(DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev:
Med denne VFR 'n kunne det vel være lurt å bytte toppakningene også ta en kompresjonstest og ei ny vurdering...eller hva mener folket?
Jeg ville hvertfall i det lengste unngått mere plukking i motoren.
Jeg ville nok også forhørt meg grundig i ett større forum vedr hva som kan tenkes å være lurt å bytte, feks kamkjedet.
Jeg er veldig enig! Ikke demonter motoren før det er foretatt en kompresjonstest. Ikke ta motoren ut av sykkelen heller.
Det er veldig viktig å foreta diverse tester før demontering for om mulig å avdekke hvor problemet ligger. Skruing på måfå etter gjettekonkurranse her inne har lite for seg.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av Viffern94 »

ZZR-Erling skrev:
Viffern94 skrev:
ZZR-Erling skrev:255NOk for manualen
http://m.ebay.com/itm/Haynes-Workshop-M ... Ciid%253A1
Sitter å blar i Haynes nå :thumleft , blir litt lesing før jeg går videre med sykkelen.
Siden den har gått 135000km tenker jeg det kan være greit å gi den en skikkelig overhaling når jeg allikavel er så godt igang. Har en mistanke om at tidligere eiere ikke har vært like opptatt av vedlikeholdet av sykkelen :[-X
Du tenker på å "legge motoren ut i småbiter"..??
Ikke akkurat demontere hele motoren, det lar jeg verkstedet fikse om nødvendig.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: RE: Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av Viffern94 »

kjellv skrev:
ZZR-Erling skrev:
Med denne VFR 'n kunne det vel være lurt å bytte toppakningene også ta en kompresjonstest og ei ny vurdering...eller hva mener folket?
Jeg ville hvertfall i det lengste unngått mere plukking i motoren.
Jeg ville nok også forhørt meg grundig i ett større forum vedr hva som kan tenkes å være lurt å bytte, feks kamkjedet.
Jeg er veldig enig! Ikke demonter motoren før det er foretatt en kompresjonstest. Ikke ta motoren ut av sykkelen heller.
Det er veldig viktig å foreta diverse tester før demontering for om mulig å avdekke hvor problemet ligger. Skruing på måfå etter gjettekonkurranse her inne har lite for seg.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Skal bytte toppakningene i første omgang, så blir det vel litt diagnose/kompresjonstest: blir litt dumt å ta ut hele motoren for så å finne ut at toppakningene var problemet :D
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av kjellv »

Feil. Kjør komptest før du gjør noe mer. Mens motoren står i sykkelen og kan startes.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

ZZR-Erling

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av ZZR-Erling »

kjellv skrev:Feil. Kjør komptest før du gjør noe mer. Mens motoren står i sykkelen og kan startes.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Jo det kan man jo gjøre, men her må da toppakning være gåen, det fins vel ingen annen mulighet?
Og, når den er gåen, vil vel en komptest bare avsløre det, og ikke noe annet. Det er ihvertfall mine tanker, dog har jeg ikke gjort særlig større inngrep enn å bytta toppakning på en gammel BMW 320 -83 og shimsa ventilene på min crosser.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av kjellv »

Denne har V4 motor? To topper? Da eliminerer man i det minste den ene toppen..

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av Geiroe »

Ta en komptest, motoren skal bare kjøres på starter for å måle den, se om den er jevn. Å sette bort en splitting av motor på verksted er ikke særlig vel anvendte penger uansett. Da kjøper du heller en brukt istedet, men hvis olja ikke er blå ser jeg ingen grunn til å ta ut motoren. Når du får av toppene vil du se tilstand på stempler og sylindervegger, hvis det er bra er det bare å sette sammen igjen. Vet ikke hvordan det er på din, men på min VF1000 må kjølevannet tappes av med tappeskruene på blokka ellers får du vann i motoren med påfølgende risiko for å ødelegge rådelager.(får ikke ut alt ved oljeskift)
Du bør kjøpe original Honda verkstedhåndbok istedet for Haynes eller begge deler.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

steven
Innlegg: 113
Registrert: 22 apr 2012, 07:59
Motorsykkelen din: BSA A10 650 1960 og Honda NX650 Domi
Sted: Aksdal

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av steven »

Hva koster evt ny byttemotor? Kan fort svare seg å bytte kontra overhaling.
Tidligere Mc:

250 Maico cross
84` Suzuki GSX 1100 Katana
93` Honda CBR 900 RR
98` Honda CBR 900 RR
04` Honda CBR 1000 RR

Nå - 60`BSA som skal bli caferacer/ streettracker
89`NX650 Dominator custom

ZZR-Erling

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av ZZR-Erling »

kjellv skrev:Denne har V4 motor? To topper? Da eliminerer man i det minste den ene toppen..

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Javist, to topper, og du har nok et poeng.
Geiroe hadde ennå flere poeng.

ZZR-Erling

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av ZZR-Erling »

steven skrev:Hva koster evt ny byttemotor? Kan fort svare seg å bytte kontra overhaling.
Hva er en ny byttemotor? Hva mener du?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av kjellv »

Finnes byttemotor hos Kellox? Tviler.. Du må nok være på utkikk etter en kondemnertsykkel med god motor.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

steven
Innlegg: 113
Registrert: 22 apr 2012, 07:59
Motorsykkelen din: BSA A10 650 1960 og Honda NX650 Domi
Sted: Aksdal

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av steven »

ZZR-Erling skrev:
steven skrev:Hva koster evt ny byttemotor? Kan fort svare seg å bytte kontra overhaling.
Hva er en ny byttemotor? Hva mener du?
Med byttemotor mener eg ny brukt motor. Kan godt være billigere med ein
God brukt som itillegg kan ha lav km kontra full overhaling.

Kommer an på hva som må gjøres med den du har.
Tidligere Mc:

250 Maico cross
84` Suzuki GSX 1100 Katana
93` Honda CBR 900 RR
98` Honda CBR 900 RR
04` Honda CBR 1000 RR

Nå - 60`BSA som skal bli caferacer/ streettracker
89`NX650 Dominator custom

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av FJZZR »

Enig. At topp pakning er gåen er absolutt ikke det samme som utslitt motor. Mange eksempler på sykler som har gått mye lengre enn det!!
Planslip toppene, nye pakninger and off you go!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av Kjellrf »

Mitt beste tips(etter noen år i bransjen) er å ta en sylinderlekkasjetest for å sjekke om det er problemer med kompresjon og hvor.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling

Legg inn av Jompa »

Kjellrf skrev:Mitt beste tips(etter noen år i bransjen) er å ta en sylinderlekkasjetest for å sjekke om det er problemer med kompresjon og hvor.
Hvor får man tak i et høvelig adapter for trykktesting?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar