Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)

Legg inn av wanrover »

Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)

Tenkte jeg kunne lage en spinoff-tråd av posten i «Hva har du kjøpt i dag?» -tråden.

Utgangspunktet for prosjektet er/var å skaffe en relativt lett håndterbar sykkel som jeg kan herje litt med. Uten å være redd for å skade den litt.
Uansett, det endte opp med denne 1991 Skruzukien som har maskinskade. Elles så ser den ganske bra ut til å være snart 30 år.
Og her kommer en liten bilde-blogg av reparasjons-prosessen.
20201014_225441 (Custom).jpg
20201016_155621 (Large).jpg
20201016_155630 (Large).jpg
20201016_181141 (Large).jpg
20201016_181153 (Large).jpg
20201016_181204 (Custom).jpg
20201016_181208 (Custom).jpg
20201016_181213 (Custom).jpg
20201017_051555 (Custom).jpg
20201017_051616 (Custom).jpg
20201017_051812 (Large).jpg
Jeg skal kommentere litt mere etter hvert, men motorhavariårsaken har jeg allerede en liten teori om.
Se på bildet med fingeren og grov-silen. (silen sitter i oljesumpen)
Silen har gått (nesten helt) tett av oljekoks. (dette skjer med temperatur-overbelastede oljer)
Tett grov-sil vil skape oljetrykksfall og dårlig smøring.
Det har på ett eller annet tidspunkt blitt hull i siden på silen (fingeren går igjennom).
Men jeg tror ikke dette er avgjørende i havariet.

Mulig rotårsak til havari: Vedlikehold som ikke står i forhold til bruken.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)

Legg inn av wanrover »


Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)

Legg inn av AJ »

En veldig god start på en tråd som jeg tok sjansen på å flytte til nettopp prosjektforumet her på MCsiden.no :prf .

Er ikke så ivrig på å skru selv, men kommer likevel helt klart til å følge med dette prosjektet videre :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)

Legg inn av dypen »

Som du sier selv så ser den veldig bra ut til å være så gammel. Kjempebra prosjekt :thumleft Bilder og video sier vel at den har gått en del km?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)

Legg inn av wanrover »

dypen skrev: 17 okt 2020, 14:51 Som du sier selv så ser den veldig bra ut til å være så gammel. Kjempebra prosjekt :thumleft Bilder og video sier vel at den har gått en del km?
Iflg kloka så har den netopp passer 60K, men den bærere ikke preg av det visuelt utvendig.

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)

Legg inn av wanrover »

Nice to be old!
2020-10-17_16-07-55.jpg
Neste år blir den tredve og enda billigere.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)

Legg inn av wanrover »

AJ skrev: 17 okt 2020, 11:11 En veldig god start på en tråd som jeg tok sjansen på å flytte til nettopp prosjektforumet her på MCsiden.no :prf .

Er ikke så ivrig på å skru selv, men kommer likevel helt klart til å følge med dette prosjektet videre :thumleft .
Takker for direksjonen, er ikke lett å manøvrere i denne verdenen. :lol

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)

Legg inn av dypen »

60k på den er vel det man kan forvente, den har noen år på baken. Billig forsikring ja :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)

Legg inn av wanrover »

dypen skrev: 17 okt 2020, 16:47 60k på den er vel det man kan forvente, den har noen år på baken. Billig forsikring ja :)
60K på snart 30 år er "pent lite brukt" i en sånn sammenheng.
Men! Har du en luft kjølt motor: Bruk kvalitesolje, og skift den ofte. Det er mitt råd :roll

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)

Legg inn av dypen »

Forsikringa kan nesten ikke bli billigere ;) Må si meg enig vedr olje uansett om det er luft eller vann kjølt ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)

Legg inn av wanrover »

En liten prosjektoppdatering.

Nå står jeg litt fast her pga at svinghjulet sitter som F@$*, og jeg venter på riktig verktøy.

Men av hva jeg kan se så har motoren vært åpnet før. Og jeg har en mistanke om at ventiler/kam/register har vært overhalt for ikke veldig lenge siden. Clutchen tror jeg også må være ganske ny (minus utløserlager)

Det jeg vet jeg trenger pr. dags dato er:
- Veiv med råde.
- Utgående aksel fra giret. (Det er bare 60% igjen av spline til kjedehjulet)
- Utløserlager i clutch.
- Fullt pakningsett.
- Grovfilter i oljesump. (men denne tror jeg jeg kan reparere)
- Avtrekkerverktøy for svinghjul.
Så jeg håper å lande reparasjonsbudsjettet på rundt 5000,- og det er akseptabelt.

Har gjort noen tolleransemålinger, og det ser overaskende bra ut.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)

Legg inn av wanrover »

Lenge siden jeg har oppdaterte noe på tråden her, men ting går fremover.
Tok litt tid å skaffe riktige deler til riktig pris, men alt går med litt tolmodighet.
Status er at motoren nå går som ei klokke, og jeg har vært på en liten prøvetur.

Under er ett foto av "ting" jeg fant inne i motoren.
20201120_193928-800x600.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar