'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Blir nok ikke å kjøre veldig lenge før neste bytte. Både for å få skyllet gjennom, men også for å følge med at det ikke blir like ille på nytt. I så fall er det noe galt fatt.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Kjekt å tappe olje rett etter kjøreturen når olje er varm 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Har blitt lite tid til XVZ-en i det siste. Men fikk til en luftetur rundt Klæbu i finværet i dag. Fylte bensin og noterte et forbruk på 0,67 som er en forbedring fra forrige fylling som var på 0,8. Jeg tror årsaken til forbedringen er andre kjøreruter, ikke at sykkelen plutselig har blitt mye bedre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Se der ja, godt tegn når du står ved bensinpumpa :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Ble stille fra min side i denne tråden. Noe som skyldes litt for mange jern i ilden samtidig i kombinasjon med en svært fuktig høst i Trøndelag fram til frosten tok over rundt 20. oktober. Det ble lite mc-kjøring i slutten av september og utover oktober. Nå er kjøresesongen definitivt over og sykkelen er avregistrert og parkert i garasjen. Og da står 6 mnd vedlikeholdssesong for tur.
Som forberedelse til vedlikeholdssesongen har jeg forsøkt å kartlegge status når det gjelder motoren slik at jeg vet hva som må gjøres i løpet av vinteren. Jeg byttet tidligere plugger og plugghetter, og etter omlag 450 km på veien ser pluggene slik ut:
Jeg tolker pluggene slik at alle sylinderne får i meste laget med bensin, men nr to og tre er nærmere normalen enn en og fire. Noe som bekrefter behovet for en gjennomgang av forgasserne i løpet av vinteren.
Jeg har også gjort en kompresjonstest som viste 12,5 kg/cm2 på to sylindre og 11,5 på de to andre. I følge boka skal komresjonen være minimum 9 kg/ cm2 og maks 1 kg/cm2 i forskjell mellom sylindrene. Så mine målinger oppfatter jeg å være godkjente noe som betyr at det ikke vil være nødvendig å gå dypt inn i motoren med demontering av topper, stempler etc.
Som forberedelse til vedlikeholdssesongen har jeg forsøkt å kartlegge status når det gjelder motoren slik at jeg vet hva som må gjøres i løpet av vinteren. Jeg byttet tidligere plugger og plugghetter, og etter omlag 450 km på veien ser pluggene slik ut:
Jeg tolker pluggene slik at alle sylinderne får i meste laget med bensin, men nr to og tre er nærmere normalen enn en og fire. Noe som bekrefter behovet for en gjennomgang av forgasserne i løpet av vinteren.
Jeg har også gjort en kompresjonstest som viste 12,5 kg/cm2 på to sylindre og 11,5 på de to andre. I følge boka skal komresjonen være minimum 9 kg/ cm2 og maks 1 kg/cm2 i forskjell mellom sylindrene. Så mine målinger oppfatter jeg å være godkjente noe som betyr at det ikke vil være nødvendig å gå dypt inn i motoren med demontering av topper, stempler etc.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
For tilstand på motor foretrekker jeg en lekkasjetest foran en kompresjonstest, er ikke kompresjonstesten jamn og fin ville jeg gått videre med en lekkasjetest for å se gjennomslag i motor. Da har du mulighet for å se eventuelle lekkasjer på innsugventiler, eksosventiler eller om trykket går i bunn av motor via stemplene evt alt ok. Dette gir god oversikt over tilstand og hvor du må ha fokus for å utbedre. Lykke til!
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Jeg har ikke utstyr for lekkasjetest, hadde jeg hatt det kunne det vært aktuelt å gjøre.
Men slik jeg har forstått det er lekasjetest nyttig til å finne årsaken dersom man har avdekket lav kompresjon på en eller flere sylindre. I og med at jeg måler kompresjon godt over minstekravet og at avviket mellom sylindrene er innenfor kravet slår jeg meg til ro med ting slik de er.
Men slik jeg har forstått det er lekasjetest nyttig til å finne årsaken dersom man har avdekket lav kompresjon på en eller flere sylindre. I og med at jeg måler kompresjon godt over minstekravet og at avviket mellom sylindrene er innenfor kravet slår jeg meg til ro med ting slik de er.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Kjøpte lekkasjetester hos Biltema august 2021 som jeg har brukt flere ganger og veldig fornøyd med både tester og pris
Eneste å bemerke, litt følsom så den må nullstilles nøyaktig før jeg koblet opp mot hver sylinder.
https://www.biltema.no/bil---mc/verkste ... 2000041057

https://www.biltema.no/bil---mc/verkste ... 2000041057
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Er der mye olje oppover pluggjengene?
Det ser sånn ut på bildet.
Det ser sånn ut på bildet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det stemmer nok @Jompa
Har dette noen betydning?
Har dette noen betydning?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det betyr bare at det kommer litt olje inn i forbrenninsrommene, altså oversiden av stemplene.
Enten nedenfra pga slitte stempelringer eller ovenfra pga slitte ventil tetninger.
Begge deler er ganske omfattende hvis det skal repareres.
Hvis motoren ikke bruker mye olje er det ikke noen krise.
Se etter om det er olje i luftfilteret.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Ok. Takk.
Har ikke lagt merke til noe oljeforbruk, men har heller ikke fått veldig mange mil på sykkelen. Men den får for mye bensin, mulig at noe av dette finner veien ned i oljesumpen og oppveier for oljeforbruk.
Oljefilteret er tørt og rent, men det er oljefilm i rommet under filteret. Men dette antar jeg kommer fra veivhusventilasjonen som munner ut der.
Har ikke lagt merke til noe oljeforbruk, men har heller ikke fått veldig mange mil på sykkelen. Men den får for mye bensin, mulig at noe av dette finner veien ned i oljesumpen og oppveier for oljeforbruk.
Oljefilteret er tørt og rent, men det er oljefilm i rommet under filteret. Men dette antar jeg kommer fra veivhusventilasjonen som munner ut der.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Hvis det er bare litt i filterboksen er drt ikke noe å bry seg om.
Som du sier er det fra veivhudventilasjonen,
Litt oljedamp vil det alltid være.
Som du sier er det fra veivhudventilasjonen,
Litt oljedamp vil det alltid være.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Vinterprosjekter
Det er mye som bør gåes over på sykkelen, og planen har vært å bruke vinteren på dette. Men etter at frosten kom i slutten av oktober har det jevnt over vært tosifret blå grader ute, faktisk har det aldri før blitt målt så kaldt så lenge på høst/tidligvinter i Trondheim. Og i og med at garasjen er uisolert blir det like kaldt der inne. Så foreløpig har jeg ikke kommet i gang med vinterprosjektene. Er avhengig av en mildværsperiode slik at jeg får startet opp og varmkjørt motoren før tapping av motorolje.
Det jeg planlegger å gjøre er i hovedsak:
Det jeg planlegger å gjøre er i hovedsak:
- Reperasjon av 2. gir. En vanlig feil på disse motorene produsert før medio 1985. Dette medfører at motoren må ned, og da passer det godt å se over andre ting også som ventilklaring, clutchlameller, clutch slavesylinder, startmotor, starterclutch, vannpumpe, termostat m.m.
- Forgasserne skal plukkes ned for rengjøring og bytting av pakninger etc. Må også se på justering av flotørhøyder da forgasser nr 2 renner over.
- En demper foran lekker olje. Det blir demontering av framgafler for bytte av tetninger m.m. Og da tar jeg framhjulslagrene med det samme samt sjekk og smøring av styrelagre.
- Sjekk av bremsecalipere og hovedsylindre, blir sansynligvis å kjøpe repsett og bytte alle pakningene
- Elektrisk: Sjekk av coiler, bytte av plugledninger. Bytte av sikringsboks til mini flatsikring, se over og rydde opp i ledningsnettet
- Sjekke og smøre opp gassvaiere, chokevaier og speedometervaier. Og generelt sjekke tilstand på ting og tang, smøre opp og/eller justere ved behov
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Du må få sykkel’n i hus så du har varme eller så må du isolere garasjen og få varmekilde inn der for det må være litt behagelig og koselig når du skal jobbe på mc :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Skulle gjerne hatt isolert og oppvarmet garasje. Men det går fint å holde på der ute selv om det er noen få minus, er jo bare å kle seg fornuftig. Men når det over lang tid er 15 blå grader som det har vært i det siste blir det for kaldt. Når jeg bare får kommet i gang og demontert kan jeg ta mindre ting inn på kjøkkenbordet, f.eks. bremsekalipere og hovedsylindre.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Når du fixer på 2 gearet så lønner det seg å undercutte drivedogs og flaten de går mot med 2-3grader-da vil den aldri glippe ut av 2 gear.
Sjekk de andre gearene også-etter 2 gear blir dårlig så pleier det å flytte seg til 4 og 5 gear.
Sjekk de andre gearene også-etter 2 gear blir dårlig så pleier det å flytte seg til 4 og 5 gear.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Gjelder dette girkassen på XVZ-en spesielt, eller er det en generell betraktning? Årsaken til spørsmålet er at etter det jeg har lest om trøbbel med 2. gir på XVZ så skyldes dette at det ble brukt en skive (washer) som var for myk i stålet. Fra medio 1985 byttet Yamaha til en annen skive og problemet var løst. Å bytte denne skiva er ikke noen stor sak, når man bare får skrudd ting fra hverandre så man kommer til.mekkern skrev: 09 des 2023, 11:49 Når du fixer på 2 gearet så lønner det seg å undercutte drivedogs og flaten de går mot med 2-3grader-da vil den aldri glippe ut av 2 gear.
Sjekk de andre gearene også-etter 2 gear blir dårlig så pleier det å flytte seg til 4 og 5 gear.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Noe generelt- men mange yamahamodeller har/haddeet 2 gearproblem under last- ikke at det ble bedre av at de litt sportslige modellene ble gearet/bomgearet hardt/upresist på bakhjulet.
Litt av poenget med undecutting er å fjærne den sidebelastningen som kommer ved belastning.
På min XL600R greide ikke 3 gearet presset etter litt trimming da akslingen gir seg litt på midten der drevet sitter,og gir aksiell belastning på drivdoggene -gang nr2 den sprengte 3 så undercuttet jeg 3 gearet og ikke mer prob
Litt av poenget med undecutting er å fjærne den sidebelastningen som kommer ved belastning.
På min XL600R greide ikke 3 gearet presset etter litt trimming da akslingen gir seg litt på midten der drevet sitter,og gir aksiell belastning på drivdoggene -gang nr2 den sprengte 3 så undercuttet jeg 3 gearet og ikke mer prob
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Har erfaring fra overhale og lettere mod av girkasser med tanke på smøring og oljetilførsel men aldri til motorsykkel. Med tanke på «undercutte drivedogs og flaten de går mot med 2-3 grader da vil den aldri glippe ut av gear.»mekkern skrev: 09 des 2023, 11:49 Når du fixer på 2 gearet så lønner det seg å undercutte drivedogs og flaten de går mot med 2-3grader-da vil den aldri glippe ut av 2 gear.
Sjekk de andre gearene også-etter 2 gear blir dårlig så pleier det å flytte seg til 4 og 5 gear.
Legger ved første bilde hvor jeg har tegnet en V, vil det si du freser 2-3 grader hvor jeg har en rød V … slik jeg ser det så har du 2-3 grader på fresestålet der?
På bilde to har jeg tegnet to røde ringer hvor det maskineres, vil det si du grader kanten på rød runding til høyre eller freser du helt i bunn?
@mekkern fint hvis du kan gi en «dummies» guide for hvordan du «undercutte drivedogs»

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Riktig slik du har tenkt.
I stedet for at jeg skal prøve å tegne og fortelle så kan jeg linke til noen som har bilder og tekst på "Nynorsk"
Enkelt forklart så vil vinklen på flatene låse eller trekke sammen under belastning.
Slik sliping kan ikke/lite vits hvis hjørnene på doggene eller sporet allerede er slitt runde-dette pga at delene er settherdet(kun i overflaten) og sliper man mye for å fjærne dette vil man gå i gjennom herdingen-og inn i de bløtere delene.
https://www.aperaceparts.com/transmissions.html

I stedet for at jeg skal prøve å tegne og fortelle så kan jeg linke til noen som har bilder og tekst på "Nynorsk"

Enkelt forklart så vil vinklen på flatene låse eller trekke sammen under belastning.
Slik sliping kan ikke/lite vits hvis hjørnene på doggene eller sporet allerede er slitt runde-dette pga at delene er settherdet(kun i overflaten) og sliper man mye for å fjærne dette vil man gå i gjennom herdingen-og inn i de bløtere delene.
https://www.aperaceparts.com/transmissions.html
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takker
Fant en video også …

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk gutter. Lærerikt dette.
Men dette er vel ikke noe man pusler med i hobbygarasjen med hjelp av flatfila arvet fra bestefar? Her må det vel proff verkstedutstyr og kompetanse til?
Men dette er vel ikke noe man pusler med i hobbygarasjen med hjelp av flatfila arvet fra bestefar? Her må det vel proff verkstedutstyr og kompetanse til?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
tjaaa... laget meg slipejigg med en minisliper.Brigg skrev: 10 des 2023, 18:20 Takk gutter. Lærerikt dette.
Men dette er vel ikke noe man pusler med i hobbygarasjen med hjelp av flatfila arvet fra bestefar? Her må det vel proff verkstedutstyr og kompetanse til?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Hjemmelagd fresebord … regner med det funker 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1