AJ og frue på oval MC-helg i Sør-Sverige 28. juni til 2. juli 2019

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

AJ og frue på oval MC-helg i Sør-Sverige 28. juni til 2. juli 2019

Legg inn av AJ »

I motsetning til fruen i huset kan jeg bevilge meg 'hur lång semester som helst' innen rimelighetens grenser hva gjelder både tid og økonomi.
Hun derimot, må ta hensyn til arbeidsgiverens tilmålte ferieuker og avspasseringsdager.
Ovalhelga fredag 28. juni til tirsdag 2. juli sto ledig og da ble det tur dit jeg lenge hadde lyst til å reise, nemlig langs det meste av kysten i Sør-Sverige.
Ikke akkurat noen svingom i alpelandskap, men med flott natur, helt greie veier og faktisk også noen strekninger som bød opp til svingvals med KTM'en. Bl.a. en artig svingete og kupert veistubb sør for Perstorp på vei mot Ystad. Det samme på veien ned til første overnattingssted, Vindön Camping (http://vindonscamping.se/):
Vindön4.jpg
Vindön3.JPG
Vindön2.JPG
Vindön.JPG
Bilder fra Vindön

Men før man kommer dit velger man innlandsvegen Den Blå Grønne veien fra Halden fra Fredriksten festning.
En riktig fin MC-vei, som absolutt kan anbefales til de som enda ikke har kjørt den!

Første stopp dagen etter var Bohus fästning i Kungälv. Gammel borg med flott beliggenhet. Denne gangen tok vi oss ikke tid til å løse billett for å oppleve severdigheten på nært hold. Stadig varmere vær gjorde at vi valgte en forholdsvis kort stopp før vi fant det best å få fartsvinden til å kjøle oss ned...
Bohus fästning.JPG
På vei sørover til Ystad overnattet vi på Jägersbo Camping, en rolig og helt grei campingplass og romslig hytte med alle fasiliteter (http://www.jagersbocamping.se/).
Kort tur innom Ystad dagen etter med lite liv på en søndag formiddag.
Ferden gikk så videre på en vei som GPS'en gjorde hva den kunne for å unngå å la oss kjøre. TomTom ville helst at vi skulle frese videre på 9:an vekk fra kysten.
Men kartzooming viste oss Östra Kustvägen og det var her vi fant turens absolutte høydepunkt, fiskelandsbyen Kåseberga. En skikkelig fin plass med mange spisesteder og severdigheter, som vi ikke tok oss tid til å sjekke ut nærmere denne gangen. Men Kåseberga er et sted vi svært gjerne kommer tilbake til og blir værende et par dager.
Et sted det virkelig er verd å stikke innom! Gratis MC-parkering var det også, mens bilistene pent måtte finne seg å stå i kø foran parkeringsautomaten mens unge parkeringsvakter fulgte med på at alt gikk riktig for seg. Det kom stadig flere MC-folk mens vi var i koselige Kåseberga:
Kåseberga9.jpg
Kåseberga2.JPG
IMG_20190630_120542.jpg
Skuffet over å ikke bli bedt med på MC-tur av MC-folka som stakk innom Kåseberga?
Kåseberga fiskemeny.jpg
Kåseberga5.JPG
Kåseberga3.JPG
Herfra gikk ferden videre til Öland, litt kjappere enn hva jeg hadde tenkt siden passasjeren var bregynht å bli litt vel mye plaget av varmen. Dermed gikk vi denne gangen glipp av mye av østkysten på vei til den langstrakte svenske øya.
Vinden hadde også begynt å ta skikkelig tak i det flate landskapet og over den mer enn 6 km. lange Ölandsbroen, som er 41 meter på det høyeste. Her kan jeg love deg at vinden tar brutalt tak i deg når vindkastene er på sitt mest heftige, noe vi opplevde på vei over.
Öland4.jpg
På Öland overnattet vi på et hotell med vennlige og gjestmilde verter i Mörbylånga, som dessverre er et lite sted preget av fraflytting av virksomheter.
Öland2.JPG
Fine rom på Hotell Magasin 1, men kun et lite vindu ut mot gaten så en måtte ut for å nyte solnedgangen...

Ved neste besøk på denne øya blir det å finne et mer livlig sted å tilbringe tiden.
Heller ikke Öland fant vi tid til å utforske nærmere denne gangen, men det lille vi opplevde ga mersmak, så det er ikke utenkelig at det blir en ny tur hit senere, kanskje allerede neste år.

Etter litt for mye kjøring og for få pauser var vi nå begge blitt lit kjøreleie og bestemte oss for å komme oss kjappest mulig hjemover. Det at vi ble kjøreleie hadde mye med den kraftige vinden å gjøre. Den fortsatte å følge oss hele veien sammen med stedvise regnbyger nord-vestover mot Karlstad hvor vi overnattet i kjente og kjære omgivelser på Bomstadbaden Camping, hvor vi våknet til regn på hjemreisedagen.
Bomstad.JPG
Her på Bomstadbaden har vi overnattet flere ganger tidligere i en av disse hyttene, som holde høy standard i forhold til de fleste på andre campingplasser.

Ikke mye, heldigvis. Men nå opplevde vi også tydelig at temperaturen hadde sunket til halve av hva vi opplevde på det meste, fra 34 til under 15 flere steder.
Så ja, vi så fram til å komme hjem igjen og etter å ha landet her ble vi etter hvert enige om at det tross alt hadde vært en fin tur selv om det ble litt syting fra oss begge av forskjellige grunner underveis.
Men slik er det å være på tur. Det beste øyeblikkene er bortimot magiske og de traurige gjør at man nesten angret bittert på at man tok turen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar