Ombygging til hydraulisk clutch

Med flere og flere veteransykler, særlig fra de japanske produsentene er tiden inne for eget veteransykkel-forum.
Velkommen til alle veteraneiere om å fortelle historier og legge ut bilder!
Svar
VoldemortTTV
Innlegg: 2
Registrert: 28 apr 2020, 14:53
Motorsykkelen din: Suzuki GS650G

Ombygging til hydraulisk clutch

Legg inn av VoldemortTTV »

Hei, er ute etter å bygge om clutchwire til hydraulisk clutch på min Suzuki GS650G.
Skulle gjerne hatt litt råd om korleis dette kan bli gjennomført, eventuelle kit som eksistera (har sjekka ut Magura men den manglar modellen min, men hadde GS750G meinar eg) eller generelle råd :) Setter pris på tilbakemelding :prf

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Legg inn av cannon »

Du finner slavepumpe for ombygging for noen hundrelapper på wish og andre steder. I tillegg må du ha ny hendel med masterpumpe, og en "bremseslange".
Jeg ville definitivt ikke gjort dette. Heller motsatt vei, om det hadde vært tema. Wire er enklere, lettere og billigere.

VoldemortTTV
Innlegg: 2
Registrert: 28 apr 2020, 14:53
Motorsykkelen din: Suzuki GS650G

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Legg inn av VoldemortTTV »

cannon skrev: 28 apr 2020, 18:22 Du finner slavepumpe for ombygging for noen hundrelapper på wish og andre steder. I tillegg må du ha ny hendel med masterpumpe, og en "bremseslange".
Jeg ville definitivt ikke gjort dette. Heller motsatt vei, om det hadde vært tema. Wire er enklere, lettere og billigere.
Har problem med at clutchen er ekstremt tung og muligens forårsake senebetennelse med tid. problemet kan sannsynligvis bli utbedra ved å bytte sliteplate og slitedelar i clutchen, men tenkte at å bygge om clutchen var ein bedre og permanent løysning. :-k

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Legg inn av cannon »

VoldemortTTV skrev: 28 apr 2020, 18:34
cannon skrev: 28 apr 2020, 18:22 Du finner slavepumpe for ombygging for noen hundrelapper på wish og andre steder. I tillegg må du ha ny hendel med masterpumpe, og en "bremseslange".
Jeg ville definitivt ikke gjort dette. Heller motsatt vei, om det hadde vært tema. Wire er enklere, lettere og billigere.
Har problem med at clutchen er ekstremt tung og muligens forårsake senebetennelse med tid. problemet kan sannsynligvis bli utbedra ved å bytte sliteplate og slitedelar i clutchen, men tenkte at å bygge om clutchen var ein bedre og permanent løysning. :-k
Det behovet skjønner jeg. Regner med at du har sjekket wire og smurt den grundig. Hvis den er slitt innvendig så vises det ikke, men den glir tregt, særlig under belastning.
Det er ikke gitt at du får lettere kløtsjtrykk med hydraulisk overføring.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Legg inn av FredrikE24 »

Smør opp eller bytt wire først.

Blir fort tungt når wire er slitt eller er dårlig smurt.
Har wire på Jawa’n. Så fort det er smøring i strømpa er ikke clutchen til å kjenne igjen.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Legg inn av WikingTnT »

cannon skrev: 28 apr 2020, 18:22 Du finner slavepumpe for ombygging for noen hundrelapper på wish og andre steder. I tillegg må du ha ny hendel med masterpumpe, og en "bremseslange".
Jeg ville definitivt ikke gjort dette. Heller motsatt vei, om det hadde vært tema. Wire er enklere, lettere og billigere.
Den skjønner jeg ikke helt ..- billigere ja , koster jo litt med master etc men jeg konverterte til hydraulisk og det er vel en av de modsa jeg er mest fornøyd med. Lettere å engasjere , lite vedlikehold , bedre virkning ( hadde probl med å få sykkelen i fri pga drag ) og slipper å være bekymret for å slite vaier. Hadde aldri byttet tilbake ihvertfall.

Brukeravatar
tordfo
Innlegg: 78
Registrert: 13 jun 2012, 21:53
Motorsykkelen din: Street Twin og 390 Adv
Sted: Skedsmo

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Legg inn av tordfo »

På min Fz6 kunne jeg (og har) bytte til en ca 1cm lengre clutcharm. Gir bedre moment og krever mindre muskelkraft for å trykke inn clutchen. Inspirasjon: http://www.meisterplanet.com/journal/20 ... /img_1225/ og https://600riders.com/threads/clutch-slave-lever.57952/
Mvh.
Tord F

- KTM 390 Adventure
- Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Legg inn av cannon »

WikingTnT skrev: 28 apr 2020, 19:36
cannon skrev: 28 apr 2020, 18:22 Du finner slavepumpe for ombygging for noen hundrelapper på wish og andre steder. I tillegg må du ha ny hendel med masterpumpe, og en "bremseslange".
Jeg ville definitivt ikke gjort dette. Heller motsatt vei, om det hadde vært tema. Wire er enklere, lettere og billigere.
Den skjønner jeg ikke helt ..- billigere ja , koster jo litt med master etc men jeg konverterte til hydraulisk og det er vel en av de modsa jeg er mest fornøyd med. Lettere å engasjere , lite vedlikehold , bedre virkning ( hadde probl med å få sykkelen i fri pga drag ) og slipper å være bekymret for å slite vaier. Hadde aldri byttet tilbake ihvertfall.
Forsåvidt enig, men både/og. Drag blir ikke nødvendigvis borte, kommer an på om master og slave passer perfekt sammen. Vedlikehold av wire er en årlig smørejobb. Aldri lekkasje og aldri slitte pakninger i pumper. Roadside fix er enklere med wire. Regner med at ombygging innebærer at utløsermekanismen/overføringen på motor beholdes som med wire?
Men, hvis ts løser sitt behov så er det jo ingen tvil.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Legg inn av HeHy »

Disse er fantastiske, letter clutchkreftene betydelig. Full length er forresten 2 fingre, mens xl er vanlig lengde, shorty er for 1 finger.
https://www.righteousstuntmetal.com/col ... -rsc-lever
Mye lettere enn å bygge om ;)


Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Legg inn av space-ace »

Er du sikker på at clutchen er riktig justert?

Jeg kjøpte meg en gsxr i vinter hvor clutchen var ekstremt tung. Googlet litt etter hvordan den skal justeres. Etter litt prøving og feiling så ble den meget bra. Smurte også wire med det samme

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Ombygging til hydraulisk clutch

Legg inn av BlåBil »

Kan også bytte til en clutchhendel med kulelager

Svar