Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AlfaGuzzi »

Fin innsats Anders!
156n er friskmeldt og ny eier kommer å henter den i morgen.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

AlfaGuzzi skrev: 30 sep 2017, 22:09 Fin innsats Anders!
156n er friskmeldt og ny eier kommer å henter den i morgen.
Takk for det :) .
Når kommer ny eier?
Kan fort hende jeg stikker innom en tur... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AlfaGuzzi »

Ny eier hentet den nå kl12 Anders. Så meldingen din litt for sent

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

AlfaGuzzi skrev: 01 okt 2017, 13:19 Ny eier hentet den nå kl12 Anders. Så meldingen din litt for sent
Ok.
Og han er kommet vel hjem med bilen denne gangen, vil jeg tro?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AlfaGuzzi »

Joda, helt hjem og kona har også prøvd bilen. Og alt er Ok.
Han blir med på høsttreffet neste lørdag. Møtes på HG kl 14:00. Det gjør vel du også Anders?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

AlfaGuzzi skrev: 01 okt 2017, 16:51 Joda, helt hjem og kona har også prøvd bilen. Og alt er Ok.
Han blir med på høsttreffet neste lørdag. Møtes på HG kl 14:00. Det gjør vel du også Anders?
Jeg kommer :) !
Tenker det blir en sak om treffet i avisen også, påfølgende onsdag på I Farta sidene... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AlfaGuzzi »

Det hadde vært stas Anders :twothumbs:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

"Forstillingsdeler er forbruksvare", fikk jeg vite kort tid etter at jeg ble Alfa Romeo GT eier.
Helt uforberedt på dette var jeg ikke siden forrige eier noen få måneder tidligere hadde byttet øvre bærearmer foran på bilen.
Noen måneder etter at jeg overtok bilen, som kun hadde kjørt snaue 63000 dokumenterte (servicehefte)km., dukket det opp en ikke akkurat delikat klonkelyd i forstillingen.
Kilden til dette kan være flere ting.
I mitt tilfelle var det heldigvis noe så enkelt og billig som droplink/stab.stagene på hver side ved forhjulene. I verste fall kunne det vært fóringene på hovedstab.staget (Anti-Roll Bar) mellom forhjulene. I så fall masse jobb for å få byttet...

Etter å ha lest meg opp og kikket på Youtube videoer kom jeg til at sannsynligheten var størst for at det var droplink stagene på GT'en, som var i ferd med å takke for seg.
Så nye ble innkjøpt for helgegodteripenger. Ja,disse koster ikke allverdens, så det var ingen grunn til å drøye med innkjøpet.

I dag byttet jeg stagene og klonkelyden forsvant. Analysen av hva som mest sannsynlig var årsaken, slo til.
Dermed sparte jeg en god del verkstedkroner og er veldig fornøyd med det og at jeg selv tok sjansen på å fikse problemet, selv om jeg ikke liker spesielt å skru på bil...

Etter å ha sprayet på Fluid Film spray på festepunktene til stab.staget noen dager i forveien og før jeg gjøv løs på jobben i dag, løsnet faktisk mutterne uten nødvendig bruk av langt mer brutale metoder.
Nye stag ble montert uten problemer.
Her et par bilder fra operasjonen:
Droplink1.JPG
Gammel droplink demontert
Droplink2.JPG
Ny droplink i ferd med å bli montert
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

Her om dagen kom jeg plutselig på, uvisst av hvilken grunn, at jeg ville se nærmere på dynamoreima/multireima på Alfaen.
Fram med lommelykta for å sjekke. Og hva ser jeg! Jo, ei reim som tilsynelatende har hoppet over et av de seks sporene den skal snurre rundt på :O ! Reima lå altså ikke i sporet sitt. Dette kunne umulig være riktig...
Tenkte jeg, og dro til bildoktoren og bestilte time for sjekk av reim og for å få den korrekt plassert.

Alfaen hadde vært på service med reg.reim bytte og det hele, i fjor sommer. I forbindelse med reg.reim bytte må multireima fjernes for å komme til reg.reima. Deretter settes den evt. på på plass igjen. Det normale er dog at den byttes samtidig med reg.reima.
Uansett så skal ny eller gammel multireim settes på korrekt. Det var altså ikke gjort i dette tilfellet.
Heldigvis oppdaget jeg dette før reima var blitt så skadet at den sto i fare for å ryke.
Ja, reima var såpass skadet av feilmonteriingen at en ny måtte på plass.
Ingen stor kostnad, men burde vært helt unødvendig siden Alfaen har vært på service hos anerkjent Alfaverksted siden bilen var ny.
Et slikt verkested burde vite hva de holder på med :sk? .

Godt at dette ble oppdaget for det skjedde et reimbrudd.
Etter byttet hører jeg at motorgangen er blitt bedre. Det er rimelig åpenbart at den feilmonterte reima har laget en ulyd som jeg, imin uvitenhet, har trodd var en del av den "karakteristiske" Alfa motorlyden...

Her. før og etter bilder, til skræk & advarsel, for andre med samme reimsystem på sine biler. Verd å sjekke om, verkstedet har gjort jobben sin. Det er nok ikke alltid det er tilfelle :[-( :
Multireim AR 1.JPG
Ny reim.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

Tørt, kaldt og fine kjøreforhold idag gjorde at jeg tok en spontan tur med den vinterlagrede GT'en idag etter at den har fått stått i ro en måneds tid.
Og du verden for en god opplevelse det var!
Denne bilen er fantastisk å kjøre og den startet selvfølgelig på første slaget :D .

Det blir helt klart flere lengre turer med denne til sommeren. Endelig er det morsomt å kjøre bil igjen \:D/ .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

Jeg har sommerhjulene til GT'en på dekkhotell og er i tenkeboksen på hva slags nye sommerdekk jeg skal har. De som har gjort tjeneste på bilen de siste årene har gjort sitt og nye må på plass.

Dekkhotellinnehaverne snakker varmt om koreanske Nexen, nærmere bestemt disse.
Noen her med Nexen erfaringer?
Dekkene virker lovende og har en vettug pris...
Bilmerker som bl.a. Porsche skal også ha gått god for Nexen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av ZZR-Erling »

Rune75 skrev: 22 mai 2017, 14:07 Bruk av makrell-i-tomat bokser er ikke ukjent i blibransjen. Jeg har hørt fra sikre kilder at forstillinga på VW passat fra slutten av 90 tallet er laget av makrell-i-tomat bokser.
Det var av ost!

ZZR-Erling

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev: 12 des 2017, 23:19 Jeg har sommerhjulene til GT'en på dekkhotell og er i tenkeboksen på hva slags nye sommerdekk jeg skal har. De som har gjort tjeneste på bilen de siste årene har gjort sitt og nye må på plass.

Dekkhotellinnehaverne snakker varmt om koreanske Nexen, nærmere bestemt disse.
Noen her med Nexen erfaringer?
Dekkene virker lovende og har en vettug pris...
Bilmerker som bl.a. Porsche skal også ha gått god for Nexen.
På min Z4 2.5SI bruker jeg Michelin Pilot Sport 4. Vil anbefale de. De sitter også i vått og kaldt!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: 13 des 2017, 18:36
AJ skrev: 12 des 2017, 23:19 Jeg har sommerhjulene til GT'en på dekkhotell og er i tenkeboksen på hva slags nye sommerdekk jeg skal har. De som har gjort tjeneste på bilen de siste årene har gjort sitt og nye må på plass.

Dekkhotellinnehaverne snakker varmt om koreanske Nexen, nærmere bestemt disse.
Noen her med Nexen erfaringer?
Dekkene virker lovende og har en vettug pris...
Bilmerker som bl.a. Porsche skal også ha gått god for Nexen.
På min Z4 2.5SI bruker jeg Michelin Pilot Sport 4. Vil anbefale de. De sitter også i vått og kaldt!
Takker for tips. Notert.
En god del forskjell i pris, ser jeg... :-k .
Så spørsmålet er om de er såpass mye bedre at prisforskjellen kan forsvares...

Lot meg ikke imponere spesielt av Michelindekkene jeg hadde på en av motorsyklene mine. Husker i farten ikke hvilken. Men det endte i hvert all med at det ble med det ene Michelinsettet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av Rune75 »

AJ skrev: 13 des 2017, 18:46
ZZR-Erling skrev: 13 des 2017, 18:36
AJ skrev: 12 des 2017, 23:19 Jeg har sommerhjulene til GT'en på dekkhotell og er i tenkeboksen på hva slags nye sommerdekk jeg skal har. De som har gjort tjeneste på bilen de siste årene har gjort sitt og nye må på plass.

Dekkhotellinnehaverne snakker varmt om koreanske Nexen, nærmere bestemt disse.

Noen her med Nexen erfaringer?
Dekkene virker lovende og har en vettug pris...
Bilmerker som bl.a. Porsche skal også ha gått god for Nexen.
På min Z4 2.5SI bruker jeg Michelin Pilot Sport 4. Vil anbefale de. De sitter også i vått og kaldt!
Takker for tips. Notert.
En god del forskjell i pris, ser jeg... :-k .
Så spørsmålet er om de er såpass mye bedre at prisforskjellen kan forsvares...

Lot meg ikke imponere spesielt av Michelindekkene jeg hadde på en av motorsyklene mine. Husker i farten ikke hvilken. Men det endte i hvert all med at det ble med det ene Michelinsettet.
Nexen er midt på treet. Di er ikke verdig en bil med Alfa'n sine kjøreegenskaper. Blir som om Bolt skulle løpt 100m på tresko.

Svar