'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Jeg gikk på en smell her før ferien og kjøpte en XVZ 12 Royal Venture fra 1985 med 117 000 på telleren. Fikk den forholdsvis rimelig da den ikke har vært særlig brukt på flere år. Selger hadde arvet sykkelen fra et familiemedlem for to år tilbake og har ikke kjørt den noe særlig. Etter hva jeg forstod var det forut for dette ambisjoner om å sette sykkelen i stand uten at dette ble noe av. Følgelig har jeg ikke mye historikk på sykkelen, så jeg legger til grunn at alt må gåes over og sjekkes, alle vesker og filtere byttes, alle lagere smøres opp osv.
Kjente feil ved kjøp var 2. gir som ikke virker/hopper ut av gir. Lekkasje på fremgaffel som selger mente skyltes bremseslange men som viste seg å være defekt tetning på gaffelben. Sykkelen var vanskelig å starte og gikk ikke uten rikelig med choke.
Kjøpte sykkelen usett og uprøvd. Hentet den på henger og brukte litt tid hjemme i garasjen før første prøvetur. Denne turen var nærmest et mareritt. En ting var at sykkelen var nærmest umulig å få til å gå, værre var det at den var enda mer umulig å stoppe.
Målet er i første omgang å bringe sykkelen til en forsvarlig teknisk stand slik at den kan brukes til både korte og lengre turer. Deretter kan det bli aktuelt å legge litt arbeid i utseende og finish.
Fortsettelse følger ...
Kjente feil ved kjøp var 2. gir som ikke virker/hopper ut av gir. Lekkasje på fremgaffel som selger mente skyltes bremseslange men som viste seg å være defekt tetning på gaffelben. Sykkelen var vanskelig å starte og gikk ikke uten rikelig med choke.
Kjøpte sykkelen usett og uprøvd. Hentet den på henger og brukte litt tid hjemme i garasjen før første prøvetur. Denne turen var nærmest et mareritt. En ting var at sykkelen var nærmest umulig å få til å gå, værre var det at den var enda mer umulig å stoppe.
Målet er i første omgang å bringe sykkelen til en forsvarlig teknisk stand slik at den kan brukes til både korte og lengre turer. Deretter kan det bli aktuelt å legge litt arbeid i utseende og finish.
Fortsettelse følger ...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Første øvelse med en motor med ukjent fortid som ikke vil gå skikkelig et å sjekke gnist i pluggene. Originalt var disse motorene utstyrt med plugghetter med 9 Kohm motstand. Det er mulig å åpne plugghettene, motstanden er den grå avlange saken.
Multimeteret avslørte at to plugghetter hadde normal motstand, en hadde mer enn dobbel motstand og en hadde uendelig motstand, altså at det var brudd inne i plugghetten. Dvs at motoren forsøkte å gå på 2 1/2 sylinder. Da er deg fullt forståelig at den slet.
Nye plugghetter fra NGK med 5 Kohm motstand og nye plugger så var det gnist på alle sylindrene igjen.
Lagt til: Plugghetene er gjenget inn på enden av pluggledningen. Pluggledningen kan korrodere over tid. Ved å klippe en liten cm av ledningen kommer plugghetten inn på friskt kobber.
Multimeteret avslørte at to plugghetter hadde normal motstand, en hadde mer enn dobbel motstand og en hadde uendelig motstand, altså at det var brudd inne i plugghetten. Dvs at motoren forsøkte å gå på 2 1/2 sylinder. Da er deg fullt forståelig at den slet.
Nye plugghetter fra NGK med 5 Kohm motstand og nye plugger så var det gnist på alle sylindrene igjen.
Lagt til: Plugghetene er gjenget inn på enden av pluggledningen. Pluggledningen kan korrodere over tid. Ved å klippe en liten cm av ledningen kommer plugghetten inn på friskt kobber.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Har selv ingen kjennskap til til denne modellen, så ingen hjelp herfra, dessverre...
Men interessant sykkel og ikke minst sjelden motorsykkel, dette.
Så gratulerer med den og ikke minst velkommen som registrert forumbruker her på MCsiden.no
!
Men interessant sykkel og ikke minst sjelden motorsykkel, dette.
Så gratulerer med den og ikke minst velkommen som registrert forumbruker her på MCsiden.no

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk for det!
Jeg har fulgt med fra kulissene en tid for å finne ut hva slags forum dette er. En ting som har overrasket meg er at det er lite tråder/innlegg om tekniske spørsmål/utfordringer. Det kan nesten virke som folkene her på forumet har sykler som bare virker. Det har ikke jeg, så mine innlegg blir gjerne av mer teknisk karakter.
Jeg har fulgt med fra kulissene en tid for å finne ut hva slags forum dette er. En ting som har overrasket meg er at det er lite tråder/innlegg om tekniske spørsmål/utfordringer. Det kan nesten virke som folkene her på forumet har sykler som bare virker. Det har ikke jeg, så mine innlegg blir gjerne av mer teknisk karakter.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Gratulerer med prosjekt og «mye» både å ta tak i og sykkel
Blir spennende å følge tråden og håper du får kjørt litt i år da vil du få litt mere oversikt over hva du må og ønsker å ta tak i både teknisk og evt estetisk :) En kompis av meg eide en slik en periode innpå -90 tallet og var fornøyd med sykkel’n.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk for det @dypen Har kjørt en del for teste gjennomført vedlikehold og for å avdekke ytterligere utfordringer.
Så langt har sykkelen vært som et F16 jagerfly: 25 timer vedlikehold for hver flytime.
Så langt har sykkelen vært som et F16 jagerfly: 25 timer vedlikehold for hver flytime.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Da nytter det ikke å klage på vedlikeholdet
Gjerne flere bilder av sykkel’n! Siden du har sykkel som har gått ett stykke må du ta en titt her og kanskje presentere kjørelengden
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16234


https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16234
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Kjørt litt med en slik- forresten jævlig tung å dytte etter veien....er det 1200 utgaven eller 1300 motoren?
Bygget på V- max motoren men nedtunet.
Manual:
https://drive.google.com/open?id=1ijXEg ... AS1qaK2PJG
Bygget på V- max motoren men nedtunet.
Manual:
https://drive.google.com/open?id=1ijXEg ... AS1qaK2PJG
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Ser på Wikipedia att 1300’n kom litt senere med betegnelsen XVZ13D (Mk2) …
https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_Venture_Royale
https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_Venture_Royale
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det stemmer, disse syklene kom i ulike utgaver opp gjennom årene. Sånn grovt sett:
1983 - 85 1200 kubikk, blir omtalt som 1. generasjon mk.1
1986 - 93 1300 kubikk, blir omtalt som 1. generasjon mk.2
Endringene fra 1986 foruten slagvolum var først og fremst endrede bremser (andre bremseskiver og calipere) samt endret design på sidekoffertene.
Etter 1993 var det et opphold før Royal Star Venture ble lansert i 1999, denne ble produsert til 2013. Denne blir omtalt som 2. generasjon. Jeg kan ikke mye om denne modellen men ser at designet er mye forandret. Men mulig at mye av konstruksjonen ellers er tilsvarende 1. generasjon.
1983 - 85 1200 kubikk, blir omtalt som 1. generasjon mk.1
1986 - 93 1300 kubikk, blir omtalt som 1. generasjon mk.2
Endringene fra 1986 foruten slagvolum var først og fremst endrede bremser (andre bremseskiver og calipere) samt endret design på sidekoffertene.
Etter 1993 var det et opphold før Royal Star Venture ble lansert i 1999, denne ble produsert til 2013. Denne blir omtalt som 2. generasjon. Jeg kan ikke mye om denne modellen men ser at designet er mye forandret. Men mulig at mye av konstruksjonen ellers er tilsvarende 1. generasjon.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Sykkelen jeg har er en 1200 fra 1985. Litt teknisk info om denne:
- Egenvekt 350 kg, nyttelast 110 kg.
- Vannkjølt V4 motor på 1200 cm2 og ca 94 hk, doble overligende kamaksler, 4 ventiler per sylinder og seperat forgasser for hver sylinder. Manuell choke. Elektronisk tenning med seperate coiler for hver sylinder.
- 5 trinns girkasse med hydraulisk betjent våtclutch og kardangdrift.
- Doble skivebremser foran, enkel bak. Kombinert bremsesystem, fotbrems betjener bakhjulet og brems på venstre side av forhjulet. Forbrems på høyre hånd betjener brems på høyre side av forhjulet.
- Dempere på forgaffel er utstyrt med antidive som aktiveres av bremsene. Luftregulering av demping både foran og bak med automatisk eller manuell regulering.
- Instrumentpanel med speedometer, turteller, kjølevesketemperatur, ladespenning samt digitalt display for ulike varsler. Digital klokke.
- Cruise control. Styrer gasspådrag ved hjelp av egen vakumpumpe
- Stereo med to høyttalere, FM/AM radio, kasettspiller og intercom
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Er i utgangspunktet veldig begeistret for prosjekter både store og små, selv om inngangsbilletten er i såkalt «budget» klassen har det lett for å ende i andre enden men det styrer du selv. Ble fascinert av sykkel’n din og tok ett søk …
Forbruket som oppgis i artikkel kan ikke være helt innafor, her er det rom for forbedringer.
https://www.mcavisa.no/1983-xvz12-royal ... la-mi/19.5
Forbruket som oppgis i artikkel kan ikke være helt innafor, her er det rom for forbedringer.
https://www.mcavisa.no/1983-xvz12-royal ... la-mi/19.5
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Dette er neppe de billigste syklene med tanke på bensinforbruk. Men 1,2 på mila synes høyt. Men mulig det ligger på dette nivået med passasjer og bagasje og med motorveikjøring. Jeg så et eller annet sted en faktaside om disse syklene og der var bensinforbruket oppgitt til i underkant av 0,5 på mila. Dette er kanskje teoretisk dersom absolutt alt er riktig tunet og med optimal kjøring. Jeg har ikke mange fyllinger enda, men ligger et sted rundt 0,8 på mila. Dette er uten passasjer og bagasje, og med rolig kjøring på småveier og mye 60-soner. Da har jeg ikke gjort noe med forgasserne enda, jeg vet at en forgasser ikke stenger på flotørnåla slik at denne får for mye bensin i alle fall på tomgang og ved lav belastning.
Det var en gullfarget XVZ 12 til salgs på Finn tidligere i sommer hvor selger bodde på Kjeller. Godt mulig at dette er sykkelen i reportasjen. Denne fremsto som særdeles velholdt i annonsen, både på bilder og beskrivelser. Jeg kommer til å være langt fremskreden pensjonist før jeg rekker å få min sykkel i en slik stand. Om jeg noen sinne greier det.
Det var en gullfarget XVZ 12 til salgs på Finn tidligere i sommer hvor selger bodde på Kjeller. Godt mulig at dette er sykkelen i reportasjen. Denne fremsto som særdeles velholdt i annonsen, både på bilder og beskrivelser. Jeg kommer til å være langt fremskreden pensjonist før jeg rekker å få min sykkel i en slik stand. Om jeg noen sinne greier det.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Tur retur Drammen-Estland/Riga-Drammen så lå den på ca 0.7 på mila med lass/120 kmh.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Har du hatt en XVZ @mekkern :)mekkern skrev: 12 aug 2023, 21:40 Tur retur Drammen-Estland/Riga-Drammen så lå den på ca 0.7 på mila med lass/120 kmh.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Kompis hadde en sånn "Danskebåten"det året vi var på treff i Estland.
Vi kalte den det pga alle lysa på den- lys over alt.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det ble etterlyst flere bilder.
Forfra Instrumenter Styre Fra siden Tanken er fake. Det er bare påfyllingslokket som ligger under luka, bensintanken ligger under setet. Når dekselet fjernes er det tilgang til batteri, sikringsboks og luftfilter Det er mye plastik på denne sykkelen, og nesten uansett hva man skal sjekke eller skru på må ett eller flere deksler demonteres. Sidedekslene kan faktisk tas av uten bruk av verktøy. Under sidedeksel kommer man til forgassere og plugg på bakre sylinder. Bensintanken er den svarte saken under setet.
Forfra Instrumenter Styre Fra siden Tanken er fake. Det er bare påfyllingslokket som ligger under luka, bensintanken ligger under setet. Når dekselet fjernes er det tilgang til batteri, sikringsboks og luftfilter Det er mye plastik på denne sykkelen, og nesten uansett hva man skal sjekke eller skru på må ett eller flere deksler demonteres. Sidedekslene kan faktisk tas av uten bruk av verktøy. Under sidedeksel kommer man til forgassere og plugg på bakre sylinder. Bensintanken er den svarte saken under setet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Tilbake til utfordringene med å få sykkelen til å gå etter at den ble kjøpt.
Når jeg hadde fått gnist på alle pluggene jf innlegg ovenfor ble oppmerksomheten rettet mot forgasserne. På dette tidspunkt måtte det gis rikelig med choke for at motoren skulle gå.
Jeg har ikke skrudd mer en nødvendig på forgasserne enda, jeg ser for meg at dette blir et vinterprosjekt. Men når jeg observerte forgasserne ovenfra etter å ha tatt bort luftfilteret så jeg at «sliderne» som ligger øverst i forgasserne ikke beveget seg på to av forgasserne. Dette er stempler med en nål i enden som ligger horisontalt og som skal trekke seg tilbake vha vakuum når det gis pådrag.
Bildet viser en slikt stempel. Det viste seg at årsaken var ar stempelet var løsnet fra gummimembranen slik at stempelet ikke fulgte med når membranen trakk seg tilbake. Bare å trykke stempelet på plass og så virket alt som det skulle.
Videre ble fokus rettet mot bensintanken. Selv om sykkelen er utstyrt med tankmåler og i tillegg varsel for lavt tanknivå har den også bensinkran med egen stilling for reservetank. Kranen sto på vanlig, dvs at det i bunn av tanken befant seg omlag 4 liter bensin som det ikke har blitt brukt av. Risikoen for at det fantes ulumskheter i bunn av tanken gjorde at jeg tømte tanken og leverte til gjennvinningstasjonen. Fylte på litt ren bensin og ristet sykkelen før også dette ble tappet av. Har etter dette fylt 98 oktan og lar bensinkranen stå på reserve slik at jeg bruket av hele tankinnholdet. Tankmåler og varsellampe ser ut til å fungere som det skal.
Fremdeles gikk ikke motoren uten choke. Jeg gav da en skikkelig hestekur med mangedobbel dose forgasserrens. Etter ikke veldig mange mil ble ting bedre, og nå går motoren greit uten choke når den har blitt varm.
Bildet viser siden av forgasserne. Bak de store lokkene ligger membranene som styrer stemplene omtalt ovenfor. Skrutrekkeren peker på slangen for overløpet på forgasser nr to (venstre fram). Slangen er plugget med en skrue i enden, når denne tas bort kommer det bensin ut. Dette betyr at flotørnålen ikke stenger og at forgasseren rennet over av bensin. Jeg følger med på dette, men planen foreløpig er å utsette forgasseroverhaling til vinteren.
Når jeg hadde fått gnist på alle pluggene jf innlegg ovenfor ble oppmerksomheten rettet mot forgasserne. På dette tidspunkt måtte det gis rikelig med choke for at motoren skulle gå.
Jeg har ikke skrudd mer en nødvendig på forgasserne enda, jeg ser for meg at dette blir et vinterprosjekt. Men når jeg observerte forgasserne ovenfra etter å ha tatt bort luftfilteret så jeg at «sliderne» som ligger øverst i forgasserne ikke beveget seg på to av forgasserne. Dette er stempler med en nål i enden som ligger horisontalt og som skal trekke seg tilbake vha vakuum når det gis pådrag.
Bildet viser en slikt stempel. Det viste seg at årsaken var ar stempelet var løsnet fra gummimembranen slik at stempelet ikke fulgte med når membranen trakk seg tilbake. Bare å trykke stempelet på plass og så virket alt som det skulle.
Videre ble fokus rettet mot bensintanken. Selv om sykkelen er utstyrt med tankmåler og i tillegg varsel for lavt tanknivå har den også bensinkran med egen stilling for reservetank. Kranen sto på vanlig, dvs at det i bunn av tanken befant seg omlag 4 liter bensin som det ikke har blitt brukt av. Risikoen for at det fantes ulumskheter i bunn av tanken gjorde at jeg tømte tanken og leverte til gjennvinningstasjonen. Fylte på litt ren bensin og ristet sykkelen før også dette ble tappet av. Har etter dette fylt 98 oktan og lar bensinkranen stå på reserve slik at jeg bruket av hele tankinnholdet. Tankmåler og varsellampe ser ut til å fungere som det skal.
Fremdeles gikk ikke motoren uten choke. Jeg gav da en skikkelig hestekur med mangedobbel dose forgasserrens. Etter ikke veldig mange mil ble ting bedre, og nå går motoren greit uten choke når den har blitt varm.
Bildet viser siden av forgasserne. Bak de store lokkene ligger membranene som styrer stemplene omtalt ovenfor. Skrutrekkeren peker på slangen for overløpet på forgasser nr to (venstre fram). Slangen er plugget med en skrue i enden, når denne tas bort kommer det bensin ut. Dette betyr at flotørnålen ikke stenger og at forgasseren rennet over av bensin. Jeg følger med på dette, men planen foreløpig er å utsette forgasseroverhaling til vinteren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Har vært borti bil forgassere med gummimebran hvor det også er viktig å ha rett oljemengde på gasser … eks fra Volvo uten sammenligning her. Det å bli kvitt gammel bensin er første betingelse
Fant to bilder av dine forgassere. Regner med du får kjøpt rep kit til dine gassere, men dette har du en god plan på 


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk for bilder @dypen Jeg har studert tegningene i reperasjonsjåndboken, men et bilde gir langt bedre oversikt.
Planen er å finne et repset og gå over alt i gasserne i løpet av vinteren. Det optimale vil være å gjøre gasserne E10-kompatibel. Om dette er mulig vet jeg ikke enda, det handler vel både om gummikvalitet og om metallet tåler etanol. Og for at hele systemet skal være E10-kompatibelt må jo også slanger, bensinpumpe og bensinkran tåle etanol.
Planen er å finne et repset og gå over alt i gasserne i løpet av vinteren. Det optimale vil være å gjøre gasserne E10-kompatibel. Om dette er mulig vet jeg ikke enda, det handler vel både om gummikvalitet og om metallet tåler etanol. Og for at hele systemet skal være E10-kompatibelt må jo også slanger, bensinpumpe og bensinkran tåle etanol.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Ved å ta visse forhåndsregler kan du klare det men membraner, o-ringer etc i gassere og bensinpumpe produsert for å tåle etanol over tid … bensinslanger får du tak i.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Atrox
- Innlegg: 255
- Registrert: 18 jan 2017, 21:44
- Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Elsker prosjekter som dette! Det gir motivasjon for å tusle ned i kjelleren og fortsette med egen gammal Yamaha. Masse lykke til!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39779
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Interessant og artig tråd, jaAtrox skrev: 15 aug 2023, 12:20 Elsker prosjekter som dette! Det gir motivasjon for å tusle ned i kjelleren og fortsette med egen gammal Yamaha. Masse lykke til!

Flytter den til byggprosjektråden hvor jeg synes den hører best hjemme.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Du kan i prinsippet bare glemme å gjøre denne kompatibel med alkohol.Brigg skrev: 15 aug 2023, 08:15 Takk for bilder @dypen Jeg har studert tegningene i reperasjonsjåndboken, men et bilde gir langt bedre oversikt.
Planen er å finne et repset og gå over alt i gasserne i løpet av vinteren. Det optimale vil være å gjøre gasserne E10-kompatibel. Om dette er mulig vet jeg ikke enda, det handler vel både om gummikvalitet og om metallet tåler etanol. Og for at hele systemet skal være E10-kompatibelt må jo også slanger, bensinpumpe og bensinkran tåle etanol.
Selv innsugsgummiene råtner av alkoholen for ikke snakke om membranene på forgasserstemplene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Bra @mekkern da er den muligheten ikke tilstede noe som sikkert gjør delekjøp for eier enklere. Da er det bare å fylle riktig før vinterlagring :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1