Hvordan ta bilder for å selge en MC

Her kan du legge ut salgsannonse på sykkelen din.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av gsx750_80 »

https://www.autotrader.co.uk/bikes/sell ... to-sell-it

You could have the most amazing motorbike in the world that is being offered at an incredibly low price, but unless your pictures stand out, it won’t get noticed as much as it should.

How you photograph it matters. Here are our top tips to getting the best out of your bike.
1. Prepare your bike as thoroughly as possible. That means cleaning it, returning it to standard (where possible) and ensuring everything works properly.

2. Photo location is important. Remember that the first photo any potential buyer sees is likely to be a small thumbnail, so you need as clear an image as possible.

3. Good, natural light is important, so wheel your bike out the garage on a dry, sunny day (if you can find one in the UK). You also need a plain and uncluttered background, perhaps a plain wall, so that the bike stands out and the viewer is not distracted by the location.
4. Remember to show the whole machine in your photos. That means ‘framing’ the image so the entire bike is included. Normally, that means a conventional landscape image of the bike’s profile, or front three-quarters of the bike.

5. Position the bike at its best. If it has a centre stand, use it to get the bike as upright as possible. If not, take a picture of the right side of the machine (not the same side as the side-stand). Shooting the other side leaves much of the bike in shadow.

6. Don’t be tempted to be arty. People are interested in the bike, not your photographic style. Take pictures from a normal height, don’t crouch down, or do anything to make it look more dramatic.
7. Take your time and shoot lots of different photos from many different angles and positions. Move the bike around, and don’t forget to take close-ups of your machine’s details as well, including the engine, headlamp, rear, clocks (showing recorded mileage), accessories etc. Ensure you photograph faults or damage too, as potential buyers will only be annoyed or disappointed if they view a bike and find damage they were unaware of.

Professional magazine photographers spend hours taking their photos, and your advertisement will certainly benefit from you taking some time to get yours the best you can. That way, you can ensure your pictures are not only bright and in focus, but that they show the bike and all its aspects in the best light as well.

Uthevelsene er gjort av meg.
Sist redigert av gsx750_80 den 02 aug 2019, 12:47, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av Snikendeugle »

Enig for det første bildet, men ellers i en annonse er det jo bare fint med kvanta, gjerne i detaljområder på hele sykkelen. Det gjør det enklere å ta en beslutning uten å møte opp selv.

"Return to standard" er jeg ganske uenig med. Om du har mye påkostet kosmetikk og deler på sykkelen som generelt får den til å fremstå bedre, hvorfor sette den tilbake til kjedelig fabrikkstandard som alle de andre annonsene for samme sykkel?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av FreewheelBurning »

Så mye jåleri! Enkle amatørbilder gir inntrykk av billigere pris. Hvis du tar bilder i et studio så kan det gi inntrykk av dyrere pris?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av Bjerknez »

For det første så er jeg enig i at bildene i min annonse er litt i overkant "triste". Kun noen mobil snapshots tidlig om morgenen. Når dte er sagt så er jeg heller ikke for bilder som fremstår som tydelig redigerte. Vertfall ikke i salgsannonser.

Når kjøper får inntrykk av at man har "pyntet" på sannheten så blir mange litt ... mjeh... tror jeg.

Ikke noe er værre enn å bli negativt overrasket når man ser sykkelen live etter å ha sett noen fantastiske bilder fra den dagen i fjord man vasket den. Da er dte bedre andre veier i så fall, at man blir positivt overrasket når man ser sykkelen.

Legger man seg i midten tror jeg man er ganske trygg. Tekst i annonsen er også viktig. Det gir selvsagt preg av at selger bryr seg og faktisk er stolt av sykkelen sin. I det minste kan man i så fall late som om ikke annet.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av Stian87 »

Hvis jeg skal bruke mange timer på å skrive kreative annonser og ta bilder kan jeg likegodt få en forhandler til å selge den

Når det er sagt synes jeg faktisk mine bilder er bedre enn Ove sine 😂
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 02 aug 2019, 15:25
Når det er sagt synes jeg faktisk mine bilder er bedre enn Ove sine 😂
Haha, du har nok rett i den :redface

Men bare vent... :knegg

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 02 aug 2019, 15:37
Stian87 skrev: 02 aug 2019, 15:25
Når det er sagt synes jeg faktisk mine bilder er bedre enn Ove sine 😂
Haha, du har nok rett i den :redface

Men bare vent... :knegg
Hehe, har ingen illusjoner. Har et gammelt kamera jeg sikkert kan sveive igang. Og skal prøve å ta noen nye bilder på søndag, men blir ikke noe pulitzer 😂
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 02 aug 2019, 15:41
Bjerknez skrev: 02 aug 2019, 15:37
Stian87 skrev: 02 aug 2019, 15:25
Når det er sagt synes jeg faktisk mine bilder er bedre enn Ove sine 😂
Haha, du har nok rett i den :redface

Men bare vent... :knegg
...Har et gammelt kamera jeg sikkert kan sveive igang...
tenor.gif
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 02 aug 2019, 13:33 For det første så er jeg enig i at bildene i min annonse er litt i overkant "triste". Kun noen mobil snapshots tidlig om morgenen. Når dte er sagt så er jeg heller ikke for bilder som fremstår som tydelig redigerte. Vertfall ikke i salgsannonser.

Når kjøper får inntrykk av at man har "pyntet" på sannheten så blir mange litt ... mjeh... tror jeg.

Ikke noe er værre enn å bli negativt overrasket når man ser sykkelen live etter å ha sett noen fantastiske bilder fra den dagen i fjord man vasket den. Da er dte bedre andre veier i så fall, at man blir positivt overrasket når man ser sykkelen.

Legger man seg i midten tror jeg man er ganske trygg. Tekst i annonsen er også viktig. Det gir selvsagt preg av at selger bryr seg og faktisk er stolt av sykkelen sin. I det minste kan man i så fall late som om ikke annet.
Ikke mye "pynting" her ;-) https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=104107944

Minner meg om flere annonser jeg har sett der batterilader og ledninger er avbildet rett ved siden av sykkelen. Ærlig er det muligens, men..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 02 aug 2019, 16:22
Bjerknez skrev: 02 aug 2019, 13:33 For det første så er jeg enig i at bildene i min annonse er litt i overkant "triste". Kun noen mobil snapshots tidlig om morgenen. Når dte er sagt så er jeg heller ikke for bilder som fremstår som tydelig redigerte. Vertfall ikke i salgsannonser.

Når kjøper får inntrykk av at man har "pyntet" på sannheten så blir mange litt ... mjeh... tror jeg.

Ikke noe er værre enn å bli negativt overrasket når man ser sykkelen live etter å ha sett noen fantastiske bilder fra den dagen i fjord man vasket den. Da er dte bedre andre veier i så fall, at man blir positivt overrasket når man ser sykkelen.

Legger man seg i midten tror jeg man er ganske trygg. Tekst i annonsen er også viktig. Det gir selvsagt preg av at selger bryr seg og faktisk er stolt av sykkelen sin. I det minste kan man i så fall late som om ikke annet.
Ikke mye "pynting" her ;-) https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=104107944

Minner meg om flere annonser jeg har sett der batterilader og ledninger er avbildet rett ved siden av sykkelen. Ærlig er det muligens, men..
Er jo det jeg mener. Naturlige bilder som er justert såpass at dem ser naturlige ut. Jeg tar bilder i raw format og da er orginalene ganske flate og kjedelige og gjengir ikke sannheten. Slike bilder må redigeres. Men man må jo ikke overdrive selvsagt. Greit nok på andre bilder inni mellom men ikke i salgsannonser. Bedre og overraske positivt når folk kommer og skal se på den enn omvendt.

BTW, de bildene i annonsen du linket til så veldig ærlige og fine ut. Men jeg vil gjette at det har blitt dratt litt i spakene. Sjelden kameraer treffer blink på lystmålingen og fargene 100%

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av Juicebox »

FreewheelBurning skrev: 02 aug 2019, 13:25 Så mye jåleri! Enkle amatørbilder gir inntrykk av billigere pris. Hvis du tar bilder i et studio så kan det gi inntrykk av dyrere pris?
Hva er jåleri?

Inntrykk er veldig subjektiv, så det blir vanskelig å svare på. Jeg setter pris på kvalitetsbilder der de er oversiktlige der man slipper å tvile eller lure på så mye. Bilder man ser er brukt tid på og ikke snapchatbilder og screenshots av skjermen. Ja, folk kan være så retard at de tar screenshots av bilder de har i bildearkivene sine...

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av dypen »

Bilder i en salgsannonse er der for å vise hva som selges og forsøk på å beskrive tilstand i positiv retning eller vise skavanker rust etc. slik at en potensiell kjøper sammen med prisforlangende og beskrivelsen i annonsen kan ta skrittet videre mot forhåpentlig et kjøp.

Først tenker jeg oversikt bilder av mc fra alle retninger og da skal hele sykkel’n være i bilde og ikke Trollstigen med sykkel i det ene hjørne, deretter detalje bilder av instrumenter, sete, lakk, dekk, utstyr osv som viser de positive sidene, skavanker som riper / skader / sprekker / defekter er også kjekt å avbilde da det ikke skal dukke opp som en overraskelse ved visning av sykkel.

Bilder av sykkel under vask eller reparasjon hva gjør de i en salgsannonse …
738FF429-B2BF-457B-81DB-E89621634DC7.jpeg
B02D1A5E-DC43-4E22-B161-12296612C069.jpeg

Var det ikke en tråd her inne som det ble diskutert hva en salgsannonse burde innholde av tekst og bilder … ??
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av Bjerknez »

Gammel tråd dette dypen, men ålreit :)

Finnes vel ikke noe fasit her mener jeg, men manipulering avbilder er fyfy og spottes ganske kjapt av mange. Jeg er vel en av dem som legger litt ekstra flid når det kommer til å ha en ripefri og polert sykkel og da vil jeg gjerne forsterke dette i annonsen da jeg mener at jeg kanskje er hakket mer nøye på dette enn mange andre.

Han som kom å så på S1000R'en min sa at sykkelen så bedre ut enn på bildene. Jeg synes det er greit at man blir positivt overrasket ved oppmøte enn omvendt. Det er forskjell på en fabrikkny sykkel og en sykkel som er våtslipt og grundig polert. Den ser faktisk bedre ut enn en ny sykkel.

Jeg fikk det jeg ville ha for sykkelen uten pruting. Jeg sa bare at hvis du finner noe å prute på, så skal jeg vurdere det. Det gjorde han ikke. Jeg viste han hele vaskestallen min med produkter og hvordan jeg har vasket, hvor ofte etc. han fikk dermed inntrykk av at jeg hadde tatt skikkelig vare på sykkelen og det er jo noe en kjøper setter pris på.

Jeg lyste på lakken med lommelykt (for å evt. få frem hver minste skavank i lakken) men det var 100% blankt over alt. Ingen gnissemerker eller noe. Sykkelen så faktisk bedre ut etter 25k kjørte kilometer enn en klin ny sykkel.

Det ble en liten avsporing her nå, men jeg synes bildene skal være slik at en kjøper blir overrasket ved oppmøte.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av dypen »

Var det ikke en tråd her inne på mcsiden.no som det ble diskutert hva en salgsannonse burde innholde av tekst og bilder … ??
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan ta bilder for å selge en MC

Legg inn av Bjerknez »


Svar