Honda CBX750 1988 Byggtråd

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

To be continuedBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Forberedelser støp.jpg
For å få en perfekt tilpasset salbunn brukte jeg vanlig Gladpakk / plastfolie.
Når du driver med glassfiber og polyester, påse å bruk nødvendig verneutstyr. Jobb på et godt ventilert sted, bruk pustemaske og hansker.
Da jeg støpte var det rundt 20 grader inne, jeg blandet da 2% herder i polyesteren, som ga med rundt 30 minutter arbeidstid.

1 Teipet plastfolien akkurat til leppen på tanken for å få salen til å gå over denne.

2 For å sikre salen til sykkelen så støpte jeg mutterne inn i salbunnen. For å hindre at bolten også ble støpt fast, tettet jeg oversiden med voks. Det er vanskelig å få glassfiberen til å føye seg rundt et så lite å kantete objekt. Jeg blandet polyester å glassfiberstrå i en kopp for å forme en masse som kan smøres på.

3 Et godt tips er å klippe til lagene med glassfiber matte du skal bruke på forhånd. Med en polyester som størkner å luftbobler å få ut, trenger du ikke dette ekstra arbeidet da. Det er også mye mindre gris når det er tørt, å du slepper å fylle saksa di med polyester.

4 Jeg brukte en kombinasjon av flettet matte å strå glassfiber. Samt forsterket alle belastningspunkter med ekstra lag.
støp salbunn.jpg
Jeg tok desverre ingen bilder akkurat da jeg støpte, men her er bildene rett etter.

1 Ingen vist å bløte glassfiberen som stikker utom det du trenger.

2 Husk å beskytt alle dryppsoner. Polyesteren tærer på lakk, å du vil ikke ha pærler med størknet glassfiber inn i kjedet eller lignende.

3 Skjærte av det som stakk utenfor det jeg trengte.

4 Fintilpassing og pusset kantene. BRUK HANSKER
Salbunn 1.jpg
1 Bruk spraylim på begge kontaktflatene, vent 3- 4 minutter så presser du flatene sammen.

2 Jeg brukte stropper for å forsikre meg at flatene berørte alle plasser.

3 Brukte vinkelsliper med lamellskive for å forme skummet. Dette fungerte veldig bra.

4 Begynner å ligne noe
Salbunn 2.jpg
1 Der hovedtyngden min kommer til å hvile brukte jeg et enda fastere skum.

2 Brukte samme teknikk her.

3 Jeg slipte så innlegget slik at profilen matchet

4 Ved å gjøre det slik, får jeg en sal perfekt formet til tank å kuppel.



Avsluttende ord ;

Nei, kuppelen bak skal ikke være den fargen. Jeg brukte bare wrap for å beskytte overflaten.

Neste steg blir å finne en god salmaker til å lage trekket, dette tar jeg nok ikke sjangsen på å utføre selv :roll
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Idag var været glimrende å øyeblikket passet perfekt til å få en liten tur.

//cloud.tapatalk.com/s/5ae77d27795 ... 199648.mp4

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Forumsfolk!
Har noen tips til hvor en kan få tak i emblem til en cx500 tank? Eller om noen har noen liggende

CC 80mmBildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av AJ »

kasparhz skrev: 03 mai 2018, 18:53 Forumsfolk!
Har noen tips til hvor en kan få tak i emblem til en cx500 tank? Eller om noen har noen liggende
Slike?

https://www.ebay.com/itm/81-82-HONDA-GL ... V3&vxp=mtr
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

AJ skrev:
kasparhz skrev: 03 mai 2018, 18:53 Forumsfolk!
Har noen tips til hvor en kan få tak i emblem til en cx500 tank? Eller om noen har noen liggende
Slike?

https://www.ebay.com/itm/81-82-HONDA-GL ... V3&vxp=mtr
Har sendt mail om avstanden mellom skruhullene, uvist om de er lik for deluxe tanken òg custom tanken...

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Etter en god måned på jobb i både Nederland og Tyskland, var det greit å komme hjem til et par godsaker!

1: Ny Rick's laderegulator
2: Ny oljepumpe fra CB750 SevenFifty
3: Verkstedmanual CB750



Det finnes til min kunnskap ikke noen gode håndbøker for CBX'n. Dog ikke helt lik, vil mange av prinsippene på nighthawken gjelde for min.

Den nye oljepumpen har større kapasitet enn den orginale CBX pumpen, å skal passe rett inn i blokka mi. Dette bør løse problemet med at motoren ikke får nok olje under hard kjøring... BildeBildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Alle MC-bygg burde vel suppleres med alkohol, så i et avbrekk er mini-prosjektet et barskap.BildeBildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Det er en liten tid siden sist oppdatering, det skyldes helt klart litt latskap fra min side, samt at tiden har gått mye med til støping av nytt garasjegulv og generelt utbedring av denne! Men ting skjer, litt etter litt!

Helt klart det første som måtte på plass var en skikkelig arbeidsbenk i garasjen. Her fikk jeg hjelp av min bror som har de rette verktøyene på arbeid til jobben :D
Arbeidsbord.jpg
Mye tid har gått til å polere opp aluminiumsdelene på sykkelen. Her jobber jeg med dekselet som er under salen. Har ikke bestemt meg enda om jeg vil beholde denne blank, eller om jeg vil pulverlakkere denne sort lik rammen.
Bunnplate sal.jpg
1. Begynte på 240 grit sandpapir, og jobbet meg nedover til 400, 600 så avsluttet jeg med 1200 grit.
2. Når jeg var fornøyd med overflaten, polerte jeg med autosol.
3. For å ta meg av overgangen mellom rammen og denne, kjøpte jeg karosserilist (Kantlist/Volvolist kall det hva du vil). Fant ingen annen fin måte å gjøre dette på.
4. Jeg la skjøten foran, der er den maskert av ledningene til lade-regulatoren. Den ser dog ikke ut til å vises mye uansett.

Detaljer.jpg
1. Bunnplaten til salen sett fra undersiden.
2. Detaljbilde fra siden.
3. Polerte også fothvilerne. Her ser du før og etter en runde med Autosol.
4. SHIIIIINY


Av andre oppdateringer så er nå salen hos salmaker ( SPENT :knegg :D :knegg :D ) og tanken/kuppelen skal lakkes når lakkerern er tilbake fra ferie andre uka i august! Var innom å jeg har falt på hovedfargen til sykkelen! Brunt med sorte felt på sidene!
Hovedfarge.jpg

Å her bare legger jeg ved noen bilder
Front2.jpg
Side.jpg
Front.jpg
Bak.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Jeg hadde vært så uheldig å fått en skramme på den ene bremseslangen, som gjorde at den var ikke var tett. Jeg var i tillegg i tvil om hvor godt jeg likte at bremseslangene var så synlig. Så jeg byttet de ut med sorte SNELL stålomspunnet bremseslanger. Resultatet taler i min mening for seg selv!
Bremseslange (1).jpg

Jeg er har ikke bestemt meg for det med framskjerm eller ikke. Men med så mye grus som ligger på veiene burde jeg nok ha det. Noen som har forslag?
Front Side.jpg

Jeg glemte jo å poste bilder av det ferdige barskapet!
Barskap.jpg
Barskap3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av cannon »

En liten mattsvart framskjerm som designelement tror jeg vil funke. Svært liten:)

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

cannon skrev:En liten mattsvart framskjerm som designelement tror jeg vil funke. Svært liten:)
Ja, den må være delikat...

Har sett litt på Cognito Moto sine
Bilde

De jo helt klart stilfulle, å ser nok bra ut sort.

Bilde

Men så er det ikke helt galt med en litt sporty type... såklart ikke i samme farge! Bilde


Et alternativ er jo å kjøpe en brukt GSXR front skjerm. Denne passer jo rett på, så ser jeg hvor godt jeg liker det!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av cannon »

En original skjerm kan bli tøff. Kanskje noen luftehull ned langs gaffelbeina og en litt kortere skjerm. Den bør også senkes ned mot dekket. Den er jo laget for å romme en dekkvarmer. Det trenger du kanskje ikke.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av WikingTnT »

Hva med carbon - for å "bryte" litt?

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

WikingTnT skrev:Hva med carbon - for å "bryte" litt?
Har sett litt på ebay, kanskje jeg klarer å score en brukt én! Det hadde nok vært ganske kult!
Bilde

Cannon:

Aldri si aldri!BildeBildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Svar