Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 08 sep 2018, 07:34

AlfaGuzzi skrev:
07 sep 2018, 23:07
Livet er herlig når Alfaen fungerer som den skal. Mer kjøreglad bilmerke finnes ikke i den prisklassen. Stian solgte Giulietta på kun 1 uke og ratter nå Lexus IS 200 og er storfornøyd enn så lenge.
Mener å ha sett en bare middels mellomfornøyd Stian bak ratt på en sort Guiletta her i distriktet, ja...
Så den er solgt, altså?
Men... eh... Lexus :scratch . :-k overraskende
Hvor lenge varer den moroa da, tro ;) ?
ZZR-Erling skrev:
08 sep 2018, 04:53
Blir en liten høsttur 21-23 sept, gi lyd om du kan delta på noen etapper, hadde vært trivelig! Fredag 21 kjører jeg til Øvre Eidfjord via Numedal og Hardangervidda. Lørdag derfra, over Hardangerfjorden og nedover til Stavanger, søndag hjem over Suleskard... 😉
Ja, det kunne vært artig :) .
Jeg noterer datoer og ser an om det åpner seg en mulighet for å slenge meg med på en etappe eller to. Slett ikke utenkelig.
Tur i det området du har lagt opp til byr jo uten tvil på noe av det beste vi har landet på denne tiden av året med de høstfargene!
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 08 sep 2018, 13:23

"Hei!" er journalistenes lille lekegrind med frie ytringer i avisen jeg jobber.
Her mitt lille bidrag onsdag denne uka... :crazy: :
Hei i avisen.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15094
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av Bjerknez » 08 sep 2018, 15:46

Kjører selv konas e-golf inni mellom og den drar fletta av de fleste vanlige biler i lyskryss. Men gleden er kortvarig. Akselerasjonen flater ut når man runder 100km/t og selv om farten øker fortsat, så er den ikke lenger spennende.

Toppfarten driter jeg egentlig i, men det sies at den er på 150km/t.

Å sette seg inn i en fossilt drevet bil etter å ha kjørt elbil en stund føles litt gammeldags.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 08 sep 2018, 18:21

Bjerknez skrev:
08 sep 2018, 15:46

Å sette seg inn i en fossilt drevet bil etter å ha kjørt elbil en stund føles litt gammeldags.
Det tror jeg kommer mye an på hvilken fossildrevet bil det er snakk om.
Som f.eks. denne som en bekjent av meg nylig fikk lagt sine klamme lanker på etter et års vente/leveringstid... :knegg :
Petters AMG GTR 2018.jpg
Petters AMG GTR 2018 2.jpg
585 HK og dreiemoment av en annen verden...

Selv min beskjedne Alfa Romeo GT, som selvfølgelig ikke kan sammenlignes med Petters AMG annet enn at den er todørs med rammeløse vinduer, oppleves fortsatt som artigere å kjøre, har bedre seter og kjøreegenskaper enn noen av elbilene jeg har testkjørt så langt.
Men selv jeg innser at Alfa'en nok er min siste fossilbil. Og den skal jeg i hvert fall ha det morsomt med i to år til - hvis den lar være å krangle for mye... ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15094
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av Bjerknez » 08 sep 2018, 19:53

La oss nå sammenligne biler i samme prissjiktet da :)
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 08 sep 2018, 19:59

Bjerknez skrev:
08 sep 2018, 19:53
La oss nå sammenligne biler i samme prissjiktet da :)
Jo'a... enig i det ;) .
Men igjen, ingen av elbilene jeg har testkjørt så langt imponerer noe særlig med kjøreegenskapene sine. Dette inkluderer også Tesla. Faktisk...
Men når det gjelder aks så er de alle nærmest uovertrufne. Men kjapp start er bare en liten del av kjøreturen...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 751
Registrert: 13 des 2015, 13:22
MC: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av WikingTnT » 08 sep 2018, 20:23

Prøvekjørte Jaguar Ipace og den satt som f...- faktisk på høyde med BMW'en min. Var også lagt på litt småfet lyd i stereoanlegget som ga litt mat til petrolhodet mitt :P
Satte opp den på sport + og dro på brukbart på min favoritt mc vei i nærheten - kjørte vel aktivt i 10 min av totalt ca 25 min og brukte 7 % av kapasiteten på batteripakken :lol
Absolutt en bil jeg kunne tenkt meg den dagen jeg ev konverterer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 15094
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av Bjerknez » 08 sep 2018, 22:29

AJ skrev:
08 sep 2018, 19:59
Bjerknez skrev:
08 sep 2018, 19:53
La oss nå sammenligne biler i samme prissjiktet da :)
Jo'a... enig i det ;) .
Men igjen, ingen av elbilene jeg har testkjørt så langt imponerer noe særlig med kjøreegenskapene sine. Dette inkluderer også Tesla. Faktisk...
Men når det gjelder aks så er de alle nærmest uovertrufne. Men kjapp start er bare en liten del av kjøreturen...
Husk at elbilene fortsatt er i fødselsfasen. Om noen år så himler vi med øynene og rister på hodet av at vi en gang kjørte fosilt dreven bil. Eneste grunn til å velge en fosilt drevet bil i dag er hvis man har behov for en daglig rekkevidde på 10-20 mil hvor man gjerne vil ha litt til overs.

Det at fordelene snart forsvinner ser jeg ikke på som noen enorm nedtur. Jeg tror at det fortsatt vil være fordelaktig å kjøre elbil en stund til gjennom bommer etc. Selv om vi også må begynne å betale litt. "Drivstoff" er uansett "gratis".

Men så klart kan ikke dagens elbiler ta opp kampen med biler som koster 10 ganger så mye. Egentlig er jeg ikke autofil i det hele tatt så jeg kjenner at jeg ikke bryr meg nevneverdig, men jeg tror ikke det blir noe annet enn elbil ved neste korsvei heller. Men det er det madammen som bestemmer :)
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 08 sep 2018, 23:02

Elektrisk drevne biler er for øvrig ikke noe nytt.
Jeg finner ikke igjen linken til siden jeg kom over for en god stund siden hvor det kom fram at elbiler var de mest solgte i USA i begynnelsen av 1900-tallet.
Men denne viser at slike biler absolutt var populære på den tiden.
Så elbiler er ikke noe nytt.
Men denne gangen er nok teknologien som god og overlegen at disse bilene er kommer for å bli.
Og det er bra, selvfølgelig, siden disse går på fornybart drivstoff i motsetning til fossilbilene.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2050
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av gsx750_80 » 10 sep 2018, 00:30

AJ skrev:
08 sep 2018, 13:23
"Hei!" er journalistenes lille lekegrind med frie ytringer i avisen jeg jobber.
Her mitt lille bidrag onsdag denne uka... :crazy: :

Hei i avisen.PNG
Artig, og bra skrevet! Det er utvilsomt mange kvaliteter ved bensin- og dieseldrevne kjøretøy! Noe av sjarmen er vel også at de avgir mer lyd enn en gjennomsnittlig luftfukter.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 10 sep 2018, 00:35

gsx750_80 skrev:
10 sep 2018, 00:30
AJ skrev:
08 sep 2018, 13:23
"Hei!" er journalistenes lille lekegrind med frie ytringer i avisen jeg jobber.
Her mitt lille bidrag onsdag denne uka... :crazy: :

Hei i avisen.PNG
Artig, og bra skrevet!
Takk!
Alltid hyggelig med slike tilbakemeldinger :) .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 09 okt 2018, 19:32

Etter at Hyundai'en kom på plass her hjemme så blir det mindre Alfakjøring i tida framover.
Noen turer blir det nok likevel i løpet av vinteren.
Derfor var det like greit å få på ny olje, ENI 10W60 Sport også denne gangen, først som sist. Ikke minst siden det er ca. 10K siden forrige oljeskift.
Nye Nexen piggfrie dekk i dim'en 205/50 17 er også bestilt til det jeg tror er en god pris, kr. 5500,-.
Hyundai'en ble levert med to helt nye Nokian Hakkapeliitta piggdekk (versjon åtte) og to tilsvarende (versjon fem), men som kun har gått en vintersesong.
Så da kan vinteren egentlig bare komne.

Eller kanskje ikke... :scratch .
MC-sesongen må gjerne fortsette minst et par uker til ;) .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4716
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av ZZR-Erling » 09 okt 2018, 23:34

Ja, mildt og fint døgnet rundt! Men har nå bytta olja i Z4'n som en klargjøring for dvala i garasjen. Biken skal jeg på verksted med på tirsdag, skal få oppdatert starterkabel og reele, vanlig svakhet, som jeg har en dialog med BMW sentralt om. Etter det får jeg se an været, men det er nok ikke lenge til biken blir satt inn i kjellerstua. Skal da skifte kardangolje og se over klossene skikkelig.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 26 okt 2018, 17:58

Nye vinterdekk på Alfa'en selv om det ikke kommer til å bli overdrevent mye vinterkjøring med den.
Valget falt på sør-koreanske NEXEN Winguard ice Plus og jeg må si at disse overrasker stort!
Ingen dekkstøy, svært retningsstabile og ikke minst stabile og stødige i sving og får virkelig fram de gode Alfaegenskapene.
Så langt kun brukt på tørr asfalt, så det skal bli spennende å se våt- og vinteregenskapene på snø og is.
Men så langt, overraskende bra!
Og er sommerdekkene til NEXEN av samme kaliber så er sjansene svært store for at Contidekkene byttes ut til fordel for NEXEN ved neste dekkbytte.
Nexen1.JPG
Nexen3.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29126
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 28 okt 2018, 08:45

Siden det ikke var rare investeringen, kun 249,- kr., tok jeg sjansen på å kjøpe en malingspumpe fra Biltema for å bruke den til å legge et ekstra lag med FluidFilm på utsatte steder på Alfaunderstellet.
Og det funka faktisk helt fint!
Ekstra ubehandling.JPG
FluidFilm olja kjøpte jeg tidligere i høst fra en butikk i Tyskland. Mye billigere herfra enn butikker her i Norge, kun litt over 300,- kr. inkl. porto for en liter:
https://www.ebay.com/itm/Fluid-Film-Liq ... 2749.l2649

Det blir nok ikke mange saltveiturer med Alfaen, men et par-tre stykker regner jeg med det blir i løpet av vinteren. Og da er det greit med litt ekstra beskyttelse selv om bilen fikk full FluidFilm behandling høsten 2017.
Det samme gjorde "nybilen" Hyundai Ekantra for en måned siden så den er definitivt klar for harde tak denne vinteren på (over)salta veier her i distriktet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest