Offroad i Alpene

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Ble sittende å se på Top Gear teste Alfa baserte Disco Volante på TV nå nettopp, utrolig kul bil, og filmet i kanskje verdens beste MC-området, Dolomittene. Så vidt kan se stort sett filmet fra Sella pass, Pso Gardena og Pso Pordoi. Blir ikke så mye bedre enn dette med fantastiske veier og ditto landskap. Fant den på YouTube:

Sist redigert av pingvin den 10 mar 2020, 21:04, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Siden er i gang med YouTube/Top Gear, denne med Stelvio er jo en klassiker :D

Når det er sagt så er det (som vanlig fra Top Gear) litt omskriving av sannheten. Å kjøre opp østsiden av Stelvio er egentlig ikke så fryktelig gøy. Jeg synes hårnåler er morsomt jeg, men er mye dårlig asfalt samt at de både kniper og er høydeforskjell gjennom svingen. At det er så moro å kjøre sportstbil der tror jeg ikke så mye på. Men blir bra TV bilder og kult å ha vært der.

MEN vestsiden av Stelvio fra Bormio derimot er helt kanon :twisted Så om mulig kjør OPP vestsiden og trill ned østsiden og nyt utsikten.

For øvrig er det også bare tull å si at veien fra Davos og over Stelvio er verdens beste vei da disse veiene er et stykke unna hverandre. Men, heldigvis, er det kanonveier mellom disse passene så ikke noe problem :thumleft Kjører man over Stelvio retning øst så tar man Ofenpass tilbake vestover (nord for Stelvio) også kjempemorsom vei, ikke minst om du har RR, mer åpne svinger så fin avveksling fra hårnålskjøring.

Men veien de starter med i begynnelsen, fra Davos, Flüela pass, er magisk. Nå har jeg spesielt godt minne derfra, skulle over passet for første gang for en del år siden men pga brann i tankbil var veien stengt. Sto sikkert 100 MCer og en del biler og ventet så tenkte at gidder ikke vente for deretter kjøre i kø så bestemte meg for å bare kjøre videre. Men akkurat når kom til avkjøringen tok de bort sperringen så var bare å svinge opp. Jeg var jo halvveis oppi bakkene før noen hadde fått på seg hjelmen så kjørte hele passet helt alene i fantastisk vær. Var som å vinne i lotto, en av mine beste MC-opplevelser ever :prf

2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

I Corona-karantene...aldri så galt at ikke godt for noe, åpner for litt opprydding :) Det meste av bilder er nå oppdatert med linker som (tror) funker. Rutene er ikke helt friske, delvis fordi google i forsøk på å være hjelpsom ikke slipper deg over vinterstengte pass (kan evt endre fra "Dra nå" til en eller annen dato uti juli). Om noen er intersserte, har jeg GPS filer så send PM.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Siden vært så flink å laste opp biler på postimage så kan jeg jo poste noen bilder til i tilfeldig rekkefølge (tatt passene på husken for det meste men tro meste stemmer) :knegg

Grimsel pass med Furka pass i bakgrunnen:

Bilde

I nærheten av Lech om husker riktig:

Bilde

Pso Manghen, herlig pass i gangstibredde:

Bilde

Timmelsjoch:

Bilde

Oberalp:

Bilde

Col du Galibier:

Bilde

Sölk pass:

Bilde

Pso di Gavia:

Bilde

Pso del Mortiolo (ofte brukt i Giroen):

Bilde

Pso Stelvio:

Bilde

Bilde

Penser Joch:

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Har lastet ned litt bilder fra Alpeveier synes vært fine, mest på fb, opp gjennom. Omsider fått ryddet litt i høstmørket og tenkte kunne legge ut litt bilder av kjente alpeveier. Altså ikke bilder tatt av meg men håper ikke problem ifht manglende kreditering av fotografer da ikke har kontroll på dette. Tar sjansen og begynner selvfølgelig med Stelvio:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Og den litt mindre spektakulære sør/vest siden ned mot Bormio, men egentlig morsommere å kjøre (helst opp):

Bilde
Sist redigert av pingvin den 17 nov 2020, 19:00, redigert 2 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av dypen »

Voldsom natur og fine mc veier :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av AJ »

Har kjørt Stelvo og Timmelsjoch to ganger og håper å kunne få muligheten igjen senere.
To pass det er verd å få med seg, helt klart!
Har også kjørt flere pass i Østerrike og Italia, men husker ikke navnene i farten.
Men alle disse kjører jeg mer enn gjerne igjen.
Samme med med Splügelpasset i Sveits som jeg kjørte i 2016:


________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av KawaKjetil »

Filmet fra min baik 25. juni 2018 på vei opp Stelvio fra Bormio.
Få vaksine på plass så vi kan oppleve skikkelige mc veier igjen :prop:
Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Ja, hadde ikke gjort noe om vaksinen kom. Men redd sommeren '21 kommer litt fort, tar det positiv overraskelse om får reist utenlands så snart. Litt mer optimist ifht at åpner mot län i Sverige så får kjørt TET nordover. Får drømme oss bort med bilder i høstmørket så lenge og kanskje bli inspirert til å dra nedover når situasjonen er normalisert :D

Splügenpass ble nevnt så da tar vi et par bilder derfra :)

Bilde

Bilde

Og Maloja Pass, en av få pass med bare én side da kommer opp på platå litt vest for St. Moritz. Fantastisk vei typisk på vei fra Bormio (Stevio etc) til Andermatt (Sustem, Furka, Grimsel...), når kommer ned, tar man av nordover over Splügen. Litt trafikk så ideelt kjør litt sent på dagen, gjerne østover, da får man svingene oppover :thumleft

Bilde

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

Logisk fortsettelse om tenker å kjøre fra Bormio til Andermatt, er Grimsel og Furka, man ser den ene fra den andre og omvendt. Først fra Furkapass hvor ser over mot Grimselpass:

Bilde

Furkapass vestsiden:

Bilde

Og begge passene, bilde tatt fra Grimsel:

Bilde

Og i minne av nylig avdøde Sean Connory, James Bond på Furkas østsiden:

Bilde

Og hotellet (nå nedlagt tror jeg?) som ble berømt fra samme filmen, synlig midt i bilde nr. 2:

Bilde

Bilde
Sist redigert av pingvin den 14 nov 2020, 23:38, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av KawaKjetil »

pingvin skrev: 01 nov 2020, 10:54 Og hotellet (nå nedlagt tror jeg?) som ble berømt fra samme filmen, synlig midt i bilde nr. 2:

Bilde
Lurer på om de var stengt fra 2018? Vi stoppet der da iallefall, og hotell og restaurant var stengt. Var en restaurant/kafe inne på parkeringen rett over veien.
Fint beliggende, men tror det kan bli mye dekk kvining ved tørre veier og vinduet er åpent på rommet :D
https://www.amusingplanet.com/2018/11/h ... el-at.html

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av oivindg »

Ser utrolig fint ut i de passene! Men som nybegynner lurer jeg på om selve kjøringa er morsom i disse passene, eller er det landskap og utsikt som gjør det til flotte opplevelser? For meg ser nesten svingene for krappe ut til at det blir noe flyt på kjøringa.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

KawaKjetil

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av KawaKjetil »

oivindg skrev: 01 nov 2020, 14:04 Ser utrolig fint ut i de passene! Men som nybegynner lurer jeg på om selve kjøringa er morsom i disse passene, eller er det landskap og utsikt som gjør det til flotte opplevelser? For meg ser nesten svingene for krappe ut til at det blir noe flyt på kjøringa.
Alpene har allt, fantastisk landskap og fantastiske veier. Passer for alle enten nybegynner eller erfaren. Krappe svinger går helt fint, alle finner sin rytme. Det er tilfredsstillende når du kommer tilbake på hotellet på ettermiddagen og er god og mett på mc kjøring :thumleft
Norge har mye bra, men vi har også mange ivrige UP betjenter. Det er det mindre av i alpene (bør ta det litt med ro i Sveits :D )

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av pingvin »

KawaKjetil skrev: 01 nov 2020, 14:21
oivindg skrev: 01 nov 2020, 14:04 Ser utrolig fint ut i de passene! Men som nybegynner lurer jeg på om selve kjøringa er morsom i disse passene, eller er det landskap og utsikt som gjør det til flotte opplevelser? For meg ser nesten svingene for krappe ut til at det blir noe flyt på kjøringa.
Alpene har allt, fantastisk landskap og fantastiske veier. Passer for alle enten nybegynner eller erfaren. Krappe svinger går helt fint, alle finner sin rytme. Det er tilfredsstillende når du kommer tilbake på hotellet på ettermiddagen og er god og mett på mc kjøring :thumleft
+1 ,Ikke mye som smaker bedre enn en iskald lokal øl etter lang dag med alpekjøring (SKAL nytes i MC-klær) :thumleft

Her er det i pose og sekk så holder fantastiske veier OG fantastisk natur. Kan av og til være vanskelig å velge, utsikten er så fin at vil gjerne se på den men veien er så morsomme at må konse på kjøringa :knegg Hovedprinsippet mitt er å nyte kjøringen oppover og stoppe på toppen og se på utsikten. Nedover så litt ymse, noen pass veldig fine å kjøre nedover også mens andre (som Stelvio øst) blir masete å prøve å kjøre fort nedover så bedre å bare finne grei rytme og se litt på utsikten.

Men Alpene er mer enn natur og veier, også mat og kultur etc., er hele pakka. Alpene er jo mange land, Slovenia, Østerrike, Tyskland, Sveits, Italia, Frankrike...og Monaco og Lichtenstein, alle med sine særpreg mhp kultur, natur og veier.

Etter 1 uke i alpene er du blitt en 10 ganger bedre sjåfør, garantert, der får man drillet inn teknikk så det holder. Litt samme effekt som banekjøring. Største ulempen: Du BLIR bitt av basillen og MÅ ned igjen. Prøver stadig å lure meg selv til å tro at nå er det nok og sett "alt"...men så kommer lysten snikende på så går sjelden mer enn par-tre år mellom hver gang (var hvert år i mange år). Mer vanedannende enn heroin :O
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Offroad i Alpene

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 01 nov 2020, 16:46 Etter 1 uke i alpene er du blitt en 10 ganger bedre sjåfør, garantert, der får man drillet inn teknikk så det holder. Litt samme effekt som banekjøring. Største ulempen: Du BLIR bitt av basillen og MÅ ned igjen. Prøver stadig å lure meg selv til å tro at nå er det nok og sett "alt"...men så kommer lysten snikende på så går sjelden mer enn par-tre år mellom hver gang (var hvert år i mange år). Mer vanedannende enn heroin :O
:)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar