Offroad i Alpene

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 2804
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av dypen »

Flotte bilder :thumleft Men, alle har like sykler og samme farge, er det tilfeldig ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2487
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Min motorsykkel: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

dypen skrev: 13 sep 2022, 18:15 Flotte bilder :thumleft Men, alle har like sykler og samme farge, er det tilfeldig ;)
Absolutt ikke tilfeldig.
Alle vil vel ha det beste
Og blå er nå engang den raskeste fargen :prf

Fakta er at Anders, er politi. Kjører GS i tjenesten og er på sin tredje private GS(A).
Han kjøper div sykler innimellom, men kommer alltid tilbake til GSA. Nå sist fra K1600.

Bjørn er som meg.. en Triumphentusiast.
Etter en og to turer med Touratech til Portugal, med leid GSA, var det ingen vei utenom.
GSA er SÅ mye bedre enn Tiger 1200, vi fikk ikke sove før vi hadde våre egne.
Sistemann Knut, er på sin 3. eller 4. GS(A) nå, og gidder ikke engang å prøve andre sykler, når han er innom Ride Bergen på service.

Hva angår farge... jeg valgte HP utgave i blå fordi den hadde finest farge og det utstyret jeg vil ha. Og det er vel slik med de andre også :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 2804
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av dypen »

HP utgave vs vanlig GSA … Hva er forskjellen på disse?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2487
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Min motorsykkel: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

Fargen, og noen smågreier. Beskyttelse på ramma ved fothvilerne, og radiatorbeskytter. Tror ikke det er mer hokuspokus med det.
Bortsett fra fargen da...
Alternativet var brun/grønn/svart og grå med rød sal.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1248
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Min motorsykkel: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Fantastisk, Jafferau var på lista og er det i hvert fall nå :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2487
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Min motorsykkel: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

Litt flere bilder fra eventyret jeg nylig var på:


Morgenstemning på vei til Forte Jafferau
20220831_090858_seus_da0550a1.jpg
Utsikt mot fortet, og kanonstillingen på toppen hadde to eller tre 149mm kanoner.
disse kunne beskytte dalene under, men også skyte mot mål langt inn i Frankrike. Fortet blei bombet og for en stor del ødelagt i slutten av WW2
20220831_092416_urho_3b89f4e0.jpg
Utsikt fra toppen, den veien vi kjørte opp. Kjørte ned igjen på baksida, gjennom alpinanlegget
20220831_093350_ptmk_e448e66b.jpg
Bjørn på vei ned fra toppen, via alpinbakken
20220831_100514(0)_tbfn_0c4a0e0d.jpg

Så var det tid for litt asfaltcruising, opp det FANTASTISKE COl d'Izoard, rett sør for byen Briancon
20220831_132508_xysi_9bc7f1f7.jpg
Har kjørt mange fjellpass i alpene, men dette er og blir favoritten
20220831_13268Xyxa5tg2.jpg.jpg
Og vi bruker det aller aller meste av TKC80en. Gode dekk altså
20220831_142624.jpg
Etter Col d'Izoard, er Col de Vars den naturlige fortsettelsen.... før vi kom ned i lavlandet og kjørte litt langsmed noen "balcony roads"
Spektakulært det også, bevares... men det var bare oppvarmingen,,,

Så gav vi oss i kast med nok en juvel. Col de Parpallion
20220831_155445.jpg
Knut på vei mot toppen, i mektig natur.
20220831_160540.jpg
Fire fine fornøyde fyrer på toppen etter en krevende tur opp.
20220831_160952.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 2804
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av dypen »

Ingen tvil slike turer er opplevelse du aldri glemmer og kjempe flotte bilder :twothumbs: Har noen spørsmål :)

Hva er dag temperaturen oppi i fjellene når dere kjørte der i august?
Føler det å få bilder ofte blir nedprioritert på tur, hvordan organiserer dere det?
Hva slags dagsetapper i timer kjører dere der nede?
Du nevner 550 mil, hjulkjører dere ned og ca 100 mil der nede?
Hva med overnatting … er det med gode måltider etter dagsetapper på overnattingssteder?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2487
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Min motorsykkel: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

dypen skrev: 23 sep 2022, 09:51 Ingen tvil slike turer er opplevelse du aldri glemmer og kjempe flotte bilder :twothumbs: Har noen spørsmål :)

Hva er dag temperaturen oppi i fjellene når dere kjørte der i august?
Føler det å få bilder ofte blir nedprioritert på tur, hvordan organiserer dere det?
Hva slags dagsetapper i timer kjører dere der nede?
Du nevner 550 mil, hjulkjører dere ned og ca 100 mil der nede?
Hva med overnatting … er det med gode måltider etter dagsetapper på overnattingssteder?
Temperaturen er fin den, vi hadde fra 10 til 20 grader i høyden, litt avhengig av tid på dagen. Godt og varmt nede ved middelhavet

Ang bilder, jeg bare stopper og tar bilder når jeg føler for det, så enten venter de andre på dette, eller de bare ruller forbi.... når de ikke får beskjed om å stille som modeller da.
Og noenganger, må vi jo ha en lineup og ta skrytebilder for Fb og sånn :thumleft

Den dagen vi var på Assietta Kamstrasse, var vi vel ute i 10-11 timer, minus en totimers lunch i Sestriere. Vi hadde det så gøy at ingen ville gi seg med kjøringa :knegg blir ofte sånn på GSA
Men oftest drog vi avgårde etter frokost i 8-9 tida, og kjørte 5-6-7 timer. rundt 20-25 mil
Men vi var også avgårde så tidlig som 05.30, eller så seint som etter 11.
f.eks den dagen vi suste fra Danmark til Annecy i Frankrike kjørte vi 0530, og drakk øl i Annecy før kl 20.00, det var en dag med hardkjøring, lite traffikk og greit med vegarbeid. Har aldri kjørt så fort, så lenge. Og disiplin rundt bensinfylling og matpauser var helt super.

Turen blei litt lengre enn tenkt, tror jeg landa på ca 640-650 mil.
Ca 200 mil hjemmefra til Annecy i Frankrike, drøye 60 mil offroad i Italia og Frankrike, 60 mil på å krysse Frankrike til Cap de Creus i Spania der ACT'en starter.
ACT Pyreneene er ca 120 mil, og fra endepunktet ved San Sebastian i Spania var det 160 mil til Eemshaven (tok periodevis noen småveier for å få litt avveksling). Og nye 40 fra Kr.sand og hjem til fagre Hardanger.
Og jada, vi kjørte hver eneste cm med vei.

Overnatting var det sjelden noe å si på, følger du ACT sin "ruteplan" er det flotte hoteller med bra mat i enden av hver dagsetappe.
Men vi "freestyla" litt, og enda innimellom opp i små landsbyer der utvalget var begrensa til pizza og øl på kvelden.

Men badevekta sa at jeg hadde hatt det veldig bra på tur, og kvitterte opp 3 kilo i forhold til avreise :crazy:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 2804
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av dypen »

Høres veldig flott og fristende til noe tilsvarende :thumleft

Går ut i fra dere starta med nye dekk, er det noe igjen av TKC80 dekka etter 650 mil?
Hva med hotellpriser, hva måtte dere ut med der?

Uten sammenligning men vi var fire på tur gjennom 8 land i skifte mai / juni måned og betalte fra 700 - 1075,- hver for dobbel / enkelt rom (alle hadde hver sitt hotellrom) utenom Shoreham / Brighton hvor vi måtte opp i drøye 2300,- for tilsvarende.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1248
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Min motorsykkel: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Olav K skrev: 23 sep 2022, 09:20 Så var det tid for litt asfaltcruising, opp det FANTASTISKE COl d'Izoard, rett sør for byen Briancon

Har kjørt mange fjellpass i alpene, men dette er og blir favoritten
Vanskelig å være uenig selv om hard konkurranse, men Col d'Izoard er fantastisk så vil nesten si min favoritt også, muligens litt farget av at kjørte den nå i sommer :thumleft

Og må si at bildene dine gjør at Jafferau rykker enda høyere på bucket lista, fantastiske bilder :twothumbs:
dypen skrev: 23 sep 2022, 09:51 Hva er dag temperaturen oppi i fjellene når dere kjørte der i august?
Liten tilleggskommentar til de som evt skulle ville kjøre noen av disse høye gruspassene, kan ligge snø der til godt utpå sommeren, det blir normalt ikke brøytet. Når vi var på turen i 2015 så dro vi i august for å være på sikre siden, var da helt oppå 3.000 moh på Col de Sommeiller. Assietta var ikke åpen når vi kjørte der i sommer sent i juni, kjørte opp Finestre og vurderte å kjøre rundt bommen men kom sigende noe tåke og småregn (eneste litt dårlige dagen hadde) så vi tok til fornuft og kjørte asfalt ned til Sestriere.

Ellers kan det snø midt på sommeren oppi fjellene, her fra Giau i juli et år, ga opp og kjørte tilbake til hotellet. Dagen etterpå kjørte vi opp der i strålende sol :thumleft

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 565
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Min motorsykkel: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Ketil »

Olav K skrev: 23 sep 2022, 09:20 Litt flere bilder fra eventyret jeg nylig var på:


Morgenstemning på vei til Forte Jafferau
20220831_090858_seus_da0550a1.jpg

Utsikt mot fortet, og kanonstillingen på toppen hadde to eller tre 149mm kanoner.
disse kunne beskytte dalene under, men også skyte mot mål langt inn i Frankrike. Fortet blei bombet og for en stor del ødelagt i slutten av WW2
20220831_092416_urho_3b89f4e0.jpg

Utsikt fra toppen, den veien vi kjørte opp. Kjørte ned igjen på baksida, gjennom alpinanlegget
20220831_093350_ptmk_e448e66b.jpg

Bjørn på vei ned fra toppen, via alpinbakken
20220831_100514(0)_tbfn_0c4a0e0d.jpg


Så var det tid for litt asfaltcruising, opp det FANTASTISKE COl d'Izoard, rett sør for byen Briancon
20220831_132508_xysi_9bc7f1f7.jpg

Har kjørt mange fjellpass i alpene, men dette er og blir favoritten
20220831_13268Xyxa5tg2.jpg.jpg

Og vi bruker det aller aller meste av TKC80en. Gode dekk altså
20220831_142624.jpg

Etter Col d'Izoard, er Col de Vars den naturlige fortsettelsen.... før vi kom ned i lavlandet og kjørte litt langsmed noen "balcony roads"
Spektakulært det også, bevares... men det var bare oppvarmingen,,,

Så gav vi oss i kast med nok en juvel. Col de Parpallion
20220831_155445.jpg

Knut på vei mot toppen, i mektig natur.
20220831_160540.jpg

Fire fine fornøyde fyrer på toppen etter en krevende tur opp.
20220831_160952.jpg
Tusen takk for flotte referat og ikke minst bilder, veldig inspirerende :thumleft Tror jeg må bevege meg lenger vest på neste Europatur :D

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2487
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Min motorsykkel: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av Olav K »

dypen skrev: 23 sep 2022, 13:47 Høres veldig flott og fristende til noe tilsvarende :thumleft

Går ut i fra dere starta med nye dekk, er det noe igjen av TKC80 dekka etter 650 mil?
Hva med hotellpriser, hva måtte dere ut med der?

Uten sammenligning men vi var fire på tur gjennom 8 land i skifte mai / juni måned og betalte fra 700 - 1075,- hver for dobbel / enkelt rom (alle hadde hver sitt hotellrom) utenom Shoreham / Brighton hvor vi måtte opp i drøye 2300,- for tilsvarende.
Ang dekkk, vi hadde med oss nye TKC80 som vi la om i Annecy, i Frankrike.
20220828_144215.jpg
Motorvei "spiser" knastedekk til frokost.
Når vi var på motorvei holdt vi oss rundt 130, for TKC80 har hastighetsindeks til 160km/h.
Så når vi kom hjem hadde vel disse dekka gått ca 450mil. Og det var fortsatt nok mønster igjen til at jeg drog på Straand Treffet i Vrådal sist helg, kjørte til jobb tre ganger den uka (11 mil tur/retur) og kjørte grusveier igår.
240920220111.jpg
Klart at det beste er tatt ut av disse dekka, men HELT ferdig er de ikke. Men blir nok henta et nytt sett fra lagerhylla idag, for planlegger tur til neste helg, om været blir bra.
Gruskurs i Vågå, det kan bli gøy. Bare håper været blir litt bedre enn det værmeldingene lover pr idag.

Hotell/overnattingspriser:
det var stort sett billig, nå betalte ikke jeg så mange av overnattingene (hadde Vipps oppgjør i etterkant) men tror det var sjelden vi var over 2000kr for tre mann.
i Annecy betalte vi iallefall 2600, for to rom. det blir 866 pr mann, på flott hotell med basseng og digg frokost: Vi drakk øl og spiste middag for mer enn det :twothumbs:
I Bardonecchia i Italia betalte vi 90 euro for et enormt dobbeltrom med to seperate soverom. da var vi to på hvert rom. ca 450kr altså inkl frokost.
Men langs ACT-ruta kjører man langt unna den vanlige turistløypa og overnatttinga var billigere (kanskje unntatt i Andorra sentrum)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar