Valg av sykkel

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Vegardsen
Innlegg: 4
Registrert: 03 jun 2015, 13:27
Motorsykkelen din: Ingen

Valg av sykkel

Legg inn av Vegardsen »

Hei. Jeg er helt ny her på mcsiden.no
Har desverre ikke anskaffet meg førerkort til MC, men skal starte med dette neste år igjen, evt. sent denne sesongen.
Mitt spørsmål er vel egentlig hvilken sykkel er det greit å starte med?
Drømmesykkelen er KTM 1290 SuperDuke.
Tenker derfor i retningen mot KTM 390 som førstegangssykkel.

Noen som har erfaringer om den? Er den å anbefale eller er det noen andre sykler jeg bør se på? :)

Mvh. Vegard

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Valg av sykkel

Legg inn av kuleberg »

Velkommen hit :)
Alltid spennende å begynne å planlegge lappen og sykkel.
Det er bred erfaring her på forumet. Å spørre hvilken type sykkel folk anbefaler er vel som å spørre hvilket fotballag som har finest drakt.
Selv har jeg lært at om man ser for mye på bilder kontra å se på spec/kvalitet så er det fort å gjøre et bomkjøp.
Jeg lette lenge i vinter og ente opp med den av di 3 aktuelle jeg likte minst, men har ikke angret etter det.

Lykke til med lappen og jakten på sykkel :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Valg av sykkel

Legg inn av mortenolb »

Folk ser jo ut til å være fornøyd med KTM her inne, så skal vel ikke være noe bomkjøp det! Dog hadde jeg gått på 690 om jeg var deg.

Vegardsen
Innlegg: 4
Registrert: 03 jun 2015, 13:27
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Valg av sykkel

Legg inn av Vegardsen »

690 kan registreres som A2? :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Valg av sykkel

Legg inn av mortenolb »

Det stemmer. Får sikkert noen brukte som allerede er A2 også.

Vegardsen
Innlegg: 4
Registrert: 03 jun 2015, 13:27
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Valg av sykkel

Legg inn av Vegardsen »

Det er nice! :)
Har hørt mye bra om 690 duke, så da går jeg nok heller for den.
Men har også ett spørsmål til, hvis man kjører en tung sykkel på A2 førerkort. Mister man førerretten eller må sykkelen på visning hos vegvesenet?

Hvordan er duke'n på lengre avstander?
Hvordan er bensinforbruket? :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle her inne kan nok svare deg ganske detaljert når det kommer til Duke 690 da han har eid en selv, ganske lenge. Mener å huske at han også har/har hatt den som A2...?

En vakker dag må jeg se å få prøvekjørt en slik Duke altså :redface

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Valg av sykkel

Legg inn av mortenolb »

Vet ikke hva som skjer om du blir tatt. En kompis som dreit i å strupe ned og kjørt tungsykkel på mellomtunglappen. Han var heldig og den gangen han møtte på politi så visste de ikke hva de så på, men det var för mellomtung het a2.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Vegardsen skrev:Hei. Jeg er helt ny her på mcsiden.no
Har desverre ikke anskaffet meg førerkort til MC, men skal starte med dette neste år igjen, evt. sent denne sesongen.
Mitt spørsmål er vel egentlig hvilken sykkel er det greit å starte med?
Drømmesykkelen er KTM 1290 SuperDuke.
Tenker derfor i retningen mot KTM 390 som førstegangssykkel.

Noen som har erfaringer om den? Er den å anbefale eller er det noen andre sykler jeg bør se på? :)

Mvh. Vegard
Hva som er greit å starte med blir uhyre vanskelig å svare på. Men jeg har for meg at man i førsten går mest etter utseende, men på sikt så sikter man seg mer inn etter andre ting. Spesielt hvis man kjører en del. Men når det er sagt så tror jeg man blir vant til det meste, og spesielt hvis man ikke kjører så voldsomt langt. Det er på langturer man kjenner om sykkelen passer din kropp eller ikke. Jeg klarer også å sykle på en racersykkel med smalt sete et lite stykke, men etter noen meter så føler jeg meg voldtatt i røven.

De aller fleste jeg har snakket med sliter litt mer med kroppen på langturer når det kjører såkalte RR-sykler. Unntak finnes så klart. Jeg tror at en mellomting er stedet og begynne. ALtså en såkalt roadster/Street sykkel. Disse sitter man lett fremoverlent på. Selv jeg med mine 100 kg. trives veldig godt på en street sykkel/Roadster. Men vi er forskjellige alle sammen. Noen foretrekker cruisere (jeg har prøvd dette også) mens andre foretrekker rene RR-sykler, men jeg tror de fleste her i forumet kjører noe som er midt i mellom av ett eller annet slag.

Duke 690 er vel nettopp en slik sykkel, og derfor så tror jeg ikke dette er noe dumt førstevalg hvis du liker den sykkelen. Siden du ikke har noe referansegrunnlag så vil du heller ikke merke evt. svakheter i forhold til andre sykler etc.

Andre for kanskje komme med en liste over sykler som kan regges som A2. Jeg mener jeg har sett en slik liste her inne i forumet ett sted....?

Kan også være kjekt og kikke litt på det økonomiske planet ved valg av første sykkel. Service intervallene har mye og si. Sjekk hvor ofte sykkelen må ha hovedservice. Dette er en service som koster litt og treng det justering av ventiler så nærmer du deg fort 10.000,- avhengig av sykkel. Forsikring er også en vesentlig ting å sjekke opp før kjøp. Det kan sprike stort mellom de forskjellige syklene her.

Min Street Triple har hovedservice hver 20.000km og dette koster i Norge mellom 7.000-10.000 avhengig om ventilene må justeres eller ikke. Men det koster langt mindre over grensen. Vertfall for meg. Yamaha har så vidt jeg vet hovedservice hver 40.000km.(?) Hva Duke har vet jeg ikke, men det finner du fort ut ved å søke litt eller spørre andre her inne.

Lykke til i jakten på ny sykkel! Er ikke lenge siden jeg var der selv og en ting kan jeg si med en gang. Din neste sykkel vil alltid være den beste. Du vil tilegne deg erfaringer etter hvert :thumleft

Vegardsen
Innlegg: 4
Registrert: 03 jun 2015, 13:27
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Valg av sykkel

Legg inn av Vegardsen »

Tusen takk for et bra svar.

Jeg merker selv at jeg som ikke har noe erfaring eller veldig lite kunnskap om sykler går for det meste på utseende. Jeg liker veldig godt disse Street syklene, men syns KTM skiller seg veldig ut, noe jeg virkelig liker :)

Jeg tror jeg jeg skal prøve å forhøre meg med folk som kan litt om KTM.

Prøvde å finne Snikendeugle her på siden, men klarte ikke finne han. Sikkert fordi jeg er helt ny her xD

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Valg av sykkel

Legg inn av mortenolb »

Tråden hans ligger faktisk på forsiden for øyeblikket. Sneakyowl!

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Valg av sykkel

Legg inn av Trondgv »

Vegardsen skrev:Tusen takk for et bra svar.

Jeg merker selv at jeg som ikke har noe erfaring eller veldig lite kunnskap om sykler går for det meste på utseende. Jeg liker veldig godt disse Street syklene, men syns KTM skiller seg veldig ut, noe jeg virkelig liker :)

Jeg tror jeg jeg skal prøve å forhøre meg med folk som kan litt om KTM.

Prøvde å finne Snikendeugle her på siden, men klarte ikke finne han. Sikkert fordi jeg er helt ny her xD
http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=5842 :thumleft

Har selv 690 Duke R, men har ikke lappen enda, så vet ikke hvordan den er å kjøre da jeg bare har hatt en kort tur med den :mk

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Valg av sykkel

Legg inn av freddy123 »

jeg har et veldig godt tips her velg den som står ditt hjerte nærmest :prop: det gjorde jeg og har ikke angret på det enda.... :knegg

jeg kjører en sportster 883 48hk a2 regga, denne holder følge med det meste så lenge man er litt kjent med sykkeln og sine egne ferdigheter, den har jo 883cc så litt moment er det jo også i denne kanskje iforhold til andre a2 sykkler.

så som sagt eneste rådet jeg har er å velge det du liker best selv :D

Svar