Ting man bare gjør….
Etter en ukes tid på sykkel hadde vi kjørt ned svenske kysten, gjennom Dammark ,på kryss over Tyskland inni Nederland, Beligia og nedover Franske vest kysten til Caen…deretter tvers over Frankrirke til ca Bern, Sveits….det var nok nær 350-400 mil . Vi, det er kona , «søkkern» og jeg. Dette var i 2006.
For å føle litt på Alpene la vi en rute fra Innertkirchen- Wassen –Andermatt – Gletch….da fikk man kjørt opp og med alpene noen ganger… før vi dreide av og kom til Sant Gottard.. Etter å ha tittet og myst, dinglet med beina på en krakk oppe i fjellet der,,fortært lunsj og kaffe …tittet vi på hverandre : Hva nå? Hjemover eller videre?
Noen klikk på GPS og kart titting……Venezia,,,,jøss..bare noen og førti mil….og det er bare lunsj tid…klart!!
Vel…de timene i kø utenfor Milano i litt over 40 C var ikke en del av planen,,,,vel, det var jo aldri noen plan så hvordan kunne det? ….men vi trillet inn i Venezia en gang etter det var mørk..
Søvn er luksus man ikke har tid til når man har mye man vil se…så en gang etter rundt 9 var vi ute og tittet på gondoler, broer, bygninger og folk… for vi ved 11-12 tiden tittet på hverandre igjen…hva nå?
Hjem!!
Okay…GPS og kart….gav oss en fin retning via Cortina..Innsbruck – Augsburg.. og oppover…bare litt over et par hundre mil ….
Motorveien ble valgt bort.. vi var da på kose tur, for søren… over nye fjell , Alpedeler , flere stopp , bildetagning, drøssevis med kaffekopper + + …og det ble mørkt når vi var oppe i Tyskland…
Jeg spurte hun bakpå om vi skulle se etter soveplass…men i fortsatt over 25 varmergrader..føn vind….hadde det aldri vært bedre på sykkel mente hun.. så vi kjørte litt til, litt til…
Man treffer andre mennesker og atmosfærer om natten og i mørket… som f eks når det var tid for kart titting igjen..denne gangen i mørket…og jeg så en lamp laaaang der framme…langs en Bundesstrasse i Tyskland…ellers mørk… Vi siktet og traff lampen…rullet ut kart og sigar,,,vi hadde all verdens tid… Stille og liten trafikk,,,, men et vræl fra en sykkel brøt stillheten… Etter 15-20 minutt var sigaren borte og løse planer lagt….den var kort : Vi bare fortsetter… Da kom vrælet igjen… og denne gangen sakket han av og stoppet,,, og ropte ned til oss som satt på en avstikker:
Wie gets???? Allez gut?
Han forklarte at når han så oss der fremdeles ville han bare sjekke…. Nesten tatt ut av reklamen: Man treffer de hyggeligste folk på en Honda
Uansett,,,søvnige var vi ikke…og nattmat ble det rett utenfor Berlin med en hyggelig prat med 2 HD bikers ( Den ene sverget på at kick-start var det sikreste på HD, så han stod og hoppet på sykkelen før de cruiset av sted)… vel…vi trillet vi videre…og omtrent når sola var tilbake var vi nære Puttgarden hvor vi var med å åpne en bensinstasjon , sette brød og bollene i stekeovnen slik at vi kunne få frokost … Vi hadde ennå ikke sovet siden vi våknet i Venezia morgenen i forveien, men hva gjør vel det??
Deretter bar det til fergen….over til Danmark…..hvor vi tok en rast så fort vi fant et egnet sted……sov 3-4 timer på en gressplen….var i salen igjen lenge før lunsj… det var jo fremdeles rundt 75 mil hjem.. Vi kortet tiden med å henge på med et cruiser følge fra Gøteborg og oppover…de hadde vært i England,
Det ble ganske sent den kvelden før vi slukket lyset , det ene og det andre, hjemme ...noen og tedve timer etter vi forlot Vennesia.
Hvorfor gjør man slikt?
Hvorfor ikke?
Nøt hvert minutt av den turen!
Ting man bare gjør ..............reiseskildring..
Ting man bare gjør ..............reiseskildring..
Sist redigert av Relax den 10 nov 2015, 11:19, redigert 1 gang totalt.
"Do the right thing"
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ting man bare gjør ..............reiseskildring..
Reiseskildringer uten biler...Relax skrev:
( tenke jeg skulle hekte på bilder, men husket ikke hvordan. Noen som kan tipse m/link til beskrivelse hvordan? )
Blir bedre med, selvfølgelig...
Selv bruker jeg Postimage.org hvor det er enkelt å lage egen gratis konto, som mer enn nok dekker de flestes behov for bildebank på nett, vil jeg tro.
Her en enkel bruksanvisning. Egentlig unødvendig antakelig siden brukergrensesnittet er veldig enkelt:
Klikk på "Family safe". Antakelig for å slippe vågalt innhold...Har ikke prøvd "Adult content", så jeg vet ikke hva forskjellen er.
Som du ser går det an å laste opp flere bilder samtidig.
Hvert bilde får eget kodefelt som kopieres til utklippstavla og som skal brukes mellom taggene i posten du skriver på MCsiden.no.
Klikk på "Direct link":
Du finner også en god video om hvordan du laster opp bilder på forumet her:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=37469#p37469" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ser helst at det lastes opp bilder fra eksterne kilder som egne bildebankkontoer i stedet for forumets egen bildedatabase, som ikke er god nok og har begrenset kapasitet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Ting man bare gjør ..............reiseskildring..
Takk, AJ !
Fant ut av det!
Fant ut av det!
"Do the right thing"
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ting man bare gjør ..............reiseskildring..
Se der, ja !
Der kom jo bildene !!
Flotte greier
Der kom jo bildene !!
Flotte greier
Relax skrev: Hvorfor gjør man slikt?
Hvorfor ikke?
Nøt hvert minutt av den turen!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6988
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Ting man bare gjør ..............reiseskildring..
Mektig sykkel du kjører!
Hvordan er den å kjøre?
Hvordan er den å kjøre?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Ting man bare gjør ..............reiseskildring..
Jeg / vi liker'n , selvsagt....Jompa skrev:Mektig sykkel du kjører!
Hvordan er den å kjøre?
Fint dreiemoment, lavt tyngdepunkt, lett å balansere og håndtere, lang slik at det er romslig og komfortabelt for både kjører og passasjer ...dette bl.a. gjør den til glimrende tur sykkel for bl.a. 2 opp som vi gjør.
Siden det er en "custom" sykkel så er det også drøssevis med krom og diverse utrustning/ utbedring ( tenningsmodifisering / turbo ) osv så man kan gjøre den personlig,,,om man vil.
"Do the right thing"