Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Kawa94 skrev: 30 jan 2023, 18:40 Skrape lyd: Ja om det ikke er skrapelyd er en ubehagelig lyd. Vet ikke om det er startmotor eller noe inni motoren.

Jordingsproblem: jo, jeg har lurt litt selv. Minus til batteri er koblet til gods på startmotoren. Er en liten ledning fra kabelsko ved batteri som gir jord til resten av sykkelen. Jeg la en 2.0mm jord ledning ekstra fra minus punkt på startmotor og til blankt stål på ramma. Å da begynte den digitale Turtelleren å virke 😁. Så kan godt være noe med jord ja.
Høres sannsynlig ut at jeg var inne på noe der, jordingskabelen skal være minst like tykk som plusspolens hovedstrømkabel.
Så om det ikke er en feit kabel som er boltet i motsatt ende, så er det noe uriginalt og galt.
Skal slik ut:
jordingskabel.png
Tror partummer skal være 26011-1389 og brukes på mange modeller.
Har du denne så sjekk i så fall begge enders tilkoblingspunkter for oksidasjon, rust i bolt/gjenger i ramma osv.

Det at digitalt speedo begynte å virke etter at du tok en "lus" mellom startmotor og ramma tyder jo på dårlig jord.
Men er det dårlig mellom batteri og ramma, så blir det ikke så mye eliminering av og koble mellom motor og ramme, men var kanskje nok til at det digitale meteret begynte å virke. Det har vel lite strømtrekk og skal vel ikke så mye til før det funker.
Har du ikke en skikkelig feit kabel for hånden, men kanskje har eller kan få lånt deg en startkabel for bil, så kan du teste ved å sette den mellom - pol på batteriet og jord på ramma.
Spray også WD40 i kontakten på CDI´n om du ikke allerede har gjort det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

GeirK.
Innlegg: 34
Registrert: 12 apr 2019, 21:29
Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av GeirK. »

Sånne ulyder er dessverre ofte ett dårlig tegn, har du sjekket timingen på registeret?
Jeg har vært borti at kjedestrammer har blitt ødelagt og kamkjede hoppet noen tenner med resultat: ventil krasj.
Høres det ut som det er kompresjon i motor?

Kawa94
Innlegg: 8
Registrert: 27 jan 2023, 19:16
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Kawa94 »

Noen som vet om cdi boksen har lett for å bli defekt ? Har målt meg frem nå, å mye tyder på at det er cdi boksen. Noen måte å teste cdi boksen på? Finnes det noe diagram så jeg kan se hvordan det funker inni boksen?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av dypen »

Det er ikke ukjent der styreenhet får problem, i noen tilfelle kan de være dyre så alternativ kan være brukt fra hogger. Tror ikke den du refererer til er veldig dyr, du kan jo sjekke pris under delekatalog på nettet med part nr. Tror den ligger under « Chassis Electrical Equipment» når du har plottet inn årsmodell og modell type. Det er mulig å kontrollere styreenhet for fungsjon feil hvis du har måleverdier eventuelt få ett verksted til å gjøre jobben. Lykke til :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kawasaki Gpz 500s 1994. Ingen gnist på pluggene.

Legg inn av Jompa »

Her kan du nok få svar ang diagram.
https://kzrider.com/forum

Cdi boks finnes nok hos www.krangnesmotor.no
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar