Caferaceren "Piccolo Sei"
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Caferaceren "Piccolo Sei"
I høst gikk jeg til anskaffelse av en "vinterhobby", da jeg er så heldig å disponere "Twister's" verksted. Siden jeg allikevel tilbringer så mye tid der, er det like greit å ha noe eget å skru på.
Er jo ikke lett å unngå å bli inspirert av Twister. I tillegg er det deilig å forkorte vinteren med litt konstruktivt arbeide.
Vel, min anskaffede veteran er en MotoBi 750 Sei fra 1976, og utgangspunktet for det som etter planen skal bli en cafe racer, ser slik ut:
I år er det begrenset hva jeg rekker å gjøre, men planene er:
Reparere kick starter (Ferdig)
Montere elektronisk tenning
Justere ventiler
Rense forgassere (Ferdig)
Bytte diverse slitedeler
Nye instrumenter
Nytt elektrisk
Ny tank og sal
Ny baklykt
Tilbakeflyttersett for gear og brems
Sikkert ting jeg har glemt, men jeg får oppdatere senere...
Her er noen bilder så langt. (Og det er selvfølgelig ting jeg skulle tatt bilder av underveis, men som er glemt) Underveis i demonteringen Ser man på splinten som holder flottøren, kan man konstatere at her har det vært folk før...
To av filterne i forgassernes bensin-inntak var potte tette, og er forhåpentligvis årsaken til at den gikk som en 125 ccm under prøvekjøring.
Sykkelen ble importert til Norge i 2004 eller 2005. Husker ikke helt. Men den har aldri vært registrert her, og har derfor stått mye.
Forgasserne var derfor preget av at det hadde vært kondens i flottørkammeret, og det var noe korrosjon å spore. Imidlertid løste det seg med kjemisk metall.
Her dreier Twister en en plastpropp med stor presisjon, som fungerte ypperlig som forskaling. Rengjorte, og med nye pakninger og innsugsgummi
Historien fortsetter i neste innlegg, da det var en max limit på 10 vedlegg...
Er jo ikke lett å unngå å bli inspirert av Twister. I tillegg er det deilig å forkorte vinteren med litt konstruktivt arbeide.
Vel, min anskaffede veteran er en MotoBi 750 Sei fra 1976, og utgangspunktet for det som etter planen skal bli en cafe racer, ser slik ut:
I år er det begrenset hva jeg rekker å gjøre, men planene er:
Reparere kick starter (Ferdig)
Montere elektronisk tenning
Justere ventiler
Rense forgassere (Ferdig)
Bytte diverse slitedeler
Nye instrumenter
Nytt elektrisk
Ny tank og sal
Ny baklykt
Tilbakeflyttersett for gear og brems
Sikkert ting jeg har glemt, men jeg får oppdatere senere...
Her er noen bilder så langt. (Og det er selvfølgelig ting jeg skulle tatt bilder av underveis, men som er glemt) Underveis i demonteringen Ser man på splinten som holder flottøren, kan man konstatere at her har det vært folk før...
To av filterne i forgassernes bensin-inntak var potte tette, og er forhåpentligvis årsaken til at den gikk som en 125 ccm under prøvekjøring.
Sykkelen ble importert til Norge i 2004 eller 2005. Husker ikke helt. Men den har aldri vært registrert her, og har derfor stått mye.
Forgasserne var derfor preget av at det hadde vært kondens i flottørkammeret, og det var noe korrosjon å spore. Imidlertid løste det seg med kjemisk metall.
Her dreier Twister en en plastpropp med stor presisjon, som fungerte ypperlig som forskaling. Rengjorte, og med nye pakninger og innsugsgummi
Historien fortsetter i neste innlegg, da det var en max limit på 10 vedlegg...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Caferaceren "Piccolo Sei"
Og her fortsetter første del av historien om caferaceren "Piccolo Sei".
Når sykkelen ble startet, hørtes det ut som om kicken ble holdt nede. Antar at dere kjenner lyden. Selve kicken returnerte, men de to drevene som griper i hverandre når man tråkker ned kicken trakk seg ikke nok fra hverandre etter bruk. Nummer 32 og 35 på den øvre akselen forårsaket lyden. Da var det nærliggende å tro at fjæra med nummer 34 var årsaken.
Og hvordan kommer man så til denne enden av kickakselen? Jeg fryktet lenge at motoren måtte ut, for så å deles.
Imidlertid tok vi en råsjanse. Snudde sykkelen på hodet, skrudde av bunnpanna og tok en titt.
Og kunne med stor glede konstatere at der lå den... Fullt tilgjengelig. Akselen ligger til venstre i bildet, tømt for deler.
Bestilte alt fra nummer 32 til og med nummer 40, med tanke på eventuell slitasje over tid.
Var greit å få byttet alt, men feilen var at nummer 38 var bøyd. Heldigvis var det enkelt å fikse, og nå er alt i orden.
Nå er forgasserne på plass igjen. Så nå sitter jeg her da, og venter på masse deler..
Blandt annet dette settet med tank og sal. Oppdateringer kommer etterhvert...
Når sykkelen ble startet, hørtes det ut som om kicken ble holdt nede. Antar at dere kjenner lyden. Selve kicken returnerte, men de to drevene som griper i hverandre når man tråkker ned kicken trakk seg ikke nok fra hverandre etter bruk. Nummer 32 og 35 på den øvre akselen forårsaket lyden. Da var det nærliggende å tro at fjæra med nummer 34 var årsaken.
Og hvordan kommer man så til denne enden av kickakselen? Jeg fryktet lenge at motoren måtte ut, for så å deles.
Imidlertid tok vi en råsjanse. Snudde sykkelen på hodet, skrudde av bunnpanna og tok en titt.
Og kunne med stor glede konstatere at der lå den... Fullt tilgjengelig. Akselen ligger til venstre i bildet, tømt for deler.
Bestilte alt fra nummer 32 til og med nummer 40, med tanke på eventuell slitasje over tid.
Var greit å få byttet alt, men feilen var at nummer 38 var bøyd. Heldigvis var det enkelt å fikse, og nå er alt i orden.
Nå er forgasserne på plass igjen. Så nå sitter jeg her da, og venter på masse deler..
Blandt annet dette settet med tank og sal. Oppdateringer kommer etterhvert...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Sted: Trondheim
Re: Caferaceren "Piccolo Sei"
Tøft vinterprosjekt du har der Blir konge når den er ferdig Gleder meg til å se fortsettelsen
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Sted: Andebu
Re: Caferaceren "Piccolo Sei"
Blir spennende å høre musikken når du starter opp! :)
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: Caferaceren "Piccolo Sei"
Dette kommer til å bli bra greier. Cafe reser med rekke 6 er,tøft :-)
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Caferaceren "Piccolo Sei"
MotoBi 750 Sei .
Da sei betyr 6 på italiensk (antall sylindre), synes jeg dette regnummeret passet. Z er for Vestfold.
Da sei betyr 6 på italiensk (antall sylindre), synes jeg dette regnummeret passet. Z er for Vestfold.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Caferaceren "Piccolo Sei"
Flott sykkel og prosjekt Tomsnes
Men åssen i allværa greide du å få Z-skilt til en -76 modell? De gamle enkelt-bokstavskilta var det jo slutt på i 1970 hvis jeg ikke husker feil? Og mener å ha hørt du ikke får de til kjøretøy nyere enn 1970 modell, selv om de er veteraner idag.
Men åssen i allværa greide du å få Z-skilt til en -76 modell? De gamle enkelt-bokstavskilta var det jo slutt på i 1970 hvis jeg ikke husker feil? Og mener å ha hørt du ikke får de til kjøretøy nyere enn 1970 modell, selv om de er veteraner idag.
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Caferaceren "Piccolo Sei"
ArcticTiger skrev:Flott sykkel og prosjekt Tomsnes
Men åssen i allværa greide du å få Z-skilt til en -76 modell? De gamle enkelt-bokstavskilta var det jo slutt på i 1970 hvis jeg ikke husker feil? Og mener å ha hørt du ikke får de til kjøretøy nyere enn 1970 modell, selv om de er veteraner idag.
Om kjøretøyet er 30 år og ikke har vært registrert i Norge tidligere, kan du få Z-skilt.
Må innrømme at jeg ble overrasket over dette. Men dog fornøyd...
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
-
- Innlegg: 48
- Registrert: 18 okt 2012, 15:19
- Motorsykkelen din: 81 Gs650Gt brat,79 CX500,74 CB350 cafe
- Sted: Trondheim
Re: Caferaceren "Piccolo Sei"
Oi,oi,oi. Også med sekser og greier. Denne skulle jeg gjerne hørt på stram wire med riktig eksos
Her blir det spennende å følge med på utviklingen fremover. Er tanken og setet som er bestillt i fiber eller stål? Er det en Mojave tank?
Sykkelen blir nok grisetøff når den blir ferdig!
Her blir det spennende å følge med på utviklingen fremover. Er tanken og setet som er bestillt i fiber eller stål? Er det en Mojave tank?
Sykkelen blir nok grisetøff når den blir ferdig!
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Caferaceren "Piccolo Sei"
Nei, det er ikke Mojave, men den kan ligne litt.Geir L skrev:Oi,oi,oi. Også med sekser og greier. Denne skulle jeg gjerne hørt på stram wire med riktig eksos
Her blir det spennende å følge med på utviklingen fremover. Er tanken og setet som er bestillt i fiber eller stål? Er det en Mojave tank?
Sykkelen blir nok grisetøff når den blir ferdig!
Tank og sal er fiber.
Her er et eksempel på lyden:
http://www.youtube.com/watch?v=4E8SATMF698
Motor skal tas utvendig, neste vinter. Da skal også ramme lakkeres.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
-
- Innlegg: 48
- Registrert: 18 okt 2012, 15:19
- Motorsykkelen din: 81 Gs650Gt brat,79 CX500,74 CB350 cafe
- Sted: Trondheim
Re: Caferaceren "Piccolo Sei"
tomsnes skrev:Nei, det er ikke Mojave, men den kan ligne litt.Geir L skrev:Oi,oi,oi. Også med sekser og greier. Denne skulle jeg gjerne hørt på stram wire med riktig eksos
Her blir det spennende å følge med på utviklingen fremover. Er tanken og setet som er bestillt i fiber eller stål? Er det en Mojave tank?
Sykkelen blir nok grisetøff når den blir ferdig!
Tank og sal er fiber.
Her er et eksempel på lyden:
http://www.youtube.com/watch?v=4E8SATMF698
Motor skal tas utvendig, neste vinter. Da skal også ramme lakkeres.
LYDEN: GODKJENT!!
Tanken likeså Lignet litt på Mojave i den vinkelen.
Hvordan er det med fester på en tank som denne? Er det noen i det hele tatt, eller må de lages selv og festes til tanken med fiber?
Re: Caferaceren "Piccolo Sei"
Grisetøft, gleder meg virkelig til å se og høre denne. Så igjen, GRISETØFT og den lyyyyyyyden da
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Sted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Caferaceren "Piccolo Sei"
Den kommer med ferdige fester.Geir L skrev:tomsnes skrev:Nei, det er ikke Mojave, men den kan ligne litt.Geir L skrev:Oi,oi,oi. Også med sekser og greier. Denne skulle jeg gjerne hørt på stram wire med riktig eksos
Her blir det spennende å følge med på utviklingen fremover. Er tanken og setet som er bestillt i fiber eller stål? Er det en Mojave tank?
Sykkelen blir nok grisetøff når den blir ferdig!
Tank og sal er fiber.
Her er et eksempel på lyden:
http://www.youtube.com/watch?v=4E8SATMF698
Motor skal tas utvendig, neste vinter. Da skal også ramme lakkeres.
LYDEN: GODKJENT!!
Tanken likeså Lignet litt på Mojave i den vinkelen.
Hvordan er det med fester på en tank som denne? Er det noen i det hele tatt, eller må de lages selv og festes til tanken med fiber?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
-
Online
- Innlegg: 7612
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Caferaceren "Piccolo Sei"
2 kongelyder..
[video]http://www.youtube.com/watch?v=GJLgOrUWlVo[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=lniZg9NoTnw[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=GJLgOrUWlVo[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=lniZg9NoTnw[/video]
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6986
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Caferaceren "Piccolo Sei"
Synd og skam
Vandalisme og helligbrøde.
Tenk å ødelegge en så sjelden veteran, måtte gudene straffe deg til evig tid.
Nei, æ skal ikke prøve meg med fundamentalisme selv om æ aldri ville ha bygd om en så fin
veteran.
Æ e like spent på resultatet som flere andre, og spent på å lese om fremdrifta i prosjektet,
gjerne med en haug av bilda.
Vandalisme og helligbrøde.
Tenk å ødelegge en så sjelden veteran, måtte gudene straffe deg til evig tid.
Nei, æ skal ikke prøve meg med fundamentalisme selv om æ aldri ville ha bygd om en så fin
veteran.
Æ e like spent på resultatet som flere andre, og spent på å lese om fremdrifta i prosjektet,
gjerne med en haug av bilda.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.