AJ solo- og fellestur 19. og 20. sept. 2015

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

AJ solo- og fellestur 19. og 20. sept. 2015

Legg inn av AJ »

Det var spådd knallvær etter flere dager med "Petra" regn. Så da var det ingenting å lure på. Helga skulle brukes til MC-tur :D Ikke maling av hus eller fiksing av regnskadet oppkjørsel. Det får heller vente når det er "off-season", som nærmere seg med stormskritt. Eller kanskje ikke?
Det var gode kjøreforhold i helga, men absolutt best i dag, på søndagen. En virkelig flott MC-dag med svært så kjøreglade MC-folk :D .

For egen del startet helga som en solo-tur hjemmefra på lørdag med kurs mot Valdresflye via østsiden (Søndre Land) av Randsfjorden. En bra startetappe på brukbart til godt veidekke i Søndre Land på den nye bombelagte veistrekningen der.
Her et bilde fra Røykenvika nord i Brandbu:

Bilde

Siden den middelaldrige kroppen til undertegnede skulle tilbakelegge 40 mil denne dagen, tenkte jeg det var en fin anledning til å sjekke om sauseskinnet holder som lovet det mange lovpriser det for, nemlig at det merkbart øker kjørekomforten:

Bilde

Joda, virket bra det. Veldig behagelig å bruke. Sørger også for at man sitter passer varmt, selv om varmen i salen ble satt på opp i høyden på turen. Der merket man tydelig at høsten er kommet.

Ingen bilder fra Valdresflye denne gangen, men her et et fra Sognefjellet rett før det begynte å regne såpass tett at natguren påførte med 'buksevann' i HELD skinnbuksa...
Regnet og tåka holdt stand over Sognefjellet, men slapp mer og mer taket på vei ned mot Fortun og vel framme på Sandvik campingen i Gaupne var det oppholdsvær igjen.
Fornøyd med turen denne dagen og slo meg godt til ro i standsmessige hytte med alle fasciliteter. Kan fort hende jeg tar turen hit igjen senere en gang:

Bilde

Bilde

Jeg visste at Bjerknez og Tommas pluss to til, var på Lom og planla å kjøre samme vei som meg, men ta Tindevegen mot Øvre Årdal dagen etter.
Jeg telte litt på knappene om jeg skulle fortsette dit jeg hadde tenkt eller kjøre tilbake og møte dem på Turtagrø.
Kunne jo vært artig med kjørefølge og ikke minst oppleve samme vei, bare motsatt retning i bedre vær enn dagen før.
Så da ble det til at jeg gjorde det. Et godt valg!

Og møtet var skikkelig taima og tilrettelagt. Idet jeg kom opp mot innkjøringa til Turtagrø kom reisefølget på fire ned bakken fra Lomsiden samtidig!
Veldig hyggelig å hilse på Tommas for første gang! Samme kan jeg si om de to andre, Agnar og Stian, om jeg ikke tar feil? Forstår det slik at ingen av dem er medlemmer på MCsiden... :eh .
Men det kan det jo bli en endring på... ;-)

Her et bilde av gutta den korte pausen vi hadde på Turtagrø før vi la ut på Tindevegen:

Bilde

Tindevegen er allltid en fornøyelse å kjøre. Selv når det er kaldt. For det var det på toppene. Snøkrystallvarsleren blinket frenetisk i cockpit på KaTie M. Men ingen fare. Det er fortsatt såpass varmt i lufta at den farlige kulda ikke ahr satt serg i bakken enda, heldigvis. Fine kjøreforhold hele veien.
Olav K hadde antakelig ikke tålmodighet til å vente på følger i Øvre Årdal og kom oss i møte ikke lenger etter at vi passerte bommen.
Tror avtalen i utgangspunktet var at gjengen skulle møte ham i nettopp Øvre Årdal.
Han fikk fort slengt Triumph'en ovder i rett kjøreretning og det tok ikke lange tiden før han lå tett på hjul :P :p .

Kort kaffe- og pølsestopp i Best i Ø.Å. før neste stopp i Lærdal:

Bilde
Øvre Årdal

Bilde

Fra Lærdalsøyri kjørte vi Fv243 (gamleveien) og tok en kort utsiktspause på et av de mest spektakulære stedene før vi tok en litt lengre puase ved Stegastein:

Bilde

Bilde
Kort stopp før underveis til Stegastein

Bilde
Stegastein

Nesten vindstille og nesten skyfritt med "mystiske" tåkedotter i strålende septembervær gjør utsikten herfra noe helt for seg selv.

Bilde

Noen benyttet den perfekte dagen til luftige svev:

Bilde

Bilde

Deretter fortsatte turen videre mot Hol, med kort rødstopp pause ved en av tunnelene, før det ble mye bra MC-kjøring til jeg skilte lag med den trivelige gjengen ikke lenge etter at vi passerte Buskerudgrensa.

Bilde

Takker for en fantastisk dag, folkens :prf !

Kan for øvrig gjøre Tommas' ord til mine egne:
KTM'en leverer til de grader! :D :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: AJ Solo og fellestur 19. og 20. sept. 2015

Legg inn av kjellv »

Herlig :thumleft
Savner tur jeg også. Får ta det igjen neste år. Men det er fantastisk og lese slike turreferat med bilder!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Solo og fellestur 19. og 20. sept. 2015

Legg inn av AJ »

kjellv skrev:Herlig :thumleft
Savner tur jeg også. Får ta det igjen neste år. Men det er fantastisk og lese slike turreferat med bilder!
Hyggelig at du likte referatet.
Var ikke rare teksten, men et av av bildene må jeg si jeg ble brukbart fornøyd med.

Det var uansett en skikkelig fin tur!
Håper du kommer fra uhellet du hadde uten mén slik at du kan bli med på noe lignende neste sesong :thumleft.
For det går framover, håper jeg :-k ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: AJ Solo og fellestur 19. og 20. sept. 2015

Legg inn av kjellv »

Framover går det, i små skritt. Fortsatt en mnd igjen på krykker før jeg får begynne å belaste venstrefoten.
FJRen er allerede vinterparkert, og jeg har ikke kjørt den en eneste meter siden jeg kjøpte den og fikk den hjem. Jeg har for lengst innsett at den får jeg ikke prøvd i år.
Men jeg har så vidt begynt å jobbe litt igjen. Noen timer hver dag. Kjører bil igjen også, det gjør godt å kunne komme seg fram på egen hånd. Mye smertefull fysioterapi er det også, men det må vel til skal resultatet bli bra.
Det ser ellers ut som jeg får tilbake omtrent full bevegelighet i kneet. Fysioterapeuten (det slemme trollet) mener jeg skal få rettet helt ut og litt til slik at jeg kan stå uanstrengt. Får nok aldri tilbake fullt utslag med bøyd kne, men er allerede på et nivå jeg kan leve med :prf Det mest spennende blir om brusken i kneet holder når jeg skal begynne å gå. Det er en viss fare for at jeg må bytte ut kneleddet til ett i stål etter hvert...
Ja! Jeg har mye tur til gode, og neste år skal jeg nok få kjørt mye vil jeg tro. Satser på å delta på fellesturer også :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Solo og fellestur 19. og 20. sept. 2015

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: Ja! Jeg har mye tur til gode, og neste år skal jeg nok få kjørt mye vil jeg tro. Satser på å delta på fellesturer også :thumleft
Høres veldig bra ut.
Fortsatt god bedring. Og husk! ikke sluntre unna med fysioterapien :[-X . Den behandlingen kan nettopp være tungen på vektskålen til at ting blir best mulig.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ solo- og fellestur 19. og 20. sept. 2015

Legg inn av Bjerknez »

Flott refferat AJ :thumleft

Takk for en hyggelig tur i går :thumleft

Svar