Senke cbr500r på fjæringa?

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Maarteey
Innlegg: 1
Registrert: 01 mai 2019, 11:47
Motorsykkelen din: Honda cbr 500r, 2018 modell

Senke cbr500r på fjæringa?

Legg inn av Maarteey »

Noen som har erfaring med dette? Den er flett ny. Jeg er en jente og 1.57 cm høy, når kun ned med tåspissene på begge sider. Da dette er min første sykkel skulle jeg gjerne hatt litt bedre fotfeste.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Senke cbr500r på fjæringa?

Legg inn av LarsE »

Ser ut som det er ganske kurrant å få tak i senke-ledd til disse, da er det egentlig bare å montere det istedet for leddet som står montert mellom svingarm/bakdemper og heve forgaffelen tilsvarende i styrekrona.

Men det jeg heller ville gjort er å prøve å venne deg til å bare bruke ene foten. Er ikkje so lang i beina sjølv, men takler fint å kjøre større sykler hvis eg er bevisst på å bruke ene foten. Vil tippe at CBR500 er rimeleg lik CB500, og om eg ikkje hugser heilt feil så er ikkje dei av dei høgste syklane der ute, så kan godt være at du har god nytte av den teknikken i framtida også, sjølv om du kan senke framtidig syklar også.

Brukeravatar
truulte
Innlegg: 9
Registrert: 07 feb 2016, 22:40
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 18'

Re: Senke cbr500r på fjæringa?

Legg inn av truulte »

157 er såpass lavt at jeg tror jeg hadde gått for senking. Tror det ikke slutter å bli et ork og måtte flytte ene rompeballen over hver gang man stopper med det første. Og hvis det er helling i veien i tillegg, så tror jeg du har fint lite å gå på. Hør med forhandler/verksted.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Senke cbr500r på fjæringa?

Legg inn av AJ »

Maarteey skrev: 01 mai 2019, 11:51 Noen som har erfaring med dette? Den er flett ny. Jeg er en jente og 1.57 cm høy, når kun ned med tåspissene på begge sider. Da dette er min første sykkel skulle jeg gjerne hatt litt bedre fotfeste.
Heisan Maarteey og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs .

Jeg er omtrent i samme situasjon som deg med min KTM 1290. Blir tåspissbalansering for det meste med mindre man plasseres seg lengst framme på salen.
Likevel funker dette helt fint etter å ha blitt godt kjent med sykkelen. Da finner man fort balansepunktet og er blitt kjent med tyngdepunktet slik at man er rimelig trygg på sykkelen og aner hvor mye som skal til for at den tar overbalanse og går i bakken. For det er jo det vi frykter. Selve kjøringen går helt fint. Men usikkerheten for mange oppstår når man skal stanse. Ved stans skal det veldig lite kontakt med underlaget for å holde MC'en i balanse. Å nettopp det å holde sykkelen i balanse er det avgjørende.
Mye av dette handler om trygghet og teknikk.
Prøv å vende deg til tåspissbalanseringen. Ofte er det bedre enn å senke sykkelen siden senking vil påvirke andre sider ved sykkelen, helningsvinkel på sidestøtten, fjæringsvei osv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Senke cbr500r på fjæringa?

Legg inn av Kawagutten »

Det enkleste og kanskje det beste er å senke på linken til demperen og helst ikke mer enn 30mm og hvis ikke jeg husker feil senke ca halvparten foran hvis det går(kommer an på hvilken type demper du har). Dette for å opprettholde kjørekomfor og stabilitet. Trenger du ikke så mye som 30mm så helst se etter mindre.
https://www.ebay.co.uk/itm/LUST-RACING- ... SwLe5axi0k
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Senke cbr500r på fjæringa?

Legg inn av Kawagutten »

AJ skrev: 01 mai 2019, 21:00
Maarteey skrev: 01 mai 2019, 11:51 Noen som har erfaring med dette? Den er flett ny. Jeg er en jente og 1.57 cm høy, når kun ned med tåspissene på begge sider. Da dette er min første sykkel skulle jeg gjerne hatt litt bedre fotfeste.
Heisan Maarteey og velkommen til oss her på MCsiden.no :vs .

Jeg er omtrent i samme situasjon som deg med min KTM 1290. Blir tåspissbalansering for det meste med mindre man plasseres seg lengst framme på salen.
Likevel funker dette helt fint etter å ha blitt godt kjent med sykkelen. Da finner man fort balansepunktet og er blitt kjent med tyngdepunktet slik at man er rimelig trygg på sykkelen og aner hvor mye som skal til for at den tar overbalanse og går i bakken. For det er jo det vi frykter. Selve kjøringen går helt fint. Men usikkerheten for mange oppstår når man skal stanse. Ved stans skal det veldig lite kontakt med underlaget for å holde MC'en i balanse. Å nettopp det å holde sykkelen i balanse er det avgjørende.
Mye av dette handler om trygghet og teknikk.
Prøv å vende deg til tåspissbalanseringen. Ofte er det bedre enn å senke sykkelen siden senking vil påvirke andre sider ved sykkelen, helningsvinkel på sidestøtten, fjæringsvei osv.

Og for de råeste kjørerne skrap på fothviler og motor for deretter å kanskje få løft på bakhjulet.
Men nå har hu kjøpt mc`n og ønsker å senke den.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar