Å kjøre nedover kontinentet i ferietid er noe som gjør det litt mer utmattende. Det blir ingen kosetur på Autobahn akkurat. Mitt råd er å kjøre på kvelden/natten eller Søndager.
Ellers er jeg ikke skeptisk til ELbil-kjøring, sålenge man legger inn tid til ladestopp. Det er jo det eneste «problemet».
Elbil gjennom Europa...god ide?
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
-
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Elbil gjennom Europa...god ide?
Når man er på jobb lader man hjemme.pingvin skrev: 06 des 2022, 07:21Godt poeng, blir nok i juli, jammen litt usikker på om bedre eller verre enn utenom ferietid. Flere feriebilister men færre på jobb. Og så har de vel gjerne ferie noe senere enn oss nedover Europa men basert på bobiltettheten her i Norge begynner de jo nokså tidlig.SilverSmurfer skrev: 06 des 2022, 02:45 Elbil nedover Europa vil være problematisk i store utfartstider som feks påske, jul osv når mange vil reise langt samtidig. Utenom det vil man skjelden slite med å finne en lader, eller behøve å vente lenge på den.
Ferie, hurtig lader.
Ja, det har du selvfølgelig helt rett i :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Plan B: MINI Cooper Elektrisk Cabriolet
Dette var jo veldig billig da, trodde først elektrisk Mini til skjønte var cab'en somm var det
Var jo litt tøff da og har venner som drar på cabriolet tur hvert år så kunne jo vært kjekt å ha. Og da har jeg transport nedover Europa uten rekkeviddeangst. MEN mene noen (husker ikke hvem) ikke hadde høye tanker om Mini, er dette noe jeg bør skygge unna av en eller annen grunn?

Dette var jo veldig billig da, trodde først elektrisk Mini til skjønte var cab'en somm var det

Var jo litt tøff da og har venner som drar på cabriolet tur hvert år så kunne jo vært kjekt å ha. Og da har jeg transport nedover Europa uten rekkeviddeangst. MEN mene noen (husker ikke hvem) ikke hadde høye tanker om Mini, er dette noe jeg bør skygge unna av en eller annen grunn?

På såpass gammel Mini kan du fort ende med SAS likevel
En må vel opp på gen 3 før det ble nogenlunde bra kvalitet på disse. Gen 3 kom vel først i 2012 eller deromkring.
Har bytta noen girkasser på tidligere modeller svamt mye elektrisk dill.

En må vel opp på gen 3 før det ble nogenlunde bra kvalitet på disse. Gen 3 kom vel først i 2012 eller deromkring.
kanskje en grunn til den lave prisenlazyboy skrev: 09 des 2022, 20:43 På såpass gammel Mini kan du fort ende med SAS likevel![]()

Takk for gode råd

- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Du kan jo kjøpe en litt motorsterk Mercedes-Benz eller BMW.
Om cabriolet er en greie, kanskje en CLK eller SLK hadde vært noe?
Hvis budsjettet kan tillate en BMW 5-serie med en stor bensinsekser, så er det jo bænkers. Da banker du 200+ hele veien og kommer frem frisk og uthvilt.. Man kan si hva man vil, men det er Mercedes-Benz og BMW som virkelig kan cruise autobahn i høy hastighet og komfort.
Hvis budsjettet kan tillate en BMW 5-serie med en stor bensinsekser, så er det jo bænkers. Da banker du 200+ hele veien og kommer frem frisk og uthvilt.. Man kan si hva man vil, men det er Mercedes-Benz og BMW som virkelig kan cruise autobahn i høy hastighet og komfort.
Hadde BMW 525tds touring en gang i tiden, man merket godt at den var designet for autobahn når var der, ja. Tror hadde den i 230kmt?FredrikE24 skrev: 10 des 2022, 19:45 Du kan jo kjøpe en litt motorsterk Mercedes-Benz eller BMW.
Har småsett på SLK opp gjennom, egentlig ikke så mye på Mercedes, tror henger igjen fra ungdommen hvor dette var gubbebil. mer på BMW og særlig Z4 er jeg også innom å ser på inne i mellom. Men har alltid likt SLK så ikke uaktuelt.
Men budsjett er jo et nøkkelord her. For er ikke på budsjettet

-
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
Er en facebookgruppe for "Elbilferie i Europa" ellernoe sånt. Der er det mye tips og hjelp.
Jeg tror ikke jeg personlig hadde tatt en e208 på europatur selv, men det betyr ikke at du ikke bør gjøre det.
Jeg tror ikke jeg personlig hadde tatt en e208 på europatur selv, men det betyr ikke at du ikke bør gjøre det.
Nei, er litt der selvJoeHugin skrev: 16 des 2022, 00:32 Er en facebookgruppe for "Elbilferie i Europa" ellernoe sånt. Der er det mye tips og hjelp.
Jeg tror ikke jeg personlig hadde tatt en e208 på europatur selv, men det betyr ikke at du ikke bør gjøre det.![]()

Helt sikker på mulig å få til, hjelper nok om man er ihuga elbil entusiast selv om man nok klarer det uansett. Men kjenner bare at ikke gidder bruke halve ferien på apper og hele tiden planlegge neste stopp for å unngå å stå strømløs i veikanten...
Men takk for tips, ikke helt avskrevet idéen, kanskje ender med å hive oss rundt å dra likevel

Sittet og sett på Seychellene litt, kompis har vært rundt på "alle" disse sydhavsparadisene og sier dette fineste stedet. Ikke så tulledyrt som fryktet, i hvert fall ikke om må ha 5-stjerners, spa og alt det der :)
Besøkt poden og barne-barn i Helsingør i helgen. Med el-bil. Og dette gidder vi ikke, kona og meg enige der. Vil ikke bruke dyrebar fritid på å henge på CircleK stasjoner.
Men e208en er jo helt superduper som bybil og kona blånekter å selge. Så da igjen aktuelt med ekstrabil på bensin. Drifter stadig tilbake til BMW Z3, liker designet men er de noe bra? Denne med 150hk så ikke dum ut, eneste åpenbareminuset er at eu-kontroll til høsten.
https://www.finn.no/304014364

Men e208en er jo helt superduper som bybil og kona blånekter å selge. Så da igjen aktuelt med ekstrabil på bensin. Drifter stadig tilbake til BMW Z3, liker designet men er de noe bra? Denne med 150hk så ikke dum ut, eneste åpenbareminuset er at eu-kontroll til høsten.
https://www.finn.no/304014364