Legge til flere "kurser" med PDM60 på motorsykkel?

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legge til flere "kurser" med PDM60 på motorsykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kikket litt på denne saken:
https://www.rockymountainatvmc.com/part ... n-module-p

Ikke noe nytt og trolig noe man kan lage selv med litt kunnskap og fantasi. Billig er den heller ikke.

Men når det gjelder funksjon kan jeg vel ikke se for meg annet enn at dette kan være en fin ting for dem som trenger flere "kurser" på sykkelen.

Så vidt jeg har skjønt kan man via bluetooth og en app bestemme hvor mye strøm hver kurs skal forhindres til å slippe igjennom. En slags digitalt styrt sikring.

Slik jeg har forstått så inneholder denne enheten i grove trekk en liten mikrokontroller chip som kan programmeres via Bluetooth og en app og fungerer vel slik jeg ser det som et SSR rele (Solid State Relay). Mikrokontrolleren måler ved hjelp av en kode strømmen som går gjennom hver kurs og slår kursen av hvis den innstilte strømmengden overstiger det man har satt.

Begrenset totalt til 60 ampere for alle kursene. Denne enheten skal være bygget slik at den ikke bruker strøm i idle når tenning er av.

Fikk litt lyst til å prøve og lage en slik. Kanskje ikke en som er like sofistikert, men allikevel en som fungerer like bra til en brøkdel av prisen. Man trenger jo egentlig bare en liten mikrokontroller noen motstander for å måle strømmengden og en bit med kode og en passende mosfet etc. Man trenger nok noen flere komponenter også, men jeg tror det uansett er en ganske grei sak og lage en slik som fungerer tilnærmet like bra som ikke bør koste mer enn maks en 50-lapp.

Svar