Smia MC Høsttur 2015 (inkl. video)

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Smia MC Høsttur 2015 (inkl. video)

Legg inn av Flanker »

Smia MCs Høsttur har blitt en tradisjon med stor oppslutning i klubben. I år gikk turen av stabelen for andre gang, igjen med avreise første helga etter skolestart. Strengt tatt er det jo ikke en høsttur… August er jo en sommermåned, men noe måtte da barnet hete.

Turen hadde påmelding så tidlig som i februar/mars for å sikre hotellplasser til alle, og selv om det kom inn et par forfall helt på tampen ble oppmøtet godt. 15 sykler med 21 personer la ut på sensommerens vakreste eventyr, 21-23 august. I tillegg hadde vi i år med oss følgebil, som tok seg av bagasjetransporten. En svært god løsning for mange som ikke har sykkel egnet for mye oppakning.

Ruta i sin helhet kan ses her: http://locatoweb.com/map/single/192456108" onclick="window.open(this.href);return false;

Og 44 min. "svingomentarfilm" er også produsert :yeyeye
[video]https://vimeo.com/137301843[/video]


Dag 1:
Vi hadde hatt møte en drøy uke i forveien for en siste informasjonsrunde, og alle var på plass i tide. Oppmøte ved klubbhuset var satt til senest 09:45, med avreise 10:00. Og på slaget 10 rullet første pulje avgårde. I og med at vi var såpass mange sykler på tur var planen å dele oss opp, kjøre samme rute og møtes ved pauser etter ca. 1 times kjøring. De med behov for lengst pauser ble plassert i første gruppe, mens neste fulgte på 10-15 minutter senere. Praktisk i tettbygde strøk, men vi droppet det fra dag 2. Da gikk turen stort sett i gokk og dalstroka innafor :-k

Bilde

Etter en tur på velkjente veier over Hanekleiva og videre opp langs Eikeren dreide vi av til venstre ved Fiskum. Første stopp ble Shell på Skollenborg. Her ble visse nødvendige ærend gjennomført før vi tok fatt på dagens kjedeligste strekke, nemlig en ren transportetappe på E134 mellom Kongsberg og Sauland. Et timelangt gjesp, en ny pause på bensinstasjonen i Sauland og veien videre het Fv651. Let the good times roll! Dette er gamle veien over fjellet til Rjukan, og er en virkelig naturmessig perle der den først slynger seg pent og humpete oppover til snaufjellet, forbi Gaustatoppen og så ned i en serie hårnåler mot Rjukan. Vi tok selvfølgelig et stopp på veiens høyeste punkt, Flistjønnskaret.

Bilde

Bilde

Bilde


Fra Rjukan er det kun kort tid å kjøre til Vemork. Et stykke norsk krigs- og industrihistorie som er vel verdt et besøk. Her var det planlagt lunsj, men der er i utgangspunktet ikke tillatt å kjøre helt opp, og her var det både langt og bratt. I tillegg var det et strålende vær med godt over 20 grader, så å labbe fra parkeringsplassen nede og helt opp var det ikke stor stemning for. Løsningen ble å sende en sykkel over den gamle trebrua og opp for å be om velsignelse, og 5 min. senere kom telefonen. Passering innvilget, og vi kjørte opp og parkerte rett utenfor inngangsdøra. Sightseeing ble det ikke så mye av, men vi fikk i oss lunsj på kafeen og fikk sett litt.

E134 er ikke noe særlig å trakte etter på denne siden av fjellet, så ved Rauland ble det høyre sving inn på Rv362. Denne veien er super på motorsykkel, der den snor seg langs nordsiden av innsjøen Totak. At det er svært naturskjønt og gir opplevelsen av å kjøre inni et postkort fra Telemark trekker heller ikke ned! Veien møter E134 ved Haukeligrend, og her ligger også siste bensinstasjon før fjellet. Det ble obligatorisk tanking for alle, før vi tok fatt på de siste 15 minuttene opp til dagens destinasjon: Vågslidtun Hotell.

Vel fremme og trygt innlosjert ble det tid til en øl eller to i baren, før vi tok plass ved langbordet for middag. Her fikk vi servert hjortesteik fra Telemark, i det som var en svært bra 3-retters! Takk til Vågslidtun Hotell for ypperlig service under vårt opphold :)

Bilde


Dag 2:
Rosinen i pølsa, la piece de resistance og dagen som skulle toppa heile forbanna driden! Endelig var den kommet, der en overraskende uthvilt gjeng samlet seg rundt frokostbordet kl. 8. Matpakker ble smurt, bagasje lastet inn i følgebilen og kl. 9 var vi klare for avreise. Mens følgebilen skulle kjøre korteste vei til dagens destinasjon, en tur på 11 mil, la tohjulingene ut på en 3 ganger så lang runde til samme mål. Vi valgte å starte tidlig denne dagen, da vi måtte være på Songesand kl. 15:45 for å rekke turistfergen inn Lysefjorden. Og før det var det to andre ferger, og plenty med smale og krokete veier over fjell og langs fjord. Better safe than sorry…

Fra hotellet er det ikke mange minutter å kjøre før vegetasjonen begynner å bli glissen på Haukelifjell. Til glede for bilistene har det med årene blitt en rekke tunneler over fjellet her, men for oss på to hjul er de gamle veiene å foretrekke. Så før første tunnel, av til høyre og en naturopplevelse av et helt annet kaliber enn inni fjellet. Veien er svært smal, i passe dårlig stand og linet med gamle stabbesteiner. Her gikk det pent og rolig, da en del ikke har fjæring som takler slik asfalt veldig godt. Ved tredje og korteste tunnel var det dessverre veiarbeid, og gamleveien var stengt, men vi slapp heldigvis unna med kun noen få hundre meter inni fjellet. Ned til Røldal kan man også styre unna tunnelen, som har erstattet hårnålene ned Austmannlia. Her ble vi både avbildet av bobilturister og hilste pent på noen motorsykler som var på tur motsatt vei.

I Røldal tok vi av ved Hordatun Hotell og kjørte de gamle Hårabakkene opp og kom oss av på Rv520. Her starter Nasjonal Turisveg Ryfylke, og veien er smal, tildels humpete, svingete som fy og med en fantastisk natur. En opplevelse man ikke bør være foruten. For første og eneste gang på turen var det nå litt overskyet, og på starten av veien kom der noen yderst få regndråper. Men det gikk fort over. Vi hadde nå kjørt i en times tid, og fant oss et sted å stoppe. Geocaching-mafiaen i klubben fikk tilfredsstilt sine lyster, og så bar det videre ned til Sauda. Veien blir etterhvert bredere og naturen ett hakk mindre spektakulær, men moro lell. Vegen videre fra Sauda har bred nok til å ha gulstripe, og byr på en rekke fine høyhastighetskurver. Så her gikk milene unna i greit temo. Enda greiere ble tempoet da vi så ferga ligge til kai på Ropeid, fast bestemt på å rekke den. Det gikk med knappest mulig margin. Ledersykkelen ankom kaia akkurat i det siste bil kjørte ombord, og en ikke alt for blid fergemann viftet oss ombord. Han så vel ikke helt at det kom en haug med sykler bak som forsinket avgangen hans litt, men alle ble med!

Bilde

Bilde

Overfarten til Sand var raskt overstått, og her la vi ut på en omvei og overlot Rv13 og Nasjonal Turistveg Ryfylke til bilistene. Vi penset oss inn på Fv632 over fjellet Gullingen. Her er det ingen spektakulær fjellutsikt, men gud hjelpe for noen fantastiske veier. En orgie i kurver, både opp og ned på andre siden, som fikk smilet frem hos de fleste. At veien var i god stand og med lite trafikk bidro også godt til at dette ble en flott opplevelse for alle! Så fulgte en kort transportetappe på Rv13 langs fjorden til Nesvik og neste ferge.

Flaks igjen, tenkte vi, der ferga lå til kai og vi kjørte fremst i køen. Fergemannen veivet og vi begynte å skulle kjøre ombord. Men veivingen tok brått en annen og langt surere form. Det var visst ikke oss han veivet på, men noen biler på andre siden av veien som rygget seg ombord. Ferga skulle en tur til Ombo først, før den returnerte for å ta oss til Hjelmeland. Pausen ble godt utnyttet til både beinstrekk, mat og geocaching, samt veiledning av forvirrede ytenlandske bobilturister som ikke skjønte noenting av at ferga bare dro. At det ble litt ventetid her gjorde ingenting, vi hadde god tid...

Vel over på den andre siden tok vi et bensinstopp på Yx litt utenfor Hjelmeland, og trillet videre langs fine veier til Årdal i Rogaland. Her fikk vi selskap av tunmag fra MCsiden.no, som skulle være med oss på turen videre og ferga fra Songesand til Lysebotn. Vi hadde en billett til overs og ga denne bort gratis via forumet, og Magnar (som han egentlig heter) kastet seg på. Vi hadde ekstremt god tid så det ble en laaaang pause på bensinstasjonen i Årdal. Noen fylte tanken, det ble spist både mat og is, og noen tok seg til og med en cowboystrekk på plenen.

Etter en times somling var det på tide å ta fatt på det siste strekket til Songesand, denne gangen med lokalkjente Magnar i front. Han viste om en liten godbit som gjorde at vi unngikk noen kilometer med Rv13, og hei hvor det går. 500 kubikk supermotard er velegnet leketøy på svingete, humpete og smale veier, der vi dro ut "bakveien" på Fv637/633. Noen kilometer senere kom vi inn igjen på planlagt rute; Fv661 over Lyngsheia til Songesand. Dette var kanskje veien som overrasket mest denne dagen, og i svært positiv forstand. Utrolig morsom vei og en fantastisk natur over fjellet her! I tillegg fikk klubbmedlemmene sjekket tennene for løse fyllinger, for denne veien må være vinner av NM i ferist. Det krydde av dem, men vi så faen ikke et eneste fe på veien over. Noen prøvde å telle, men gav etterhvert opp. Turen gikk i svært godt driv, foruten en stakkars idiot i bobil. Hr. Bobil luntet avgårde 20 under fartsgrensa og passerte både 1 og 2 møteplasser der han kunne sluppet oss forbi. Han fikk noen velmenende blink med kraftige ekstralys, passerte møteplass nr. 3 og stoppet opp midt i veien forbi møteplassen. Et bevisst forsøk på å hindre oss, men det funket dårlig. Vi suste forbi uansett, helt ute på stripa og med liten margin til speilet hans. Vel nede på Songesand kom etterhvert hr. Bobil luntende etter… Jeg tror ikke han hadde fått med seg hvor mange vi var før det dundret 15 motorsykler forbi, så nede på fergekaia snudde han lengst mulig unna oss og kjørte opp igjen. Kanskje like greit. Den alvorspraten han ville fått hadde nok vært ubehagelig for han!

Bilde

Bilde


Ferga skulle gå kl. 16:15, men lå tydeligvis litt etter oppsatt rute. Klokka var vel nærmere halv før vi kom oss ombord, og før den tid var det ikke stort annet å ta seg til enn å sparke dekk, prate skit og slappe av. Bobilturister er forøvrig en merkelig rase! Her nede på fergeleiet hadde en drøss av dem slått seg til, og noen hadde åpenbart stått her hele natta også. Ikke skulle de med ferga heller, de bare sto her nede ved fjorden i intet, drakk kaffe og spiste vafler. Hvorfor de heller ikke sto lengre opp, i langt mer naturskjønne omgivelser, er for meg en gåte. Ihvertfall fikk vi oss en flott, guidet fergetur innover Lysefjorden. Sure MC-støvler fikk sårt tiltrengt oksygen, eimen av sure tær spredte seg på soldekk og Fjord1-sveler gikk ned på høykant.

Bilde

Bilde


Vel fremme i Lysebotn, i kuling her innerst i fjorden, var det nok en grunn til å gledes: Norges største tetthet av hårnåler. 28 av dem i rekke opp til Øygardstøl (+2 til like etter), hvis jeg ikke husker feil, og en tunnel som dreier 360 grader inni fjellet! For noen av oss er dette fryktelig moro, for andre bare veldig hardt arbeid. Ihvertfall… Oppe ved Øygardstøl var tanken at vi skulle ta en stopp og nyte utsikten nedover ved kafeen her. Men ved avkjøringen krydde det av både biler og sau, og det var lite egnet for stopp i veien. Jeg mente jeg var tydelig på hvor vi skulle stoppe og svingte inn, kjørte til MC-parkeringen innerst og ventet på de andre. I det jeg holder på å ta av meg hjelmen ser jeg en laaaaang rekke sykler passere og fortsette på veien videre oppover. Jeg kaster meg på telefonen til de jeg vet har intercom koblet opp, men får kun svar fra bakerste mann. Han får bare fatt i sykkelen foran seg og de snur og kommer ned igjen. Resten av følget jakter spøkelses-BMW over fjellet i godt driv, og kan ikke skjønne hvor det ble av den fremste sykkelen. Dette gjør at både planlagt gruppebilde og et "takk for turen" til Magnar går fløyten. Han snur nemlig nesa sørover mot Stavanger igjen, der vi andre tar fatt på Suleskarvegen.

Bilde


Både veien videre fra Øygardstøl til Suleskar og selve Suleskarvegen nordover er fantastisk flott. Særlig i et slikt vær, med lav ettermiddagssol i ryggen og temperatur nærmere +20. Ord blir litt fattige, dere får nesten se filmen… Ihvertfall når vi Rysstad og dagens destinasjon, Sølvgarden Hotell, en drøy time senere. Fortroppen som har jaktet spøkelse over fjellet er allerede på plass i baren, men det har naturligvis blitt litt fuckup i tildelingen av sengeplasser på hyttene vi har leid her. Uansett ordner det seg til slutt for alle... Det positive: De har Erdinger weissbier i baren. Det negative: Maten er ikke mer enn ok og servicen er elendig! :evil


Dag 3:
Nattens søvn har ikke vært like god for alle. Det er forskjell på hotellrom og hytter der det er svært lytt! I tillegg er nok mange mentalt nokså utladet etter gårsdagens opplevelser, men opp kommer vi oss til frokost litt over kl. 8. Det er kaldt som fy denne morgenen, men fotomotivet på baksiden av hyttene er fantastisk:

Bilde

Bilde


HOG kjører også tur denne helgen, og har i likhet med oss overnattet på Sølvgarden. Så vi velger å utsette vår opprinnelig planlagte avreise kl. 10 litte gran, og slipper de ut på veien først. I mellomtiden får vi endelig tatt et gruppebilde og triller avgårde mot Dalen i Telemark. Vi har bestemt oss for å avvike fra planlagt rute til Vrådal og ta med oss Dalen i stedet. Men i hårnålene på vei ned ligger det igjen ganske mange kilo med gummi i hver eneste sving, og det er noe vått her også. Om det var dieselsøl er jeg usikker på, for jeg luktet ikke noe, men vi tok det svært pent uansett. Etter påfyll av bensin i Dalen kjørte vi opp alle hårnålene på den andre siden, og nå skulle det vise seg at det å slippe HOG før oss ikke var dagens beste ide. Litt etter første sving kjørte vi nemlig inn dette følget, og her gikk det smått. Også her som det ikke var verken diesel eller andre ulumskheter i veibanen… Etter å ha gjespet oss opp svingene valgte vi å kjøre kulturelt innslag med et stopp ved Eidsborg stavkirke. Her er det både museum og kafe, så det ble tid til både mat, kaffe og geocaching. Her er gjengen i aksjon med sistnevnte:

Bilde

Bilde


Veien videre gikk til Seljord, der vi spise lunsj på den lokale kroa… Og igjen var HOG der. Heldigvis var ikke køen for mat like ille som opp fra Dalen! Videre gikk turen på Fv156, langs sørsiden av Seljordsvatn. Vi så ikke noe til ormen, men veien her er knall! Videre på vår ferd tok vi med oss Valebøveien til Skien, og nå begynte følget å splittes opp. Etter en rask stopp på Vindfjelltunet i Siljan for litt å drikke gikk turen direkte hjem i mindre grupper. Noen hadde visstnok sett radarkontroll på Rv40 i Lågendalen, men den må ha vært høyst forbigående. Jeg så ihvertfall ikke noe til UP... De fleste var vel hjemme rundt kl. 17:00 denne dagen :prop:
Sist redigert av Flanker den 29 aug 2015, 19:10, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Smia MC Høsttur 2015 (inkl. video)

Legg inn av Tommas »

Så ut som en fantastisk bra tur, og flotte bilder! Første bildet på dag 3 er en skikkelig vinner!!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Smia MC Høsttur 2015 (inkl. video)

Legg inn av Flanker »

Turen var kanon og vi var max heldig med været... Dag 2 av denne er sannsynligvis min beste dag på motorsykkel noensinne :prf
Jeg kommer til å oppdatere rapporten med flere eller andre bilder etterhvert. Det ble knipset mye på turen, men foreløpig har jeg bare mine egne å ta av. Har andre godbiter på lur skal jeg redigere dem inn...

tunmag
Innlegg: 39
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Sted: Ryfylke

Re: Smia MC Høsttur 2015 (inkl. video)

Legg inn av tunmag »

Flott reisereferat og fantastisk film du har klippet sammen, ser ut som du har brukt noen timer på dette. Filmen i fra røldal å til og med suleskaret gjør at jeg får lyst til å hive bensinkanna på ryggen igjen å ta ut på en lengre dagstur, tommel opp fra meg :thumleft

Ps; veien som jeg kjørte hjem igjen, fv45 Hunnedalen var som forventet; gørr kjedelig. Var noe missunelig på dere som fikk kjøre suleskaret der jeg satt å vibrerte rett fram :sorry

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Smia MC Høsttur 2015 (inkl. video)

Legg inn av LordShaft »

Nei, her må jeg lese på nytt når jeg får satt meg ned med kaffekoppen :thumleft Gleder meg til å lese skikkelig!! Takk for at du deler :prf

Svar