-Jeg slipper å skru på den, denne sommeren(Aprilia bekymrer meg litt pga. høy kmtilstand)
-Og selge den litt før sommeren slutter til en pris på i hvert fall 10 000,-

Hva tenker dere? Hva bør jeg gå for?

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av Wooho »

Noen tips? Føler virkelig for å kjøpe noe idag:)

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av Reodor Felgen »

Følg magefølelsen, ikke fornuften. Vil du ha Aprilia så gpr du for den, vil anta at den er ganske turtallsvillig og artig.

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av Wooho »

Reodor Felgen skrev:Følg magefølelsen, ikke fornuften. Vil du ha Aprilia så gpr du for den, vil anta at den er ganske turtallsvillig og artig.
Uten tvil. Men er litt red for at Aprilia påkoster meg mye. Har lest om mange som overhaler motoren når den har kjørt 15000-20000km. Er redd jeg blir den eieren som må gjennom det.

Bakdekka ser slit ut?
Bilde

Kåpen er ødelagt.
Bilde

Årsavgift er ikke inkludert.

Kan fort bli et par tusen her og der? Dette blir min første sykkel, så er redd jeg tar et feil valg.. men det jeg liker med den at den akselerer godt nok. Den har heller ikke vært på vinterlagring, ingenting er byttet. Så hvem vet hva jeg kan forvente videre.

Rieju derimot virker i god tilstand, men maxfart er 110km/t, men det blir kun brukt til bykjøring, mer enn det trenger jeg ikke. Men hvordan er akselerasjonen på Rieju?

edit: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne ser bedre ut, men prisen er noe høyere. Kanskje lurt å gå for denne?

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av JK95 »

Den siste du linket til er den jeg ville satset på, men husk at det er alltid en liten risiko for at noe skjærer seg på en sprek totakter. Skal også nevnes at siden den er regga som lettmc vil forsikring være ugyldig ved ulykke/uhell, bare så du har det i bakhodet. Ønsker du et billig sykkelhold er nok Reijuen veien å gå ;-) Begge to er turtallssykler uansett :prop:

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av Wooho »

JK95 skrev:Den siste du linket til er den jeg ville satset på, men husk at det er alltid en liten risiko for at noe skjærer seg på en sprek totakter. Skal også nevnes at siden den er regga som lettmc vil forsikring være ugyldig ved ulykke/uhell, bare så du har det i bakhodet. Ønsker du et billig sykkelhold er nok Reijuen veien å gå ;-) Begge to er turtallssykler uansett :prop:
Er nok også den jeg likte best. Forsikring bekymret meg litt. Er det vanskelig å få den registrert som mellomtung evt.?

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av Wooho »

Wooho skrev:
JK95 skrev:Den siste du linket til er den jeg ville satset på, men husk at det er alltid en liten risiko for at noe skjærer seg på en sprek totakter. Skal også nevnes at siden den er regga som lettmc vil forsikring være ugyldig ved ulykke/uhell, bare så du har det i bakhodet. Ønsker du et billig sykkelhold er nok Reijuen veien å gå ;-) Begge to er turtallssykler uansett :prop:
Er nok også den jeg likte best. Forsikring bekymret meg litt. Er det vanskelig å få den registrert som mellomtung evt.?
Sykkelen har 34hk = 21,25kW
Den veier ca. 120 kg?

Det blir 0,178 kW/kg < 0,2kW/kg. Så det er altså lov?

Hvordan er det med papirarbeid og verksted og slik? tar det lang tid? Og koster det mye?

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av MLeikarnes »

Wooho skrev:Sykkelen har 34hk = 21,25kW
Den veier ca. 120 kg?

Det blir 0,178 kW/kg < 0,2kW/kg. Så det er altså lov?

Hvordan er det med papirarbeid og verksted og slik? tar det lang tid? Og koster det mye?
34hk delt på 1,36 blir 25kW (den gamle mellomklassen var 25kW) om den veier 120 kg så blir jo det 0,208 kW/kg
Regner med du må betale ny avgift (da den helt sikkert er importert som lettmc), og avgiftene er høyere på mellomklasse.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av Wooho »

MLeikarnes skrev:
Wooho skrev:Sykkelen har 34hk = 21,25kW
Den veier ca. 120 kg?

Det blir 0,178 kW/kg < 0,2kW/kg. Så det er altså lov?

Hvordan er det med papirarbeid og verksted og slik? tar det lang tid? Og koster det mye?
34hk delt på 1,36 blir 25kW (den gamle mellomklassen var 25kW) om den veier 120 kg så blir jo det 0,208 kW/kg
Regner med du må betale ny avgift (da den helt sikkert er importert som lettmc), og avgiftene er høyere på mellomklasse.
Jeg delte på 1,6 og det blir selvfølgelig feil. Takk :)
Med 0,208kW/kg kan den altså ikke registreres som mellomtung da?

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av MLeikarnes »

Wooho skrev:Jeg delte på 1,6 og det blir selvfølgelig feil. Takk :)
Med 0,208kW/kg kan den altså ikke registreres som mellomtung da?
Tror du må sende en mail til vegvesnet og spørre om det, er vel litt i en gråsone. Du må nok også spørre om avgifter da det kan hende du må betale den resterende engangsavgiften fra 15hk og opp til 34hk.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av Wooho »

MLeikarnes skrev:
Wooho skrev:Jeg delte på 1,6 og det blir selvfølgelig feil. Takk :)
Med 0,208kW/kg kan den altså ikke registreres som mellomtung da?
Tror du må sende en mail til vegvesnet og spørre om det, er vel litt i en gråsone. Du må nok også spørre om avgifter da det kan hende du må betale den resterende engangsavgiften fra 15hk og opp til 34hk.
Ringte dem akkurat. De sa at det ikke er mulig å registrere den som mellomtung da det stiger over 0,2kw/kg. Og ikke mulig som tung heller, for en tungsykkel skal være over 125ccm, men den er akkurat på 125. :sorry

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av Wooho »

Fant en aprilia på Kornsjø til en grei pris.
Bilde
Heldig for meg, så får ingen kjørt meg ditt imorgen :sk? Hva synes dere om denne?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av Kawagutten »

Hvis du kjøper Apriliaen og faller for fristelsen til å bytte cdi boksen for å ta restriksjonene så MÅ du passe på å stramme wiren til eksos bladet så det åpner litt mer ellers så kokser den igjen.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kjøpe oppgradert aprilia (A2) eller Rieju rs2 125?

Legg inn av Wooho »

Kawagutten skrev:Hvis du kjøper Apriliaen og faller for fristelsen til å bytte cdi boksen for å ta restriksjonene så MÅ du passe på å stramme wiren til eksos bladet så det åpner litt mer ellers så kokser den igjen.
Dette blir min første mc, så har ingen peiling på cdi boks er :-k

Svar