Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Brukeravatar
Stranger
Innlegg: 109
Registrert: 28 feb 2012, 18:38
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
Sted: Byen under skyen (Bergen)

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av Stranger »

Artig og se utviklingen på denne, tror ikke du vil angre på nye dempere. De er for blaut for normal bruk, men offroad er de super. Så de som står på er "kjekk og ha" vis man skal finne på og gjøre denslags en dag.

Kom selv kjørende 100 meter bak ett lastebildekk med felg på løpetur igår langs 555. Det var en ny opplevelse! Håper det går bra med stakkaren som ble truffet. Jeg stoppet og fikk med meg hele paraden.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av joo »

Har du prøvd høy viskositet og lavt nivå i gaflene? Ser for meg at det kan være en "lett" måte å tune lille Graatass hvis det funker...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

joo skrev:Har du prøvd høy viskositet og lavt nivå i gaflene? Ser for meg at det kan være en "lett" måte å tune lille Graatass hvis det funker...
Nei jeg har ikke kommet så langt, men det skal _definitivt_ prøves ut. Sammen med litt mellomlagsringer, for å stive opp fjørene litt. Biltema har noen rustfrie runde skiver (med hull i, så egentlig mellomlagsskiver) i dim 30 eller 40 mm som jeg har brukt på andre sykler til å stive opp fjørene med, og det har jeg faktisk handlet inn idag. Det blir jo bare gjetting, men om jeg kjører trikset med viskositet/nivå, samt legger i f.eks 10mm med skiver samt senker gaflene noen mm, så kanskje den blir nogenlunde brukbar? :roll

Dette med mellomlagsskiver for å stive opp fjøren, samt senke gaflene litt, har jeg gjort på flere sykler med helt greit resultat. Så det og kan kanskje prøves? :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

Stranger skrev:Artig og se utviklingen på denne, tror ikke du vil angre på nye dempere. De er for blaut for normal bruk, men offroad er de super. Så de som står på er "kjekk og ha" vis man skal finne på og gjøre denslags en dag.

Kom selv kjørende 100 meter bak ett lastebildekk med felg på løpetur igår langs 555. Det var en ny opplevelse! Håper det går bra med stakkaren som ble truffet. Jeg stoppet og fikk med meg hele paraden.
Takk for det. Det kommer nok endel oppdateringer etterhvert. Nå i sommer har det vært helt stille som sagt, men med tiden blir det muligens et kjekt redskap :-)

Guffent med løse hjul! Ærlig talt begynner jeg å bli mer og mer skeptisk av å kjøre på dette strekket. Det er så sinnssykt mye trafikk, og det kommer bare mer og mer. Er redd dette kan bli den nye Voassavegen, med X antall drepte. No good!

Kjører du 555 hver dag?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Stranger
Innlegg: 109
Registrert: 28 feb 2012, 18:38
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
Sted: Byen under skyen (Bergen)

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av Stranger »

fikse skrev:[
Guffent med løse hjul! Ærlig talt begynner jeg å bli mer og mer skeptisk av å kjøre på dette strekket. Det er så sinnssykt mye trafikk, og det kommer bare mer og mer. Er redd dette kan bli den nye Voassavegen, med X antall drepte. No good!

Kjører du 555 hver dag?
Periodevis , men da stort sett i en av disse skapningene med 4 hjul og karroseri i jobbsammenheng eller handel. Er oppvokst der ute så kjenner jo godt til galskapen :-)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

I aften har jeg nok en gang hatt ute forgasser. Tok en overhaling på den for en uke siden, og byttet alt av pakninger og dyser, med et sett tilsvarende original, men satt på hoveddyse 145 (originalt 140) og lav-dyse 40 istedet for 35. Resultatet var at den ikke gikk noe særlig bedre men brukte 4,5l/100KM! Samt at den startet fint uten choke.... Og avgassen luktet omtrent som en gammel B20 i en veljustert Volvo... :lol Så i aften satt jeg tilbake originaldysene, og den virker til å fungere bedre, men har ikke fått testet med kjøring pga et par-tre arbeidspils :knegg
Grunnen til at jeg i det hele tatt startet med å se på gasseren var en tendens til at den jeg måtte slakke av på gassen ca 1/8 for å få maks guff, samt at det var mulig å kubbe motoren når jeg ga kjapt full gass fra tomgang. Begge deler virker å være en liten "syke" med gasseren på denne sykkelen, som er en slide-versjon Mikuni. Har nå justert ned slakken på akselerator-pumpen, fra 0,5 til 0,3mm, håper at dette skal hjelpe litt.
Uansett så er dette småjusteringer. Maskineriet går pent og rent, dette er Honda hele veien :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

I aften tok jeg også og fjernet noen få ml olje fra gaflene, samt la inn 15mm "shims" mellom fjøren og toppskruen, samt senket gaffelbena 15mm. Oljen som er i nå er en salig blanding av hva jeg hadde liggende av oljer: Litt 10, litt 15, og litt ATF-olje. Det var det jeg hadde liggende. Blandingen ser ut til å funke greit, men var litt tykk for å passe original-høyden på oljen, så gaflene var litt "humpete", de slukte ikke dumper helt som de burde. Morgendagens kjøretur vil avsløre om jeg gjorde noe rett i aften.. :[-o< :D
En vakker dag skal jeg bytte til 40 olje og nivået som Hyperpro anbefaler, men det er det litt mer arbeid med (demontering av forhjul/bremser/gafler). Tid er noe jeg ikke har for mye av for tiden, med 3 små rakkefanter av noen gutter og et hus som ikke er ferdigmalt ennå :scratch :[-o< :D
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

Endelig er ventetiden over: Bursdagsgave til meg selv blir i år en ny hjelm. Var å testet modellen i en lokal sjappe ( og dette er kvalitetshjelm, satt som et skudd), men fikk dånedimpen når de skulle ha nesten 5.000,- for denne. Hadde egentlig bestemt meg for å handle fra louis.de som for tiden selger ut fjorårsmodeller, men det begynte å bli smått med hjelmer i min størrelse. Tilfeldigvis så jeg at Graarud også driver å selger ut enkelte modeller, så var det bare å slå til. Jippi! :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

Har fått kjørt noen dager med senket og stivet gaffel: En stor oppgradering! Nå har gaffelen langt mindre vandring, og oppfattes som mindre blaut. Gaffelvinkelen er nok endel endret, for svingegenskapene er betydelig endret. Før var den nokså understyrt og litt arbeid måtte til for å dra den gjennom svingen. Ved gangfart / svært rolig køkjøring var den smånervøs og litt vinglete, måtte konsentrere meg om å holde sykkelen på rett linje. Nå er den fremdeles understyrt. men langt lettere å få med seg i den banen en vil. Samtidig er den blitt meget stabil og fin på saktekjøring. Nå holder det å rette blikket fremover og slappe av, så kan jeg stå _nesten_ i ro. Forskjellen på saktekjøringen er faktisk noe henimot "enorm" :-)
Ingen negative effekter å merke så langt, kun positivt.

Så blir det å glede seg til den dagen vi kan handle Hyperpro dempere hele veien :prf
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av TheHaughom »

Ingen Qwest på deg altså?
Snuste litt på XR-1100 selv, men så den fikk dårligere omtale med tanke på støy osv.
Uansett er det nok en kvalitetshjelm, på lik linje med Qwest :thumleft

Fikk hentemelding om greiene fra Carlack.de i går, så da blir det en tur på Posten etter jobb i dag. :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

TheHaughom skrev:Ingen Qwest på deg altså?
Snuste litt på XR-1100 selv, men så den fikk dårligere omtale med tanke på støy osv.
Uansett er det nok en kvalitetshjelm, på lik linje med Qwest :thumleft

Fikk hentemelding om greiene fra Carlack.de i går, så da blir det en tur på Posten etter jobb i dag. :prf
Nei, smått med Qwest i medium. XR-en er jo mye samme hjelmen, men med mer støy. Noen påstår at XR-en veier mer, men det klarte ikke jeg å merke. Støyen spiller ikke vesentlig rolle for min del, bruker alltid øreplugger uansett :prf Har prøvd begge på hodet, og de kjennes ganske så lik ut, i motsetning til endel andre modeller til Shoei; flere modeller er veldig "korte", de rekker liksom ikke helt ned over hodet?! Jeg har gamle RAID idag, og både Qwest og XR-1100-en kjennes ganske lik ut til den. Mens f.eks Raid II synes jeg er for "kort". Qwest og XR-1100 har samme visir, som er bare superduper. Bred synsvinkel, og pin-lock innervisiret funker utmerket selv i Bergens-vær (tilsvarende Raid-en jeg har idag) :-k :P :p

Hadde pris og tilgjengelighet vært noenlunde lik, hadde jeg nok havnet på Qwest jeg og. Men men :-#

Noe jeg gleder meg til er å bli kvitt wobblingen i hjelmen når jeg har passasjer på. Nå kjører jeg rett nok for det meste alene nu til dags, men RAID-en (som ikke har noen spoiler) er ganske pyton sånn sett: Må holde hodet et godt stykke foran passasjerens hode for at den ikke skal wobble i 80KM/t +. Både Qwest og XR-1100 skal være kvitt dette problemet visstnok.

Gled deg til Car-Lack-en! Et lite tips: smør inn gummi/plast-detaljer med plastfornyer eller annet som lager fet overflate, _før_ du vokser. Spesielt den top-finishen lager tydelige hvite merker på ru overflater.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av TheHaughom »

Bikerstreet har Qwest til 3590,- i nettbutikken, men litt for sent nå. :P :p
Biltema hjelmen flyr (løfter seg) når jeg kjører over 70-80, sykt irriterende å føle at hodet blir dratt oppover! Regner med dette blir mye bedre med Qwest, jah... :-)

Skal ta tipset til etteretning, får også plast-behandleren fra Carlack, så legger denne under voks og finish :thumleft
Blir nok noen bilder av resultat også i bloggen, skal du se!

Har også noen oransje rim-stickers liggende som jeg vil ha på, men tenker å ta av hjulene for å gjøre det (mye letter å få det til skikkelig). Og etterpå legge voks og polish over dette for ekstra beskyttelse (stoler ikke helt på ebay-kvaliteten).
Spørs når jeg får tid til alt dette her da... Må også finne meg en depotstøtte fremme (som løfter i styrekronen). :roll
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

Bikerstreet har jeg mer eller mindre gitt opp. Har handlet endel der, men har opplevd at det de har på nettbutikken stemmer dårlig med hva de faktisk kan skaffe. Lager fort litt krøll når en bestiller feks alle servicedeler hos de, men ender opp med å måtte kjøre byen rundt for å skaffe det de ikke hadde likevel. Så....nei :D
Graarud sender forøvrig fraktfritt, i oppkrav :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

Leenge siden en oppdatering her. Etter sommeren har jeg hatt mye trøbbel med ryggen, så sykkelen har stått endel i ro, og de store prosjektene har det ikke blitt av heller.

Men litt har da blitt gjort :-)

Endelig er prosjekt bremselys fullført :thumleft
Nå har jeg fått montert et sett med bremselys inn i toppkofferten. Dette er Givi sitt originale sett, så det var fort gjort å montere, og det virket solid og greit. Rundt 400,- for et sett, som gjør at kofferten fremdeles er like enkel å ta av/på, det er det verdt!

Så har jeg handlet et superheftig mini bremselys. Egentlig er dette et blinkende nødlys, tilsvarende en finner på ambulanser og slikt, men jeg bruker ikke strobe-funksjonen på den. Grunnen til at jeg valgte den er at den skal være "dønn" vanntett, og fysisk liten. Kvaliteten virker meget overbevisende, i skikkelig støpegods og noe glasslignende. Ergo så langt fra kina-kvaliteten en ofte finner på ymse LED-produkter...

Nå demper kameraet mitt endel av effekten fra det nokså ekstreme nederste bremselyset, men tro meg, dette lyser kraftig:
P1070265 (Custom).JPG
Det er såpass sterkt det nederste lyset, at jeg vurderer å dekke over det med noe lakk elns, for ikke å plage andre trafikkanter for mye... :-)å
Det hele er koblet opp via bremselysmodulator, så den som ikke får med seg når jeg bremser, den... Jojo. :knegg

Kjøpte et sett med billige LED blinklys på ebay. Under 200,- ferdig hjemsendt. Måtte jo teste om de faktisk dugde. Og joda, de virker faktisk ganske så greit de:
P1070266 (Custom).JPG
Ellers har jeg endelig fått vinterdekkene på plass. Det var litt ventetid på å få pigget dekkene. Men NU er de montert på baiken:

Her er framdekket. Dette er et Heidenau K60 i vinter-variant. Altså et dekk som er mykt når det er kaldt, og altfor mykt når det er varmt :roll
P1070262 (Custom).JPG
Bakdekket er samme type som jeg brukte på Duken jeg kjørte tidligere, Heidenau K66. Dette er og med myk gummiblanding, og med et mønster som kan ligne typiske vinterdekk på bil. Definitivt beregnet for på-vei.
P1070263 (Custom).JPG
Noen vil kanskje synes det virker rart med et knastedekk framme og noe helt annet bak, men problemet er felgdimensjonen på denne sykkelen, 16" bak og 19" framme, det begrenser.
Har ikke fått kjørt mer enn noen få meter, men da på klink is. Det var såpass glatt at jeg hadde problemer å gå normalt med militær-bootsene, mens med sykkelen så gikk det utmerket fint å både akse og bremse. Så dette virker lovende :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Prosjekt helårssykkel - Honda NX250

Legg inn av fikse »

Har fått kjørt i en 3 ukers tid med piggdekk nå. Stort sett har det vært våte veier, men også noen dager med islagt asfalt, ennå ingen snø. For å oppsummere kort: Om jeg skulle gå på trynet nå, er det ikke dekkene sin feil :knegg De sitter helt fabelaktig godt på glatt veg. Sykkelen er mildt sagt veldig sporete og igrunnen ganske vinglete. Trodde først det var dekkene som gjorde det, men heller mer til det faktum at ene bakhjulslageret er temmelig kaputt. Så fram med kjøpeknappen og bestille nye lagre og simmerringer :-)å
Noen som har erfaring med hjullagre fra ebay? Ser at det i US selges både "AllBalls" og "Moose", begge deler ukjente merker for min del.
Er det andre steder å finne hjullagre til OK priser?
Lokalt i Bergen finnes Kulelagersenteret, men de har sluttet med butikk, dessuten vet jeg ikke hvilken dimensjon det er på lagre og simmerringer.
Finnes det et genialt nettsted som kan ha info om dimensjoner på lagre og tettinger mon tro?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar