Henrik (sønn) og Steinar (far) på vestlandstur med MT-125 og Street Triple

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Reodor
Innlegg: 54
Registrert: 09 des 2016, 23:23
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS
Sted: Nittedal

Henrik (sønn) og Steinar (far) på vestlandstur med MT-125 og Street Triple

Legg inn av Reodor »

Hver sommer har Henrik og jeg hatt en eller annen form for guttetur. Vi har vært på fisketurer, flere kanoturer gjennom Nordmarka (fra Mylla til Øyungen) og vi har sittet på med profesjonell sjåfør (Dale Lomas) i BMW M3 rundt Nurburgring. Siden vi begge har stor interesse og glede av motorsykkelkjøring, så ble det en motorsykkeltur på vestlandet i år. Vi har kjørt en del sammen tidligere i sommer og testet litt med bagasje så jeg var sikker på at dette skulle gå fint selv med en lett motorsykkel. Forsøkte å legge opp til dagsetapper på ca 30 mil og bestilte alle overnattinger i god tid før avreise. Her er ruta vår.
0. Kart - vestlandstur.JPG
Første etappe gikk fra Nittedal og østsiden av Randsfjorden. Her er et bilde fra et kort stopp øst for Bjoneroa.
1. Randsfjorden.jpg
Vi kjørte videre via Dokka og Fagernes til ValdresFlyi. Det var perfekte kjøreforhold og akkurat passe temperatur. Her har vi en stopp hvor vi slapper av, spiser litt og nyter utsikten.
2. Valdresflyi.jpg
Etter hvert kom vi fram til sjodalen hyttetun og camping der vi hadde første overnatting i campinghytte.
3. Sjodalen.jpg
Andre dag startet med lett yr og bare 9 grader, så da måtte vi fram med varmeforet i jakkene og tykke hansker. Det var kald nordavind og aldri mer enn 13 grader før vi passerte Bjorli. Derfra steg temperaturen raskt og da vi stoppet ved Trollveggen var det 18 grader og helt fantastisk å kjenne varmen.
4. Trollveggen.jpg
Vi kjørte litt rundt i området rundt Åndalsnes og fant noen fine MC-veier.
Tredje etappe startet med det som på forhånd var selve høydepunktet for Henrik – Trollstigen. Vi dro tidlig, så det var nesten ingen andre langs veien da vi kjørte opp Trollstigen. Dette var en fin kombinasjon av hårnålssvinger, akselerasjon, bremsing og nydelig natur. Vi var begge så ivrige på kjøringen at vi glemte å stoppe for å ta bilder. Det var fin natur og ikke så veldig mye trafikk da vi satte kursen mot Geiranger. Må også gi litt ros til de som kjørte campingbiler på strekningen. Det er ikke så enkelt å kjøre forbi med lett motorsykkel, men mange kjørte ut til siden og slapp oss forbi. Her er et bilde vi tok litt etter Trollstigen.
5. Etter Trollstigen.jpg
Etter Geiranger kjørte vi til Stryn og deretter Innvik hvor vi hadde leid ei veldig enkel campinghytte med fantastisk utsikt.
6. Innvik.jpg
Fjerde dag regnet vi mer som en transportetappe til Bergen, men i starten av turen var det fine MC-veier – spesielt strekningen på FV60 over Utvikfjellet til Byrkjelo. Selv om veiene ikke var så svingete langs E39 var det allikevel mye fint å se. Her hadde vi en matpause på en fin rasteplass ved Jølstravatnet.
7. Jølstravatnet.jpg
Da vi nærmet oss Bergen var det akutt behov for bensin på Street Triple’n og vi stoppet på et koselig sted med bensinstasjon og bakeri/kafeteria. Her kom vi også i prat med en hyggelig lokal kar på en Triumph Boneville Bobber. Må innrømme at jeg ikke er sikker på hva det heter her, men de hadde gode kaker og fin utsikt.
8. Siste stopp før Bergen.jpg
Vel framme i Bergen tok vi inn på et hotell i nærheten av Torgalmenningen. Her fikk vi besøk av kone/mor og hadde 2 overnattinger og en fridag fra motorsykkelkjøring og koste oss med god mat.
9. Bergen.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Triumph Street Triple 765RS
Suzuki SV650S

Reodor
Innlegg: 54
Registrert: 09 des 2016, 23:23
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS
Sted: Nittedal

Re: Henrik (sønn) og Steinar (far) på vestlandstur med MT-125 og Street Triple

Legg inn av Reodor »

Femte dag på motorsykkel gikk fra Bergen og vi valgte å kjøre FV7 til Norheimsund og langs Hardangerfjorden. Her er et bilde på veien mot Norheimsund.
10. FV7 mot Hardangerfjorden.jpg
Veien videre gikk mot Aurlandsfjellet og her var det også mye fint å se.
11. Mot Aurlandsfjellet.jpg
Jeg hadde aldri kjørt over Aurlandsfjellet før og dette var en stor og positiv overraskelse. Det var fine svinger og fantastisk utsikt. Her er noen bilder som viser dette.
12. Aurlandsfjellet 1.jpg
13. Aurlandsfjellet 2.jpg
Vi hadde også en stopp på utsiktsplassen og her var det helt utrolig fint for meg som er oppvokst på flate østlandet. Synes det var finere her enn i Geiranger siden det var mindre turister og mer urørt natur.
14. Aurlandsfjellet 3.jpg
Vel oppe på fjellet var det også utrolig fint med svingete fjellvei og utsikt mot Jotunheimen.
15. Aurlandsfjellet med utsikt mot Jotunheimen.jpg
Jeg har tidligere bare kjørt bil i dette området og da har jeg alltid tatt Lærdalstunellen. Aurlandsfjellet var et av høydepunktene på turen og det er virkelig verdt å ta denne omveien.
Siste overnatting hadde vi på Maristova ved Borgund.
15b. Maristova.jpg
Neste dag var det hjemreise via Hemsedal, Gol og Hønefoss. Vi startet turen i tett tåke, men etter hvert lysnet det opp, men det lå fortsatt litt tåke over Eldrevatnet da vi passerte.
16. Tåke over Eldrevatnet mot Hemsedal.jpg
Etter Hemsedal var det transportetappe hjem til Nittedal. Vi hadde en fantastisk tur med strålende vær nesten hele tiden. For det meste var folk langs veien både tålmodige og hensynsfulle. Det gikk også fint å kjøre en slik tur med lett motorsykkel, men ved en anledning skulle jeg ønske at den hadde litt mer effekt. Da hadde vi kjørt lenge bak en bil som lå mellom 65 og 70 i 80 sona. Vi kom til et langt rettstrekke og Henrik opp satte farten for å kjøre forbi, men det gjorde bilen også da han kom opp på siden av den. Jeg lå bak bilen og så at den økte farten fra 70 til 90 slik at forbikjøringsstrekningen ble sikkert dobbelt så lang som den trengte å bli. Må si jeg ble skikkelig irritert på denne bilisten og blåste forbi ham med fult gasspådrag i andre gir og viste ham pekefingeren etterpå.

Vel hjemme i Nittedal viste trip-telleren at vi hadde kjørt nesten 1700 km. En veldig fin tur og jeg tror det blir flere turer sammen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Triumph Street Triple 765RS
Suzuki SV650S

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Henrik (sønn) og Steinar (far) på vestlandstur med MT-125 og Street Triple

Legg inn av gsx750_80 »

Ser jo helt supert ut. Flotte bilder og!
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Henrik (sønn) og Steinar (far) på vestlandstur med MT-125 og Street Triple

Legg inn av AJ »

Skikkelig trivelig lesning og gode bilder som gjør at man gjerne kunne tenke seg å legge ut på tur med en gang etter å ha å lest turreferatet :) .

Også må jeg få nevnt at dette referatet er den første far og sønn turrapporten jeg kan huske å ha lest her på MCsiden.no.
Det synes jeg er veldig hyggelig!
Jeg vil tro at det for deg, Reodor gir en ekstra dimensjon og dobbelt glede når MC-interessen kan deles med sønnen på denne måten.

Takk for at du deler slike øyeblikk og opplevelse med oss :thumleft .

PS: Sønnen din er registrert bruker her inne, eller?
Hvis ikke må du gjerne overbevise ham om at han bør bli det... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Henrik (sønn) og Steinar (far) på vestlandstur med MT-125 og Street Triple

Legg inn av kjellv »

Utrolig bra reportasje og flotte bilder. :thumleft
Du verden så kjekt det må være på langtur sammen med sønn eller datter med egen sykkel. Mine to sønner viser ingen som helst interesse for slikt, så dette kommer jeg nok aldri til å oppleve.

Vi hadde forresten et hyggelig besøk på verkstedet i forrige uke av en 17 åring med YZF-R125 som hadde behov for verkstedhjelp. Han hadde kjørt fra Sandnes sammen med en fetter med A2 sykkel. Veldig sprekt gjort synes jeg.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Henrik (sønn) og Steinar (far) på vestlandstur med MT-125 og Street Triple

Legg inn av Sakkle »

Det så jo ut som en knalltur... Jeg må ta meg tid til noe sånnt neste år :P
Sist redigert av Sakkle den 19 jul 2018, 00:28, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Reodor
Innlegg: 54
Registrert: 09 des 2016, 23:23
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS
Sted: Nittedal

Re: Henrik (sønn) og Steinar (far) på vestlandstur med MT-125 og Street Triple

Legg inn av Reodor »

Takk for hyggelige kommentarer. Det var en veldig fint for meg å kunne dele denne interessen og opplevelsen med Henrik og se at han koste seg på tur og kjørte veldig fornuftig. Er utrolig morsomt å se at han har slik glede av å kjøre og at han behersker det så bra. Han har allerede kjørt over 10.000 kilometer fra han fikk førerkort i slutten av august så dette er noe han virkelig liker.
Svingteknikk.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Triumph Street Triple 765RS
Suzuki SV650S

Svar