(Konk 2017) Kongsberg - Rjukan - Guastablikk - Veggli - Kongsberg

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

(Konk 2017) Kongsberg - Rjukan - Guastablikk - Veggli - Kongsberg

Legg inn av hakhap »

I dag var dagen da jeg skulle meg på tur, flott vær, "fri" fra familien og ferie. Dog måtte jeg føberede en del ting på morran så det ble avreise litt etter halv 12 men ikke noe problem det bare å tilpasse ruten til en passelig lengde så jeg kunne være tilbake før leggedags for de små.

En svipp tur til Kongsberg for bensin og litt drikke før det hele kan begynne på riktig.

Bilde

Tenker jeg tar veien via Jondalen da det er svingete å fint, viste seg å være tildels nylagt asfalt så ikke så humpete som tidligere :thumleft
Jondalen kjøres aktpågivende og jeg minner meg på Palma sin fortelling om veipirater på disse kanter så med litt nervøs blikk beveger jeg inn i Telemark med veldig aktpågivende gass ;-)

Svinger av mot Rjukan via Gransherad men oh første gang jeg ser en skilt om grus i veien med MC og :thumleft og tenker snabel bilen har vel vært her å sprutet ned og jeg som tenkte være veldig aktpågivende her :(
Dok tok det ikke mye mer en 3-4 minutter før jeg kom ifatt snablebilen og fikk kommet meg førbi med tom åpen svingete vei :twisted: \:D/

Ble en bio, foto og annet pause ved Tinnsjå

Bilde

Herfra og inn til Rjukan ble det å speje etter veipiratene men heldigvis var Palam så sjenerøs at de ikke lenger jaktet rundt Tinnsjå lenger :lol:

Ble å spisse inne i Rjukan ved Rjukan badet før det ble en tur opp mot Gaustatoppen via noen hårnåler jeg ment å kjøre siden jeg byttet fra Shadow til Tuono.
Sant skal sies at jeg fortsatt like litt åpnere svinger bedre men er definitiv ikke noen problem å kjøre med Tuono da den har nokk av krefter og dreimoment så det går i passe rolig tempo opp disse svingene, er vel 5 eller noe hårnåler og en god del "vanlige" svinger. Ombestemmer meg da jeg kommer frem til skilten mot Gaustablikk og skisentere, et sted jeg vurdert å besøke vinter tid, så hvorfor ikke se hvordan det er.

Blir en kort stopp for å ta en idyllisk bilde
Bilde

før jeg setter av ned mot Rjukan, Tinnsjå igjen for å ta veien over mot Veggli.
Cruiser rolig og aktpågivende langs vei 364 langs Tinnsjå og nyter av været og turen før det er tid å ta FV753 opp mot Veggli.

Ett stykke opp langs denne veien bare måtte jeg stoppe å ta noen bilder av det flotte landskap som viser seg frem og vel pyntet med en Tuono i blikkfanget :lol:

Bilde

Bilde

Fortsetter opp veien mot Veggli, som jeg nå i etter kant ser ikke er FV753, og denne veien er så humpete at de har skiltet 60 på denne veien opp over fjellet, eller i det minste frem til den plutselig blir grusvei.
Men da jeg er kommet meg sånn ca 150km inn på tanken og ikke gidder å vende tilbake ned for å fylle på gir jeg faen og kjører mot Veggli som ikke er så langt unna. Denne grusveien er i bedre stand enn asfaltveien så det går i fint driv frem till omtrent VEggli Fjellstue hvor det plutselig blir mye løsgrus på veien så jeg får litt "panikk" og senker farta til noe a la Bambi on Ice for en kilometer eller noe før jeg kommer ut på andra siden av hytteområdene hvor grusveien igjen er veldig god.

Rett som det er så er der en automagisk bom med kameraovervåkning, hmm tenker jeg da jeg ikke har noen kontanter men kanskje de tar Vipps. Jeg leter etter skilt eller noe informasjon om jeg bare kan kjøre forbi eller hva men finner bare fiskekort, noe jeg ikke akkurat har sto behov av akkurat idag.

Etterhvert kjører jeg bare frem til bommen som åpner seg og vi er igang igjen med aktpågivende kjøring ned mot Veggli, veldig herlig vei ned der hvis en like svinger å slikt :twisted: \:D/

Fyller bensin i Veggli å tar FV40 mot Kongsberg og cruiser i vei uten noen større bekymringer før jeg kommer til Lampeland og skal prøve å huske veien til FV96 Lurdalsveien. JEg finner en sving og et kryss jeg husker å tenker jeg prøver meg her og etter noen 100 meter føles alt kjent igjen så tar Lurdalsveien mot Darbu med et flott stopp omtrent halvveis langs Lurdalveien hvor jeg blir sittendes å lytte til stillheten i skogen der.

Video på instagram

Selvfølgelig vil det komme en eller flere video fra denne turen.

Her er loca for turen
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: (Konk 2017) Kongsberg - Rjukan - Guastablikk - Veggli - Kongsberg

Legg inn av pingvin »

Bor i Kongsberg så kjenner disse veiene godt, mye bra veier dette. Og som du er innpå, Jondalen ikke så verst nå, veien videre ned til Gransherad (fra Ormemyr) fikset de jo opp skikkelig for noen år siden så veldig bra og Lurdalen er jo berg-og-dal bane for MC med ny asfalt (gørrmoro om vinteren med langpigg) :thumleft Veien over Hovin på østsiden av Tinnsjøen derimot var forferdelig i år, tror raua knapt var i kontakt med setet :[-( Kun for GS.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: (Konk 2017) Kongsberg - Rjukan - Guastablikk - Veggli - Kongsberg

Legg inn av erik m »

Må si at den blåfargen på gampen gjør seg usedvanlig godt på alle bildene den opptrer i. Vakkert, rett og slett!
Og fine områder er det. Halve slekta bor rundt Kongsberg, så der har jeg kjørt mye.

Svar