Xs 650 cafe

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av Hjallis »

Jeg har også en 621 Yamaha xs chopper/boberi garasjen mangler litt el.ting det var meninga att sykkelen jeg henta i svergie skulle bli donor men jeg lar den andre stå litt til.jeg får vente til å morgen å høre hva de på biltilsynet sier

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av Hjallis »

hadde sykkelen på visning på jessheim i dag og det gikk vel akkurat som jeg hadde forventet ikke godkjent de måtte ha støytest eller dok. fra produsent på att eksosen er orginal.
har i forkant av visning ringt 2 ganger for å spørre om de skulle ha dok. på eksos eller støy test begge sa da nei .
begge eksos pipene er stempla med yamaha og delenmr. så det blir vel å fine noe dokumeneter på dette .
veldig iriterende men veldig typisk for biltilsynet.
kansje jeg skal vise sykkelen med det nye eksos anlegget i stedet :lol
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av ole m. »

Hjallis skrev:hadde sykkelen på visning på jessheim i dag og det gikk vel akkurat som jeg hadde forventet ikke godkjent de måtte ha støytest eller dok. fra produsent på att eksosen er orginal.
har i forkant av visning ringt 2 ganger for å spørre om de skulle ha dok. på eksos eller støy test begge sa da nei .
begge eksos pipene er stempla med yamaha og delenmr. så det blir vel å fine noe dokumeneter på dette .
veldig iriterende men veldig typisk for biltilsynet.
kansje jeg skal vise sykkelen med det nye eksos anlegget i stedet :lol
Jeg hadde samme problem ved visning av en XT 500 fra 1978. Jeg tok kontakt med Yamaha-importøren i Norge for å høre om de kunne hjelpe med dokumentasjon på eksosanlegget. Det kunne de, mot at jeg betalte 2.500,- for papirene... Ikke mye velvilje å spore der i gården i forhold til Yamaha-entusiaster.

Så på meg ble det heller en støytest (forbikjøringstest) av originalt eksosanlegg, og sykkelen ble godkjent.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av Crinos »

Jeg står i samme bås, med å måtte vise sykkelen min..

Eksosen er per lov godkjent men trangsynet krever dokumentasjon (som er umulig å få tak på).
Selv når jeg viser til Norges Lover rister dem på hodet og sier at jeg uansett må ha dokumentasjon på lydnivået. blærk...

Jeg finner orginal eksos og skrur på for visninga.. og den skal være så løst skrudd på at de forstår at det braker rett hjem og bytter om...

Humm... Hurtigkobling på eksosen hadde vert tingen :p
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av Northman »

Crinos skrev:Jeg står i samme bås, med å måtte vise sykkelen min..

Eksosen er per lov godkjent men trangsynet krever dokumentasjon (som er umulig å få tak på).
Selv når jeg viser til Norges Lover rister dem på hodet og sier at jeg uansett må ha dokumentasjon på lydnivået. blærk...

Jeg finner orginal eksos og skrur på for visninga.. og den skal være så løst skrudd på at de forstår at det braker rett hjem og bytter om...

Humm... Hurtigkobling på eksosen hadde vert tingen :p
Litt OT, men jeg må spørre... En del av HD'ene som kjører rundt bråker jo noe vanvittig... Er det lov? Har de spesial tillatelse?
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
500DOHC
Innlegg: 76
Registrert: 27 nov 2011, 14:16
Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av 500DOHC »

ole m. skrev:
Hjallis skrev:hadde sykkelen på visning på jessheim i dag og det gikk vel akkurat som jeg hadde forventet ikke godkjent de måtte ha støytest eller dok. fra produsent på att eksosen er orginal.
har i forkant av visning ringt 2 ganger for å spørre om de skulle ha dok. på eksos eller støy test begge sa da nei .
begge eksos pipene er stempla med yamaha og delenmr. så det blir vel å fine noe dokumeneter på dette .
veldig iriterende men veldig typisk for biltilsynet.
kansje jeg skal vise sykkelen med det nye eksos anlegget i stedet :lol
Jeg hadde samme problem ved visning av en XT 500 fra 1978. Jeg tok kontakt med Yamaha-importøren i Norge for å høre om de kunne hjelpe med dokumentasjon på eksosanlegget. Det kunne de, mot at jeg betalte 2.500,- for papirene... Ikke mye velvilje å spore der i gården i forhold til Yamaha-entusiaster.

Så på meg ble det heller en støytest (forbikjøringstest) av originalt eksosanlegg, og sykkelen ble godkjent.
Hvordan og hvor foregår forbikjøringstesten og hva koster den?
[album]3317[/album]

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av Crinos »

Northman skrev:
Crinos skrev:Jeg står i samme bås, med å måtte vise sykkelen min..

Eksosen er per lov godkjent men trangsynet krever dokumentasjon (som er umulig å få tak på).
Selv når jeg viser til Norges Lover rister dem på hodet og sier at jeg uansett må ha dokumentasjon på lydnivået. blærk...

Jeg finner orginal eksos og skrur på for visninga.. og den skal være så løst skrudd på at de forstår at det braker rett hjem og bytter om...

Humm... Hurtigkobling på eksosen hadde vert tingen :p
Litt OT, men jeg må spørre... En del av HD'ene som kjører rundt bråker jo noe vanvittig... Er det lov? Har de spesial tillatelse?
Det er litt ja og nei svar på den... Det er en del som har fått et - tegn der dB er angitt i vognkortet, eller bare teksten "fri".

Selv hadde jeg på de to forrige HD'ene mine teksten "Bevaringsverdig motorvong - Må ikke endres konstruktivt eller utsenedmessig". Som i grunnen betyr at uansett hvor mye det bråker, så kan det ikke kreves å gjøres noe med.
Dette er selvsagt en praksis som det er sluttet helt med, så å få tak på slike papirer er "gull verd" for HD byggere.

Det korte svaret er, nei, det er ikke lov, og de har ikke spesiell tillatelse.. Men de har ofte et visnings anlegg dem skrur på om/når de blir kaldt inn til kontroll.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av Hjallis »

500DOHC skrev:
ole m. skrev:
Hjallis skrev:hadde sykkelen på visning på jessheim i dag og det gikk vel akkurat som jeg hadde forventet ikke godkjent de måtte ha støytest eller dok. fra produsent på att eksosen er orginal.
har i forkant av visning ringt 2 ganger for å spørre om de skulle ha dok. på eksos eller støy test begge sa da nei .
begge eksos pipene er stempla med yamaha og delenmr. så det blir vel å fine noe dokumeneter på dette .
veldig iriterende men veldig typisk for biltilsynet.
kansje jeg skal vise sykkelen med det nye eksos anlegget i stedet :lol
Jeg hadde samme problem ved visning av en XT 500 fra 1978. Jeg tok kontakt med Yamaha-importøren i Norge for å høre om de kunne hjelpe med dokumentasjon på eksosanlegget. Det kunne de, mot at jeg betalte 2.500,- for papirene... Ikke mye velvilje å spore der i gården i forhold til Yamaha-entusiaster.

Så på meg ble det heller en støytest (forbikjøringstest) av originalt eksosanlegg, og sykkelen ble godkjent.
Hvordan og hvor foregår forbikjøringstesten og hva koster den?
hvor bor du hen kan tas i oslo skulle være en på lillestrøm tror det kosta rundt 1000 kr.

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av Hjallis »

ut med det gamle inn det det nye :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av Kjellrf »

Hjallis skrev:ut med det gamle inn det det nye :D
Dirt-track....

:thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av Hjallis »

Kjellrf skrev:
Hjallis skrev:ut med det gamle inn det det nye :D
Dirt-track....

:thumleft
Ja ikke helt cafe men det får gå . Bråkte noe helt jævelig alt i garasjen sto å rista har ett sett til eksos fra chopperen så vi får se om det blir bytta om. Fikk undresøkt litt ang godkjenninga på sykkelen i dag kontrollanten på biltilsynet anbefalte meg å ta kontakt med mc partner ang.dokumenter på støy.mc partner mente att det var feil å ikke godjenne sykkelen da den er registrert i ett eu land og hadde org.annleg uten skader så jeg får sende en Mail opp til dem i morgen

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av Northman »

Hjallis skrev:
Kjellrf skrev:
Hjallis skrev:ut med det gamle inn det det nye :D
Dirt-track....

:thumleft
Ja ikke helt cafe men det får gå . Bråkte noe helt jævelig alt i garasjen sto å rista har ett sett til eksos fra chopperen så vi får se om det blir bytta om. Fikk undresøkt litt ang godkjenninga på sykkelen i dag kontrollanten på biltilsynet anbefalte meg å ta kontakt med mc partner ang.dokumenter på støy.mc partner mente att det var feil å ikke godjenne sykkelen da den er registrert i ett eu land og hadde org.annleg uten skader så jeg får sende en Mail opp til dem i morgen
Hurmpf, det verste er at de får lov til å fortsette på den måten...
It is better to exist unknown to the law.

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av Hjallis »

Det ser ut til att det løser seg Yamaha Norge skulle sende over den dokumentasjonen som trengtes gratis :-) .henta en pakke til med deler på posten så na kom sete,clip on styre og et clubman styre mini spedo pluss litt andre ting.jeg skal bruke en 750 tank men den er til sveising hos en kompis så jeg må vente med å få tilpasset setet .

750chopper
Innlegg: 8
Registrert: 11 mar 2012, 17:59
Motorsykkelen din: Honda cb 750 chopper, Yamaha fj1100
Sted: Kløfta
Kontakt:

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av 750chopper »

Hjallis skrev:Hei ny her på forumet er det noen flere her som har xs eller caferacere i nærheten bor på kløfta like ved gardemoen.har en xs 75 chopper under bygging men jeg henter en ny xs til som blir til caferacer hilsen Kurt

Hei Kurt

Jeg har nok ingen xs eller caferacer, men jeg bor på Kløfta ;-)
Har nå en 621 Honda cb750 chopper under oppbygging.


Mvh
Robert C")
OLD BIKERS MC NORGE

Honda cb 750 chopper ( 621 )
Honda cb 350 chopper
Yamaha fj 1100

Brukeravatar
500DOHC
Innlegg: 76
Registrert: 27 nov 2011, 14:16
Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650

Re: Xs 650 cafe

Legg inn av 500DOHC »

Finnes det noe regelverk for denne støyhysteriaen som kan leses og forstås av mcentusiaster uten ingeniørutdanning i tillegg til jusstudier?

Og hva gjør man når ikke lenger orginalt eksosanlegg finnes å få kjøpt?

Motad har erstatningspotter som er godkjent som erstatning på mc registrert før 1983 men jeg tviler på att disse passerer en støytest ved registrering.

Er det slik att en '78 mc kan bråke mer hvis den er solgt ny i Norge enn en '78mc bruktimportert og registrert i norge i 2011?

Og skal støynivå være skrevet i vognkortet?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3317[/album]

Svar