Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1140
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Dansekris » 15 aug 2016, 00:04

Hei. (dette har sikkert blitt tatt opp før, men jeg fant ingen relevante tråder å kapre)

Nå er det straks påtide å ta mitt første oljeskift. Jeg har, etter mange videoer på Youtube, skjønt at det er en enkel affære.

Men, har det egentlig noe å si hvilken olje jeg velger? Forrige eier har brukt en Motul-olje, og jeg har kjøpt tilsvarende for å etterfylle.

Har det noe for seg å kjøpe en dyrere olje? Bør jeg gå for et Honda eller et ettermarkeds-oljefilter?
Swinger/Songwriter

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
MC: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av 929rr » 15 aug 2016, 00:27

Motul er bra. Når det gjelder oljefilter- ok med både orginalt og kjente merker eftermarked ( snell, hi-flo osv)
Min tanke er at det er viktigere og bytte ofte en og kjøpe de dyreste oljene og filterene.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4674
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av ZZR-Erling » 15 aug 2016, 06:36

Det viktigste er at den har korekt JASO og API klasse.
Oljefilter....jeg velger alltid orginalt der.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 685
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
MC: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Fsva » 24 sep 2016, 18:54

Jeg tenkte å bytte olje på Triumphen og har vært på handletur.

Jeg kjøpte Motorex 10w-40 delsynt spec. JASO MA, API SL (SL er et par hakk bedre enn SH) og tenkte at det er bra nok inntill neste service om 5000km.

Manualen sier
Delsynt 10w-40 eller helsynt 10w-50
Krav: JASO MA og API SH(eller høyere)

Ved forrige oljeskift ble det fylt på med Motorex 10w-50 helsynt og jeg har alltid etterfylt med Castrol 10w-50 ved behov.

Sitter nå og føler meg gjerrig og lurer på om jeg skal reise tilbake å bytte til helsynt :-k Hva mener dere? Er det stor forskjell på del- og helsynt. olje for gatebruk? Er kun det beste godt nok?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 584
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
MC: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Geiroe » 24 sep 2016, 19:01

Tror ikke du skal bekymre deg over valget, det holder jo specen så da er det vel bra nok.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 584
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
MC: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Geiroe » 24 sep 2016, 19:24

Dansekris skrev:Hei. (dette har sikkert blitt tatt opp før, men jeg fant ingen relevante tråder å kapre)

Nå er det straks påtide å ta mitt første oljeskift. Jeg har, etter mange videoer på Youtube, skjønt at det er en enkel affære.

Men, har det egentlig noe å si hvilken olje jeg velger? Forrige eier har brukt en Motul-olje, og jeg har kjøpt tilsvarende for å etterfylle.

Har det noe for seg å kjøpe en dyrere olje? Bør jeg gå for et Honda eller et ettermarkeds-oljefilter?
Motul er vel en av de bedre oljene, uten at jeg vet hvilken du har kjøpt. Jeg kjøper selv Motul 5100 delsynt til min, selv om jeg kanskje ikke trenger det, og det lille jeg vil spare på å ikke kjøpe orginalt Honda filter, har jeg vel strengt tatt råd til. Når du skifter olje og filter, husk å smør olje på gummipakningen til filteret, så det ikke suger seg så godt fast, og ikke skru bånnpluggen for godt til, slik at du tar gjengene, se moment.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1313
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
MC: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Kjellrf » 24 sep 2016, 20:38

Man skal bytte pakningen på bunnpluggen hver gang man bytter olje, for å forhindre å skade gjengene i bunnpanna. Pakningen fjærer når den er ny, og sparer gjengene. Det gjør den ikke neste gang. Og bruk helst aluminiumsskive/pakning.

Motul 5100 er en olje som jeg og mange andre har god erfaring med, bl.a. på girkasser. Honda (og andre) har hatt endel girkasser som hadde lett for å klonke/slå når man satte sykkelen i gir, dette blei ofte sterkt redusert/borte ved bruk av 5100.

Ellers er det generelt viktig å bruke foreskrevet viskositet, da fungerer smøresystemet i motoren best/slik som planlagt.

Hornet 600 har ingen kjente oljerelaterte problemer, så delsyntetisk vil fungere meget bra.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
MC: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Zettexx » 24 sep 2016, 21:18

I 3 generasjoner har vi vært opptatt av pljen, filter og skift.

Kjøp det beste og drit i resten.... Oversatt, ved å benytte od olje, bytte filter hver gang, så kan du glemme motorproblemer. Klart en forenkling, men det har ikke vært motorhavari i familien siden krigens dager. Med et unntak....jeg vraket en boblemotor. 1200 motoren tålte ikke 130km/t i utforbakke.....selv med god olje.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4674
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av ZZR-Erling » 24 sep 2016, 21:49

Appropo havari og problemer...kjør alltid motor rolig inntil den er varm!
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1313
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
MC: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Kjellrf » 24 sep 2016, 22:12

Spaghettiræser skrev:I 3 generasjoner har vi vært opptatt av pljen, filter og skift.

Kjøp det beste og drit i resten.... Oversatt, ved å benytte od olje, bytte filter hver gang, så kan du glemme motorproblemer. Klart en forenkling, men det har ikke vært motorhavari i familien siden krigens dager. Med et unntak....jeg vraket en boblemotor. 1200 motoren tålte ikke 130km/t i utforbakke.....selv med god olje.
Jo....

Bilde

Går enda, denne 1200'en med 30 hk :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 685
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
MC: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Fsva » 24 sep 2016, 23:06

Hadde allerede ordnet meg ny kobberskive, men ser nå at Triumph bruker aluminiumskiver på Street Triple. Kan vel være for å unngå galvanisk korrosjon av bunnpannen i aluminium som kan oppstå ved bruk av kobberskive.

Dropper oljeskift i helgen og da kan jeg like gjerne bytte til helsynt. olje på mandag. Føles i hvert fall riktig, hehe :roll

Takker for svar, alle sammen :) Lærer noe nytt hver dag.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1140
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Dansekris » 25 sep 2016, 03:26

Kjellrf skrev:Man skal bytte pakningen på bunnpluggen hver gang man bytter olje, for å forhindre å skade gjengene i bunnpanna. Pakningen fjærer når den er ny, og sparer gjengene. Det gjør den ikke neste gang. Og bruk helst aluminiumsskive/pakning.

Motul 5100 er en olje som jeg og mange andre har god erfaring med, bl.a. på girkasser. Honda (og andre) har hatt endel girkasser som hadde lett for å klonke/slå når man satte sykkelen i gir, dette blei ofte sterkt redusert/borte ved bruk av 5100.

Ellers er det generelt viktig å bruke foreskrevet viskositet, da fungerer smøresystemet i motoren best/slik som planlagt.

Hornet 600 har ingen kjente oljerelaterte problemer, så delsyntetisk vil fungere meget bra.
Det ble en Motul 5100. Dette var samme olja som var i sykkelen fra før. Den klonker fortsatt i gir, men dette har jeg forstått er en kjent sak når det gjelder Honda-sykler.

Det jeg derimot ikke gjorde var å bytte pakning på bunnpluggen. Det var egentlig noe jeg visste jeg burde gjøre, men det kokte vekk dessverre.

Heldigvis så jeg på mange Youtube-videoer i forkant, så jeg husket å smøre gjengene på det nye filteret
Swinger/Songwriter

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4674
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av ZZR-Erling » 25 sep 2016, 07:30

Gjengene...javel, ihvertfall pakningen!
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
Toven
Innlegg: 2212
Registrert: 12 sep 2013, 20:02
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Toven » 25 sep 2016, 13:49

ZZR-Erling skrev:Gjengene...javel, ihvertfall pakningen!
:knegg

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1140
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Kjapt spørsmål om valg av motorolje

Legg inn av Dansekris » 25 sep 2016, 14:13

Haha, dette svarte jeg på etter at jeg hadde kommet hjem fra byen i natt.

Mente selvsagt pakningen!
Swinger/Songwriter

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest