Forbrems henger seg opp

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av dypen »

Ja, det er faktisk veldig sannsynlig og det er ett vanlig problem. Har jobbet med og rundt biler hele livet og selvutnevnt garasje mekker ;) Har brukt stålspunnet slanger i forbindelse med motorsport men aldri opplevd det på egne kjøretøy men det overrasker meg om det ikke kan skje noe med disse også. Hvor gamle er slangene og er det originale fra Ducati … Sjekker bestandig bremseslanger først i slike tilfeller av den enkle grunn, det er billigst og enklest å utbedre.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Jufi »

FredrikE24 skrev: 14 aug 2022, 20:00 Jeg har tenkt på bremseslanger, men jeg kjenner det som usannsynlig. Er det en kalipper som henger, eller er det to?

Verdt å sjekke selvsagt. Trykke væske både oppover og nedover. Jeg har imidlertid ikke helt trua om jeg følger magefølelsen.

Det er bare singel kalipper på sykkelen. Hvordan trykker jeg veske oppover i slangen?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av FredrikE24 »

Ta calipperen av skiva, trykk forsiktig på hendelen til stemplene skyves ut, la klossene sitte i, la det være igjen en liten sprekk. Klin en brei flattrekker i mellom og spenn klossene fra hverandre. Da skal det gå væske fra kalipper og opp til reservoaret.

Har du mye belegg igjen på klossene blir denne øvelsen vanskelig, og er du veldig uvøren, så kan klossene få litt juling. Dette skal gå ganske så lett.. Får du ikke trykket stemplene inn i det heletatt, så har du en blokkering. Funker det ikke kan du prøve å løsne luftenippelen å se om det går bedre da.

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Jufi »

Jeg prøvde forøvrig og blø bremsene med slange og sprøyte, fra kalipperen og oppover uten hell her forleden, uansett hvor åpen jeg hadde blødernippelen så ville ikke bremsevesken inn den veien, men gikk fint og blø ut der ifra

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Jufi »

FredrikE24 skrev: 14 aug 2022, 20:23 Ta calipperen av skiva, trykk forsiktig på hendelen til stemplene skyves ut, la klossene sitte i, la det være igjen en liten sprekk. Klin en brei flattrekker i mellom og spenn klossene fra hverandre. Da skal det gå væske fra kalipper og opp til reservoaret.

Har du mye belegg igjen på klossene blir denne øvelsen vanskelig, og er du veldig uvøren, så kan klossene få litt juling. Dette skal gå ganske så lett.. Får du ikke trykket stemplene inn i det heletatt, så har du en blokkering. Funker det ikke kan du prøve å løsne luftenippelen å se om det går bedre da.

Om jeg åpner for nippelen mens jeg gjør dette, og stemplene skyves inn, men at de ikke skyves inn når nippelen er stengt, betyr det at jeg har en blokkering en plass?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av FredrikE24 »

Så kan du prøve å gjøre samme øvelse samtidig som du løsner banjobolten på kalipper istedefor luftenippel. Så kan du prøve å gjøre det samme og løsne banjobolten på mastersylinder.

Funker det ikke å åpne på banjobolten oppe ved styret, men nede på kalipper, ja, så har du blokkering i slangen.. Siden du kun har en kalipper, så endrer også mitt syn på saken mer mot dypen sin mening.

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Jufi »

FredrikE24 skrev: 14 aug 2022, 20:48 Så kan du prøve å gjøre samme øvelse samtidig som du løsner banjobolten på kalipper istedefor luftenippel. Så kan du prøve å gjøre det samme og løsne banjobolten på mastersylinder.

Funker det ikke å åpne på banjobolten oppe ved styret, men nede på kalipper, ja, så har du blokkering i slangen.. Siden du kun har en kalipper, så endrer også mitt syn på saken mer mot dypen sin mening.

Da prøver jeg det! Takk!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av kjellv »

Vær forsiktig så du ikke søler bremsevæske på lakkerte flater eller plast kåpedeler..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Jufi »

kjellv skrev: 14 aug 2022, 22:10 Vær forsiktig så du ikke søler bremsevæske på lakkerte flater eller plast kåpedeler..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

Ah! Godt tips!

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av mekkern »

Hvis bremsehendel er hard og det er åpent i retur i reservoaret så er nok beholderen full- ikke plass til at veska utvider seg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Jufi »

mekkern skrev: 14 aug 2022, 22:45 Hvis bremsehendel er hard og det er åpent i retur i reservoaret så er nok beholderen full- ikke plass til at veska utvider seg

Jeg hadde også denne tanken og forsikret meg om at det ikke var for mye veske i beholderen

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av mekkern »

Er det original bremsehendel?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Jufi
Innlegg: 25
Registrert: 31 jul 2021, 09:52
Motorsykkelen din: Ducati monster 620 dark ie

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Jufi »

mekkern skrev: 15 aug 2022, 00:15 Er det original bremsehendel?
Nei bremsehendel er aftermarket, jeg fikk høre at det kunne oppstå problemer med bremsene etter man monterte ny ikke original hendel. Men jeg har kjørt med denne hendelen hele sommeren uten problemer, men kan jo smart og teste selvfølgelig

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Lauri »

Når det gjelder bremseproblemer på bil og motorsykkel så er min erfaring at dette kan skyldes tre ting:

1. Problemer med hovedsylinder (i motorsykkeltilfellet: der bremsehåndtak og bremsevæskeholder sitter).
Bremsehendelen øver et mekanisk trykk på en stang/stempel. På dette stempelet sitter pakninger (også såkalte paraplypakninger). Pakningene rolle er å ta med seg bremsevæske fra beholder og til bremselange. I få tilfeller så kan pakninger vrenge seg og de returnerer ikke, men blir stående slik at det forblir et væsketrykk en stund - og vips: bremsene henger.

2. Problem med bremsekalipper. Som oftest returnerer ikke stempelet i sylinderen. Årsaken er skit/gugge ytterst i sylinderen. Denne guggen holder igjen stempelet - og dermed fortsetter stempelet å øve et trykk mot bremseklosser og bremseskive: Og bremsene henger.

Ettersom trådstarter har kalipper med kun ett stempel, så vil jeg anta at det er gripeklo/-klave og glidebolter på motsatt side av skiva. Der hender det at glideboltene over tid setter seg. Demonter og gjør både glidebolter og sylindrene der boltene glir pinlig rene. Nisser bruker kobberpasta (og skulle vært svinbanket oppetter veggen). Garasjemekkere bruker tynn olje eller evt. bremsepasta (silikon beregnet for høg temperatur).

3. Problem med bremseslange. Det nevnes stålomspunnede bremseslanger. Deres rolle er kun å sørge for at ikke bremseslangen utvider seg ved trykk (slik man i teorien ville kunne oppleve med tradisjonelle bremseslanger, men sjelden i praksis: De fleste av oss vil gå på snørra hvis vi kjører grisemega bremsekraft på forbremsene på riksveg 215 ved Uppigarden, rett før melkerampen). De stålomspunnede har forøvrig (slik jeg har erfart) samme oppbygging i den indre delen av slangen. Og det er nettopp i den indre delen problemer kan oppstå.

Min erfaring med konvensjonelle bremseslanger er ikke stor - men jeg har erfart at den indre delen av slangen deler seg ørlite - og man får en utposing. Utposingen kan du få enten i "forkant": Da får du ikke bremsetrykk ved klossene ettersom bremsevæske bygger seg opp i posen og hindrer videre "ferdsel" av bremsevæske. Du kan også få utposing, som hindrer bremsevæsketrykket fra å returnere - nettopp pga utposingen. Posen blir som en lomme med væske der posen stenger væsken fra å returnere. Da henger bremsene.

Og til slutt: Det kunne tenkes at det er mye skit i kalipperet og styrespor slik at bremseklosser blir hengende etter at bremsevæsketrykket har opphørt, men dét har jeg kun erfart på biler - og det problemet varer bare noen sekunder.

Psst! Jeg er ikke mekaniker (mekanikere kan forklare sammenhenger), kun en selvlært garasjemekker av egenerklært rang, som mekker på kjøretøy til vanns og til lands, sommer som vinter.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: For brems henger seg opp

Legg inn av Lauri »

Og ettersom jeg er på hugget:

Når det gjelder rengjøring av stempler i kalipperet, så er det ikke selve stempelet, som skal rengjøres men den ytre delen av sylinderen. Det er der skit/gugge setter seg - og dermed hindrer retur av stempelet. Er alt på stell, så skal du kunne presse stempelet tilbake i kalipperet med lett finger. (Stempelet kan med fordeles få et tyyyyynt lag bremsepasta ved innsetting).

Ved rengjøring kan du ha fått problemer med selve tetteringen inne i sylinderen. Det er den som både tetter og (ved vridning) sørger for at bremsestempelet returnerer. Bruk bremsepasta (kjøpes på Biltema).

Når det gjelder lufting, så må man på enkelte sykler løsne bremsekalipperet fra gaffelen og vri kalipperet slik at lufteskruen er fysisk høyest. Men husk: Luft i systemet gir ikke bremseheng; der gir kun elendig bremsevirkning.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar