Oslo - Nice t/r

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Oslo - Nice t/r

Legg inn av rogkas »

Inspirert av andre innlegg her så tenkte jeg at jeg også skal dele min plan for sommeren.

Vi skal feire kona sin bursdag og legger kursen til den franske rivieraen. Hun er litt over snittet opptatt av Frankrike. Siden jeg nettopp har kjøpt meg ny sykkel (HD Road King) så er jeg litt over snittet opptatt av å kjøre nedover i Europa på den. Det må et kompromiss til siden vi skal ha med døtrene, og vi løste det elegant; kona og døtrene hopper på et fly, jeg kjører sykkel. Enkelt!

En stund tenkte jeg å ta ferga Oslo-Kiel men så for meg at jeg enten sitter på ei bilferge og kjeder livet av meg eller sitter på sykkelen og koser med med sang og plystring. Dessuten gidder jeg ikke å binde meg opp til gitte avgangstider, det er ikke min form for frihet.

Konklusjon: screw it, let's ride!


Dermed setter jeg meg på sykkelen og kjører nedover fra Oslo-området med kurs for rivieraen. Dagsetapper på mellom 6-10 timer, alt etter hva jeg gidder og hvor fint det er dit jeg kommer. Tenkte en stund på å kjøpe en GPS, men det er ikke noe gøy å bli fortalt hvor jeg skal kjøre. Så når jeg kommer inn i Tyskland er planen å holde skrått til høyre og sikte meg inn på Moseldalen, deretter tenker jeg å ta litt mer til venstre mot Lindau for å kjøre inn i Alpene der. Så surrer jeg rundt i Alpene i 3-4 dager før jeg ender opp rett utenfor Nice omtrent samtidig som kona og unga lander med fly. Ferie i en uke sammen med dem før jeg kjører hjemover igjen gjennom vindistriktene i Frankrike, Belgia, Nederland eller-noe-sånt. Hvis jeg ikke følger denne ruta, så får jeg ta en annen rute. Litt av moroa er å kjøre seg bort.

Konklusjon: screw it, let's get lost!


Nå er håpet å få en fin sommer, og jeg føler på meg at forutsetningene er på plass...:)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oslo - Nice t/r

Legg inn av AJ »

rogkas skrev: Konklusjon: screw it, let's ride!



Konklusjon: screw it, let's get lost!
Umulig å ikke like en slik holdning :knegg :twothumbs: !
Selv om jeg har valgt å planlegge litt mer for dagsetappene og overnatting... :redface

Ser fram til å lese mer om turen din og håper også på bilder, selv om du skrev i et annet innlegg om å være skeptsik til å legge ut bilder på nettet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Oslo - Nice t/r

Legg inn av ZZR-Erling »

:) litt høyre og litt venstre..hehe

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oslo - Nice t/r

Legg inn av kjellv »

Fantastisk turplan, omtrent slik som jeg legger dem :-) Jeg vet noenlunde hvor jeg skal, og omtrent når jeg skal være hjemme igjen, det holder det. men GPS kan være greit å ha likevel, særlig når du skal finne et egnet overnattingssted eller finne fram/ finne riktig vei ut av større byer. Ta den med!

Sent fra min C6603 via Tapatalk

rogkas
Innlegg: 42
Registrert: 22 mar 2016, 14:06
Motorsykkelen din: HD Road King

Re: Oslo - Nice t/r

Legg inn av rogkas »

kjellv skrev:Fantastisk turplan, omtrent slik som jeg legger dem :-) Jeg vet noenlunde hvor jeg skal, og omtrent når jeg skal være hjemme igjen, det holder det. men GPS kan være greit å ha likevel, særlig når du skal finne et egnet overnattingssted eller finne fram/ finne riktig vei ut av større byer. Ta den med!

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Jo takk, planen kan vel kanskje kalles en slags plan... Men jeg regner med at den funker, skal jo ikke akkurat til Sahara...:)

Jeg forstår jo at gps kan være smart, men jeg har en iPhone. Har jeg kjørt meg skikkelig bort så kan jeg nok finne ut av hvor jeg er. Dessuten bor det folk over hele Europa, og det bør være mulig å snakke med de. Tysk/engelsk/fingerspråk/armer/bein bør kunne forklare hva jeg forsøker å si og kanskje også hva de ønsker å fortelle meg. Egentlig holder det om de kan peke meg i riktig retning hvis jeg sier "süd/south" på vei nedover og "norte/north" på vei hjemover...hehe...

Et sted å overnatte regner jeg med at jeg finner meg. Har en løs plan om å slenge et telt i bagasjen, men tipper at jeg satser på å finne et hotellrom. Litt luksus skal det være.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Oslo - Nice t/r

Legg inn av Jarle »

Å kjøre uten gps gir en spesiell frihet. Helt enig med deg, selv om jeg personlig har på gps'en selv om jeg skal på butikken :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Svar