CB900f fusker

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Nine T
Innlegg: 1
Registrert: 18 aug 2016, 09:42
Motorsykkelen din: BMW nine t, Honda cb 900

CB900f fusker

Legg inn av Nine T »

Har en CB900F som Etter litt kjøring når sykkelen er god og varm begynner den småfuske litt ved gasspådrag. Noen ideer?
Mvh
Knut

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: CB900f fusker

Legg inn av gsx750_80 »

Nine T skrev:Har en CB900F som Etter litt kjøring når sykkelen er god og varm begynner den småfuske litt ved gasspådrag. Noen ideer?
Mvh
Knut
Er ingen ekspert, men antar det kan han mange årsaker. Motoren må ha kompresjon, gnist og en riktig blanding av
luft og bensin for å gå. Siden det virker som den går greit når motoren ikke har rukket å bli særlig varm, antar
jeg at det ikke er veldig sannsynlig at det er dårlig kompresjon som skaper problemer.
Varm motor kan påvirke det elektriske systemet, slik at dette fungerer suboptimalt.
Tror jeg ville ha startet med å sjekke bensintilførsel og forgassere med "omegn".
Jeg har selv hatt et par sykler som gikk dårligere, og småhakket, vet gasspådrag. Ved å fylle full tank bedret det seg.
Antar det økte trykket det medførte fikk bensinen til lettere å nå frem i forgasser(e).
Har sykkelen stått lenge kan det også skyldes dårlig drivstoff eller kondens. En sykkel jeg har, som hadde stått i nesten
et år, gikk dårlig og "gurglete" inntil den hadde fått litt servicekonsentrat (tunap 973), kondensfjerner, og ny 98 oktan
bensin, og blitt kjørt en del mil. Tilbake til normalen nå.
Det er folk her inne som har arbeidet som mekanikere, og som forhåpentligvis kan dukke opp med mer kvalifiserte råd
enn mine.
mvh

-gsx750_80

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: CB900f fusker

Legg inn av SverreOlsen »

Falsk luft ved innsuget?
Kan kontroleres raskt ved å bruke startgass forsiktigt ved innsuget, øker tutallet trekker den falsk luft, men ikke bruk mye.
Det er hva eg gjør, vett ikke hva meninger andre har om den metoden.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: CB900f fusker

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

I 125cc tiden hadde jeg en Daelim hvor dette skjedde. Der var problemet bensintilførsel, var noe finurlig koreansk dilldall som visstnok skulle være bra for miljøet som holdt igjen tilførsel. Så fort den ble koblet av gikk sykkelen som den skulle
Braaaaaap

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: CB900f fusker

Legg inn av Kjellrf »

CB900F- mål coiler. De kan svikte når de blir varme. Gjelder også plugghettene (5 kOhm i hver, døde har brudd).
Lenge siden ventilene er sjekket?
Er luftfilteret i orden?

En indikasjon er å kjøre mens den fusker noen sekunder, og slå av killswitchen så motoren stopper. Skru så opp tennpluggene, og se på fargen om den får for lite eller for mye, og om det er forskjell på sylinderne.
Ellers er de harde mot tennpluggene, ikke bruk R-plugger. Kan hende det hjelper hvis du bytter plugger, hender de spiser de...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar