Aux strøm

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Almeland
Innlegg: 20
Registrert: 05 aug 2016, 19:07
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008

Re: Aux strøm

Legg inn av Almeland »

Ah, skjønner. Men jeg har en kombinert sikringsholder og minusskinne, denne: https://www.maritim.no/sikringsholder-i ... -sikringer
Greit å jorde denne rett fra batteri, så er det ferdig for alle fremtidige kurser.
Så er det bare å koble til tilleggsutstyr, sette rød på en plusskontakt og inn egnet sikring for dette tilbehøret, og sette sort på ledig minusterminal i samme boks.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Aux strøm

Legg inn av haakeik »

Almeland skrev:Ah, skjønner. Men jeg har en kombinert sikringsholder og minusskinne, denne: https://www.maritim.no/sikringsholder-i ... -sikringer
Greit å jorde denne rett fra batteri, så er det ferdig for alle fremtidige kurser.
Så er det bare å koble til tilleggsutstyr, sette rød på en plusskontakt og inn egnet sikring for dette tilbehøret, og sette sort på ledig minusterminal i samme boks.

Dette ser bra ut :thumleft

ZZR-Erling

Re: Aux strøm

Legg inn av ZZR-Erling »

xses skrev:
Almeland skrev:Laget koblingsskjema. Ser dette greit ut?
Med mine øyne ser det veldig bra ut. Det går også å kjøre "sort" styrestrøm også tilbake på batteriet. (iallefall slik jeg gjordet det, med akkurat samme rele)
?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Aux strøm

Legg inn av ejs »

ZZR-Erling skrev:
xses skrev:
Almeland skrev:Laget koblingsskjema. Ser dette greit ut?
Med mine øyne ser det veldig bra ut. Det går også å kjøre "sort" styrestrøm også tilbake på batteriet. (iallefall slik jeg gjordet det, med akkurat samme rele)
?
Skjønner spørsmålstegnet ditt. :knegg
Er ikke vanlig å legge nye minus/jordledninger tibake til batteriet.
Hele ramma med motor er minus/jordledning. Finn bare nærmeste bolt å feste jord/minus.
:thumleft
If it ain't broke, I'll break it.

Almeland
Innlegg: 20
Registrert: 05 aug 2016, 19:07
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008

Re: Aux strøm

Legg inn av Almeland »

Siste frågan; Hva er fornuftig "hovedsikring" å sette i rett etter batteriet? Den må jo nødvendigvis være større enn sikringene til tilbehøret? Ledning med sikringsholder fra ex biltema har 30A som maksimal sikring. Det er korte kabelstrekk +/- 0,5 meter, så belastning på ledningene blir vel ikke noe problem. Trygt eller unødvendig å sette inn 30A?

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Sted: Råholt

Re: RE: Re: Aux strøm

Legg inn av xses »

ejs skrev:
ZZR-Erling skrev:
xses skrev:
Almeland skrev:Laget koblingsskjema. Ser dette greit ut?
Med mine øyne ser det veldig bra ut. Det går også å kjøre "sort" styrestrøm også tilbake på batteriet. (iallefall slik jeg gjordet det, med akkurat samme rele)
?
Skjønner spørsmålstegnet ditt. :knegg
Er ikke vanlig å legge nye minus/jordledninger tibake til batteriet.
Hele ramma med motor er minus/jordledning. Finn bare nærmeste bolt å feste jord/minus.
:thumleft
Ser den. Men batteriet var nærmest. :)

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Aux strøm

Legg inn av ejs »

Almeland skrev:Siste frågan; Hva er fornuftig "hovedsikring" å sette i rett etter batteriet? Den må jo nødvendigvis være større enn sikringene til tilbehøret? Ledning med sikringsholder fra ex biltema har 30A som maksimal sikring. Det er korte kabelstrekk +/- 0,5 meter, så belastning på ledningene blir vel ikke noe problem. Trygt eller unødvendig å sette inn 30A?
Jeg ville satt sikring på max 5-6 ampere pr.kadratmilimeter kabel.
Er kabelen bare en liten stubb, ville jeg bare isolert den ekstra med tape og skippa hele sikringa..... :-k
If it ain't broke, I'll break it.

ZZR-Erling

Re: Aux strøm

Legg inn av ZZR-Erling »

ejs skrev:
ZZR-Erling skrev:
xses skrev:
Almeland skrev:Laget koblingsskjema. Ser dette greit ut?
Med mine øyne ser det veldig bra ut. Det går også å kjøre "sort" styrestrøm også tilbake på batteriet. (iallefall slik jeg gjordet det, med akkurat samme rele)
?
Skjønner spørsmålstegnet ditt. :knegg
Er ikke vanlig å legge nye minus/jordledninger tibake til batteriet.
Hele ramma med motor er minus/jordledning. Finn bare nærmeste bolt å feste jord/minus.
:thumleft
Det jeg ikke skjønner er "sort styrestrøm" tilbake til batteriet.
Styrestrøm tolker jeg til å være den som vipper releet, her fra baklyset.

Almeland
Innlegg: 20
Registrert: 05 aug 2016, 19:07
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008

Re: Aux strøm

Legg inn av Almeland »

Antar han mener å legge jord fra releet tilbake til batteriet i stedet forå legge den til en egen minusskinne for tilbehør. :-)

ZZR-Erling

Re: Aux strøm

Legg inn av ZZR-Erling »

Du bør legge jord fra batteriet, eller samme jordpunkt dom dette. Det er ikke sikkert det blir bra med ulike jordpunkt.

Almeland
Innlegg: 20
Registrert: 05 aug 2016, 19:07
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008

Re: Aux strøm

Legg inn av Almeland »

Update: Da er alt koblet med rele, styrestrøm fra baklyset og kombinert sikringsboks/minuskinne montert. Funker som bare juling :-) Takk for tips og veiledning folkens.

Rune

Svar