Integrerte blinklys?

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Syver
Innlegg: 8
Registrert: 20 feb 2019, 19:18
Motorsykkelen din: Yamaha mt-125 2017

Integrerte blinklys?

Legg inn av Syver »

Er det lov med integrerte blinklys (blinklys i baklykt) her i norge? Har lett litt rundt, men finner ikke et definitivt svar.

Eksempel på "integrert blinklys"
https://tstindustries.com/tst-led-integ ... NT_install

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Integrerte blinklys?

Legg inn av Juicebox »

Er det e-merket så er slike lys godkjent. Det handler vel ikke om at intergrert blinklys er godkjent eller ikke. Tror det er vanskelig å få de typegodkjent også, for det skal feks være et viss avstand mellom dem og vinkel osv for å få E stempelet.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Integrerte blinklys?

Legg inn av cannon »

Ingen generell regel, men det fremgår av kjøretøyforskriften/Lovdata at side- og front-blinkers kan være integrert i andre lykter. Vet ikke om dette betyr at bak-blinkers ikke kan være det.
Her er kravene til blinklys, klippet fra Lovdata:

RETNINGSLYS

4. To- og trehjuls motorvogn skal ha minst to lykter foran, minst to bak og/eller minst en på hver side som gir oransje, blinkende retningslys når kjøretøyet er lukket.

4.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket i henhold til ECE-reg.nr. 50.

b) Være E-merket med symbol A i henhold til ECE-reg.nr. 6, serie 01, tillegg 5, rettelse 2.

c) Være e-merket i henhold til direktiv 76/759/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/277/EØF.

d) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a, b eller c.

4.2 Retningslysene foran og på siden kan kombineres i en lykt, dersom lyset er synlig innefor de vinkler som er angitt i nr. 4.3.

4.3 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.

Lyset fra hver av lyktene foran og bak skal være synlig innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover.

Lyset fra hver av lyktene på sidene skal fremover være synlig innenfor en horisontalvinkel fra minst 10° innover til minst 80° utover og bakover være synlig innenfor en horisontalvinkel fra minst 45° innover til minst 80° utover.

Horisontalvinkelen skal måles fra vertikalplanet gjennom lyktenes sentrum som er parallelt med kjøretøyets lengdeakse.

4.4 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer for lykter foran og bak, og 50 cm eller mer for sidelykter. Høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Når det på grunn av kjøretøyets konstruksjon er nødvendig, kan dog høyden fra veg banen til øverste kant av den lysende flaten økes til maksimalt 190 cm. Målene skal tas når kjøretøyet er ubelastet.

4.5 Lyktene foran og bak skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra kjøretøyets ytterste kant.

4.6 Retningslys skal være sammenkoplet med kontrollampe og/eller lydsignal som skal kunne sees og/eller høres fra førerens plass, og tre i funksjon samtidig med retningslysene og vise om disse fungerer korrekt.

4.7 Blinkfrekvensen for retningslysene skal være 90 ± 30 blink pr. minutt.

4.8 Betjeningsinnretningen for retningslyset må være slik innrettet at lysene på høyre side settes i funksjon når den beveges i urviserens drei ningsretning eller mot høyre, og at lysene på venstre side settes i funksjon når den beveges mot urviserens dreiningsretning eller mot venstre.

Svar