MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Legg inn av AJ »

Det er kommet et brukerønske om egen tråd eller eget forum for "gjør-det-selv" innlegg.
Nå finnes det allerede en del poster her inne med nettopp nyttig "gjør-det selv", eller "Do-It-Yourself"-tips som det heter på nynorsk...

Likevel synes vi idéen er såpass god at vi likesågodt oppretter et underforum til "Verkstedet..." forum hvor MCsiden.no brukerne kan legge inn sine arbeidsanvisninger på forskjellige ting de gjør med MC'en. Til glede og nytte for andre som står overfor det samme.
Helst med foto, selvfølgelig. Bilder er alltid til stor hjelp på hvordan jobben gjøres.
Så værsågo', her er MCsidens "Gjør-det-selv" forum! Alt fra det enkle til det mer kompliserte er velkommen her.

Så vil vi i forumteamet prøve å finne fram gode anvisninger som allerede er postet på forumet i andre tråder og legge en link til disse i denne første tråden.
Hvor mange dette blir er veldig usikkert siden vi ikke kommer til å sette av tid spesielt til å finne de gamle trådene. Men om vi tilfeldigvis kommer over noen som passer her i forumet, så legger vi inn en link.
Det samme kan dere som brukere gjøre. Finner dere poster og tråder i forumet som dere mener passer i det nye DIY-forumet, vil vi gjerne at dere gir oss beskjed.

Et eksempel på "gjør-det-selv" er denne som jeg selv kom med for noen år siden:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=6069#p6069

Siden det er gått noen år siden dette viser det seg at noen av linkene jeg viser til i innlegget, ikke lenger fungerer. Årsaken er nok at butikkene jeg handlet fra er lagt ned...
Men det behøver ikke bety at produktene jeg brukte er ute av markedet. Et søk på nettet vil fort gi svar på om disse fortsatt er tilgjengelige eller ikke.

Andre eldre DIY-tråder- og innlegg, som fortsatt er relevante vil bli lagt til her i dette første innlegget.
Og husk: tips oss hvis du kommer over noen som du mener passer her inne.

NB!
Et lite tips når dere legger inn innlegg i forumet; husk å gi innlegget en god og beskrivende overskrift.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Legg inn av KevinmsR6 »

AJ skrev:Det er kommet et brukerønske om egen tråd eller eget forum for "gjør-det-selv" innlegg.
Nå finnes det allerede en del poster her inne med nettopp nyttig "gjør-det selv", eller "Do-It-Yourself"-tips som det heter på nynorsk...

Likevel synes vi idéen er såpass god at vi likesågodt oppretter et underforum til "Verkstedet..." forum hvor MCsiden.no brukerne kan legge inn sine arbeidsanvisninger på forskjellige ting de gjør med MC'en. Til glede og nytte for andre som står overfor det samme.
Helst med foto, selvfølgelig. Bilder er alltid til stor hjelp på hvordan jobben gjøres.
Så værsågo', her er MCsidens "Gjør-det-selv" forum! Alt fra det enkle til det mer kompliserte er velkommen her.

Så vil vi i forumteamet prøve å finne fram gode anvisninger som allerede er postet på forumet i andre tråder og legge en link til disse i denne første tråden.
Hvor mange dette blir er veldig usikkert siden vi ikke kommer til å sette av tid spesielt til å finne de gamle trådene. Men om vi tilfeldigvis kommer over noen som passer her i forumet, så legger vi inn en link.
Det samme kan dere som brukere gjøre. Finner dere poster og tråder i forumet som dere mener passer i det nye DIY-forumet, vil vi gjerne at dere gir oss beskjed.

Et eksempel på "gjør-det-selv" er denne som jeg selv kom med for noen år siden:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=6069#p6069

Siden det er gått noen år siden dette viser det seg at noen av linkene jeg viser til i innlegget, ikke lenger fungerer. Årsaken er nok at butikkene jeg handlet fra er lagt ned...
Men det behøver ikke bety at produktene jeg brukte er ute av markedet. Et søk på nettet vil fort gi svar på om disse fortsatt er tilgjengelige eller ikke.

Andre eldre DIY-tråder- og innlegg, som fortsatt er relevante vil bli lagt til her i dette første innlegget.
Og husk: tips oss hvis du kommer over noen som du mener passer her inne.

NB!
Et lite tips når dere legger inn innlegg i forumet; husk å gi innlegget en god og beskrivende overskrift.


Veldig bra AJ :) dette blir knall i padden :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Legg inn av KiMedic »

:twothumbs: :twothumbs: Supert AJ!

Tenk at en stakkars fersking skulle få ønske sitt oppfylt! :redface

Tusen takk! Dette forumet kicksASS på alle måter! Ikke bare får man gode svar, man blir også hørt og tatt på alvor! :D :D

Har allerede et par DIY jeg har spart på i vente av hva som skjedde med forslaget! :P
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Legg inn av KiMedic »

Da har jeg postet min første DIY innlegg. Det kunne blitt bedre, men øvelse gjør mester! Håper det ikke ble for mye rot..ønsker tilbakemelding på ting som kan endres eller skrives bedre/mer forståelig.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Legg inn av AJ »

KiMedic skrev:Da har jeg postet min første DIY innlegg. Det kunne blitt bedre, men øvelse gjør mester! Håper det ikke ble for mye rot..ønsker tilbakemelding på ting som kan endres eller skrives bedre/mer forståelig.
Kan ikke skjønne annet enn at dette var en veldig god start :thumleft !
God bilder og godt forståelig tekst.
Såpass bra at til og med jeg fristes til å prøve på KTM'en min.
Og jeg er ikke den som skrur mest på sykker'n, for å si det sånn... :confused :8-[

:redface
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KiMedic
Innlegg: 188
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: Jakter ny..
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev:
KiMedic skrev:Da har jeg postet min første DIY innlegg. Det kunne blitt bedre, men øvelse gjør mester! Håper det ikke ble for mye rot..ønsker tilbakemelding på ting som kan endres eller skrives bedre/mer forståelig.
Kan ikke skjønne annet enn at dette var en veldig god start :thumleft !
God bilder og godt forståelig tekst.
Såpass bra at til og med jeg fristes til å prøve på KTM'en min.
Og jeg er ikke den som skrur mest på sykker'n, for å si det sånn... :confused :8-[

:redface
Så hyggelig å høre! Morsomt hvis dette kan inspirere til mer skruing blant andre. Noen ting kan man spare ufattelig mye penger på å fikse selv. Jeg sparte 400kr på å levere hjulet som skulle dekkes om selv. tiden jeg brukte på å fjerne hjulet var 10 min ink. lesing i manual.

Nå driver jeg å monterer ny skiltholder og led blinklys. Nå kom jeg til det punktet hvor jeg må rote med kabler og elektronikk :scratch Men med god tid å litt googling så skal vel dette også ende opp som en brukbar "gjør det selv" forklaring.

Å jeg syns du bare skal prøve deg på det hjulet! Det verste som skjer er at du ikke får det til! :crazy:
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Legg inn av Fsva »

KiMedic skrev: Det verste som skjer er at du ikke får det til! :crazy:
:knegg

Flott DIY-inlegg, oversiktlig og godt forklart :prf Metoden fungerer på de aller fleste motorsykler og kan være til god hjelp for mange :)

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Legg inn av Viffern94 »

Skal gå igang med overhaling/bytte av motor på min Honda VFR 800 2001mod
Var på en søndagstur da det plutselig smalt, jeg røykla halve Trondheim før jeg fikk stoppet.

Har aldri mekket noe særlig på sykkel før, så dette blir spennende- spesielt når verkstedet skulle ha 10000 for å ta ut motoren.

Er det en spesiell framgangsmåte for å gjøre en slik jobb, eller er det bare rett frem? Må selvfølgelig tømme ut olja som er igjen,frostvæske å sånn stæsj :)
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Legg inn av SverreOlsen »

Tømme for alle væsker, bokser som er meket hvor alle bolter muttrer osv hørrer til, bilder av hvor slangene går samt labelmaker er veldi kjekt der en skriver hva dem forskjellige kobblingene hører til samt slanger. Det værste er når en skal sette den nye inn og står igjen med 4-5 slanger og koblinger en ikke vett kor skal. Ta seg god tid å demontere så er jobben å montere inn ny 100 ganger lettere.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Legg inn av ejs »

Skaff deg MC fabrikantens verkstedhandbok, der er det bilder, tegninger og sprengskisser, og allt er mye lettere å skjønne.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Legg inn av Viffern94 »

Takk for svar :twothumbs:
Skal passe på at organiseringen er 100%, satser på at jeg finner feilen i motoren, hvis ikke er iallfall timene som må brukes på verksted kortet ned drastisk :)
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Legg inn av Viffern94 »

ejs skrev:Skaff deg MC fabrikantens verkstedhandbok, der er det bilder, tegninger og sprengskisser, og allt er mye lettere å skjønne.
Takk for tipset, har akkurat fått Haynes servicebok i posten-får se om den er grundig nok. Kjøper nok MC fabrikanten sin også så er jeg safe
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Legg inn av Jompa »

AJ skrev:Det er kommet et brukerønske om egen tråd eller eget forum for "gjør-det-selv" innlegg.
Nå finnes det allerede en del poster her inne med nettopp nyttig "gjør-det selv", eller "Do-It-Yourself"-tips som det heter på nynorsk...

Likevel synes vi idéen er såpass god at vi likesågodt oppretter et underforum til "Verkstedet..." forum hvor MCsiden.no brukerne kan legge inn sine arbeidsanvisninger på forskjellige ting de gjør med MC'en. Til glede og nytte for andre som står overfor det samme.
Helst med foto, selvfølgelig. Bilder er alltid til stor hjelp på hvordan jobben gjøres.
Så værsågo', her er MCsidens "Gjør-det-selv" forum! Alt fra det enkle til det mer kompliserte er velkommen her.

Så vil vi i forumteamet prøve å finne fram gode anvisninger som allerede er postet på forumet i andre tråder og legge en link til disse i denne første tråden.
Hvor mange dette blir er veldig usikkert siden vi ikke kommer til å sette av tid spesielt til å finne de gamle trådene. Men om vi tilfeldigvis kommer over noen som passer her i forumet, så legger vi inn en link.
Det samme kan dere som brukere gjøre. Finner dere poster og tråder i forumet som dere mener passer i det nye DIY-forumet, vil vi gjerne at dere gir oss beskjed.

Et eksempel på "gjør-det-selv" er denne som jeg selv kom med for noen år siden:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=6069#p6069

Siden det er gått noen år siden dette viser det seg at noen av linkene jeg viser til i innlegget, ikke lenger fungerer. Årsaken er nok at butikkene jeg handlet fra er lagt ned...
Men det behøver ikke bety at produktene jeg brukte er ute av markedet. Et søk på nettet vil fort gi svar på om disse fortsatt er tilgjengelige eller ikke.

Andre eldre DIY-tråder- og innlegg, som fortsatt er relevante vil bli lagt til her i dette første innlegget.
Og husk: tips oss hvis du kommer over noen som du mener passer her inne.

NB!
Et lite tips når dere legger inn innlegg i forumet; husk å gi innlegget en god og beskrivende overskrift.

Tar frem dette første innlegget i DIY-forumet.
Meninga med dette forumet er at vi bidrar med forklaring, med bilder og tekst, på hvordan ting gjøres.
Spørsmål stilles i det "vanlige" verkstedforumet.
L
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: MCsidens "Gjør-det-selv"-forum!

Legg inn av The Cowboy »

Jompa skrev:Tar frem dette første innlegget i DIY-forumet.
Meninga med dette forumet er at vi bidrar med forklaring, med bilder og tekst, på hvordan ting gjøres.
Spørsmål stilles i det "vanlige" verkstedforumet.
L
Mulig jeg spør dumt, mest siden jeg nettopp la ut en slik spørre tråd selv men..
Er det ikke bedre att man spør om DIY spørsmål PÅ DIY forumet, så kan man heller spørre om verksted relaterte saker på det vanlige forumet?

Tenker da på typ "bør dette fikses på verksted, eller kan jeg gjøre det selv?" på vanlig forum, og "dette tror jeg er feil, hvordan fikser jeg det?" på DIY..

Bare en tanke :)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Svar