Registrering av A2 - Hjelp!

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av Erik.H.M »

Hei.

Har et lite problem, som jeg trenger raskt svar på!

Har i dag tenkt til å kjøpe en DRZ 400, som er registrert som tung MC med 29kW. Har tenkt til å registrere den som a2, da det er den kjørekortklassen jeg kan ha...
Problemet er at for å registrere en sykkel som a2, kan den maks ha 35kw, og 0,2kw/kg. Egenvekta på denne sykkelen er 135kg. DVs at den har 0,214 kw/kg.
Tror dere at det vil bli noe problem å registrere den som a2? hva kan jeg evt gjøre for å få dette til hvis jeg støter på problemer? Er ikke så gira å kjøpe et strupekit, som gir den 30hk...

Setter stor pris på svar
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av Erik.H.M »

Har snakket med vegvesenet på telefon, men de turte ikke å si noe, og anbefalte meg å dra til min nærmeste trafikkstasjon (Hafslund i Sarpsborg). Har dessverre hørt at de er litt vel firkantet her i mitt distrikt. Så det ser kanskje ikke så lyst ut.. :sorry
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av Dykkeren »

Dette har jeg også tatt opp lokalt og får bare et standard svar om at kravet er 0,2. De (Vegvesenet) skal vel egentlig følge de avrundingsregler som gjelder og dermed så skal den kunne registreres som A2. Men som de sier, trafikkstasjonen må ta en avgjørelse og så kan dette påklages. Da får du vel svar på klagen når du kan kjøre den som A tenker jeg.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av Erik.H.M »

Dykkeren skrev:Dette har jeg også tatt opp lokalt og får bare et standard svar om at kravet er 0,2. De (Vegvesenet) skal vel egentlig følge de avrundingsregler som gjelder og dermed så skal den kunne registreres som A2. Men som de sier, trafikkstasjonen må ta en avgjørelse og så kan dette påklages. Da får du vel svar på klagen når du kan kjøre den som A tenker jeg.
Da er det som jeg fryktet..
Får satse på at jeg møter en hyggelig en på teknisk etterpå, som kan hjelpe meg
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av Sopranoo »

Prøvde meg på dette selv. fikk svar om at 0,2 var 0,2..... ikke fravikeligt.
Håper du får fikset det!

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av Dykkeren »

All den tid den samme etaten har brukt flere siffer etter komma tidligere, så må de ta en avgjørelse når de endrer på dette. 0,2 er ikke det samme som 0,200 (da hadde det vært klart). De må ta en avgjørelse og så kan den enten godtaes eller så må den som blir avvist anke avgjørelsen.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av Erik.H.M »

Var på vegvesenet nå, og fikk det samme svaret. 0 2 er grensa. Alt over er regnet som tung mc.
Det verste er at han jeg snakka med ikke hadde peiling, men måtte google spørsmåla mine...
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av Erik.H.M »

Dykkeren skrev:All den tid den samme etaten har brukt flere siffer etter komma tidligere, så må de ta en avgjørelse når de endrer på dette. 0,2 er ikke det samme som 0,200 (da hadde det vært klart). De må ta en avgjørelse og så kan den enten godtaes eller så må den som blir avvist anke avgjørelsen.
Mener du at siden det ikke er mer enn ett desimal, så kan dette i teorien gå?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av Dykkeren »

Vanlige avrundingsregler er så lenge det skal brukes kun en desimal så skal 0,249 avrundes til 0,2 og 0,25 avrundes til 0,3. Det er dette som er det avgjørende. Grunnen til at den du tenker på å kjøpe har 0,214 er at da den ble registrert første gang så brukte de ikke KW men HK og så er det blitt som det er blitt.

Jeg hadde avstått fra å kjøpe til det var helt avklart. Jeg har sendt skriftlig forespørsel for en tid tilbake og fikk bare det samme svaret du fikk. De vil nok ikke ta stilling til dette før det foreligger en konkret sak

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av JK95 »

http://www.ebay.de/itm/Drossel-Drossels ... 0776819336" onclick="window.open(this.href);return false;

Alternativet er vel å få montert en slik, da jeg tviler sterkt på at Satans Vegvesen kommer til å vike en tomme... Minuset er jo at det fort blir en kostnad på ca 5000 inkl. verkstedtimer og visning :sorry

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av Erik.H.M »

Jeg ser for meg at Suzuki har skrytt på seg noen hester...
Tror dere at det er mulig å ta sykkelen på rulla på trafikkstasjonen for å sjekke dette?
Evt. hvis jeg ikke har rett, så kan jeg sette inn en mindre dyse for å få hk ned når den testes på rulla.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av Sopranoo »

Det jeg tror dem gjør, er å se helt blindt på produsentens tall... 4-kantet system.
Problemet med den 0,2kw greia er at det er EU regler. Ikke noe Norge har bestemt. Som jeg skjønte det når jeg leste litt om 0.2kw grensa, er at 0,2kw et absolut max. Altså. spiller ingen rolle om det er 0,2000001kw....
Skal se om jeg finner siden jeg leste dette på.
Frustrerende!

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av E-strom »

Jepp - kravet er "høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/vekt høyst 0,2 kW/kg" :sorry
http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-fo ... +klasse+A2" onclick="window.open(this.href);return false;
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av Erik.H.M »

Jeg skjønner :sorry Da er neste håp å få sykkelen på en benk, for å måle anntall kw. Forhåpentligvis gården igjennom da med si 37 kw
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Online
mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Registrering av A2 - Hjelp!

Legg inn av mekkern »

Erik.H.M skrev:Jeg skjønner :sorry Da er neste håp å få sykkelen på en benk, for å måle antall kw. Forhåpentligvis gården igjennom da med si 37 kw
NEI.
de godtar KUN dokumentasjon fra fabrikk-hvis ytelsen er endret MÅ det dokumenteres HVA som er ENDRET.
At sykkelen eventuelt ikke yter mer enn 20Kw ved test er fullstendig uinteressant for dem -hvis du ikke kan dokumentere endringer som ivaretar utslipp/støy og ytelse fra et av Vegdirektoratets godkjente organ.eksempelvis TUV
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar