'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
-
- Innlegg: 194
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Mens jeg venter på deleleveranser er planen å gjøre unna ulike forberedelser til motoren skal skrues sammen igjen. Bla. skal alle pakningsflater rengjøres. Jeg skal også ta en gjennomgang på selve sykkelen av det elektriske, smøre opp vaiere og annet som det passer å gjøre mens tilgangen er god.
Mens jeg demonterte sjekket jeg at ulike slitedeler er innenfor kravene i verkstedhåndboken slik at jeg kunne bestille opp ting som burde byttes ut. Feks clutchlameller og børster i startmotoren. Det eneste som er nødvendig å bytte er thermostaten, bortsett fra ting knyttet til 2. gir selvfølgelig.
Børstene i startmotoren er nesten som nye. Det er notert i permen på verkstedhåndboken at startmotoren ble byttet for omlag ti år tilbake. Og så er sykkelen lite brukt etter dette.
Original starter til denne motoren har to børster, og er kjent for å være i svakeste laget. Denne startmotoren har fire børster og er da en oppgradert utgave som kom på 1300-motorene en gang ut på 90-tallet. Disse er kjent for å være kraftigere enn de tidligere utgavene. Endelig en positiv overraskelse med denne sykkelen.
Det blir mange børster å holde styr på når ting skal monteres sammen igjen. Da er det kjekt å få hjelp fra noen strips.
Startmotoren er montert sammen igjen, friskmeldt og klar til bruk. Dette er en milepæl i dette prosjektet, den første oppgaven jeg kan kvittere ut som ferdig.
Mens jeg demonterte sjekket jeg at ulike slitedeler er innenfor kravene i verkstedhåndboken slik at jeg kunne bestille opp ting som burde byttes ut. Feks clutchlameller og børster i startmotoren. Det eneste som er nødvendig å bytte er thermostaten, bortsett fra ting knyttet til 2. gir selvfølgelig.
Børstene i startmotoren er nesten som nye. Det er notert i permen på verkstedhåndboken at startmotoren ble byttet for omlag ti år tilbake. Og så er sykkelen lite brukt etter dette.
Original starter til denne motoren har to børster, og er kjent for å være i svakeste laget. Denne startmotoren har fire børster og er da en oppgradert utgave som kom på 1300-motorene en gang ut på 90-tallet. Disse er kjent for å være kraftigere enn de tidligere utgavene. Endelig en positiv overraskelse med denne sykkelen.
Det blir mange børster å holde styr på når ting skal monteres sammen igjen. Da er det kjekt å få hjelp fra noen strips.
Startmotoren er montert sammen igjen, friskmeldt og klar til bruk. Dette er en milepæl i dette prosjektet, den første oppgaven jeg kan kvittere ut som ferdig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 194
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Jeg driver og pusler litt ute i garasjen mens jeg ventet på deleleveranser. I og med at så mye er demontert er det en fin mulighet for å se over, smøre opp og justere ting og tang. Og så får jeg gjort meg skikkelig kjent med alle kriker og kroker på sykkelen, noe som kan være nyttig i fremtiden.
Har hatt løs alle vaiere og smurt opp. Choke, gass og speedometer. Det er et sinnrikt system med gassvaiere på denne sykkelen i og med at den er utstyrt med cruisecontrol.
Her er bilde av «koblingsboksen» for gassvaierne. Tur/retur fra gasshåndtaket kommer fra venstre mens tur/retur til forgasserne går ut til høyre. Nedenfra kommer vaier fra cruisekontrollens aktuator som er vakuumstyrt.
Vaierne ble frakoblet, så tapet jeg en trakt til ene enden og hang vaierne opp loddrett. Fylte godt på med kjedespray i trakten og lot tyngdekraften gjøre jobben med å smøre vaieren helt ned til enden.
Tror det er en stund siden noen har smurt opp dette gasshåndtaket .
Har hatt løs alle vaiere og smurt opp. Choke, gass og speedometer. Det er et sinnrikt system med gassvaiere på denne sykkelen i og med at den er utstyrt med cruisecontrol.
Her er bilde av «koblingsboksen» for gassvaierne. Tur/retur fra gasshåndtaket kommer fra venstre mens tur/retur til forgasserne går ut til høyre. Nedenfra kommer vaier fra cruisekontrollens aktuator som er vakuumstyrt.
Vaierne ble frakoblet, så tapet jeg en trakt til ene enden og hang vaierne opp loddrett. Fylte godt på med kjedespray i trakten og lot tyngdekraften gjøre jobben med å smøre vaieren helt ned til enden.
Tror det er en stund siden noen har smurt opp dette gasshåndtaket .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Jeg er litt skeptisk til å bruke kjedeolje på wirer.
Oljen er ganske tjukk og laget for å klistre seg fast på kjede så det kan hende at wirene blir å gå tregt.
Oljen er ganske tjukk og laget for å klistre seg fast på kjede så det kan hende at wirene blir å gå tregt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 194
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Verkstedboka til Yamaha foreskriver kjedeolje, alternativt SAE30 motorolje.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Da stemmer det helt sikkert.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det yamaha mente den gangen var faktisk olje- kjeder skal smøres med olje.
Men i dag har vi mye bedre alternativer:https://www.xxl.no/weldtite-tf2-teflons ... 36_1_Style
Denne reagerer heller ikke med eventuelle glidestrømper inne i strømpene.
Men i dag har vi mye bedre alternativer:https://www.xxl.no/weldtite-tf2-teflons ... 36_1_Style
Denne reagerer heller ikke med eventuelle glidestrømper inne i strømpene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Ville ikke under noen omstendigheter bruke kjedespray på vire uansett hva som står i verkstedhåndbok da det ikke gir meg noen mening, du er ute etter en olje som kan renne inn i full lengde på vire og ikke minst fungere smørende over lang tid. På tiden den var ny hadde jeg vel ikke verken hørt eller sett kjedespray, vi brukte oljekanna på kjede. Husker du fikk kjøpt noen store blikkbokser etterhvert som du kunne legge hele kjede oppi etter å ha varmet opp innholdet så det var flytende, når du tok opp igjen kjede hadde du en hinne med fettakti stoff som var på kjede ved montering.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 194
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Denne kjedesprayen er både tynnflytende og klebrig på samme tid. Og når det står på boksen at produktet også er velegnet til smøring av vaiere så tror jeg dette går helt fint
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 194
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Bruker litt tid til gjennomgang av det elektriske.
Det er egentlig mye utstyr på disse syklene som også medfører mye kabling. Mange av kablene har koblinger bak hovedlykten. Og releene er plassert på en rack under instrumentpanelet.
Har systematisk tatt fra hverandre en og en kontakt, sjekket for irr, renset med elektronikkrens og satt sammen igjen. Koblingene ser jevnt over bra ut, egentlig litt overraskende når det er snakk om nærmere 40 år gamle kontakter uten noen form for tetning. Har funnet litt irr/korrosjon på enkelte kontakter i nærheten av motoren som nok er mer utsatt for elementene.
Sykkelen er utstyrt med en 40A hovedsikring på forbrukerne. Har hatt denne i biter og rengjort.
Litt overraskende at det lå to reserve sikringer inne i sikringsholderen. Kjekt å vite dersom sikringen skulle ryke en gang.
Har også hatt løst startreleet og rengjort kontaktflater. Her avbildet sammen med plussledningen fra batteri til startrele med forgrening til hovedsikring. Også disse rengjort på kontaktflatene.
Det er litt slitasje på isolasjonen enkelte steder der ledningene går inn på kabelsko eller kontakter. Da bruker jeg vulktape til å legge på et lag som både beskytter og forsterker.
Det er en del hjemmemekk på ledningsnettet rundt om. Jeg fjerner det jeg finner av isolasjonstape som ikke har vært der siden sykkelen var ny, og da dukker det ofte opp noen tvilsomme koblinger. Disse blir erstattet med kabelskoskjøter med krymp. Jeg kommer også til å bytte ut den originale sikringsboksen med glass-sikringer med en med mini flatstiftsikringer.
Det er egentlig mye utstyr på disse syklene som også medfører mye kabling. Mange av kablene har koblinger bak hovedlykten. Og releene er plassert på en rack under instrumentpanelet.
Har systematisk tatt fra hverandre en og en kontakt, sjekket for irr, renset med elektronikkrens og satt sammen igjen. Koblingene ser jevnt over bra ut, egentlig litt overraskende når det er snakk om nærmere 40 år gamle kontakter uten noen form for tetning. Har funnet litt irr/korrosjon på enkelte kontakter i nærheten av motoren som nok er mer utsatt for elementene.
Sykkelen er utstyrt med en 40A hovedsikring på forbrukerne. Har hatt denne i biter og rengjort.
Litt overraskende at det lå to reserve sikringer inne i sikringsholderen. Kjekt å vite dersom sikringen skulle ryke en gang.
Har også hatt løst startreleet og rengjort kontaktflater. Her avbildet sammen med plussledningen fra batteri til startrele med forgrening til hovedsikring. Også disse rengjort på kontaktflatene.
Det er litt slitasje på isolasjonen enkelte steder der ledningene går inn på kabelsko eller kontakter. Da bruker jeg vulktape til å legge på et lag som både beskytter og forsterker.
Det er en del hjemmemekk på ledningsnettet rundt om. Jeg fjerner det jeg finner av isolasjonstape som ikke har vært der siden sykkelen var ny, og da dukker det ofte opp noen tvilsomme koblinger. Disse blir erstattet med kabelskoskjøter med krymp. Jeg kommer også til å bytte ut den originale sikringsboksen med glass-sikringer med en med mini flatstiftsikringer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Litt rart å lese at Yamaha brukte glassikringer enda i 85, de var jo ellers langt fremme teknisk.
Både 5 ventiler på enkelte modeller, alu-ramme mm.
Kawasakien min fra 83 hadde flatsikringer.
Både 5 ventiler på enkelte modeller, alu-ramme mm.
Kawasakien min fra 83 hadde flatsikringer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 194
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Var dette originalt på Kawasakien @Jompa ?
Jeg trodde ikke flatsikringene var kommet så tidlig, men finner at Wikipedia påstår de ble lansert allerede i 1976. Så kanskje Kawasaki bare var veldig tidlig ute med å ta de i bruk.
Jeg trodde ikke flatsikringene var kommet så tidlig, men finner at Wikipedia påstår de ble lansert allerede i 1976. Så kanskje Kawasaki bare var veldig tidlig ute med å ta de i bruk.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Sikrings og rele boks GPz 1100 83-85.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Yamaha brukte flatsikringer på noen modeller på midten av 80 tallet også så det er nok en overgangsfase.
Sist redigert av mekkern den 09 mai 2024, 11:52, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 194
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Der var nok Kawasaki et hestehode foran når det gjelder å ta ny teknologi i bruk @Jompa . Er ikke samme swongen over sikringsboksen på Yamahaen fra samme tidsperiode.
Dioden som peker rett opp er til erstatning for syrenivåsensor i batteriet som disse syklene hadde originalt. Når batteriene ble lukkede uten påfyllingstopper ble denne sensoren til overs, og ved å erstatte den med dioden unngår man konstant feilmelding på computeren.
Dioden som peker rett opp er til erstatning for syrenivåsensor i batteriet som disse syklene hadde originalt. Når batteriene ble lukkede uten påfyllingstopper ble denne sensoren til overs, og ved å erstatte den med dioden unngår man konstant feilmelding på computeren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Brigg skrev: ↑09 mai 2024, 11:46 Der var nok Kawasaki et hestehode foran når det gjelder å ta ny teknologi i bruk @Jompa . Er ikke samme swongen over sikringsboksen på Yamahaen fra samme tidsperiode.
562383F1-D8B2-4842-BAB7-917040AFBA19.jpeg
Dioden som peker rett opp er til erstatning for syrenivåsensor i batteriet som disse syklene hadde originalt. Når batteriene ble lukkede uten påfyllingstopper ble denne sensoren til overs, og ved å erstatte den med dioden unngår man konstant feilmelding på computeren.
Kawasaki var absolutt på høgget i den tida, først ute med fuel injection og ellers kom japanske sykler med mer eller mindre nyttige finesser hvert år.
Syrenivåsensor har jeg sett i koblingsskjemaet til GPz,en , men min hadde ikke denne sensoren.
Men den hadde en knapp som gjorde at turtelleren ble et voltmeter når man trykte på knappen. Praktisk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.