Caliper

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Cath
Innlegg: 28
Registrert: 30 sep 2020, 17:28
Motorsykkelen din: Derbi gpr 125, 2011 mod

Caliper

Legg inn av Cath »

Hadde problemer med bremsene forann, da de hang på. Har nå tatt av caliper og delt den for å sjekke tilstand. Inni stempelhullene på caliperen har det kommet noen slitasjespor. Kan dette slipes? Stemplene ser fine ut. Må jeg ha ny caliper?
Har en Derbi GPR 125 4T , 2011 mod.
Noen som eventuelt vet priser på ny? Eventuelt hvor?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Caliper

Legg inn av rolf-arne »

Den slitasjen ser for meg ut som for mye - og sliping er ikke en løsning - det vil bare gjøre slitasjen større fordi stemplet får enda mere slakk til å tilte og skrape enda hardere.

Jeg ville ha gått for ny kaliper - og så ville jeg ha skiftet bremsevæske oftere siden det ser ut til at det også er annen korrosjon inne i kaliperen.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Caliper

Legg inn av rolf-arne »

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Norsense
Innlegg: 82
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Sted: Arendal

Re: Caliper

Legg inn av Norsense »

Det er veldig vanskelig å se ut fra bilder hvor dype slike spor er, men jeg synes de ser ut til å være i dypeste laget til å hone vekk.

Cath
Innlegg: 28
Registrert: 30 sep 2020, 17:28
Motorsykkelen din: Derbi gpr 125, 2011 mod

Re: Caliper

Legg inn av Cath »

Ok, takker for svar!
Noen som vet om man er avhengig av original caliper, eller om feks brembo har noe tilsvarende?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Caliper

Legg inn av mekkern »

De sporene kommer fra forsøk på å klemme stemplene skakt inn.. og ser for dype ut til å pusse..

hvis du finner noe med samme diameter på stempler og innfestning kan det hende de kan brukes-et tips er andre sykler som bruker samme klosser, selv om dette IKKE er sikkert at passer på din sykkel så er det en mulighet å lete/sjekke ut hvis det ikke kan finnes "original".
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Caliper

Legg inn av Lauri »

Gammel tråd, men jeg ville svart at skrapespor i en sylindervegg har null å si. Sylinderveggens tilstand har tilnærmet ingenting å si for bremsevirkning. I sylinderveggen sitter det spor for tettering/«firkantring». Tetteringen sammen med et lytefritt stempel (ingen grader eller rust i stempelets chrom) sørger for optimal virkning i calipperet.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Caliper

Legg inn av Lauri »

Lauri skrev: 13 jul 2022, 23:24 Gammel tråd, men jeg ville svart at skrapespor i en sylindervegg har null å si. Sylinderveggens tilstand har tilnærmet ingenting å si for bremsevirkning. I sylinderveggen sitter det spor for tettering/«firkantring». Tetteringen sammen med et lytefritt stempel (ingen grader eller rust i stempelets chrom) sørger for optimal virkning i calipperet.
BTW… jeg vet jo ikke om det var «hakket» i sylinderveggen som gjorde at bremsene hang 🧐 Da blir med ett sylinderveggen interessant 👍
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar