Offroad i Alpene
Re: Offroad i Alpene
ADVARSEL: Kjør i Dolomittene i 2023 før for sent
Fra FB (auto oversatt):
"Sør-Tyrol vil bremse trafikken på Dolomite-passeringer
For å redusere den økende trafikkbelastningen på de populære Dolomittpassene, har Sør-Tyrol, Trentino og Venezia presentert et felles konsept, «Lavutslippssonen», for trafikkstyring på Dolomittpassene.
Påvirket av dette er blant annet de populære passene Grödner Joch, Sellajoch, Pordoijoch og Campagnolo Pass. Flere tiltak er ment å redusere utslippene av trafikk i Dolomittene fremover:
- Trafikkontroll med digitalt system som ligner på adgangssystemet på Praha Wildsee
- Bygging og digitalisering av park and rideparkeringer
- Innføring av parkeringssystem
- mer kollektivtransport
- shuttlebuss til passene
- Promotering av taubane og kretser.
Ifølge mediaoppslag er det foreløpig ikke forutsett passforbud"
Og:
"Dolo rentals only with reservation: From the summer of 2024, you will need an online reservation to drive on the four Dolomite passes Pordoi, Campolongo, Gardena and Stellajoch. This has been agreed by the responsible traffic authorities in the Italian regions of South Tyrol, Trentino and the province of Belluno. The permits should only be issued if there is not too much traffic on the passes or parking spaces are free. Further details are not yet known."
Dessuten allerede nedsatte fartgrenser KUN for motorsykkel :
"Motorcycle-only speed limits in the Dolomites
The routes affected by the 60kph ‘bike-only’ speed limits are the SS42 del Tonale and Mendola – that stretches from Passo del Tonale, through Vermiglio and on to the centre of Forges. It also affects the SP31 of the Manghen Pass, between the beginning of the pass, at the intersection with the SP65 Panoramica della Valsugana, passing through Calamento, Passo Manghen, Ponte Stue, Canton, up to the intersection with the SP232 of Fiemme dir Molina, in the municipalities of Telve and Castello-Molina di Fiemme.
While the new speed limits are being hailed as safety measures to cut accidents, some corners of the Italian motorcycle media are insisting they are further evidence that motorcycles are being targeted by councils and governments to help reduce noise pollution."
Ikke nødvendigvis helt krise det siste, er så svingete at en skal virkelig stå på for å snitte 60kmt.
Så nå i tenkeboksen om skal hive meg rundt å dra dit neste sommer før blir helt krise. Eller la være og huske det slik det var. Må sies at mye veier i Dolomittene så om holder seg unna de mest kjente så er det nok få om noen restriksjoner. Var jo i Dolomittene for par måneder siden...med Fiat 500 med 15hk
Trist, er nok verdens beste MC veier
Fra FB (auto oversatt):
"Sør-Tyrol vil bremse trafikken på Dolomite-passeringer
For å redusere den økende trafikkbelastningen på de populære Dolomittpassene, har Sør-Tyrol, Trentino og Venezia presentert et felles konsept, «Lavutslippssonen», for trafikkstyring på Dolomittpassene.
Påvirket av dette er blant annet de populære passene Grödner Joch, Sellajoch, Pordoijoch og Campagnolo Pass. Flere tiltak er ment å redusere utslippene av trafikk i Dolomittene fremover:
- Trafikkontroll med digitalt system som ligner på adgangssystemet på Praha Wildsee
- Bygging og digitalisering av park and rideparkeringer
- Innføring av parkeringssystem
- mer kollektivtransport
- shuttlebuss til passene
- Promotering av taubane og kretser.
Ifølge mediaoppslag er det foreløpig ikke forutsett passforbud"
Og:
"Dolo rentals only with reservation: From the summer of 2024, you will need an online reservation to drive on the four Dolomite passes Pordoi, Campolongo, Gardena and Stellajoch. This has been agreed by the responsible traffic authorities in the Italian regions of South Tyrol, Trentino and the province of Belluno. The permits should only be issued if there is not too much traffic on the passes or parking spaces are free. Further details are not yet known."
Dessuten allerede nedsatte fartgrenser KUN for motorsykkel :
"Motorcycle-only speed limits in the Dolomites
The routes affected by the 60kph ‘bike-only’ speed limits are the SS42 del Tonale and Mendola – that stretches from Passo del Tonale, through Vermiglio and on to the centre of Forges. It also affects the SP31 of the Manghen Pass, between the beginning of the pass, at the intersection with the SP65 Panoramica della Valsugana, passing through Calamento, Passo Manghen, Ponte Stue, Canton, up to the intersection with the SP232 of Fiemme dir Molina, in the municipalities of Telve and Castello-Molina di Fiemme.
While the new speed limits are being hailed as safety measures to cut accidents, some corners of the Italian motorcycle media are insisting they are further evidence that motorcycles are being targeted by councils and governments to help reduce noise pollution."
Ikke nødvendigvis helt krise det siste, er så svingete at en skal virkelig stå på for å snitte 60kmt.
Så nå i tenkeboksen om skal hive meg rundt å dra dit neste sommer før blir helt krise. Eller la være og huske det slik det var. Må sies at mye veier i Dolomittene så om holder seg unna de mest kjente så er det nok få om noen restriksjoner. Var jo i Dolomittene for par måneder siden...med Fiat 500 med 15hk
Trist, er nok verdens beste MC veier
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Offroad i Alpene
Slutt på MC-kjøring i Alpene, altså... ?
Kunne tenkt meg en siste tur i området, men tvilsomt om det kommer til å skje, antar jeg...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Olav K
- Innlegg: 2660
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Offroad i Alpene
Shaiit
Dette er nedtur, kanskje ikke helt krise men det vil jo komplisere det hele. Har allerede tenkt på an asfalttur sørover i juni neste år, men tror jeg må spikre den nå.
Dette er nedtur, kanskje ikke helt krise men det vil jo komplisere det hele. Har allerede tenkt på an asfalttur sørover i juni neste år, men tror jeg må spikre den nå.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Offroad i Alpene
I-landsproblem men like fullt et problem
Juni bra tid å dra på, før ferierushet og lekkert med snø på toppene Men helst litt uti Juni så sikker på alt har åpnet.
For min del må det bli litt senere om drar til alpene da skal på MC-tur i Georgia (landet ikke US staten) i juni. Og alpene egentlig ikke planen så redd må ofres, skal også til Portugal/Spania å kjøre TET om par uker og så ned igjen (håper jeg) over påske, setter igjen 690en der nede. Så har egentlig brukt opp ganske mye av potten...
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1561
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Offroad i Alpene
Har veldig lyst på en alpetur, må bare overtale noen hjemme til å bli med.
Det ser ut til å være temmelig mye dosering i svingene på biildet, mer enn jeg noen gang har sett på offentlig vei ser det ut som.
Det ser ut til å være temmelig mye dosering i svingene på biildet, mer enn jeg noen gang har sett på offentlig vei ser det ut som.
- Olav K
- Innlegg: 2660
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Offroad i Alpene
Meldt deg på tur med Thor?
Jeg satser på en 10 dagers, stikker etter jobb torsdag 15, og ferge fra Kr.sand fredag morgen.
Da får man litt kvalitetstid i sør, om man står på gjennom Tyskland
Glede seg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Offroad i Alpene
Da blir GSen fornøyd med tur gjennom moderlandet
Vi reiser som privat gruppe fra Kongsberg. Drar faktisk med samme firma, Hearts&Tears, som i Nepal, de var veldig røddige og fleksible. Var i utgangspunktet en 70/30 asfalt/offroad tur men de lager eget opplegg for oss så blir mer 30/70 tur.
Riktignok litt spent på sykkelvalget, KTM 390 Adventure, men får bra omtale så tro ikke noe problem. Helt sikkert bedre enn 250 kina-crosserne vi hadde i Nepal...
Planen var Mongolia men firmaene er så fullbooket at vanskeligere å få slot når ønsker og spesialopplegg, de har litt nok med standardturene sine tror jeg. Og halv pris til Georgia både på fly og tur gjør ikke noe. Tror Georgia veldig bra så ikke noe dårlig erstatning, tar et par dager i Tbilisi før begynner å kjøre.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Offroad i Alpene
Nja, strengt tatt bare Sella Ronda hvor må ha kjøretillatelse, dette er 5 mil at hundrevis av mil med alpeveier. Også noen flere veier med nedsatt hastighet for MC da.
Var jo nedsatt hastighet til 60kmt på høyeste asfaltpass i alpene, Col de la Bonette, som kjørte i juni. Bareieren sa at viktig å ikke kjøre over 80kmt, da kan de konfiskere sykkelen. Så la meg i 75-ish og det var helt greit da så svingete uansett. Og mye tråsyklister så greit å ta litt hensyn.
Men blir bare verre og verre så ingen grunn til å vente, nei. Krise at ikke lenger kan bruke alpene som racerbane
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Offroad i Alpene
Litt mer info om restriksjoner i Dolomittene, åpne LINK HER og kjør google translate for full historie. Kortversjon:
- I 2023 vil elektroniske porter bli installert ved de 4 passene som utgjør Sellaronda ( Pordoi , Gardena , Sella og Campolongo ). Portene skal brukes til å overvåke trafikken og kan om nødvendig også monteres på andre alpinpass
- I 2024 vil overvåking av forurensninger starte , ved bruk av ulike verktøy (vi ser for oss kontrollenheter som ligner de som finnes i bysentre);
- I 2026, året for vinter-OL i Milano - Cortina, skulle prosjektet være fullt operativt;
- I 2030, året for 2030-agendaen , skulle ZTL i Dolomittene ha oppnådd målene om å redusere forurensning og bevare miljømessig bærekraft.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Offroad i Alpene
Alpepass som er stengt i kortere eller lengre perioder 2024, kan jo være verdt å myse på om skal nedover.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Olav K
- Innlegg: 2660
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Offroad i Alpene
Ser ut som tiltakene for å redusere motorisert ferdsel rundt i Dolomittene blir til å leve med foreløpig.
Kort fortalt, 3000 høydemeter om dagen er "gratis" etter det, vil det koste 0,5 eurocent pr høydemeter i tillegg
Den mest berømte runden, "Sella Ronda" er på ca 2700-2800 høydemeter totalt.
Skal man kjøre Passo Giau i tillegg blir det ca 5700 høydemeter, og det vil koste 13.5 Euro.
Man får låne/registrere høydemåler på turistinformasjon, skiheisenes billettkontor, utvalgte hotel, og sikkert noen steder til.
Høydemåler vil fungere som billett til noen museer, og noen pub'er og restauranter vil gi rabatt ved framvising av denne.
Hele artikkelen: https://www.motorprosa.com/en/dolomites ... trictions/
Ikke så avskrekkende, tror jeg sjekker kalenderen med en gang :-D
Kort fortalt, 3000 høydemeter om dagen er "gratis" etter det, vil det koste 0,5 eurocent pr høydemeter i tillegg
Den mest berømte runden, "Sella Ronda" er på ca 2700-2800 høydemeter totalt.
Skal man kjøre Passo Giau i tillegg blir det ca 5700 høydemeter, og det vil koste 13.5 Euro.
Man får låne/registrere høydemåler på turistinformasjon, skiheisenes billettkontor, utvalgte hotel, og sikkert noen steder til.
Høydemåler vil fungere som billett til noen museer, og noen pub'er og restauranter vil gi rabatt ved framvising av denne.
Hele artikkelen: https://www.motorprosa.com/en/dolomites ... trictions/
Ikke så avskrekkende, tror jeg sjekker kalenderen med en gang :-D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Offroad i Alpene
Dette så da ikke så ille ut, kan jo vinkle til at positivt hvis gir mindre trafikk når man skal kjøre, SÅ dyrt var det tross alt ikke
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- JanK
- Innlegg: 729
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Offroad i Alpene
Dette er nok bare tull, for det første høres tiltaket helt latterlig ut, for det andre så ble artikkelen du linker til publisert den 1 april, for det tredje så har jeg ikke lest noe om dette i italiensk mc presse, jeg leste den 20 mars at det ikke var bestemt noen ting, og at prosjektet som skulle begrense trafikken i dolomittene fra sommeren 2024 har stoppet helt opp.Olav K skrev: ↑15 mai 2024, 09:45 Ser ut som tiltakene for å redusere motorisert ferdsel rundt i Dolomittene blir til å leve med foreløpig.
Kort fortalt, 3000 høydemeter om dagen er "gratis" etter det, vil det koste 0,5 eurocent pr høydemeter i tillegg
Den mest berømte runden, "Sella Ronda" er på ca 2700-2800 høydemeter totalt.
Skal man kjøre Passo Giau i tillegg blir det ca 5700 høydemeter, og det vil koste 13.5 Euro.
Dolomites fee.JPG
Man får låne/registrere høydemåler på turistinformasjon, skiheisenes billettkontor, utvalgte hotel, og sikkert noen steder til.
Høydemåler vil fungere som billett til noen museer, og noen pub'er og restauranter vil gi rabatt ved framvising av denne.
Hele artikkelen: https://www.motorprosa.com/en/dolomites ... trictions/
Ikke så avskrekkende, tror jeg sjekker kalenderen med en gang :-D
Hvis man googler emnet er alle artikler man finner fra høsten 2022, etter det musestille
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
- Olav K
- Innlegg: 2660
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Offroad i Alpene
Snakk om å bli satt på plassJanK skrev: ↑15 mai 2024, 19:03
Dette er nok bare tull, for det første høres tiltaket helt latterlig ut, for det andre så ble artikkelen du linker til publisert den 1 april, for det tredje så har jeg ikke lest noe om dette i italiensk mc presse, jeg leste den 20 mars at det ikke var bestemt noen ting, og at prosjektet som skulle begrense trafikken i dolomittene fra sommeren 2024 har stoppet helt opp.
Hvis man googler emnet er alle artikler man finner fra høsten 2022, etter det musestille
Takk for oppklaring JanK
Skal prøve å være litt mer kildekritisk neste gang.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Offroad i Alpene
Grossglockner Hochalpenstrasse 90 år
Første bilen over i 1934:
Vært noe utbedringer siden da:
Første bilen over i 1934:
Vært noe utbedringer siden da:
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days