Sommerturen 2021

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Sommerturen 2021

Legg inn av xses »

Ble ingen innlegg underveis så et referat her blir det. (EDIT: sliter med link direkte til bilder så lagde en mappe og linker til den med noen bilder her -> https://sikkerlagring.elkjop.no/share/mnqn7kfrpu5o så skal jeg se om jeg får til bildene inn i innlegget senere)
Turen varte fra Mandag til Søndag, kjørte minst mulig av de "store" veiene, men innimellom måtte de til.

Dag 1 Mandag.
Råholt - Hurdal - Minneåsen - Bakveier til Lillehammer - Venabygdsfjellet - Folldal - Tynset
Dro fra Råholt i 9-tiden, med store deler av gjengen, vi plukket opp 3 stk i Hurdal, derav to stk med 125ccm og "L" på ryggen, ved annkomst Tynset var vi totalt 10, som vi skulle være resten av tiden. Ikke veldig mye spennende på denne dagen annet at det var KØ fra Lillehammer og et stykke opp i dalen, venabygdsfjellet, Atndalen er jo nydelig å kjøre. Været var greit, men det ble kaldt utover kvelden da jeg kjørte med en kevlar jeans. Denne dagen ble det mange stopp, mye kaffe og skravling, vi var ikke fremme på Tynset før 21tiden.
Sykkel med oppakning
Bilde
Bilde

Dag 2 Tirsdag.
Tynset - Røros - Stugudalen - Stjørdal - Hegra
Det regnet litt om natten, så det ble litt varmere bekledning denne dagen. Avreise 10ish da ingen av oss er kjappe opp av senga om morgen, og det tar tid når 10stk skal gjøre sin morgenrutine med alt ifra vask, tannpuss, kaffe og røyk. Dette var mye veier for meg og jeg glemte litt å ta bilder når vi stoppet, men flere av oss har filmet og vi har sendt alle filmene til 1 i turfølget som skal redigere dette sammen. Veldig fine veier idag også med mye fin natur. Vi fant en campingplass ved Hegra, skal sies å dra i fellesferien uten å ha booket plass kan være vanskelig, mer om det senere. Ankomplassen og jeg flekket opp teltet som jeg har hatt i noen år uten å ha brukt det, og det var mindre enn jeg husket... MYE mindre....
Bilde
Bunnduken er kanskje 180cm, teltet er ikke vanntett, og jeg er 186 /m liggeunderlag på 190 sier seg selv at dette ble vått og trangt. Nytt telt måtte til helt klar! Her får jeg igjen for å ikke dobblelt sjekke utstyre. Noen påpekte også at mønsteret på fremdekket også var på minimumsnivå.
Følelsen ble :
Bilde

Dag 3 Onsdag.
Hegra - Steinkjer - (den gyldene omvei) - Orkanger
Joda, første stopp XXL Steinkjer for å få tak i et telt. Gikk for et Nordmarka 3 da jeg liker å ha god plass og har tenkt til å ha med det på en fjelltur senere, andre handlet turmat.
Litt sightseeing ble det også
Bilde
Dag 2 og 3 kjører vi ikke så veldig langt egentlig, vi tar mange og lange pauser, vi kjører med regntøy, ikke fordi det regner så mye men det blåser... kaldt.
Bilde
Stopper hovedsakelig på CircleK stasjoner da 8 av 10 har kaffekopper som kan fylles på her, så jeg kunne nesten lagd en egen tråd om bare CircleK stasjonene på denne ruta. Det hadde vært nais å kjørt denne ruta i fullt solskinn men så heldig var vi ikke, det var overskyet og blåste endel. Det som er overaskende for meg er at disse 2 jentene på lettsykklene holder godt driv og i noen tilfeller kjører fint i fra meg hvis de ønsker, kan jo være at jeg vurderer min sikkerhet litt annerledes en det disse 2 gjør, de var iallefall ingen sinker. De har byttet på å kjøre først, og de har kjørt i midten av turfølget også. Alt godt gjennomført og med god kommunikasjon, 7 av oss var på samme "grid" med Packtalk.
Utpå dagen så må vi finne en plass å være for natten og merker at det er fullt på mange plasser, men noen klarer å grave frem et lite området hvor vi smeller opp 8 telt.
Bilde

Dag 4 Torsdag.
Orkanger - Kristiansand - Bud - Molde (flyby) - Isfjorden
Under kjøring i går ser jeg, og fler at den norske asfalten spiser fordekket mitt, og mønsteret begynner å forsvinner, med mye fuktige/våte veier tar jeg en avgjørelse om at dekket må byttes ikke bare for sikkerhetens skyld på vått føre, men jeg vil sannsyligvis være nede på korden før turen er over, vi såvidt halvveis i turen nå, heldigvis har en i turfølget noen bekjenskaper i området så vi klarer å få tak i en som har dekk, og kan legge om Ringlis Dekksenter som er sånn halveis i ruta fikser biffen, nytt fremdekk på plass og andre gangen jeg skaper "problemer" for reisefølget.
Bilde
Sjekk utstyr før avreise sier jeg bare! Ellers er dette superfine veier å kjøre, Norge er et magisk land og jeg er ALT for dårlig til å ta bilder når vi først stopper. I dag merker vi at vi kjører inn i et turistområdet, alle campingene rundt Åndalsnes er fulle, men han som hjalp oss med å finne dekkverksted vet råd, vi får tilbud om å overnatte ved Klubblokalet til MC Klubben han er med i.
Bilde
Så her slo vi opp telt og fikk i oss mat, samt en hyggelig prat med medlemmene som var til stedet. Moonshine MC i Isfjorden tok oss i mot med åpne armer. Helt herlig.
Nok en dag med mye vind og varierende vær, kjører med regndressen utenpå.
Når det gjelder turmat så fikk jeg en pakke Tactical foodpack med en en pute som skulle ligge i vann for å varme resten av maten. No kjemigreier. I utgangspunktet virket dette som helt knall, men praksisen ble noe annet. Den store posen hvor alt lå i kunne brukes inntil 10ganger. Den kjemiske posen 1 gang. Det virker slik at du legger denne kjemiske posen/padden ned i den store posen og fyller på med vann, opp til en strek som er merket. Så tar du matposen fyller den med 300ml med vann og setter oppi den store posen, iløpet av 3-10 minutter avhengig av hvor kaldt vannet er så begynner det å koke i den store posen, dette skal da varme opp vannet i mat posen. Dette skulle ta ca 20minutter. Så da etter 20 miunutter så smakte jeg på dette, men desverre var det bare lunka så skuffelsen ble stor. det ble også veldig grisete da disse kjemikaliene la fra seg et hvitt stoff i "varmeposen" så dette kommer jeg ikke til å bruke igjen. Smaken på disse tactical posene syns jeg var veldig tam, og det var ingen merking på de om hvor mye vann, annet at det det stod på posen 300ml, men jeg har ikke med meg målebeger på tur, her vinner RealTurmat stort!

Dag 5 Fredag
Isfjorden - Trollstigen - Geiranger - Dønnfoss
Ikke den lengste etappen i dag heller.
4 stk av oss står opp litt ekstra tidlig for å få Trollstigen for oss selv, vi klinker av gårde 0800 men møtes dessverre med TETT tåke litt oppi veien.
Når vi alle sammen kommer oss opp så viser magien seg, vi oppholder oss ganske lenge på platået der i håp om at tåka letter, og det gjorde den.
Det er er ren magi å se fjeltoppene og utsikten rundt kommer frem når tåka gradvis forsvinner. Dette strekket å kjøre her (etter Trollstigen) er absolutt en av mine favoritter.
Bilde
Bilde
Bilde
Et matstopp ved oppkjøringen til Dalsnibba, skulle gjerne kjørt opp der en tur i det som nå var strålende sol, men 250 spenn pr sykkel syns jeg er helt på bærtur, ja de har lagd en veldig fin vei opp der, men halooooooooen da!! 250 SPENN! Skal sies at det var ikke veldig mange biler som kjørte opp der i den stunden vi hadde pause.
Idet vi kommer oss opp på E15 ned mot Otta så er det jo brei veg og langestrekninger så her får vi brukt 5 og 6 giret litt. I strålende sol og varme er det godt å ha litt hastighet for å kjøle seg, helt i motsatt ende av hva det var dagen før, vi har gått fra 10-11 grader til nå 30 grader, og det merkes! Her også er de fleste campingplasser fulle så vi må bare ta det vi fikk og det ble Furuly Camping
Denne smakte ekstra godt i dag:
Bilde
Jeg hadde handlet inn ganske mye nytt utstyr til denne turen, en stor suksess var Helinox Ground Chair denne lå i topboksen og var lett tilgjengelig ved alle stopp, ikke det at jeg satt så mye i den da ungdomen kapret stolen så fort den var oppe.
Bilde

Dag 6 Lørdag.
Furuly Camping - Sognefjellet - Turtagrø - Tindevegen - Gamle Aurlandsvei - Steinbergdalshytta
Over Sognefjellet har jeg kun kjørt i dårlig vær før, så å få Sol og opp mot 25 grader over der var helt fantastisk, jeg digger å kjøre disse fjellovergangene, både pga svingete veier, men også utsikten rundt.
Bilde
Denne dagen er det sikkelig turglede
Som alltid så stoppes det litt i ny og ned, for mat og drikke må jo til.
Bilde
Realturmat har det gått mye av på denne turen.
Tindevegen var også fantastisk morsom å kjøre, det er hårnålsvinger, det går opp og ned, alt man trenger for å kjøre aktivt motorsykkeltur.

Bensinstopp i Øvre Årdal.
Bilde

For camp siste natta så var det ikke så mange campingplasser i nærheten, iallefall så hadde det blitt veldig kort vei hjem så vi velger å fricampe ved Steinbergdalshytta.
Bilde
Bilde
Bilde
Fant en liten tarm hvor vi klarte å klemme sammen teltene mellom kumøkka. Kanskje ikke det beste stedet, men utsikten rundt var upåklagelig, og kuene skjønte at her må de holde seg unna.
Bilde
Bilde


Dag 7 Søndag.
-> Gol - Leira - Dokka - Lygna - Hjem
Har kjørt noen av disse veien før, og dette er jo større veier som blir litt kjedelig å kjøre, som sagt mye transport og endel mer trafikk en det vi har vært vant til, disse lett syklene gjør seg ikke så godt på forbikjøringer i 90-100 km/t.

Oppsumering :
Sjekk utstyr før man drar avgårde, har vært heldig på denne turen både at jeg fikk tak i et telt, og at vi fikk skiftet fram-dekket. 10 stk på tur er gøy, samtidig så tar alt også endel lengre tid, dette visste jeg jo fra turen i 2018 hvor jeg kjørte med samme gjengen. Har enda ikke kjørt mutters aleine så det må jeg få til en gang også. Vært en fin tur med varierende vær, tatt med alt for mye klær, og noe mat kan man kjøpe langs veien, trenger ikke å fylle sykkelen max med mat hvis man vet man skal innom steder hvor man vet det er mulig å få tak i.
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sommerturen 2021

Legg inn av xavi0n »

får ikke opp noen av bildene dine :-(
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sommerturen 2021

Legg inn av AJ »

Fikk opp alle bildene og videosnutten her.
Mange bra og artige bilder :twothumbs: !

Så ut til å være en skikkelig real turgjeng :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sommerturen 2021

Legg inn av dypen »

Flotte bilder, dere er mange på tur da 😊
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sommerturen 2021

Legg inn av Nomade »

AJ skrev: 30 jul 2021, 17:55 Fikk opp alle bildene og videosnutten her.
Mange bra og artige bilder :twothumbs: !

Så ut til å være en skikkelig real turgjeng :crazy: .
Får opp bildene når man går på Elkjøp Cloud linken øverst i innlegget, men ikke bildene som er for søkt linket til ellers i innlegget. Antar forumet ikke godtar hotlinking fra den Elkjøp-tjenesten?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sommerturen 2021

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 30 jul 2021, 18:33
AJ skrev: 30 jul 2021, 17:55 Fikk opp alle bildene og videosnutten her.
Mange bra og artige bilder :twothumbs: !

Så ut til å være en skikkelig real turgjeng :crazy: .
Får opp bildene når man går på Elkjøp Cloud linken øverst i innlegget, men ikke bildene som er for søkt linket til ellers i innlegget. Antar forumet ikke godtar hotlinking fra den Elkjøp-tjenesten?
Godtas nok ikke sålenge de ikke har rett filending, som f.eks. jpg.

For at disse skal godtas må de enten linkes fra f.eks. gratistjenesten postimage.org eller vi vedleggfunksjonen på forumet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar