(DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av Viffern94 »

MorganX skrev: 28 jan 2018, 17:17
Jompa skrev: 28 jan 2018, 16:55
MorganX skrev: 28 jan 2018, 16:07 Hvorfor tar du av stempelrådene fra veiva, skal du skifte rådelager også? Trenger jo bare hone sylindrene og skifte stempelringer. Når du løsner rådelagerne må du jo skifte rådelager.
Hvorfor det ?
Er lagrene i orden setter man dem på igjen.
Det er ikke noe must... men var bare en mekaniker som sa en gang til meg at når man først tar fra hverandre veiva og rådene så bytter man rådelager med det samme det er åpent.. ihvertfall om motoren har gått noen kilometer, råder koster ikke allhverden,men jobben er sur og ta på nytt om lagere tar kvelden noen mnd etterpå.
Blir vel nye lager også, når ting først er ute ser jeg ingen grunn til å ikke slenge på nytt; gitt at lommeboka ikke blir tømt da :prf
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av Viffern94 »

Noen som vet hvor jeg kan skaffe rimelige deler(pakninger etc.) Fant originalt pakningssett til 4000,-
Det gidder jeg ikke betale :[-( Må vel ikke være originalt?
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--


mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av mekkern »

Sylindrene er en del av blokka på disse og da er en nødt til å løsne rådene for å få det ut.
bare husk på hvor de forskjellige delene sitter-for det er ikke det samme hvor de blir montert etterpå.

er nok en toppakning som har "kveila" hvis det røyk hvitt. -er 2 sylindre renere enn de andre så er det et klart tegn på vann.
sponbiter kommer oftest fra gearkassa.

fullt sett:

https://www.ebay.com/itm/Honda-VFR-800- ... 9k&vxp=mtr
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av ZZR-Erling »

Skift begge toppakningene, mål komp!

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av Viffern94 »

ZZR-Erling skrev: 28 jan 2018, 20:43 Skift begge toppakningene, mål komp!
Med restene etter metall i bunnpannen og oljesilen må det undersøkes litt mer, må iallfall av med resten av stemplene og bli ferdig med den delen før det blir ny komptest. :twothumbs:
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

ZZR-Erling

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av ZZR-Erling »

Litt spon er normalt,og du skrev hvit røyk, som er vann, og for å få forbrent vann, må toppakning være defekt.

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av Viffern94 »

ZZR-Erling skrev: 28 jan 2018, 21:54 Litt spon er normalt,og du skrev hvit røyk, som er vann, og for å få forbrent vann, må toppakning være defekt.
Jaok, det var enda godt :)
Vises det på toppakningen når den er gåen? Noe å se etter?
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev: 28 jan 2018, 21:54 Litt spon er normalt,og du skrev hvit røyk, som er vann, og for å få forbrent vann, må toppakning være defekt.
Eller sprukken topp.. :-k

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kan ikke se noe ball med toppakninga på bildene, men et hvert lite brudd i en toppakning er problematisk kan du si.

Sponet kommer nok fra girkassa.
Sprukket topp kan det også være. Jeg har mest tro på det egentlig.

ZZR-Erling

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av ZZR-Erling »

Da skal den være rimelig varmkjørt/kokt, eller så er de som BMW sekserne på 80 tallet. De sprakk pga lokal oppvarming som ikke var målbart på temp måleren

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av FredrikE24 »

ZZR-Erling skrev: 29 jan 2018, 09:09 Da skal den være rimelig varmkjørt/kokt, eller så er de som BMW sekserne på 80 tallet. De sprakk pga lokal oppvarming som ikke var målbart på temp måleren
Det er en myte at BMW-seksere på 80-tallet sprakk i tide og utide, samme som at M103 motoren til Mercedes også sprakk i tide og utide.
Det som er problemet her, er alu-topp på stålblokk og litt hard gassing på kald motor.
Jeg har skrudd på både lilleseksern og storseksern til BMW fra 80-tallet(M20 og M30) mye, kamerater eier flere av dem, og har en BMW med M30 i garasjen og hadde bla. en 1976 BMW 6-serie tidligere. Utrolig holdbare greier :thumleft De som har hatt sprukket topp har som regel kokt ihjel før fører av bilen har funnet ut at det kan være lurt å stoppe.


Jeg ville tatt en skikkelig kikk på pakningene, i tillegg sjekket hele anleggsflaten på begge toppene der pakningen ligger og sjekket for sprekker og/eller tegn på at vann slipper forbi.

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av Viffern94 »

Hadde hull i radiatoren vår 2016, ble rettet opp ganske fort. Men er fullt mulig det har vært lekkasje på kjølevesken som jeg ikke har lagt merke til-varmgang. Skal iallfall studere toppene og pakningene med lupe :thumleft
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av FredrikE24 »

Med sprukket topp, så kan det som regel bli "full storm" ut av ekspansjonstanken. Gjelder forøvrig også toppakningsbrudd.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av Jompa »

MorganX skrev: 28 jan 2018, 17:17
Jompa skrev: 28 jan 2018, 16:55
MorganX skrev: 28 jan 2018, 16:07 Hvorfor tar du av stempelrådene fra veiva, skal du skifte rådelager også? Trenger jo bare hone sylindrene og skifte stempelringer. Når du løsner rådelagerne må du jo skifte rådelager.
Hvorfor det ?
Er lagrene i orden setter man dem på igjen.
Det er ikke noe must... men var bare en mekaniker som sa en gang til meg at når man først tar fra hverandre veiva og rådene så bytter man rådelager med det samme det er åpent.. ihvertfall om motoren har gått noen kilometer, råder koster ikke allhverden,men jobben er sur og ta på nytt om lagere tar kvelden noen mnd etterpå.
Enig, jeg hadde i hvertfall gjort det. :D
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar