"flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter osv.
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 1514
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 » 15 mai 2018, 23:00

FredrikE24 skrev:
15 mai 2018, 21:17
Du har slakket wire helt ved brekket også eller?
Jeg har ikke foretatt meg noen ting i nærheten av håndbrekket, av justeringer.
Om det kan fortelle noe: Jeg må dra det ganske langt før det "tar", noe som på et vis harmonerer dårlig med at bremsesko antakelig ligger an mot trommel konstant (?). Tyder på "sprengt(e) / defekte wirer ?

Kjørte en tur på kanskje 5 kilometer i kveld, for å teste, og oppdaget dessverre at også høyre side hadde tendenser til varmgang.
Vesentlig mindre enn på førersiden, men dog..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 1514
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 » 15 mai 2018, 23:10

FredrikE24 skrev:
15 mai 2018, 21:19
Normalt sett ved montering av bakbremser med slikt brekk, så skal håndbrekkwire slakkes helt.
Strammemekanisme i trommel slakkes helt.

Skive settes på. Strammemekanisme i trommelen strammes såpass at det går ganske så tungt(du klarer å dra rundt skiva såvidt for hånd).
Dødgang på brekket justeres med wiren. Så kjører man seg en tur og bånda slites til.
Jeg får google litt mer, og se hvordan det henger sammen med justering rundt håndbrems, og resten av systemet.
Det var absolutt motstand å registrere når trommelen ble dreid rundt for hånd. Når hjulet ble skrudd på tror jeg det ble enda mer friksjon.
Vet ikke om press fra hjul mot trommelen, og videre innover mot mekanikk for håndbrems (inni trommelen), forårsaket dette.
Justering av bremsebånd, som kan gjøres via hull i trommel, har blitt gjort. Maksimal slakk er stilt inn, i alle fall for bakhjul på førersiden, der problemene later til å være størst. (Tromler er nye, siden de ikke hadde rust når jeg kjøpte bilen for ca 3 uker siden.)

Antar det gjelder å finne en sunn balanse, slik at båndene blir slitt til, som du nevner. Hvor lang tur skal normalt til, etter din erfaring?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 1514
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 » 15 mai 2018, 23:12

gsx750_80 skrev:
15 mai 2018, 23:10
FredrikE24 skrev:
15 mai 2018, 21:19
Normalt sett ved montering av bakbremser med slikt brekk, så skal håndbrekkwire slakkes helt.
Strammemekanisme i trommel slakkes helt.

Skive settes på. Strammemekanisme i trommelen strammes såpass at det går ganske så tungt(du klarer å dra rundt skiva såvidt for hånd).
Dødgang på brekket justeres med wiren. Så kjører man seg en tur og bånda slites til.
Jeg får google litt mer, og se hvordan det henger sammen med justering rundt håndbrems, og resten av systemet.
Det var absolutt motstand å registrere når trommelen ble dreid rundt for hånd. Når hjulet ble skrudd på tror jeg det ble enda mer friksjon.
Vet ikke om press fra hjul mot trommelen, og videre innover mot mekanikk for håndbrems (inni trommelen), forårsaket dette.
Justering av bremsebånd, som kan gjøres via hull i trommel, har blitt gjort. Maksimal slakk er stilt inn, i alle fall for bakhjul på førersiden, der problemene later til å være størst. (Tromler er nye, siden de ikke hadde rust når jeg kjøpte bilen for ca 3 uker siden.)

Antar det gjelder å finne en sunn balanse, slik at båndene blir slitt til, som du nevner. Hvor lang tur skal normalt til, etter din erfaring?
PS: Angående "balanse", nevnt over: Jeg har altså mistanke om at bremsebånd fortsatt ligger hardere an mot tromler enn de bør, men kan ikke påstå dette med 100 % sikkerhet (spesielt ikke etter at du nevnte at det var normalt å "slite de til".
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1185
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS 2001 og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av FredrikE24 » 15 mai 2018, 23:22

Tar du av skiva, så må du se etter at mekanismen drar seg tilbake helt selv når du drar av brekket. Går ting tregt er det enten dårlig wire, og/eller mekanismen som utvider bånda når wire trekkes.

På den gamle bilen jeg hadde smurte jeg opp den mekanismen hver vår da det ble tregt gjennom vintern. CRC 5-56/WD40 gjør susen.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 1514
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 » 23 mai 2018, 14:09

Takker for diverse gode råd. Jeg har i det minste lært litt om bremser underveis, men bilen ble tidlig denne uka levert inn til et verksted som får se på saken..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 1514
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 » 28 mai 2018, 09:02

FredrikE24 skrev:
15 mai 2018, 23:22
Tar du av skiva, så må du se etter at mekanismen drar seg tilbake helt selv når du drar av brekket. Går ting tregt er det enten dårlig wire, og/eller mekanismen som utvider bånda når wire trekkes.

På den gamle bilen jeg hadde smurte jeg opp den mekanismen hver vår da det ble tregt gjennom vintern. CRC 5-56/WD40 gjør susen.
Etter skifte av bremsebånd og fjærer mm på begge sider, hang fortsatt bremsene på, spesielt på førersiden. Siden ble bilen levert på et verksted, og på fredag var den ferdig. Håndbrekkwirer på begge sider er nå skiftet. I tillegg ble det skiftet en av fem bolter som holdt
et forhjul på plass, etter at jeg brøt den av i forbindelse med skifte til sommerdekk. Nå skal det forhåpentligvis være i orden.
(pris: Bortimot 5.4 kNOK)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 1514
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 » 07 jun 2018, 09:53

gsx750_80 skrev:
28 mai 2018, 09:02
FredrikE24 skrev:
15 mai 2018, 23:22
Tar du av skiva, så må du se etter at mekanismen drar seg tilbake helt selv når du drar av brekket. Går ting tregt er det enten dårlig wire, og/eller mekanismen som utvider bånda når wire trekkes.

På den gamle bilen jeg hadde smurte jeg opp den mekanismen hver vår da det ble tregt gjennom vintern. CRC 5-56/WD40 gjør susen.
Etter skifte av bremsebånd og fjærer mm på begge sider, hang fortsatt bremsene på, spesielt på førersiden. Siden ble bilen levert på et verksted, og på fredag var den ferdig. Håndbrekkwirer på begge sider er nå skiftet. I tillegg ble det skiftet en av fem bolter som holdt
et forhjul på plass, etter at jeg brøt den av i forbindelse med skifte til sommerdekk. Nå skal det forhåpentligvis være i orden.
(pris: Bortimot 5.4 kNOK)
Etter skifte av bremsebånd og wirer for håndbrekk henger ikke lengre bremsene på, med varmgang og stor slitasje som resultat.
Det eneste som irriterer nå, er klikkelyder fra bremser ved kjøring i sakte hastighet ( < 40 km/t) , og spesielt i sving.
Disse kommer fra bremser bak, og spesielt førersiden. Jeg la merke til at bremseklosser for skivebremser syntes å mangle noen av de tynne blikkdelene som gjerne finnes i ytterkanter (slitasjevarsler). Antar det kan føre til ekstra bevegelse på bremseklossene, og at dette framkaller klikkelyder. Noen som har en formening om hvorvidt det virker rimelig?
mvh

-gsx750_80

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest