Royal Enfield Bullet 500cc

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Nicovertriest
Innlegg: 34
Registrert: 04 mai 2016, 16:06
Motorsykkelen din: Royal Enfield Bullet 500cc 1999

Royal Enfield Bullet 500cc

Legg inn av Nicovertriest »

I august kjøpte jeg en Royal Enfield Bullet 500 produsert i 1999 i India. Den hadde vært bygget om til caferacer, en stil jeg ikke liker. Jeg fikk også originale deler, så det var lett å ha den igjen i original tilstand. Den ble produsert i 1999, men design er britisk, og daterer fra 1952. De nyeste Royal Enfield har ikke lengre sylinder av støpejern, har elektronisk tenning og innsprøyting, og en unit construction engine (ingen separat girkasse).

Den hadde vært konvertert for venstreskifting med et system av stanger og ledd som sørgte for at girkassen var ikke lett å bruke. Jeg åpnet girkassen og erstattet to fjær og en pinne. Den var blitt mye bedre. Hitchcocks Motorcycles selger en kit for å ha girkassen som original med høyreskifting med første gir oppe, og resten nede (og bremsepedalen til venstre). Den koster 250 GBP uten moms og toll, som er dyr. For 3500 nok kjøpte jeg en ny girkasse med inkludert clutch i India. Det var litt av en jobb å installere den. Jeg måtte ta ut motoren. Det tok meg to dager. Motoren har sylinder av støpejern,men var allikevel ikke for tung å ta den ut alene. Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Nå skifter den nesten like bra som en japans motorsykkel :) Og noe genialt på Royal Enfield/Albion girkasser: den har en neutral finder. Trykk på pedalen og du er i neutral :)

Den startet heller ikke bra. Jeg måtte sparke vanligvis 5 tl 7 ganger før den startet. Jeg justerte tenning og "contact points" (hva er det på norsk ?) med en dial gauge. Man kan kjøpe stifter som viser når stempelen er på TDC, men det er mindre presis enn med dial gauge, som viser posisjonen av stempelen med en nøyaktighet på 1/100 mm. Resultatet var bra. Nå starter den etter en eller to spark.

Forrige helg har jeg installert Boyer elektronisk tenning. Det å installere det tar ikke mer enn to timer. Det var litt vanskeliger å justere enn det gamle tenningsystemet. Motoren går bra og starter bra. Særlig på lav turtall. Før kunne den stoppe av og til når jeg var på omtrent 800 rpm. Jeg er ikke ennå sikker om hva er forskjellen. Jeg har bare kjørt den i 200 km med elektronisk tenning.

Jeg er veldig glad i Enfielden og kjører den hver dag. Den har bare 22 hestekreft, men har allikevel mye dreiemoment på lav turtall. Det er jo en 500cc ensylinder. Jeg solgte min Guzzi California fordi jeg brukte den ikke lengre. Det jeg liker med Enfield er at det er lett å fikse alt selv, og deler koster absolutt ingenting. For eksempel: en komplett ny clutch koster 800 nok, sylinder med stempel 1600 nok. Eller for hvilken merke finner man en ny girkasse for 3500 nok ? Jeg bestiller alt i India via Ebay og får dem sendt uten frakt. Trenger jeg noe raskt, så bestiller jeg hos Hitchcocks Motorcycles i Engeland, men da koster det tre ganger så mye. Jeg har også en veldig god veiledning av Pete Snidal som har kjørt Enfield i mer enn tredve år.
CIMG2026.JPG
CIMG2025.JPG
CIMG2012.JPG
CIMG1973.JPG
14469577_10207427687394828_3572654026867848370_n.jpg
14440904_10207427685274775_8356449315067093491_n.jpg
14333071_10207427684994768_8385888084248791932_n.jpg
CIMG1967.JPG
CIMG1953.JPG
CIMG1970.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Royal Enfield Bullet 500cc

Legg inn av SverreOlsen »

Stilig sykkel! :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Royal Enfield Bullet 500cc

Legg inn av Relax »

kul sykkel!

Flott og interessant innlegg!

:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Royal Enfield Bullet 500cc

Legg inn av AJ »

Relax skrev:kul sykkel!

Flott og interessant innlegg!

:)
Helt enig :thumleft
Gjerne flere innlegg som dette :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Nicovertriest
Innlegg: 34
Registrert: 04 mai 2016, 16:06
Motorsykkelen din: Royal Enfield Bullet 500cc 1999

Re: Royal Enfield Bullet 500cc

Legg inn av Nicovertriest »

Takk for svarene :)
Jeg tok den på motorvei i dag for første gang, og det gikk veldig bra. Hoohoohoblin, en populær blogger om Enfield, advarer mot dette. Han finner det ikke en god ide å kjøre mer enn 80 på motorveien. Sylinderen er jo av støpejern, og det avkjøler mindre bra av luft Men den bloggeren bor i California, og jeg bor i Norge. Motorolje desintegrer med 110-120 grad. Enfield motorsykler har gjennomsnittlig en ikke så høy oljetemperatur: 60 grad. I varmere klima er det kanskje høyere. Her i Norge har jeg vanligvis 50 grad. I sommeren i en kø kan jeg ha 65 grad. Nå i høsten ofte bare 40-45. Jeg har ikke opplevd noen problemer med å kjøre 90-95 på motorveien, men jeg må si den begynner å vibrere mye på 95 kmh.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Royal Enfield Bullet 500cc

Legg inn av Grendel »

Virkelig herlig sykkel dette her.
Hvordan har det gått med den i sommer?
Planer for neste år?

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Royal Enfield Bullet 500cc

Legg inn av mekkern »

Anbefaler en annen type luftfilter-det du har der er "skitt"(emgo og kloner). Populære men funker ikke bra.
slipper i mellom mye støv og gir ikke nok luft på "høyt"turtall.
bruk et KN eller skumfilter.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Nicovertriest
Innlegg: 34
Registrert: 04 mai 2016, 16:06
Motorsykkelen din: Royal Enfield Bullet 500cc 1999

Re: Royal Enfield Bullet 500cc

Legg inn av Nicovertriest »

@Grendel
Veldig lei at jeg ser din melding bare nå. Jeg har ikke vært på dette forumet i veldig lenge.
Alt har gått kjempebra helt til for noen dager siden. En skrue løsnet seg på en av valve rockers (vet ikke hva det kalles på norsk), 1 bolt gikk i stykker, og de øvrige tre har gjengen ødelagt. En bolt gikk gjennom lokket til "valve rockeres".
Motorstopp rett før utkjøring Stovner på E6. Dette var ikke moro. Falck fraktet sykkelen til garasjen på kontoret, og jeg hentet den hjemme.
Jeg kan ikke fikse gjenger, og har bestilt ny toplokk. 3000 nok i India fra min favoritt handler i New Delhi. Sendt med ekspress gratis :)
I fjor erstattet jeg stempelen med en europeisk fabrisert stempel. Stemplene til Enfield blir laget av en annen supplier og har ikke god rykte.
Jeg har også installert en ann "slide" i Mikuni forgasseren som er mer tilpasset det norske klimaet, og har installert en tomgang dyse som er litt større. Mc-en starter nesten alltid ved første sparket.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Royal Enfield Bullet 500cc

Legg inn av Grendel »

Du får litt å skru på da , @Nicovertriest.
Det er hyggelig å skru, men det krever plass og verktøy. På en bil jeg hadde før måtte jeg gjenge opp til en bolt på gearkassen. Problemet er hvordan det går med dimensjonen. Du må opp. På Minien min fant jeg en gammel "firkantbolt" i passende dimensjon. Firkantbolter sluttet man med før 1930.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Royal Enfield Bullet 500cc

Legg inn av FredrikE24 »

Enfield fra India er litt typisk slik Jawa er også. Går masse av dem i India, og det selges enda i stor grad der nede.

Motorkonstruksjonen er ikke så ulik egentlig, bare at man har en totakt-twin på 23hk på 350 kubikk med gasser.
Fremdeles stift-tenning, men man pleier som regel å montere elektronisk tenning fra Vape(ca. 2000kr fra Tsjekkia).
Delene er også her grisebillige. Komplett ny girkasse 1400kr. Helt ny motor 10 000kr osv osv.
Bilde 29.04.2018, 15 24 32.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Nicovertriest
Innlegg: 34
Registrert: 04 mai 2016, 16:06
Motorsykkelen din: Royal Enfield Bullet 500cc 1999

Re: Royal Enfield Bullet 500cc

Legg inn av Nicovertriest »

Jeg har elektronisk tenning fra Boyer. Elektronisk tenning av Boyer er den man finner mest på britiske veteranmotorsykler. På forumet til Hitchcocks Motorcycles (forum for Royal Enfield Bullet) finner man mye kritikk på Boyer. Boyer funker utmerket men har en kjempestor problem: dukker voltasjen under 12 volt, da går den i full advance, og hvis man går på tomganger stopper motoren. Veldig, veldig kjedelig i Oslo trafikk, i kø.... hvor man må gå til siden av veien, og sparke mc-en. Jeg har bestilt elektronisk tenning av Pazon. Ikke billig (1800 nok), men den funker helt nede til 6 v. Selv om batterien er tom, eller nesten død, kan man ennå starte mc-en hvis man har installert Pazon.

Svar