Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
kayosss
Innlegg: 11
Registrert: 29 jul 2018, 01:23
Motorsykkelen din: Yamaha tzr 50/80 cc 2006 modell

Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av kayosss »

Heisann. Ny bruker her og er litt usikker på om dette er rette siden og legge ut dette på??

Jeg bygger altså om tzr'n til en 80cc racing.

Jeg har et t6 maxxima 80cc sylinder fra speedoptions, Doppler endurance veiv, dellorto phbl 24 mm forgasser og annlegget er et Leo Vince v6.

Dette har gått inmari greit egentlig. kvass som bare det og sies at med dette oppsettet er den god for mye kraft og fart.
Selv har jeg regnet meg frem til et sted rett over 20-22 hk så det holder og med den drevingen som står på så skal den gjøre ca 120-130 km/t da den nå er drevet for akselerasjon og ikke toppfart.

Det jeg har slitt med i det siste er clutchslipp på toppregister fra tredje gir og oppover. Dette vet jeg imidlertid grunnen til, Det er nemlig fordi en "værdensmester" av en kammerat av meg solgte meg "vraket" for en billig penge. Han er en typisk 87,5% type og gjør stort sett aldri ting riktig eller som man skal. Jeg jobber for at denne sykkelen nå skal bli 100% :-)
Starte og gå, Dit jeg vil og hvordan jeg vil.

Clutchslippet kommer av feil olje og at det er en for slitt clutch med for svake fjærer som sitter på. Olja var det Selvfølgelig "Værdensmesteren" som insisterte på. Ny og bedre clutch er på vei, med forsterkede fjærer og bedre lameller og skiver.

Nå kommer første spørsmål: Hva slags olje bruker jeg best for og gi clutchen både levetid og god gripeevne?

Så Kommer spørsmål nummer to, Med en liten forklaring av problemet først.
I det siste har den vert litt vrang mellom 3/4 gass og fullt pådrag, ettertent og hosta og harka. Jeg har Runna internett etter forklaringer men det er vanskelig og finne stright svar på detta. Jeg har justert bensin/olje blandinga da jeg tenkte den var for feit/tynn, Jeg har rensa gasser og dysa opp og ned. riktignok har heg ikke rengjort potta innvendig da det trengs. Spesialisten "gjøken" fra speedoptions anbefalte meg og bruke 3-3,5% olje i bensina de første 25 mil og deretter 2% Dette har gjort så potta er kull sort innvendig og den slipper uforbrent ut eksosporten mellom potta og dens innfestning.

Jeg kommer da til og rengjøre den potta, på hvilken måte gjøres dette best og ikke minst raskest??
Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre ifht dysing og hva som helt klart er for stort og hva som er for lite? vet jeg skal se på pluggen ifht om den er sota ned så er det for stor dyse og for mye olje, er den gråhvit så er det for liten dyse eller for lite olje osv osv.
Men om noen har erfaring fra lignende oppsett? Som kan tipse meg om litt ang dyser og justeringer?

På dellorto forgasserene så er det jo ikke noe "lufteskrue" Det er en tomgangsskrue og en mixer som justerer tilførselen under kjøring. så noe videoer av en ekspert fra statene som driver og har drevet som tuner i 45 år og han sier mixer skrue 3,5 gang ut fra dens mes innskrudde possisjon og juster så tomgangen deretter.

Jeg har lest meg til og skjønner såpass av motor at jeg vet at hoveddysa er den som jobber fra 2/3-3/4 gasspådrag og til max.

Alle tips og innspill jeg kan få blir jeg supertakknemmelig for?

Mvh

Kay

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av Elruts84 »

Heisann Kay

Velkommen til MC Siden skal du være. Kjekt du har funnet fram til oss. :D

Jeg er nok for dårlig på det tekniske du spør om, men vi har flere dyktige sjeler som helt sikkert har noen kloke meninger her. Men herregud for et spennende prosjekt. Håper du har noen bilder for oss som er i overkant nysgjerrige på slikt hehe. :lol

Mange presenterer seg gjerne i denne linken. Men dette velger du selv: :)

https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=12&t ... esentasjon

Spør oss gjerne om det er noe du lurer på ellers.

mvh

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av FredrikE24 »

Artig å trimme moped :) Maxima-sylinderen og doppler-veiva er mye for pengene! Når det gjelder clutchen, så vil originalclutchen slure så fort man hiver på en trimsylinder. Så enkelt er det. Jeg løste dette på min med montering av Malossi-fjører. Ingen mer sluring. Bruker "vanlig" 10w40 motorsykkelolje på giret.
Hvilken dreving kjører du på nå? 14_48?

Litt ekstra olje er lurt under innkjøring, og om den soter mye og røyker fært så er det gjerne litt mye av det gode. Det soter gjerne først i eksosporten, best å sjekke at den er helt fri for sot.
Rense potta gjøres best ved å fylle anlegget med diesel(bensin kan fort bli litt vel spennende når man tenner på grunnet dampen) og deretter tenne på og la potta brenne rein. Jeg liker best å bruke bensin, men vis forsiktighet ;)

Jeg har samme gassern selv, og jeg mener at blandeskruen/lufteskruen er som den skal, altså at den er virksom på tomgang.
Å justere denne er ganske greit. Juster opp tomgangen(3000rpm feks,) på varm motor. Juster blandeskruen til den øker turtall og holdes høyest, og gå en smule tilbake(bittelitt feitere tomgang enn optimalt er bare bra).

Når det gjelder gasserjustering, så har du som nevnt blandeskruen. Denne skal man ikke tenke så altfor mye på når det kommer til kjøring. MEN om sykkelen står på tomgang og surner, og dermed blir lite responsiv på gassen før man får jazza den opp, så får den litt mye på tomgang.

Generelt har jeg to ting jeg hører etter under justering. Den ene lyden/oppførselen indikerer for mager blanding, den andre for feit.

Mager blanding kjennetegnes gjerne av at sykkelen går og "tripper" på lav last/tomgang, og den virker ganske villig. Typisk oppdages det etter å ha justert, kjørt en kort prøvetur og kommer tilbake til garasjen og mopeden går på høy tomgang og responderer temmelig bra på gasspådrag fra tomgang.. Mange tuner gasserne sine til å ligge her fordi det virker så optimalt(den går gjerne veldig bra under visse forutsetninger), full pådrag kan gå helt fint, men man får gjerne noen "prompete" undertoner i eksoslyden og den kan lugge litt under fullt pådrag. Dette ender som regel opp med skjæring.. Vær obs på dette fenomenet. Motoren går veldig varm med mager blanding.
Om du har en enda magrere blanding, så vil luggingen være mye mer markant, såpass markant at den vil slutte å trekke helt, lyden er ganske "hul" på en måte, og når man ruser opp motoren uten last så "kutter" motoren og den hule lyden oppstår. Veldig av og på, ganske markant.

For mye bensin er ganske enkel å identifisere, den drukner. Særlig ved varm motor, ved fullt pådrag fra tomgang så vil den gå og "drukne". Litt jazzing på gassen og den kan liksom komme seg litt. Ved kjøring kan den drukne, men om man fortsetter å holde stødig full gass, kan den kvikne til etterhvert og begynne å dra helt til maks turtall under last(i motsetning til for mager blanding).

Min fremgangsmåte er å sette i en ganske stor dyse, større enn en man skulle mene passer. Jeg har brukt å begynne på 140-145 dyse feks. Gassernåla settes på nest øverste hakk.
Fyr opp og prøvekjør. Får den merkbart for mye, gå ned til feks. 135. Min erfaring med mitt eget oppsett er at den gjerne går litt magert under kjøring. Dette kan man løse ved å løfte nåla et hakk av gangen.
Kjører et ganske mildt oppsett for tiden, men godt med dreiemoment på lavt turtall. DR49-sylinder med samme gasser som du har. Kjører etter hva jeg husker 135 dyse med klipset på nåla nest-nederst. Setter jeg nåla et hakk høyere, så går den merkbart bedre, den går kjempebra faktisk.. Men jeg kjører safe, da den brukes i syden-temperaturer og når den blir veldig god og varm har den en tendens til å gå og trippe med den justeringen..

Å se på pluggen er en fin indikasjon, men ingen vits i å se på pluggen etter hver justering, da det sjeldent gir særlig god indikasjon på så kort tid. Mitt råd er å finne den innstillingen som går fint, og heller kjøre en uke eller to og ta en kikk senere. Er den brun og fin, eller brun med litt hvitt så er du temmelig nære. Litt sort er også helt akseptabelt synes jeg da..
Kjører en Jawa 350 to-takter(to-sylindret) på vinterstid og har justert den gassern helt etter øret og følelse ved kjøring og etter noen uker tok jeg ut pluggene.. Helt nøttebrune.. Så det å tune gassere er en treningssak, etterhvert noe man bare får til med svært liten innsats.

Generelt blir det vel sakt noe slikt, at tomgang er lufteskruens jobb, nåla er midt i mellom, og hoveddysa er for full gass.
Dette mener jeg at er nesten riktig, da høyden på nåla kan brukes til å kompensere for for stor dyse ved å flytte klipset opp, eller kompensere for for liten dyse ved å flytte klipset ned(løfte nåla). Nåla løftes av gasserstempelet når du gir gass(for å gi mer bensin når man åpner for mer luft) og du kan bestemme hvor mye bensin du skal få når du ikke har full gass. Om nåla står lavest(klips på øverste hakk) vil den begrense hoveddysa også på full gass.

kayosss
Innlegg: 11
Registrert: 29 jul 2018, 01:23
Motorsykkelen din: Yamaha tzr 50/80 cc 2006 modell

Re: Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av kayosss »

Det var gode og utfyllende svar.

Da jeg kjører såpass med trim som jeg gjør, hva bør % være i bensinen siden jeg har fjernet oljetank og pumpe og satt på pumpedeksel for tetting. Den klarer ikke levere nok ifht trim via gasseren så blander seff i bensina. Men hva er tilstrekkelig?

Skal dyse meg litt frem og tilbake for og finne rett hoveddyse og leke litt med nåla for og finne perfekt stand.

Usikker på eksakt dreving men det skal jeg sjekke.

Kan jeg bruke et par ekstra skiver på hver av fjærene i clutchen, blir de da tightere og vil gripe bedre eller har det ikke noe for seg?

Skal rense eksos nå etterpå og ta meg en tur med 135 dyse. Så får jeg se om noe løser seg.

Mvh

Kay

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av Rune75 »

kayosss skrev: 29 jul 2018, 02:03

Jeg har et t6 maxxima 80cc sylinder fra speedoptions, Doppler endurance veiv, dellorto phbl 24 mm forgasser og annlegget er et Leo Vince v6.

Selv har jeg regnet meg frem til et sted rett over 20-22 hk så det holder og med den drevingen som står på så skal den gjøre ca 120-130 km/t da den nå er drevet for akselerasjon og ikke toppfart.


Mvh

Kay
Hvor får du 20-22hk fra ? Sylinderen din yter 16-18 med ideelt oppsett. Du har et eksosanlegg som ikke passer til sylinderen og trekker effekten ned. Mer realistisk så har mopeden din 12hk og en toppfart (gps) på 105km/t om du ligger over tanken.


Ja du kan legge skiver under clutchfjærene. Om du pusser over trykkplatene (de av metall) med 400 papir så hjelper det veldig. Puss på tvers av overflaten/ringen, ikke rundt.


PS: Synd med den den dumme kompisen din og han idioten på Speedoptions. Håper du får kvalifisert hjelp her.

kayosss
Innlegg: 11
Registrert: 29 jul 2018, 01:23
Motorsykkelen din: Yamaha tzr 50/80 cc 2006 modell

Re: Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av kayosss »

Åhh? Men det er ta et trimsett som kommer opp da jeg søker relatert til modell på sykkelen og de andre komponentene jeg har montert, Men hvis du sier det så. Jeg har et Yasuni anlegg liggende også. Er det da bedre for meg og bruke det?

Er leo vince og yasuni, metrakit og aprillia sine trim anlegg som kommer opp da jeg søker i speedoptions ifht trim.

Jeg simpelthen Plusset sammen hva sylinderen sto oppført med og hva leo vince lovet av økning med sitt anlegg samt hva gasseren skulle gi av ekstra krutt. Men det er kanskje helt feil.

Ja riktig, Jeg forstår. Da griper den selvfølgelig bedre ja. takk for tipset, da skal jeg tappe olje og gå og gjøre det i dag samt legge skiver på fjærene og bytte anlegg. se om det gir noe mere ompf da :-)

12 hk syns nå jeg virker lite da ifht åssen den går i dag, men da kan jeg jo bare vente meg drastiske økninger her og bare hygge :-)

Hvor mange prosent er optimalt med olje i bensin på slikt anlegg da jeg har fått mye rare og forskjellige tips siden jeg startet prosjektet?

Igjen takk for gode svar.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av Rune75 »

kayosss skrev: 29 jul 2018, 16:53

Jeg simpelthen Plusset sammen hva sylinderen sto oppført med og hva leo vince lovet av økning med sitt anlegg samt hva gasseren skulle gi av ekstra krutt. Men det er kanskje helt feil.

Tenkte nok at du hadde gjort det sånn. Det blir ikke riktig nei. Oppgitt effekt på sylinderen er det du kan få utav den i aller beste fall med helt riktige deler. Eksosanlegg, Luftfilter, reedventil og en perfekt innstilt forgasser. Yasuni anlegget vil nok gi litt mere effekt da det nok gir mere turtall. Høyere turtall = høyere effekt. Hva slags Yasuni anlegg er det ?


Speedoptions anbefaler vel 3% olje på disse. Ville kjørt med 2.5-3%. Selv har jeg aldri brukt mer enn 2% på 2t motorer, men mulig Speedoptions vet noe om den sylinderen som gjør at den krever xtra olje.

Edit: Ser nå at speedoptions anbefalte deg 2% etter innkjøring, da ville jeg brukt det.

kayosss
Innlegg: 11
Registrert: 29 jul 2018, 01:23
Motorsykkelen din: Yamaha tzr 50/80 cc 2006 modell

Re: Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av kayosss »

t6 maxxima asso sylinder 80cc dellorto phbl 24 gasser usikker på reed ventilen, Anlegget er yasuni r2 eller 3, er hvertfall ikke r1 det ser jeg utifra bildene her på speedoptions. men skal få sjekket det. skal ut og skru litt etterpå. faktisk akkurat nå vanlig biltema filter fordi det virker bedre en det pollini filteret her jeg hadde for litt siden https://speedoptions.no/polini-blue-air-box-sort-42mm eller om det er jeg som inbiller meg det da anlegget nå er fullt av cox siden han løken på speedoptions anbefalte meg 3-3,5 % olje ved innkjøring.

Derimot fikk jeg ekspert råd fra han som driver crossbutikken i larvik om at innkjøring er nesten frafalt om dagen med de nye sylindere og aluminium osv og de materialer de er laget i. kjør moderat i fire-fem timer sa han, ikke i strekk nødvendigvis men til sammen, også kan du la de strekke litt på beina fremover og etter ca 10 timer kjøring er du ferdig sa han. han lo høyt da jeg slang 25-50 mil med innkjøring på bordet slik speedoptions hadde anbefalt meg.

Han smilte også bredt da jeg fortalte om blandingen, Selv sa han at de pleide og kjøre på mellom 1,2-1,5% helt fra ny stand på alt fra trial sykkler til crossere og atv som han driver hovesdaklig med.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av Rune75 »

Yasuni r2 vil være nærmest midt i blinken for Maxima sylinderen. R3 litt i overkant for hissig, det yter best på turtall over det Maxima sylinderen kan levere/klare.

Ja innkjøring er litt ut. Kjør rolig til motoren er varm og ikke tyn den lenge på full gass de første milene. Og ihvertfall ikke før du er 100% sikker på at dysa er stor nok.

Under 2% olje vil jeg ikke anbefale.

kayosss
Innlegg: 11
Registrert: 29 jul 2018, 01:23
Motorsykkelen din: Yamaha tzr 50/80 cc 2006 modell

Re: Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av kayosss »

enten så er det blandinga som har vert for feit eller så er dysa vel stor nok da pluggen er mere sort og sotet en det den er gråhvit og tørr.
i tillegg til at det kommer uforbrendt olje ut eksosporten og nærmest renner langs eksosen så tenker jeg for mye olje i blandinga og at pluggen tenner litt dårlig ettersom den er litt sitet over tid ihht det supre tipset om 3,5% olje jeg fikk.


135 hoveddyse.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av Rune75 »

kayosss skrev: 29 jul 2018, 17:52 enten så er det blandinga som har vert for feit eller så er dysa vel stor nok da pluggen er mere sort og sotet en det den er gråhvit og tørr.
i tillegg til at det kommer uforbrendt olje ut eksosporten og nærmest renner langs eksosen så tenker jeg for mye olje i blandinga og at pluggen tenner litt dårlig ettersom den er litt sitet over tid ihht det supre tipset om 3,5% olje jeg fikk.


135 hoveddyse.
135 er nok i overkant stor dyse ja. R2 anlegget trenger litt større dyse enn V6 anlegget så bytt anlegget først og prøvekjør før du setter i mindre dyse.

Tenker egentlig 120-125 dyse vil passe.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av FredrikE24 »

Min moped har et gedigent Twin-Air Husqvarna-filter(originalt), muligens derfor den er glad i store dyser.. Original-sylinder og gasser + eksos da kom sykkelen fra fabrikk ublombert med 120-dyse. Så mulig 135-dyse er litt stort.. Men man må begynne et sted.. :P Jeg begynte på 125 husker jeg og jobba meg oppover..

kayosss
Innlegg: 11
Registrert: 29 jul 2018, 01:23
Motorsykkelen din: Yamaha tzr 50/80 cc 2006 modell

Re: Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av kayosss »

Har liksom prøvd meg nedover men pr nu har jeg i 120 dyse men føler ikke det blir noe bedre, kanskje tendensen til værre. men dette kan også skyldes at jeg monterte et bensinfilter som har ligget en stund og samlet opp litt støv osv som jeg glemte og blåse reint før jeg monterte så det var nok litt dumt.
kan ha noe med at plugg og eksos er sotet ned.
Men ja jeg skal ta en prøvetur med yasuni anlegget og da med 120 dysa først også har jeg 125 og 135 for hånden så skal føle meg litt frem. bytte bensinfilter og blande 2,5 prosent for og være sikker da jeg har kjørt 2% en tank ca. Slik at jeg hverfal eliminerer sjansen for skjærings.

Men skal gjøre en skikkelig overhaling nå av plugg/gasser/filter og tømme tank og blande eksakt 2,5 %

Evt kan jeg justere nåla et hakk både opp og ned for og se etter forbedring.

rense reed og innsug samt pollini filteret da det muligens vil være bedre sammen med yasuni en med leo vince.

kayosss
Innlegg: 11
Registrert: 29 jul 2018, 01:23
Motorsykkelen din: Yamaha tzr 50/80 cc 2006 modell

Re: Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av kayosss »

https://speedoptions.no/leovince-x-fight-yamaha-tzr-50

Er vel dette anlegget jeg har i dag men med v6 lyddemper elelr om det er v6 anlegget. det klarer ikke "vrdensmester" kompisen min helt og svare på?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bygger 80cc racing av YAMAHA TZR

Legg inn av Rune75 »

kayosss skrev: 29 jul 2018, 20:23 https://speedoptions.no/leovince-x-fight-yamaha-tzr-50

Er vel dette anlegget jeg har i dag men med v6 lyddemper elelr om det er v6 anlegget. det klarer ikke "vrdensmester" kompisen min helt og svare på?
Ok, men ytelsen er den samme på begge.

Svar