Bytte dekk - Stripsemetoden

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Bytte dekk - Stripsemetoden

Legg inn av haakeik »

Skulle bytte fordekk i helgen og etter å ha lest om @FredrikE24 stripsemetode, bestemte jeg meg for å prøve denne. Har balet nok med dekkspaker og riper i felgen. Jeg tok noen bilder under prosessen, så andre kan få en visuell forståelse av prosedyren.
1. Av med dekket
1_av med dekk.jpg
2. @FredrikE24 kjører et par hundre meter på tomt dekk for at det skal slippe lettere av felgen. Jeg bruker dekkpresse fra biltema.
2_dekkpresse.jpg
3. Kjøpte de største stripsene jeg fant på Biltema.
3_strips.jpg
4. Montere strips
4_montering av strips.jpg
5. Stram til. Det var litt vanskeligere enn jeg trodde, så jeg måtte bruke skrustikke. Knølet litt da jeg skulle få dekket av, men fikk det av til slutt. Første gangen jeg gjør dette, så neste gang går det nok bedre.
5_stripset dekk.jpg
6. Så skal nydekket stripses slik at kantene klemmes sammen.
6_stripset nytt dekk.jpg
7_klemme sidene.jpg
7. Spray zalo på dekkkantene og felgen. Med litt hånd og kne makt går det glatt å smette dekket på felgen. Jeg brukte ca. 30 sekunder på å få dekket på felgen.
PS! Beklager de stygge kantstripene, nye er bestilt :redface
8_dekk på plass.jpg
8. Så må dekket ballanseres
9_ballansere dekk.jpg
Å skifte fordekk med denne metoden er mye enklere enn jeg trodde og ingen riper på felgen :D
Dette kommer jeg til å gjøre igjen neste gang.
Takk til @FredrikE24 for tipset :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte dekk - Stripsemetoden

Legg inn av AJ »

Godt dokumentert, artig å se at metoden funker :thumleft !
Meeen... det sitter fortsatt langt inne å gjøre såpass "avansert" gjør-det-selv jobb for meg med altfor mange amatørtommeltotter... :redface

Kunne kanskje dristet meg utpå med en eldre brukssykkel... :-k
Men det har jeg ikke så da får jeg heller la være.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bytte dekk - Stripsemetoden

Legg inn av KåreDump »

Takker for en informativ tråd!! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte dekk - Stripsemetoden

Legg inn av FredrikE24 »

Godt gjennomført!
Ser ut som Triumph-felgene er greie å få gjort dette på.
Stramme strips, da må det strappes et knepp eller to en og en hele veien rundt, så blir det strammere og strammere. Tar jo litt tid, men hjelper å bruke en liten tang.
Av monteringsglider bruker jeg monteringssmøring/glidemiddel. Tror det heter noe sånt som glidemiddel Elektro & VVS. Silikonbasert, så enhver silikon-glider vil funke.. Denne er helt vilt glatt, ikke skadelig for noe som helst og lett å fjerne.

Bilde

Skal sies at jeg brukte samme metode som dette på en Honda VFR800 Vtec for noen uker siden..
Siden felgene på den er såpass flate mot midten, så er det lite å hente på å klemme dekkantene sammen mot midten og dra dekket av.
Her måtte jeg fram med to dekkspaker og overtale dekket litt. Men det var ikke tungt, og ikke vanskelig.
Brøyt av bakdekket på min fars K1300GT med bare dekkspaker en gang..... :roll Aldri mer. Tror to mann sloss med dekket i nesten to timer, gjennomvåte av svette tilslutt. Med strips så er det bare å dra av med håndmakt. Alt dette går veldig fort om man har hjelpemann og har gjort det et par ganger.

MrVilla
Innlegg: 83
Registrert: 07 jun 2016, 08:56
Motorsykkelen din: Honda vtx 1800 2005

Re: Bytte dekk - Stripsemetoden

Legg inn av MrVilla »

Tusen takk for en meget infomativ tråd! Ble litt motivert til å teste selv.
Jeg har en VTX1800c som trenger nye dekk. Er det noe begrensning i størrelse på dekk for å benytte denne metoden? Bruker 130 foran og 180 bak mener jeg å huske.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Bytte dekk - Stripsemetoden

Legg inn av haakeik »

Takk for tilbakemeldinger :D
@MrVilla: 130 går nok fint, 180 er jeg usikker på hvor lett det er. Skal selv bytte 180 til høsten. Kanskje @FredrikE24 har noen kommentarer til brede bakdekk.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bytte dekk - Stripsemetoden

Legg inn av simpson »

Men hvorfor drive med dette istedenfor å ta med enten hele sykkelen eller hvert fall hjula til en forhandler og betale noen få kroner å få gjort det på brøkdelen av tiden?
Det koster ikke stor for omlegg og avbalansering. Og kjøper du dekk hos forhandler er dette ofte mulig å få det inkludert.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte dekk - Stripsemetoden

Legg inn av FredrikE24 »

For min del, så lar jeg ikke noen få ta(skru) på sykkern min(ikke tale om!). Så får jeg dekk billigst fra Dekkonline. Jeg har 1,5 time til overs en gang i sesongen til dette.
Sist jeg gjorde dette, så brukte jeg 40 minutter med hjelpemann.

180-bakdekk går fint, men man skal merke seg at noen felger er ikke så romslige, så når man stripser dekket sammen, så ønsker man at dekk-kantene skal klemmes sammen, så har de fleste felger signifikant mindre diameter mitt i felgen enn langs kanten der dekksidene hviler normalt. Dette utnytter man, og kan bare trekke dekket av felgen med håndmakt. Problemet med Hondafelgene(VFR800) var at diameterforskjellen mellom midten og kantene på felgene var særs liten. Så ble litt dekkspaking og bryting for å få det av.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Bytte dekk - Stripsemetoden

Legg inn av haakeik »

simpson skrev: 07 mai 2018, 16:58 Men hvorfor drive med dette istedenfor å ta med enten hele sykkelen eller hvert fall hjula til en forhandler og betale noen få kroner å få gjort det på brøkdelen av tiden?
Det koster ikke stor for omlegg og avbalansering. Og kjøper du dekk hos forhandler er dette ofte mulig å få det inkludert.
Jeg liker å gjøre ting på sykkelen selv, da har jeg stort sett full kontroll på sykkelens tilstand. Jeg lærer også mye om hvordan man gjør ting og hvordan ting virker. I tillegg sparer man en del kronasje på å kjøpe dekk fra Tyskland og montere selv, kontra å kjøpe hos forhandler som vet å ta seg betalt.

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Bytte dekk - Stripsemetoden

Legg inn av Murse »

Hvordan er det med den metoden å balansere dekket på? Er det forskjell på den metoden med la dekket rulle til det stopper der det er tyngst og måten de gjør det på dekkverksteder? Hvis de gjør det samme på dekkverksted er det jo en enkel jobb å gjøre hjemme... (innbiller meg at jeg føler meg mer komfortabel med at en dekkproff har balansert dekk/felg slik at det ikke er noe ubalanse.)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bytte dekk - Stripsemetoden

Legg inn av cannon »

Jeg bruker ikke strips-metoden, men legger om selv, manuelt.
Strips-løsningen går nok lettere og raskere hvis hjulet får ligge noen timer i et varmt rom (vaskerom/bad) med varmekabler slik at gummien blir mykere. En dekkvarmer er enda bedre, men de færreste har vel det liggende.
Vær forsiktig med "glidemidler" som ikke tørker ut og forsvinner av seg selv. Det er ikke så uvanlig at dekkene roterer på felgen ved hard akselerasjon elle oppbremsing hvis anleggsflatene er glatte av slike midler.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte dekk - Stripsemetoden

Legg inn av FredrikE24 »

Murse skrev: 07 aug 2018, 11:22 Hvordan er det med den metoden å balansere dekket på? Er det forskjell på den metoden med la dekket rulle til det stopper der det er tyngst og måten de gjør det på dekkverksteder? Hvis de gjør det samme på dekkverksted er det jo en enkel jobb å gjøre hjemme... (innbiller meg at jeg føler meg mer komfortabel med at en dekkproff har balansert dekk/felg slik at det ikke er noe ubalanse.)
Den metoden er helt super. Man blir etterhvert veldig god på det. Når hjulet ikke roterer mot et spesifikt punkt, men stopper helt vilkårlig så er det i balanse. Bare å hive på sykkelen igjen. Enklere blir det jo ikke :prf

Jeg bruker å teipe på vektene først. Når ting er på plass og justert, så limer jeg de på permanent.

Et tilleggspunkt som kan være greit å nevne.
Når man først har hjulet av sykkelen, så kan det være greit å ta en liten sjekk av hjullager. Bare dytte fingern inn å kjenne litt.
Jeg har alltid hjullager i bakhånd slik at nye kan settes på der og da om de er dårlige.

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Bytte dekk - Stripsemetoden

Legg inn av Murse »

Skjønner! Er ikke dumt å kunne gjøre sånt selv, koster jo flesk å få gjort sånt på verksted!

Skal ha et hjullager i bakhånd ja, veldig kjekt når man først står der ^^

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bytte dekk - Stripsemetoden

Legg inn av dypen »

Veldig bra tråd av @haakeik med @FredrikE24 sin fremgangsmåte som viser en trygg måte og bytte dekk på uten å skade dekk og felg. Har du slange i hjula må dette være måten for ikke skade slangen under demontering og montering som sikkert de fleste har opplevd :thumleft

Her er en video med John Hopkins som viser hobby / garasje verktøy og fremgangsmåte for å bytte dekk, du velger om du bruker dekkspaker eller strips :)
In Memory of John Hopkins 10th February1960 ~ 2nd April 2016

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar