Driftskvalitet på Triumph

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Sakkle »

Jeg vet ikke helt hva den lenken skal gi meg?

Consumer Reports driver non-profit med forbrukertesting etc. Det er vel og bra det. Jeg etterlyser fremdeles bakgrunnen for tallene. Jeg har ikke en del rundt på nettsiden der og finner ingenting. Hva har de undersøkt? Er det noen typer feil eller reklamasjoner som ikke er med i resultatet? Er tallene basert på forbrukerundersøkelser eller har de spurt forhandlere eller fabrikk? Hvordan er sammenhengen mellom kjørelenge og frekvens av feil? Skyldes noen av feilene feil bruk? Hvor mange sykler et testet? Hvor mange av hvert merke? Hvor er disse solgt? Kan noe av dette ha innvirkning på tallene?

Hint: Svaret er ja


Dette med statistikk og misbruk av denne for å bevise et poeng er noe som ligger mitt hjerte nært, som du kanskje skjønner. Misbruk blir kanskje feil ord, for ofte innser ikke de som refererer til statistikk at den ikke nødvendigvis underbygger det de prøver å si dersom man går den etter i sømmene.

Statistikk er fint det. Men man bør se på den med et kritisk blikk.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Dansekris »

Sakkle skrev: 16 jan 2019, 11:27
Dansekris skrev: 16 jan 2019, 11:14 Tallene lyver ikke, men så har BMW en ganske bred portefølje. Det er så mange andre faktorer som spiller inn at jeg (og majoriteten av de som kjøper ny motorsykkel i Norge) ikke har betenkeligheter med å velge BMW.

F800 GS er kjent for å være en driftsikker adventure-sykkel som kan ta deg verden rundt.
"Tallene lyver ikke" tyder på at du ikke har studert noe særlig statistikk :P
Jeg har faktisk 7,5 studiepoeng i statistikk. Tall lyver ikke, antall rapporterte hendelser er antall rapporterte hendelser. Så kan andre faktorer bidra til å belyse om tallene faktisk gir et realistisk bilde av virkeligheten.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av biker7 »

Hvis jeg skulle ha kjøpt meg en bruktsykkel for ca 70-110,- feks. for litt allsidig bruk, så hadde jeg nok prøvd å få tak i en BMW F800GS til og med 2012mod. Grunnen til ikke nyere enn 2012 er i mine øyne vekt. Disse veier bare 207kg fulltanket (noe som er godkjent til litt mere offroad), mens nyere modeller bare ble tyngre og tyngre.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av nippon81 »

Olav K skrev: 16 jan 2019, 09:41 Men det er relativt langt mellom Triumphforhandlerne her i landet, og tilgang på service (om du ikke gjør alt sånn selv) bør være et argument for/mot en Tiger.
Triumph er veldig strenge på dette, sett i forhold til reklamasjoner og garantier.
Jeg bor i Trøndelag. Det er ingen autoriserte Triumph forhandlere her i dag, men mc-tuning blir autorisert merkeverksted for Triumph i løpet av vinteren.
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av nippon81 »

Dansekris skrev: 16 jan 2019, 10:27 Har du vurdert en BMW F800 GS?
Ja det har jeg. Jeg kjørte opp på en 800gs. God sykkel som er også med i kampen for bli i mitt eie. :P
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Dansekris »

nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:25
Dansekris skrev: 16 jan 2019, 10:27 Har du vurdert en BMW F800 GS?
Ja det har jeg. Jeg kjørte opp på en 800gs. God sykkel som er også med i kampen for bli i mitt eie. :P
Jøss! Aldri kjørt om en kjøreskole som bruker 800GS. 800R derimot er det mange av!

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av nippon81 »

biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:12 Hvis jeg skulle ha kjøpt meg en bruktsykkel for ca 70-110,- feks. for litt allsidig bruk, så hadde jeg nok prøvd å få tak i en BMW F800GS til og med 2012mod. Grunnen til ikke nyere enn 2012 er i mine øyne vekt. Disse veier bare 207kg fulltanket (noe som er godkjent til litt mere offroad), mens nyere modeller bare ble tyngre og tyngre.
Det var et konkret og direkte kjøpe tips. :prf
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av nippon81 »

Bjerknez skrev: 16 jan 2019, 06:53 Tiger 800 er jo mer egnet for grusveier og ulent terreng. De to andre er høyreiste asfalt orienterte sykler.

Men skulle JEG valgt en av de tre syklene du nevner hadde jeg valgt Tracer 900. God pris, lett og selge og den ser også ok ut. :)
OK, men er pusekatta xcx en dårlig asfalt rytter?

Hvor mye utenom asfalt vet jeg ikke enda da jeg aldri har vært på lengere turer enn 200 km :sorry

Men jeg har en 9 åring som har glede med å sitte på med pappaen sin på korte turer. Det er noe som jeg også må ta i betraktning. Har vurdert R1200rt også, men er redd for at den blir klumpete når vi skal utenom allfarvei for å finne teltplass.
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av nippon81 »

Dansekris skrev: 16 jan 2019, 12:28
nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:25
Dansekris skrev: 16 jan 2019, 10:27 Har du vurdert en BMW F800 GS?
Ja det har jeg. Jeg kjørte opp på en 800gs. God sykkel som er også med i kampen for bli i mitt eie. :P
Jøss! Aldri kjørt om en kjøreskole som bruker 800GS. 800R derimot er det mange av!
Orkdal trafikkskole med Gaut Berg i spissen. 700 og 800gs :thumleft
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Dansekris »

Det fårn si. Kult!

Boosterplug og grom potte er en forutsetning på den sykkelen spør du meg.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av biker7 »

nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:29
biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:12 Hvis jeg skulle ha kjøpt meg en bruktsykkel for ca 70-110,- feks. for litt allsidig bruk, så hadde jeg nok prøvd å få tak i en BMW F800GS til og med 2012mod. Grunnen til ikke nyere enn 2012 er i mine øyne vekt. Disse veier bare 207kg fulltanket (noe som er godkjent til litt mere offroad), mens nyere modeller bare ble tyngre og tyngre.
Det var et konkret og direkte kjøpe tips. :prf
OG skulle jeg kjøpt en slik nå, hadde jeg nok ringt til denne karen :thumleft : https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=137364683
Hadde nok da slengt på ei skikkelig bunnplate hvis handel. Muligens litt stiv pris, men på den annen side mer eller
mindre "ny" -12mod. :prf

Og finns som regel litt prutningsmonn ;)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
nippon81
Innlegg: 67
Registrert: 11 mar 2016, 15:22
Motorsykkelen din: 2010 BMW R1200RT

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av nippon81 »

biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:59
nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:29
biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:12 Hvis jeg skulle ha kjøpt meg en bruktsykkel for ca 70-110,- feks. for litt allsidig bruk, så hadde jeg nok prøvd å få tak i en BMW F800GS til og med 2012mod. Grunnen til ikke nyere enn 2012 er i mine øyne vekt. Disse veier bare 207kg fulltanket (noe som er godkjent til litt mere offroad), mens nyere modeller bare ble tyngre og tyngre.
Det var et konkret og direkte kjøpe tips. :prf
OG skulle jeg kjøpt en slik nå, hadde jeg nok ringt til denne karen :thumleft : https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=137364683
Hadde nok da slengt på ei skikkelig bunnplate hvis handel. Muligens litt stiv pris, men på den annen side mer eller
mindre "ny" -12mod. :prf

Og finns som regel litt prutningsmonn ;)
Kjenner du til vedkomne ?
:[-X Dont drink and drive, you may spill your drink :[-X

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av gsx750_80 »

Sakkle skrev: 16 jan 2019, 12:01
"...Jeg vet ikke helt hva den lenken skal gi meg?..."

Du spurte i en tidligere melding om hvor tallene kom fra. Dette var kun en peker til Consumer reports (C. R.), opphavsstedet.
Jeg mener å ha lest at i det minste en av disse undersøkelsene (fra C. R.) som angikk MC, innbefattet et femsifret antall MC.
Tror nok BMW har en stor nok markedsandel til at undersøkelsen gir et rimelig godt bilde av feilhyppigheten.
Det er dessuten undersøkelser av ulike årganger som peker i omtrent samme retning.
Jeg har i alle fall mye mer tiltro til denne undersøkelsen enn til anekdotiske beretninger fra feks BMW-eiere, på slike nettforum.
(Enig i at man skal være kritisk til statistikk. Noe denne undersøkelsen ikke sier noe om, som kunne vært interessant å vite,
er hvor kostbare feilene er. Teller feks feil som er kostbare å utbedre like mye i antall prosent som feil som er lette og rimelige å utbedre?)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Bjerknez »

nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:36
Bjerknez skrev: 16 jan 2019, 06:53 Tiger 800 er jo mer egnet for grusveier og ulent terreng. De to andre er høyreiste asfalt orienterte sykler.

Men skulle JEG valgt en av de tre syklene du nevner hadde jeg valgt Tracer 900. God pris, lett og selge og den ser også ok ut. :)
OK, men er pusekatta xcx en dårlig asfalt rytter?

Hvor mye utenom asfalt vet jeg ikke enda da jeg aldri har vært på lengere turer enn 200 km :sorry

Men jeg har en 9 åring som har glede med å sitte på med pappaen sin på korte turer. Det er noe som jeg også må ta i betraktning. Har vurdert R1200rt også, men er redd for at den blir klumpete når vi skal utenom allfarvei for å finne teltplass.
Jeg har ikke kjørt GS 800 så det vet jeg ikke, men den går for å være mer egnet på grus. Det betyr derimot ikke at den er noe dårligere p åasfalt enn dem andre. Men den koster nok litt mer vil jeg tro. Rett og slett fordi den kanskje er litt mer solid bygget og har utstyr som gjør at dne passer bedre i ulent terreng? Jeg er usikker.

Forskjellen generelt sett er nok at sykler som er beregnet mer for grus etc. har høyere bakkeklaring og blir levert med andre typer dekk(?) etc. Dempere er også kanskje mer påkostet på sykler beregnet på grus og skogsstier.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Driftskvalitet på Triumph

Legg inn av Olav K »

nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:36 OK, men er pusekatta xcx en dårlig asfalt rytter?

Hvor mye utenom asfalt vet jeg ikke enda da jeg aldri har vært på lengere turer enn 200 km :sorry

Men jeg har en 9 åring som har glede med å sitte på med pappaen sin på korte turer. Det er noe som jeg også må ta i betraktning. Har vurdert R1200rt også, men er redd for at den blir klumpete når vi skal utenom allfarvei for å finne teltplass.
Svaret er nei. XCX kan gjøre alt.
Litt større forhjul gjør den bedre på hullete grusveier enn XRens 19 tomms framhjul. Bedre fjæring er også (I mine øyne) et stort pluss.


Det var en test i Bike for noen år siden, (Tiger 800 og GS 800) der "vant" Tigeren.
Sprekere motor og mer utstyr var noen av årsakene.
BMWen fikk skryt for å være litt bedre "offroad".
(Altså dårlige grusveier, ikke kjøring i terrenget)

Uansett hva du velger av disse to vil du bli fornøyd.
Men smilet blir nok ørlite breiere med en Tiger.

Livet er litt bedre på en Triumph.... helt enkelt. :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar