Honda CBX750 1988 Byggtråd

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
kasparhz
Innlegg: 48
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
MC: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz » 18 feb 2018, 19:22

Har kommet langt på det elektriske på sykkelen, skal laste opp flere bilder senere
Blinklys.jpg
Begynte også på et feste til det nye speedometeret
Speedomount.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 143
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
MC: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Ronning » 18 feb 2018, 21:28

Lykke til med det elektriske! Bra bildedokumentering her også.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5439
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Jompa » 18 feb 2018, 23:25

Hva slags erfaring har du med de der lodde og krympehylsene ?
Selv har jeg litt blandete erfaringer med dem.
Plasten blir gjerne for varm og brent før loddetinnet smelter, eller så smelter tinnet bare halvveis.
Mulig jeg varmer hylsene på feil måte.

Ser forresten at du har brukt "vanlige" kontakter. :eh :eh
Galskap er å gjøre det samme om igjen og om igjen,
og forvente ett annet resultat.
Albert Einstein

kasparhz
Innlegg: 48
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
MC: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz » 19 feb 2018, 00:08

Ronning skrev:
18 feb 2018, 21:28
Lykke til med det elektriske! Bra bildedokumentering her også.
Natt til lørdag holdt jeg på til kl 02.00, var litt trøtt å tenkte å jeg skulle teste ut om jeg hadde koblet de nye holkene riktig.
Langlyset funket ikke å da jeg skrudde på blinklysene, begynte frontlykten å blinke i takt med blinklysene... Da tok jeg kvelden :knegg




1: Funksjonstest
2: Kartlegging og koblingsdiagram
3: "Lodd-og-lim" koblingene
4: Forlenger og overgang til ledningsnett.Bilde

@ Jompa

Nei, må si jeg virkelig liker lodd-og-lim skjøtene, jeg bruker varmluftspistol for å varme de. Passer på å varme opp fra alle sidene slik at plastikken ikke blir brent.
Ja, Med speedometeret fulgte det med "Orginale" koblinger. Får se om jeg bytter ut desse med noen som er vanntette etterhvert. Noen som du mener er bedre?


On another note, jeg begnner virkelig å like looken med skinn "Strap-downs"... :-k

Bilde

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 68
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
MC: 2017 MT09
Sted: Troms

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Faraday » 19 feb 2018, 00:41

Rød tank/kåper med beige striper, kombinert med brunt skinnsete hadde vært kult!

kasparhz
Innlegg: 48
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
MC: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz » 19 feb 2018, 19:39

Sleit med tenninga på sykkelen, å begynte å søke meg frem. Viste seg at jeg hadde ledningsbrudd fra pulsgeneratoren.

Videre elektrisk;
Jeg har ingen ladespenning.
Motstanden fra altinatoren er 0,6 Ohm mellom viklingene. Mot jord er den tett. Noen som vet hvilken motstand desse burde ha?

Målte mellom de og jord når sykkelen gikk, å fikk 0 V AC
Noen forslag?

Fedigstilte braketten også. Den skal lakkeres sammens med annet smått.
BildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 143
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
MC: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Ronning » 19 feb 2018, 21:19

kasparhz skrev:
19 feb 2018, 00:08

Natt til lørdag holdt jeg på til kl 02.00, var litt trøtt å tenkte å jeg skulle teste ut om jeg hadde koblet de nye holkene riktig.
Langlyset funket ikke å da jeg skrudde på blinklysene, begynte frontlykten å blinke i takt med blinklysene... Da tok jeg kvelden :knegg
Hehe, klokka 02. bør iallfall ikke jeg drive med strøm, for å si det slik. Spennende å følge bygget her!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5439
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Jompa » 19 feb 2018, 22:06

0,36 til 0,54 ohm på min Kawasaki, og ca 50 V mellom hver av fasene med motor i gang.
Jeg vil anta at Hondaen skal være i nærheten av samme resistens og spenning.
Galskap er å gjøre det samme om igjen og om igjen,
og forvente ett annet resultat.
Albert Einstein

kasparhz
Innlegg: 48
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
MC: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz » 19 feb 2018, 22:31

Jompa skrev:0,36 til 0,54 ohm på min Kawasaki, og ca 50 V mellom hver av fasene med motor i gang.
Jeg vil anta at Hondaen skal være i nærheten av samme resistens og spenning.
Hadde antatt dette. Får som sagt 0V mellom fasene, men sliter med å redgjøre for hvorfor jeg ikke får spenning ut. Laderegulatoren gir ut 12V til alternatoren

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kasparhz
Innlegg: 48
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
MC: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz » 22 feb 2018, 02:24

Det er aaaalt for lett å glemme tiden... men, nå har vi lading BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kasparhz
Innlegg: 48
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
MC: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz » 24 feb 2018, 10:29

Har du ikke mc-henger? Lag mc-henger.Bilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kasparhz
Innlegg: 48
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
MC: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz » 24 feb 2018, 22:34

Et par teaser'e fra dagen BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5439
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Jompa » 24 feb 2018, 23:44

De to delene du holder i handa, er det lenkearmer til bakfhæringa ?
Galskap er å gjøre det samme om igjen og om igjen,
og forvente ett annet resultat.
Albert Einstein

kasparhz
Innlegg: 48
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
MC: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz » 25 feb 2018, 09:30

Jompa skrev:De to delene du holder i handa, er det lenkearmer til bakfhæringa ?
Nei, det er nye braketter til forhvilerne Bilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kasparhz
Innlegg: 48
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
MC: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz » 27 feb 2018, 22:29

Helgen som var handlet mest om å få unnagjort litt fabrikkering. Noen deler måtte lages, noe måtte tilpasses. Den regla der.


Fothvilere.jpg
Fothvilerne er laget fra 20mm aluminium.
Bilde 1: Hulltaking
Bilde 2: Prøvemontering av vibrasjonsdempere å bremsepedalmontering.
Bilde 3: Avrundet braketten og slipte ned kantene. Gikk så over overflaten med 320, så500 grit sandpapir
Bilde 4: Skulle egentlig lakkes sort... Nå er jeg ikke sikker :scratch :knegg
bakbrems.jpg

Bilde 1: Måling av bremsesylinder og fothviler.
Bilde 2: Borret og gjenget hull til bremsesylindern.
Bilde 3: Testmontering
Bilde 4: Montèring på sykkelen. Bremsevæskebeholdern kan ses rett ved sylindern.
skiltoppheng.jpg
Grunntanke: Lag den så liten som mulig.
Setebunn.jpg
Under setet er all elektronikken, å jeg trengte litt mer plass enn rammens høyde, så løsningen ble å få knekt platen i en slik vinkel at den kunne huse all elektronikken.
20180225_140715.jpg
Begynte såvidt på tanken, men det får vente.
20180226_065347.jpg
På vei på jobb mandag. Det er greit at sykkelen ikke er helt ferdig like vell :P
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest