'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

mekkern skrev: 15 aug 2023, 16:05 Du kan i prinsippet bare glemme å gjøre denne kompatibel med alkohol.
Selv innsugsgummiene råtner av alkoholen for ikke snakke om membranene på forgasserstemplene.
Dersom det er mulig å erstatte alle gummideler i gasserne med etanolbestandig gummi bør det vel være mulig. Om dette er å få tak i noe sted i verden vet jeg ikke, men jeg skal sjekke dette etterhvert.

Skulle gjerne kunne kjøre på E10 da det er langt mellom stasjonene som fremdeles selger 98 oktan, særlig når man beveger seg nordover fra Trondheim.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

dypen skrev: 15 aug 2023, 21:17 Bra @mekkern da er den muligheten ikke tilstede noe som sikkert gjør delekjøp for eier enklere. Da er det bare å fylle riktig før vinterlagring :)
Vurderte for en del år siden da E85 kom om jeg skulle lage en "spesial" med XL600R motoren og lage nytt innsug, for denne kan jeg fixe alle deler slik at de tåler Etanol/Metanol.
Grunnen til dette var muligheten til å øke kompressjonen ganske drastisk og høyere fortenning og få slipt om kammene og øke den til nærmere 9000rpm.
Men godt jeg ikke gikk den veien da E85 ble kortlivet her til lands.(og mangel på vippearmer)
E10 95oktan er hverken fuggel eller fisk -og innehar bare dårlige egenskaper for alle andre enn de som skal tjene penger på denne skiten.

Men samfunnet/politikerne ønsker jo ikke at vi skal kjøre disse kjøretøyene og vil legge mer og mer hindringer i veien for å kunne bruke de "daglig"..
Faktisk bare kort tid før de kjører på med 20% med etanol og da er det kroken på døra på kort tid for alle dagens modeller også.

https://no.scienceaq.com/Elektronikk/1009078852.html
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Jeg blir dårlig av å lese om utviklinga på drivstoffet …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Når jeg hentet sykkelen hadde det vært lekkasje på høyre gaffelbein med oljesøl ned på bremsklosser og -skive. Klossene og skiven ble rengjort med bremserens før første prøvetur. På denne turen var det bare så vidt sykkelen gikk pga dårlig gnist og skitt i forgassere. Og det var like greit, for sykkelen var enda værre å stoppe.

Sykkelen har kombinert for og bakbrems ved at bremsepedal også går på venstre skivebrems forran. Her var bremseeffekten elendig. Etterfylling av bremseveske og lufting gjorde ting bedre. Utrolig skitten og full av luft den første bremevesken som kom ut av frambremsen.

Forbindelsen fra bremsepedal går via et bremserør opp til styrekrone og derfra via slange ned til forgaffelen. Styrekronen blir høyeste punkt og der vil det samle seg luft. Men det er ingen luftenippel der. Luftet ved å løsne på en kobling på enden av bremserøret og fikk ut noe luft den veien. Etter dette ble pedalen sånn noen lunde hard, men det er nok fremdeles litt luft i systemet. Fotbremsen på disse syklene har ord på seg for å være vanskelig å få luftet skikkelig. Fra 1986-modell kom de med luftenippel på høyeste punkt.

Men også forbremsen var dårlig til tross for rengjøring av klosser. Det er vanskelig å fjerne oljesøl som har trukket inn i brensebelegget. Tenkte jeg skulle prøve et tjuvtriks før jeg kjøpte nye klosser. Brukte propanvarmeren og varmet bremsebelegget forsiktig. Passet på at det ikke ble så varmt at belegget løsnet fra stålet. På denne måten klarte jeg å forkulle oljen og klossene lot seg enkelt vaske rene med bremserens. Bremsebelegget fikk tilbake riktig farge og utseende tilsvarende nye klosser. Rengjorde bremseskive og monterte klossene igjen, og da er bremsevirkningen OK igjen.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Bremseklosser som har fått olje på seg ville jeg aldri bruke tid på å få rene igjen, kjøp klosser tilsvarende originale så får du klosser som fungerer under normale forhold uten skrik og pip. Organiske vs Sinter osv. Lufting av bremser kan i noen tilfeller være utfordrende men det gjelder som du har gjort å få oversikt over hvor væska går, høyeste punkt osv. Har jeg demontert bremser forsøker jeg å fylle alle komponenter under montering så ikke alt står tomt når jeg starter selve luftinga, som du har gjort kan det være fornuftig å slippe ut luft på høyeste punktene :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Nå brukte jeg ikke mye tid på å få de rene. Noen få minutter med gassbrenneren og deretter vente til de fikk kjølt seg ned. Da rengjorde jeg bremseskiven mens jeg ventet. Mye bremsebelegg igjen så ingen grunn til å gi opp klossene. Og det ville tatt mye lengre tid å kjøpe nye.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Et bilde av frambremsen.
2487C138-6ECB-4F25-A958-E7022AB7BC85.jpeg
Bremsekaliper bak gaffelbenet, forbindelse derfra med bremseslange til antidiven i framkant av gaffelbeinet. Bremseskivene er ventilerte, men av lignende type som på biler. Ikke perforerte som jeg har inntrykk av er mer vanlig på mc.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Funker det der men hvis skivene er nede på minimumsmål eller må byttes på grunn av andre feil er det enklere å få kjøpt borede skiver sammenlignet med de på bilde :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Etter det jeg har lest er ikke disse skivene så enkle å få tak i lenger. Ombygging til andre skiver medfører gjerne også andre kalipere. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått kontrollert tykkelsen på skivene, fortsetter å bruke de så lenge de er over minstemål.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

Du skal jaggu ha kred for å gå på en av de i mine øyne værste rallemikk av en mc fra 80 tallet. :notworthy:
Håper du ikke finner for mye elektriske feil på den. :sick:

Lykke til og jeg skal svare så godt jeg kan på ev. Problemer du kommer borti. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Hei igjen, hvordan går det med bremsejobben … @Brigg
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

dypen skrev: 31 aug 2023, 22:56 Hei igjen, hvordan går det med bremsejobben … @Brigg
Beklager radiostillhet herfra. Har et prosjekt på gang med legging av belegningsstein i oppkjørselen som har tatt mye tid i det siste. Leier firma for å gjøre masseutskiftning og legging av stein, men har gjort en del egeninnsats med å plukke ned og senere sette opp støttemurer igjen. Kroppsarbeid er ikke bare bare for en utrent kontorist. Men selv om biler klarer seg med en uslett grusoppkjørsel holder det ikke mål når man har kjøpt seg motorsykkel. Da må det belegningsstein til :D

Og så kom podens 2008 mod Yama YZF125R hjem på bergingsbil forleden. Det viste seg at strammeren på registerkjedet var gåen slik at veiv og kam var kommet i utakt slik at stempelet har slått opp i ventilene. Motoren har kommet på benken og er demontert. Toppen er levert til Cylmo her i Trondheim for demontering og kontroll av ventiler. Nye pakninger, ny kjedestrammer pluss diverse er bestilt. Så det har blitt noen timer i garasjen med dette prosjektet også.

Oppi alt dette har det ikke blitt mye tid til XVZ-en. Anleggsgartnerene blir forhåpentligvis ferdig med oppgjørselen på mandag, da ken det bli mulighet for en kjøretur igjen. Sykkelen er pt i grei bruksmessig stand selv om det er mye som burde vært sett over, men satser på å kunne drøye mye av dette til etter at kjøresesongen er over. Vinteren er lang i Trondheim, så man rekker mye vedlikehold før neste sesong.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Så bra du har litt å stå i med :thumleft Da skjønner jeg att du har vært litt fraværende men belegningsstein eller fast dekke i oppkjørsel er veldig behagelig. Det blir vel orden på 125’n men dere må vel ha litt deler :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mrsap
Innlegg: 27
Registrert: 30 mai 2020, 17:45
Motorsykkelen din: Yamaha fzr600
Bosted: Mo i Rana

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mrsap »

Kjøpte meg en Suzuki Cavalcade 1400 for noen år siden som en nr tre mc. Billigt noe små feil men fikset. En sykkel ala min regner jeg med. Fin på tur men dessverre ingen revers, men går bra når man vet det. Bruker den helst på turer alene for det er ikke en farts maskin. Så ta vare på den gratis å ha å sikkert like god å kjøre som min. Men siden jeg bor så nært svenske grensen er det en fin smugler sykkel 😀. Plass til godt over tre kasser med 0,5l bokser med øl 😀

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Ut fra bilder ser Cavalcaden ut til å være mye av det samme konseptet.

Veteransykkel slipper årsavgift og har rimelig forsikring. Men med et forbruk på 0,8 på mila blir det noen kostnader lell. Håper at overhaling av forgasserene skal få forbruket noe ned.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

mekkern skrev: 24 aug 2023, 09:44 Du skal jaggu ha kred for å gå på en av de i mine øyne værste rallemikk av en mc fra 80 tallet. :notworthy:
Håper du ikke finner for mye elektriske feil på den. :sick:

Lykke til og jeg skal svare så godt jeg kan på ev. Problemer du kommer borti. :thumleft
Takk for tilbud om bistand, det kommer nok godt med etterhvert.

Når du skriver rallemikk, hva tenker du på da? Er det teknisk kvalitet, all plastikken eller hva? Jeg spør fordi jeg ønsker å forstå hvilke utfordringer som kan møte meg fremover.

Alt elektrisk virker med unntak av stereo/intercom, men dette anser jeg å være så utdatert at jeg ikke bruker tid på. Selv om kasettspilleren har autorevers :) Sikringsboksen er den originale med glass-sikringet. Denne skal byttes til mini flatstiftsikringet og det elektriske skal gås over. Ser det er to ledninger koblet direkte på plusspol med hengesikringer. Disse skal heller kobles på sikringsboks.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

Brigg skrev: 02 sep 2023, 11:40
mekkern skrev: 24 aug 2023, 09:44 Du skal jaggu ha kred for å gå på en av de i mine øyne værste rallemikk av en mc fra 80 tallet. :notworthy:
Håper du ikke finner for mye elektriske feil på den. :sick:

Lykke til og jeg skal svare så godt jeg kan på ev. Problemer du kommer borti. :thumleft
Takk for tilbud om bistand, det kommer nok godt med etterhvert.

Når du skriver rallemikk, hva tenker du på da? Er det teknisk kvalitet, all plastikken eller hva? Jeg spør fordi jeg ønsker å forstå hvilke utfordringer som kan møte meg fremover.

Alt elektrisk virker med unntak av stereo/intercom, men dette anser jeg å være så utdatert at jeg ikke bruker tid på. Selv om kasettspilleren har autorevers :) Sikringsboksen er den originale med glass-sikringet. Denne skal byttes til mini flatstiftsikringet og det elektriske skal gås over. Ser det er to ledninger koblet direkte på plusspol med hengesikringer. Disse skal heller kobles på sikringsboks.
Det elektriske kan by på utfordringer- spesielt hvis det har blitt ettermontert masse lys av kreative amatører. Og det er trangt å jobbe på siden det er mye plastikk ogventiljobb tar en del tid. Er ikke værre enn andre V4 fra den tiden men er klumpete og innkapslet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Fikk utnyttet regnværet i kveld til litt garasjetid. Byttet olje på kardangen. Hadde ikke ventet at gammel olje skulle være køle svart. Det er tross alt snakk om girolje.
B4F783F1-6727-4A44-9DCA-049123933ECB.jpeg
Og magneten på tappepluggen så sånn ut:
76E7325D-7C59-4F84-AEB5-D9B6EB38D614.jpeg
Etter rengjøring:
C70B58A4-1872-4924-88EE-EEE768D092B3.jpeg
Man kan lure på når det sist ble byttet olje her. Men sånn er det å kjøpe gammelt uten å kjenne servicehistorikken.

Uansett, nå har det kommet på ny olje og kobbertetningene er byttet både på avtapnings- og påfyllingsplugg. Så nå anser jeg kardangen å være good to go en stund til.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av rolf-arne »

Brigg skrev:Fikk utnyttet regnværet i kveld til litt garasjetid. Byttet olje på kardangen. Hadde ikke ventet at gammel olje skulle være køle svart. Det er tross alt snakk om girolje.
B4F783F1-6727-4A44-9DCA-049123933ECB.jpeg
Og magneten på tappepluggen så sånn ut:
76E7325D-7C59-4F84-AEB5-D9B6EB38D614.jpeg
Etter rengjøring:
C70B58A4-1872-4924-88EE-EEE768D092B3.jpeg
Man kan lure på når det sist ble byttet olje her. Men sånn er det å kjøpe gammelt uten å kjenne servicehistorikken.

Uansett, nå har det kommet på ny olje og kobbertetningene er byttet både på avtapnings- og påfyllingsplugg. Så nå anser jeg kardangen å være good to go en stund til.
Når oljen ser sånn ut , så bruker jeg å skylle -med olje..fylle opp , kjøre en del timer... eksempelvis aggregatet, vu har på en semi, har skiftet en gang pr tur i tre omganger...nå begynte det å se ut som om man hadde skiftet..

Det vil si at ny olje var like skitten som den man byttet etter 48 timers gange...

På kardangen din hadde jeg kjørt omlag en måned og byttet på nytt... særskilt når magnet pluggen så sånn ut..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Enig med @rolf-arne der. Når oljen ser sånn ut ligger det masse møkk, spon, dritt i alle kriker og kroker. Ville nok forsøkt å skylle kardanghuset med parafin eller diesel eventuelt som nevnt over her kjørt litt og bytta olje igjen :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Blir nok ikke å kjøre veldig lenge før neste bytte. Både for å få skyllet gjennom, men også for å følge med at det ikke blir like ille på nytt. I så fall er det noe galt fatt.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Kjekt å tappe olje rett etter kjøreturen når olje er varm :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Har blitt lite tid til XVZ-en i det siste. Men fikk til en luftetur rundt Klæbu i finværet i dag. Fylte bensin og noterte et forbruk på 0,67 som er en forbedring fra forrige fylling som var på 0,8. Jeg tror årsaken til forbedringen er andre kjøreruter, ikke at sykkelen plutselig har blitt mye bedre.
6CDED864-9FA5-48C2-BDE2-67811B228390.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Se der ja, godt tegn når du står ved bensinpumpa :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Ble stille fra min side i denne tråden. Noe som skyldes litt for mange jern i ilden samtidig i kombinasjon med en svært fuktig høst i Trøndelag fram til frosten tok over rundt 20. oktober. Det ble lite mc-kjøring i slutten av september og utover oktober. Nå er kjøresesongen definitivt over og sykkelen er avregistrert og parkert i garasjen. Og da står 6 mnd vedlikeholdssesong for tur.

Som forberedelse til vedlikeholdssesongen har jeg forsøkt å kartlegge status når det gjelder motoren slik at jeg vet hva som må gjøres i løpet av vinteren. Jeg byttet tidligere plugger og plugghetter, og etter omlag 450 km på veien ser pluggene slik ut:
F4E4B4D5-D1EA-4049-88F7-7D6F659667C0.jpeg
1B57F8E0-3FD9-4FB1-BFD0-D885D547FC2B.jpeg
Jeg tolker pluggene slik at alle sylinderne får i meste laget med bensin, men nr to og tre er nærmere normalen enn en og fire. Noe som bekrefter behovet for en gjennomgang av forgasserne i løpet av vinteren.

Jeg har også gjort en kompresjonstest som viste 12,5 kg/cm2 på to sylindre og 11,5 på de to andre. I følge boka skal komresjonen være minimum 9 kg/ cm2 og maks 1 kg/cm2 i forskjell mellom sylindrene. Så mine målinger oppfatter jeg å være godkjente noe som betyr at det ikke vil være nødvendig å gå dypt inn i motoren med demontering av topper, stempler etc.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Svar