Elbiler mindre robuste og med flere kostbare feil?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27453
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Elbiler mindre robuste og med flere kostbare feil?

Legg inn av AJ » 10 feb 2019, 14:08

Kan tyde på at elbiler har større risiko for tildels svært dyre feil enn vanlige biler...
I hvert fall i følge denne saken fra oktober i fjor:

https://www.tv2.no/broom/10129837/

Når enkelte ting som kanskje litt for lett kan ha en tendens til svikte/gå i stykker koster såpass mye at man må vurdere å vrake bilen, så blir elbileierskapet litt vel mye finansiell risikosport for en del av oss, kanskje... :scratch .
I hvert fall om man vurderer kjøp av brukt elbil, som man kane lese eksempler på i Broomartikkelen.

TV2 melder også i dag at Elon Musk er i Norge for å snakke om Teslakundenes klager på serviceapparatet:
https://www.tv2.no/nyheter/10403955/
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 15
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
MC: Ducati Multistrada 1200S 2016

Re: Elbiler mindre robuste og med flere kostbare feil?

Legg inn av pekle » 10 feb 2019, 15:36

Foreløpig ja. På sikt, når man får reell masseproduksjon blir det neppe noe større problem. Foreløpig finnes ingen masseproduksjon av de elbilspesifikke delene. Tesla lager f.eks kraftelektronikken selv. De andre produsentene kjøper mye fra relativt få leverandører (f.eks LG) som foreløpig kan sette priser selv. At en ladeenhet som nevnt i artikkelen koster 90.000 har lite med at det koster så mye å lage den, men at det ikke finnes konkurranse.

Masseproduksjon gir to ting: økt pålitelighet og priser som nærmer seg marginalkostnad. Vi er fortsatt noen år unna det, så det er nok mange som vil oppleve en eller annen uforholdsmessig kostnad når noe skjer utenfor garantitid. Å reparere en Model X utenfor garanti vil nok fort ligge i samme prisleie som å reparere en S-klasse. Avansert teknologi bygget i lavt volum = kostbart.

En batteripakke vil nok være en av tingene som vil være ganske kostbar i lang tid framover. Foreløpig mangler et godt marked for å prise restverdien av en batteripakke som ikke lenger kan sitte i bilen. Dersom man må betale 200.000 for en ny pakke og ikke får noe for den gamle er det et dårlig regnestykke, men om den gamle kan brukes til noe annet og har en restverdi på f.eks 80.000 så blir det noe annet. På den andre siden er det ikke noe som tyder på at det er nødvendig å bytte batteripakker særlig ofte. Nissan sier vel at de bytter under 5 pakker i året globalt. Tesla hadde noen bytter på de tidlige bilene (2013-2014-modeller), men sjelden man hører om bytter nå.

Jeg vet ikke hva en Tesla-pakke koster nå. I artikkelen står det 300.000, men det er trolig en stund siden (hørte det tallet tilbake i 2014 iallfall) Tesla har visstnok en kostnad på pakkenivå på ~135 dollar/kwh. Så en pakke til en Model 3 (75kwh) har en produksjonskostnad på under 100.000kr. Blir selvsagt en del mer med frakt og moms og andre påslag, men ingen grunn til at den skal fortsette å koste en kvart million til evig tid.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 1737
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
MC: BMW S1000R 2017
Sted: Ski

Re: Elbiler mindre robuste og med flere kostbare feil?

Legg inn av Stian87 » 11 feb 2019, 08:36

Vet nå ikke jeg, hvis artikkelen utelukkende er basert på han typens anekdotiske bevis kan man ikke akkurat trekke noen slutning om noe som helst. Men det burde være mulig å finne noe statistikk på dette.

Uansett så er det nok et vist misforhold med reparasjon av eldre og særlig billige el-biler og verdi. Det er nok flere ting som spiller inn her. For det første så synker el-biler raskere i verdi enn vanlige biler (ettersom den teknologiske utviklingen går mye raskere), for det annet er det nok som pekle skriver, at deler er dyrere og dårligere pga mangel på masseproduksjon. For det tredje vil alltid forholdsvis ny teknologi ha noen utfordringer i starten. Etter hvert som teknologien blir mer utbredt, blir den billigere, mer pålitelig og bedre. Dette kan man også se på nyere elbiler, de har mye færre problemer enn eldre modeller, som bare er noen få år gamle.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017-->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27453
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Elbiler mindre robuste og med flere kostbare feil?

Legg inn av AJ » I går, 10:57

Bredside mot Tesla fra denne kjente og en smulte masete bilYouTuberen:



Lagt ut i går og allerede fått godt over 2000 kommentarer :O !
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1494
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Elbiler mindre robuste og med flere kostbare feil?

Legg inn av FredrikE24 » I går, 15:53

En kollega har kjørt EL-bil siste fem åra.
Det har kostet han rundt 850,- pr. år.

Han har skiftet to bremseskiver og koblet den til laderen og kjørt bilen hver eneste dag.
Det er dritbillig bilhold.
Bilde

overlay
Innlegg: 237
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
MC: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Elbiler mindre robuste og med flere kostbare feil?

Legg inn av overlay » I går, 16:14

FredrikE24 skrev:
I går, 15:53
En kollega har kjørt EL-bil siste fem åra.
Det har kostet han rundt 850,- pr. år.

Han har skiftet to bremseskiver og koblet den til laderen og kjørt bilen hver eneste dag.
Det er dritbillig bilhold.
Kan umulig være inkludert strøm?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2235
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
MC: 2011 BMW F800GS

Re: Elbiler mindre robuste og med flere kostbare feil?

Legg inn av simpson » I går, 16:20

overlay skrev:
I går, 16:14
FredrikE24 skrev:
I går, 15:53
En kollega har kjørt EL-bil siste fem åra.
Det har kostet han rundt 850,- pr. år.

Han har skiftet to bremseskiver og koblet den til laderen og kjørt bilen hver eneste dag.
Det er dritbillig bilhold.
Kan umulig være inkludert strøm?
Eller servicer, EU kontroller, dekk, vindusviskere osv?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1494
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Elbiler mindre robuste og med flere kostbare feil?

Legg inn av FredrikE24 » I går, 17:21

Ikke inkludert strøm.
Inkludert det som er blitt gjort med bilen. Noe som nærsagt er ingenting..

Jeg blir ganske imponert over hvor lite den lille bilen trenger av vedlikehold..

Han kjører ca. En mil mindre enn meg til/fra jobb. Og han gruser mine utgifter når det kommer til pendling. Enda jeg kjører MC året rundt.

Han har en slenge EL-bil, og en finere EL-bil til familiebil. Slengebilen går for lut og kaldt vann, noe som ikke virker å være noe problem i det heletatt.
Bilde

mekkern
Innlegg: 5090
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Elbiler mindre robuste og med flere kostbare feil?

Legg inn av mekkern » I dag, 15:06

Spørs litt hvordan en ser på det... jeg har hatt "0" i utgifter så langt på 1,5 år/13500km..utenom bensin og ikke minst spyleveske...årsavgift/forsikring kommer dog inn under eiekostnader. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Esveen og 2 gjester