7.000 kilometer på 7 dager

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av AJ »

Som åpenbart veldig Moto Guzzi interessert tidligere i hvert fall , etter vårt artige møte på Shell, Roa for mange år siden da jeg kom kjørende med med min hvite Stelvio, lurer jeg litt på om du har vurdert å gå til anskaffelse av en Moto Guzzi V85 TT?

Har du prøvekjørt denne?
I så fall, hva synes du?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Chev.
Innlegg: 25
Registrert: 06 okt 2012, 18:36
Motorsykkelen din: -

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Chev. »

Så du husker det? :D - Jeg også! :thumleft

Joda, har prøvekjørt Stelvioen, og likte den godt! Jeg liker Vedlig godt de store Guzzi motorene - sikret av de samme grunnene som de andre som liker dem. Jeg syntes det var mye mer interessant motorkarakter enn på 1150 GSen jeg hadde da. Og møtet med 1200 Sport, som jeg hadde et ar år var fantastisk, spesielt med tanke på motoren - Og jaja, sykkelen er elegant. Effekten kom for høyt oppe i turtallsregisteret for min del. GSen dro i det minste på bakhjulet (spesielt etter 6% reduksjon av bakdrevet), det skjedde aldri med Sport'en for min del. Ikke viktig for meg å løfte forhjulet, men litt grunt lenger ned i registeret liker jeg. Ellers så satt jeg litt for trangt, lavt og for lite oppreist på Sport'en, selv etter at jeg hadde senket fothvilerne. Og stå og kjøre var ikke noe særlig, og da er man nødt til å sakke ned over dumpene. 17 toms forhjul er også litt for te ved kjøring på dårlige veier. I tillegg satt man utsatt til, så det blåste fælt ved hastigheter over 130.

Men sammenlignet med GSen: Hestekrefter, akselerasjon, balanse og kjøreegenskaper var en helt ny og positiv opplevelse for meg. Selv om Guzzien, sammenlignet med sykler som er raske var rimelig tung og sløv. Litt som en avdempet høflig 'gentleman'. Lyden var fin og formene elegante.

Jeg kunne helt sikkert ha trivdes med en Stelvio i stallen! :thumleft - Sammen med en del andre jernhester! :D
Sist redigert av Chev. den 03 okt 2019, 23:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av AJ »

Ok...
Men du unngår ganske elegant å svare på om du har prøvd nye V85 TT... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Chev.
Innlegg: 25
Registrert: 06 okt 2012, 18:36
Motorsykkelen din: -

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Chev. »

:thumleft Sorry, koblet deg til Stelvio'n vettu. Nei, har ikke prøvd V85 TT. Har bare kort prøvesittet, og da fikk jeg inntrykk av at den sagget litt på demperen bak. Men reviewene jeg har sett tyder på noe annet, selv om det kommenteres at dempningen er litt for myk for terrenget (er vel ikke til å unngå). Jeg syns den er pen. Jeg liker den lange rekkevidden, selvsagt den tverrstilte V-motoren. Har hørt kommentert at den ikke har riktig så mye karakter som en 'skikkelig' Guzzi-motor, litt for raffinert. Men jeg tror helt sikker jeg hadde trivdes med den. Prisen er langt over mitt budsjett. Det eneste er at om jeg skulle betalt så mye den koster ny, så har man veldig mange gode sykler å velge mellom om man også inkluderer bruktmarkedet, og da blir det vanskeligere igjen. Ved prøvekjøring ville sjekket ut om jeg kunne komme til å føle at den ville bli litt liten og pinglete. - Ganske sikkert ikke.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av rolf-arne »

Flott tur , opplevelsesrik, mer kjøring enn stille opplevelse, akkurat slik jeg har funnet at det passer meg. Treff gjør at jeg kan ha ro i baken omtrent 3 dager. Så til de som var der takk for pust i bakken på Gullvåg.
Legger planer for neste langtur, og 1. Del blir litt som din , Nordkapp- Tarifa raskest mulig. Og så feriere hjemover. Spørsmål .. hva type dekk , hvor mye igjen etter tur. Hvilken form for overnatting.
Noen plasser med langt mellom bensin ?
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Audi Mannen »

Beundringsverdig. samme rute sørover som jeg har kjørt til Al'fas del pi et par ganger. Men da med bil, takboks og baksetet fullt av unger, 40 km "stau" og diverse. Startet her på møre kysten og har da ca 50 mil lengre tur, men vi bruker 4 dager hver vei. Det du gjør på sykkel der er det bare å ta av seg hatten for.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Chev.
Innlegg: 25
Registrert: 06 okt 2012, 18:36
Motorsykkelen din: -

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Chev. »

Audi Mannen skrev: 11 nov 2019, 12:59Det du gjør på sykkel der er det bare å ta av seg hatten for.
Takk for hyggelige ord! :vs Men, jeg tror faktisk jeg vil si at 4 dager fra Møre til Al'fas med full bil er mye mer imponerende! :thumleft På sykkelen har jeg jo bare meg selv å tenke på og ta meg av. Kjører og stopper når jeg gidder, og sover på bakken ved siden av sykkelen :D

Ganske mye mer omfattende å passe på at alle i bilen har det bra. :roll

Brukeravatar
Chev.
Innlegg: 25
Registrert: 06 okt 2012, 18:36
Motorsykkelen din: -

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Chev. »

rolf-arne skrev: 10 nov 2019, 15:33 Spørsmål .. hva type dekk , hvor mye igjen etter tur. Hvilken form for overnatting.
Noen plasser med langt mellom bensin ?
Jeg hadde ikke mer en 8 dager til rådighet før jeg burde være hjemme igjen, så jeg la opp til å bruke 7 i tilfelle mye av en dag skulle gå bort til problemer av noe slag.

Dekkene var Michelin Sirac, som er en av typene dekkene selges med originalt. Syns de er OK asfalt-dekk. Slites ikke forferdelig fort, og sitter greit, også på vått føre.

Jeg satt ikke av tid til å finne overnattinger (hverken på forhånd eller underveis). Siden jeg ikke hadde så veldig mye tid, (og det skulle tross alt være trivsel og ikke en plikt, selv om hjeg hadde en tidsfrist) tenkte jeg at jeg får bare kjøre så lenge jeg føler for det og kan glede meg over det, enten det er sola eller månen som skinner. Og så la jeg meg bare til å sove når jeg syns det det hadde vært nok kjøring den dagen. Neste morgen var det bare å stoppe et sted jeg kunne få noe som lignet på (en solid) frokost, to sterke kaffe og litt kaldt vann i ansiktet. Så var jeg fornøyd og gledet meg til å fortsette.

Nei, ingen steder der jeg kjørte, at det var langt mellom besninstasjonene. :thumleft

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Geiroe »

La du deg ikke inn på campingplass heller? For over tredve år siden fikk jeg strekk av polisen, da jeg fant en fin plass langs veien å slå opp teltet i Danmark. Det var ikke trygt å ligge der sa de.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Chev.
Innlegg: 25
Registrert: 06 okt 2012, 18:36
Motorsykkelen din: -

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av Chev. »

Husk, jeg kjørte nesten bare på store veier, så det var alltid en stor bensinstasjon med en liten kafeteria/restaurant, og hvor biler, campingbiler og langtsport kan stoppe så førerne får hvile hvor jeg også kunne stoppe. Et par ganger kjørte jeg forbi noe som så ut som et rimelig motell (rett nord for Hannover) eller campingplass (nord for Toulouse), men hver gang ble det slik at jeg bestemte meg for å fortsette litt. Tror ikke jeg så så veldig velstående ut, så var nok ikke et fristende ransobjekt. Og siden bare meg - ingen fare for kvinner og barn. Hadde helt sikkert gjort det kanskje annerledes om jeg ikke hadde vært alene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: 7.000 kilometer på 7 dager

Legg inn av rolf-arne »

Chev. skrev: 15 nov 2019, 23:10 men hver gang ble det slik at jeg bestemte meg for å fortsette litt. Tror ikke jeg så så veldig velstående ut, så var nok ikke et fristende ransobjekt
I det store så finner jeg mange likhetstrekk med hvordan mine turer og tanker har vært for denne sesongen. I hovedprinsippet så slår jeg "leir" så sent og er på veien så tidlig at få eller ingen får registrert at jeg er der. Riggen i år tok 10 min å slå opp og kortere å pakke ned.


men jeg kjenner meg mest igjen med det sitatet jeg tok med , bestemte meg for å fortsette litt til :-k ...og så litt til :scratch ....og så enda litt til --- :[-(
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar